Aasgedrag


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-09-2006 03:48

Heren,

Een onderwerp dat wellicht voor de mensen die er hun tijd, ervaring en kennis in hebben gestopt wellicht een tikje gevoelig, misschien ook niet.

Om maar snel to the point te komen.

Ik zou graag van jullie weten hoe jullie karper hebben zien azen op jullie stek. Dus geen aannames, maar subjectieve ervaringen van jullie zoals jullie karper op jullie stek hebben zien azen. En naast het azen wellicht de reactie op een strakke lijn of, met de pen, op een rechtstaande lijn.

Gaarne zou ik willen weten hoe de condities waren wat betreft; Zware bevissing, maagdelijke vissen, stilstaand water, stromend water, helder water, troebel water, zware bezetting, dunne bezetting, meerdere vissen op je stek, een einzelganger, hoog voedsel aanbod, voedsel arm water, voorgevoerd, instant, verspreid, compact enz enz.

Om zelf niet helemaal achter te blijven hier een kleine ervaring met een brasem.
Ik viste op een helder kanaal instant met tarwe. Toen ik op een aangevoert stekje aankwam zag ik een brasem enkele meters van mijn voerplek wat rondhangen. Rondhangen wil zeggen dat de vis deels stil hing in het water en om de 3 minuten ongeveer een rondje van ongeveer 3 meter aflegde om op dezelfde plaats weer stil te blijven.

Omdat ik toch nieuwsgierig was hoe de vis zou reageren, heb ik heel voorzichtig een handje tarwe heel compact op de route van de brasem gelegd. Compact omdat ik wilde zien hoe het aas in de bek van de brasem verdween, als het verspreid gevoert wordt, is het meestal erg moeilijk te zien of het aas al in de bek is verdwenen of niet.

Maargoed, de vis deed weer zijn rondje en zwom over het voerplekje heen, het leek alsof hij er totaal geen aandacht aan besteedde. Na 2 minuten kwam de vis weer en begon wat zenuwachtig heen en weer te zwemmen over de plek, en daarna nam hij een paar tarwe korrels op en zwom weer een rondje, ditmaal een stukje groter dan hij daarvoor had gedaan. Na ongeveer 5a 10 minuten kwam hij weer terug, dit deed hij een keer of 4 telkens met grote tussenposen.

Ik heb nadat de vis het voor gezien had gehouden een stukje meer aangevoert met tarwe, ditmaal iets meer verspreid. Ik trof nadat ik een andere stek had bevist een grote bruine poel aan doordat een stuk of 15 brasems het op de tarwe hadden gemunt. Ze zwommen zenuwachtig in het rond door de bruine wolk, anderen zaten te wroeten en waren zoekende.

Voor velen zal dit geblaat over een brasem maar onzin zijn, anderen zien daar het gedrag van andere vissen, bijvoorbeeld de karper in terug. En van hen zou ik graag een bijdrage willen, gewoon een ervaring van hen die niet blind zijn en zien wat er gebeurt en daardoor er op in kunnen spelen.

Vergeet niet te vermelden wat de condities op dat moment waren.

Misschien vraag ik nu naar een sleutel, maar heb je, nadat je hebt ontdekt door zicht, dat de vis je te 'slim' af was, de vis toch nog door een andere manier van vissen de vis alsonog kunnen verleiden? En zo ja(okej, onder de gordel) hoe heb je dat gedaan? wat is je theorie daarachter.

Ik hoop dat dit een onderwerpje wordt waar mensen met een expleciete ervaring op zullen reageren, gelieve de mensen die niets toe te voegen hebben niet te reageren.

Met een bijzonder nieuwsgierige groet,

Koen Workel
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

01-10-2006 12:47

Helaas.

Ik had gehoopt dat er mensen waren die een duit in het zakje zouden doen.

Er wordt hier op het board over en weer genoeg gereageert maar waarom heeft dan niemand het werkelijke aasgedrag van karpers op een voerplek geobserveert en wil dat met ons delen?

Er wordt gesproken over voertaktieken, rigs en duidelijke aasplekken. Maar waarom wordt er dan niet gesproken over hoe de vis in de praktijk met onze voerplek omgaat?

Ik hoop dat er toch nog wat mensen zijn die er iets over kwijt willen. Aan de oppervlakte vallen er toch ook wel bepaalde patronen op over hoe de vissen het aangevoerde aas benaderen?

