Goede spiegelkarper waar vandaan?


Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

13-10-2006 21:36

Nu is de visstandbeheer commissie van de hsv al een tijdje bezig om uitzettingen voor elkaar te krijgen. Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid dan ook gebeuren. Nu alleen de vraag: Waar haal je echt goede spiegelkarpers vandaan?
Wie heeft hier ervaring mee?


Gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-10-2006 21:45

Rick, zomaar links of rechts spiegeltjes kopen is opzettelijk vragen om ellende en dan kun je beter niets uitzetten.
De spiegeltjes die via het Viskweekcentrum Valkenswaard worden geleverd worden vooraf steekproefsgewijs bij het CIDC in Lelystad op karperziektes onderzocht.
Als je alle goed gevolgd hebt kun je weten dat dit ook geen 100% garantie geeft. Door niemand is 100% garantie te geven en je moet er rekening mee houden dat met name op afgesloten wateren na uitzetting toch een gedeelte van het bestaande bestand dood kán gaan.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

13-10-2006 23:11

Aart, bedankt voor je antwoord.
Heb dit onderwerp geopend om een goed adres te krijgen wat betreft uitzet-spiegels. Zomaar links en rechts spiegels kopen komt niet eens aan de orde,en lijkt ook niet echt logisch wil je een goed bestand overhouden. En het gaat juist om de onderzoeken wat betreft valkenswaard spiegels. Deze onderzoeken zijn lang niet altijd positief gebleken.
De vraag is dan ook: Waar haal je spiegels vandaan die goed uit een 'test' komen. Heb weleens wat gelezen over spiegels uit Duitsland, ben je hier bekent mee Aart?


Mvg
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-10-2006 23:25

Ik zou het niet doen.

De kans is erg groot dat op een afgesloten water een deel van het bestand (meestal zo'n 70 procent) dood gaat. Aangezien er op alle rampwateren geen oorzaak is gevonden, is het testen ook een wassen neus. Ik heb zelf zo'n dikke 100 (nee niet andersom!) vissen zien doodgaan in een dijkdoorbraak waar spiegeltjes waren uitgezet en daar wordt je dus echt niet vrolijk van.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-10-2006 23:42

Alle spiegeltjes die door Viskweekcentrum Valkenswaard worden geleverd zijn (steekproefsgewijs, iets anders is niet mogelijk) altijd negatief bevonden bij het CIDC. Negatief wil in dit verband zeggen dat geen visziektes zijn aangetoond. In Duitsland of b.v. ook Frankrijk is men nog helemaal niet zover dat voor uitzettingen steekproefsgewijs visjes worden onderzocht vóór uitzettingen. De kosten van zo'n onderzoek zijn trouwens ook vrij hoog en worden in Nederland nog steeds betaald door Sportvisserij Nederland (voorheen door de OVB), dit is door de KSN gevraagd voor de verkoop van Valkenswaard en ook geaccepteerd door v/h de OVB en daarna Sportvisserij Nederland.
100% zekerheid bestaat niet maar visjes uit Duitsland of België of Frankrijk betrekken is m.i. opzettelijk vragen om problemen.

Zeer waarschijnlijk is dat nieuwe visjes die uitgezet worden toch andere bacteriën (en daarvan zijn er duizenden) en wellicht ook enkele parasieten met zich meebrengen, waardoor soms (met name op afgesloten wateren) toch een deel van het bestaande bestand doodgaat.

Een alternatief is om, op wateren waar geen natuurlijke 'productie' voorkomt, te wachten tot het bestaande bestand uitgestorven is en pas daarna nieuwe visjes uit te zetten.
Kortom, altijd een moeilijke afweging...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-10-2006 23:49

Kees, dat meestal zo'n 70% is niet waar, is namelijk heel verschillend. Sterftes van ca. 80% treden alleen maar op als er sprake is van KHV en KHV wordt overduidelijk aangetoond door het CIDC onderzoek en is nog nooit aangetroffen bij door het Viskweekcentrum Valkenswaard geleverde visjes.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

14-10-2006 08:56

Rick,

Lees Joris Weijtens zijn laatste collum.