Met hopende groet,

Koen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-10-2006 13:33

Koen,

Apies aan man!

Het topic is nog jong en tsja er zijn mensen die andere dingen doen dan de hele dag op het board rondhangen!

Er zal vast wel iemand reageren.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2006 13:40

Koen volgens mij vissen de meesten te ver weg om het aasgedrag op de stek te kunnen zien.
Volgens mij maakt het de meesten ook niet echt uit, stereotiep wordt het gedrag van de bekende locale visser gecopieert.

Jij bent als penvisser en visser op de korte afstand gewoon in het voordeel, plus het feit dat je nieuwsgierig bent.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2006 18:55

Koen,
Helaas, als de wateren die ik ken al helder genoeg zouden zijn om dit soort dingen te kunnen zien liggen de betere stekken te ver weg. Mijn ervaringen zijn dan ook beperkt tot de oppervlakte, maar daar ging je topic geloof ik niet over, en penvissen.

In beide gevallen heb ik allerlei variaties gezien. Zo overkwam het me meerdere keren dat de gigantisch azende vissen niet in de buurt van mijn controller te krijgen waren. Maar ik heb ook meegemaakt dat ze er gewoon tegenaan beukten, en alles ertussenin.
Je hebt met beide visserijen natuurlijk niet met strakke lijnen te maken, daar kan ik je dus helaas niks over vertellen. Een nauwelijks opgespannen lijn die recht naar boven liep (pennen) was meestal geen probleem, maar ik heb ook een paar boeggolven gezien.
Meestal strooi ik een beetje met hennep en mais en meestal gaan ze als stofzuigers te keer. Eigenlijk kan ik me geen heel bijzondere gevallen herinneren die ik hier zou willen beschrijven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-10-2006 21:27

Ik ben meermalen getuige geweest van (azende) karpers op mijn voerstek op het KK.

Om dat in detail neer te tikken gaat me een beetje te ver maar wat ik meerdere malen heb gezien is een vis die gewoon boven de voerstek bleef hangen of steeds een stukje zwom om dan weer terug te keren zonder te gaan azen.

Dit vreemde gedrag kunnen ze behoorlijk lang vol houden en soms werd er dan heel schuchter een enkel balletje gepakt.

Het draait echt 180 graden om als er een tweede of zelfs derde vis ten tonele verschijnt, dan wordt er plotseling geaasd alsof hun leven ervan afhangt.

Goed, 1 voorbeeldje dan:

Kempisch kanaal, enkele jaren terug.
Ik had een schub van een kilo of 11 waargenomen tussen de lelies niet meer dan 2m uit de kant die daar een beetje lag te chillen, niet echt azen dus.

Voorzichtig "verjoeg" ik het beest door een halve boilie een metertje naast 'm in het water te gooien, de vis zwom langzaam weg.
Eenmaal weg voerde ik een paar handen boilies op de plek waar die lag en legde mijn rig aan een slappe lijn ertussen, enkele minuten later was het beest terug.

De vis hing stil boven het aas en zwom af en toe een klein stukje.
Azen deed ie niet ook al wist ik zeker dat het beest door had dat er wat te eten lag.

Ik bleef een tijd staan kijken maar de vis wilde maar niet gaan azen, ik besloot bij mijn ander hengel te gaan zitten een meter of 25 verderop om af en toe te kijken.
Er moet zelker een uur verstreken zijn als ik voor de derde of vierde keer ga kijken.
Ik blijf even staan en zie plotseling 2 karpers aan komen zwemmen, een zwaargebouwde spiegel met een brede rug en een klein spiegeltje.

Deze 2 vissen hebben geen overtuiging nodig en beginnen meteen wild te azen, de schub die daar al die tijd lag schuift meteen aan en doet gretig mee.

Het zal 10 seconden geduurd hebben voordat ik een fluiter kreeg, je raadt het al, ik had het kleine spiegeltje, het bleek een volschubspiegeltje van een pond of 15 te zijn. :(

Uiteraard zijn de andere 2 vissen weg, toch besluit ik de hengel nog terug op de plek te leggen.
Drie uur later vang ik die bewuste schub, ruim 23 pond. 8)

het volschubspiegeltje:http://www.carp.be/BBS/album_pic.php?pic_id=417

de schub:http://www.carp.be/BBS/album_pic.php?pic_id=414
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 05-10-2006 20:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

02-10-2006 15:31

Ik heb het wel vaak gehad met drijvend korst op een zonnige dag.
De karpers tonen wel interesse in het aas maar doen nog zeer voorzichtig.
Als er dan meer soorten komen dan lijkt het soms wel alsof er een startsignaal is afgegaan.