Groet,

herwin
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

14-10-2006 12:29

is er ervaring met de grote hoeveelheden spiegeltjes die toen door Roelof schut zijn uitgezet??
Het moet toch mogelijk zijn om een paar spiegels uittezetten zonder dat de hele bestaande populatie om zeep wordt geholpen??

gr. henk
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Willem Barnas

14-10-2006 12:51

Rick,

het gaat vaak niet om een virus wat die uitzetdingen onder de leden zouden hebben en waarmee ze de residerende oudjes plat krijgen, maar meer om stress. de grotere, oudere en residerende vissen kunnen het niet aan (ik stel me er maar even niets bij voor om het speculeren voor te blijven).

En stress is dodelijk, maar dat wist je al.

NIET ZELF GAAN LOPEN KLOTEN MET VISSIES.

en als het een troost mag zijn:

ook mijn zwaarbeschubde, Nederlandse spiegels, opgekweekt uit kuit blijven in de vijver. ik ga ze NIET uitzetten, zeker niet na wat ik het afgelopen jaar heb geleerd over visuitzeting en stress.

Je zal het maar op een water met enkele vissen doen.......

Dahaaaag,
wee 8)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-10-2006 13:28

Heren, Henk Derks en ik zijn bij elkaar op de koffie geweest en we hebben inderdaad de column van J.W. aangehaald en wij hebben een aantal zaken opnieuw tegen het licht gehouden.
Zomaar klakkeloos karpers overzetten is er niet bij.
Ook de vissen halen uit het buitenland is geen optie.
E.e.a. zal zeer zorgvuldig worden afgewogen.
Maar om het vissen op karper is Hoogeveen in stand te houden moet er iets gebeuren, daar komt afvissing ter sprake en er zal een lokatie voor de overige karpers moeten worden gevonden.
Dat zal naar alle waarschijnlijkheid een nieuw water hier in de buurt zijn, waar de jeugd de omwonenden niet langer tot last is.
De gemeente wil n.l. het vissen op karper binnen de bebouwde kom gaan verbieden! Zeker het nachtvissen.
Dus een alternatief moet worden geboden voor de goedwillenden.
De overzetting zal door ons gemonitord worden.

Opmerkingen of aanvullingen...graag.

gr Harnold
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

14-10-2006 15:05

Onze gemeente heeft ook nieuwe vissen in een bestaande vijver gedaan,
Deze vissen zijn bij een erkende kweker weg gehaald.

85% VAN HET OUDE BESTAND IS KAPOT GEGAAN DOOR EEN ZIEKTE VAN DE NIEUWE KARPERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


DUS WAAS GEWAASCHUWD.


groeten joris
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 16:25

Hallo Joris, wat bedoel je met een 'erkende kweker'? Erkende kwekers bestaan n.l. niet...En weet jij wie die kweker is?
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-10-2006 17:51

Hallo Willem,

In het najaar worden er op een water hier door ons enkele spiegeltjes uitgezet op een water met een 30 tal vissen op 5 hectare.

De vissen zijn al zeker 30 jaar of ouder en er vallen er de laatste jaren telkens een paar meer uit. Omdat we niet willen dat over 10 jaar helemaal niets meer zwemt hebben we besloten om 5 a 6 karpertjes (Karpertjes komen van valkenswaard vandaan) per jaar een aantal jaren achtereen uit te zetten.

Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dit niet meer aan zou durven na wat je hebt gezien.

Maar wat is het alternatief?

gr

Koen
Willem Barnas

14-10-2006 18:30

Koen,

Wie zijn 'ons'?

Het alternatief is wachten.

ik ga mijn vissen gewoon laten zitten in die vijver omdat ik niet wil dat door mijn toedoen een deel van een bestand op het spel komt te staan.

5 hectare met 30 vissen is klein

'mijn' water is 7 hectare met 5 originele vissen, tot tien meter diep en omringd door kilometers sloot........

NO WAY DAT IK DIE GA VERNEUKEN EN ER EEN ORDINAIRE SPIEGELBAK VAN MAAK.

(mijn mening)

Wat iemand anders doet moet diegene maar weten, maar ik vind dat het teveel risico meebrengt. Nogmaals wil ik zeggend at ik niet alleen bang ben voor virussen, maar misschien nog wel meer voor stress.

groeten,
willem 8)
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

14-10-2006 18:32

Ze zijn van een kweker daar bedoel ik geen hobbiest of dergelijke mee.

Nee de naam willen ze mij niet vertellen.

Groeten Joris
Willem Barnas

14-10-2006 18:43

ok

wie is 'ons'?

WB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 20:51

In dit geval is die 'ons' een HSV Willem.
Willem Barnas

14-10-2006 22:08

Draagt 'ons' dan de verantwoordelijkheid?

En wat doet 'ons' als het fout gaat?

er zijn ook 'onsen' die domme dingen doen hoor Aart. Ook nu nog.
gewoon zonder onderzoek vis uitzetten in al (in mijn ogen) te volle vijvers. Maar enkele spiegels op 5 hectare moet qua aantal an sich kunnen (bij dertig vissen). Dat is de ellende niet. Vraag is alleen hoe de bestaande populatie er op reageert.

Groeten,
WB 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 22:33

Willem, in dit geval is natuurlijk de visrechthebbende, de betreffende HSV dus, verantwoordelijk en niemand anders.
En vertel mij niets over domme dingen, daar weet ik genoeg van wat uitzettingen betreft. Hoe de bestaande populatie erop zal reageren in zo'n kleine put is helaas vooraf niet met zekerheid te zeggen. Soms gaat het goed en soms gaat het fout zoals iedereen inmiddels kan weten. Van beide kan ik je voorbeelden geven.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-10-2006 23:11

Conclusie is dan toch dat het waarom enigszins de vraag blijft, maar dat het risico onaanvaardbaar hoog is. Groot openbaar vaarwater met een lage bezetting blijkt geen probleem, maar flinke, dunbezette, afgesloten wateren daarentegen soms wel. Naarmate de karperdichtheid stijgt, lijken de kansen op een fiasco na een uitzetting toe te nemen.

Klinkt ook logisch, de karpers hebben dan vaak iets minder weerstand en leven dichter op elkaar.
Nogmaals, dat die karpers getest zijn is mooi, maar ook bij de vissen die dood zijn gegaan is niets gevonden. Rara?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 23:50

[quote="Kees Verheij"
Nogmaals, dat die karpers getest zijn is mooi, maar ook bij de vissen die dood zijn gegaan is niets gevonden. Rara?[/quote]
Dat is niet zo Kees, er zijn en worden wel degelijk diverse symptomen aangetroffen bij de vissen die dood zijn gegaan c.q. nog levende vissen die ziek waren en naar het CIDC zijn gebracht. Maar het is zo dat uit die symptomen niet de werkelijke oorzaak van het doodgaan zomaar even met zekerheid vastgesteld kan worden. In principe is alles mogelijk maar dat kost zoveel geld (denk hierbij maar aan ca. 700.000 dollar) dat het hierdoor weer onmogelijk wordt...
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

15-10-2006 19:04

Kees, Aart,

vind het een vreemd verhaal dat karper sterft uit stress doordat er meer soortgenoten bijkomen. Ook dat karper minder weerstand zou krijgen vind ik raar. waardoor?? kun je dat iets verduidelijken??

gr. henk
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-10-2006 00:38

Symptomen wel Aart, dat klopt, maar geen onderliggende oorzaak.

Rick, ik weet het niet, ben geen bioloog. Stress door extra soortgenoten op laag bezet water komt bij mij ook vreemd over...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

16-10-2006 08:18

Het hele stress-verhaal is in mijn ogen onzin. Dat vissen stress kunnen hebben en eraan kunnen overlijden klopt zeker, maar dan hebben we het bv over Koi's die echt zwaar in de stress zitten in een relatief klein vijvertje. Ten eerste zwemmen de karpers waar we het hier over hebben in veel en veel groter water (en hebben ze volgens mij meer stress van het 5x per jaar gevangen worden....) en ten tweede zijn koi's door het jarenlang doorkweken veel kwetsbaarder dan onze 'wilde' vrienden. Wat wel het geval is bij Koi's is dat na het uitzetten van een of meedere op het oog gezonde vissen een deel van de oorspronkelijk vijverbezetting ziektes kan krijgen en hieraan dood kan gaan. Dit heeft inderdaad te maken met bacterien en parasieten waartegen de nieuwe vissen resistent zijn en de oudere niet. Ik denk dat dit in het geval van de spiegelprojecten ook het geval is. Alleen dan allemaal in het groot.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-10-2006 09:37

Hank, dat stress verhaal gaat niet op, dat hebben de dumpingen van 40 tot 20 jaar geleden wel geleerd. Wel hetgeen Peter hierboven heeft geschreven.