ETEN!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

02-10-2006 15:48

Koen,

2 weken terug heb ik vis zien azen op mijn voerstek. Ik zat te pennen op een klein vijvertje, met veel jonge karpers, ongeveer 1,5 pond. Ik weet verder niet in hoeverre hun gedrag te weerspiegelen is op het gedrag van hun oudere soortgenoten, maar ik zal hier neerzetten wat ik die dag zag.

Ik had een stekje aangemaakt op ongeveer 3 meter uit de kant, waar ongeveer een meter water stond. het water was vrij troebel, ongeveer 30cm zicht. opeens zie ik links van me heel dicht tegen de kant een klein kolkje. Rustig stap ik ernaartoe, en zie een klein karpertje op amper 20 cm water rondzwemmen. af en toe dook het kopje naar beneden om iets van de bodem te pakken, een meter achter het visje zwom nog een karpertje. Ik dacht er verder niet bij na maar vond het een leuk gezicht. Even later zie ik weer een kolkje, maar nu waren het drie karpertjes. Toen heb ik er snel wat mais bijgegooid, de visjes waren toen al weg. Ik zat amper op mn stoeltje of ik zag alweer allemaal kolkjes. Toen ik op het stekje kwam wist ik niet wat ik zag! Er lagen 4 karpertjes gretig om elkaar heen te draaien en de boel kaal te "stofzuigen". Snel gooide ik er meer mais bij, want ik was bang dat alles al op zou zijn, en ik wilde ze zeker aan het azen houden. ik gooide steeds een beetje naast de stek, als ze zelf aan de andere kant bezig waren. ik gooide mijn aas een paar meter over ze heen en trok het daarna naar de stek. Mijn pen lag natuurlijk veel te diep afgesteld, dus die lag in geen geval boven mijn aas. de lijn liep dus slap, schuin over de bodem naar de oever toe, waar mijn pen net niet op de kant lag. Toen de visjes weer mijn kant op kwamen azen zwom de eerste tegen de lijn aan, schrok, en vloog meteen weg, de andere 3 gingen er ook als een speer vandoor. Mijn mond viel open van verbazig, maar ze kwamen vrijwel meteen weer terug. De eerste zwom een soort van inspectie ronde over de stek en begon weer te vreten. De anderen lieten niet lang op zich wachten. Hierna heb ik er eentje gevangen. De rest was weg, maar na 5 minuten werd er weer vollop geaasd. Hierna heb ik nóg een schrikreactie gehad, en eentje vals gehaakt.

Het kwam er dus op neer dat ze schrokken van de lijn, maar 5 minuten later weer op de stek aan het azen waren. Toen ik 2 vissen van deze stek gevangen had, heb ik ze er niet meer gezien, terwijl er wel aas lag.
Er wordt op dit vijvertje niet of nauwelijks gevist, dus enige vorm van dressuur is uit te sluiten.

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-10-2006 17:08

Op voerplek met ander aas dan gevoerd:
Pakken---> uitspugen ---> wegzwemmen
30 sec later terugkomen -----> 1 stukje pakken ----> wegzwemmen
30 sec. later weer terugkomen ----> hele voerplek leegvreten.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-10-2006 20:57

Bedankt voor de reacties heren.

Een leuke beschrijving Eus, eentje die wat meer met mijn visserij linkt. Ook vrij weinig vissen, kennen wat klappen van de zweep en tevens vrij helder water.

Bij Tim weer een wat andere situatie. Doordat de gemiddelde vis daar een stuk kleiner is kun je er vanuit gaan dat het bestand een stuk groter is dan op bvb het KK. Hier zie je dan ook weer terug dat door de concurrentie de vissen weer sneller terugkeren op de stek en elkaar over de streep trekken om te azen.

Herman ook een bekend gegeven voor me.

Opvallend vind ik dat de vis aas dat 'opeens' bij hen in de buurt valt arwanend benaderen. Ze zijn wel nieuwsgierig waardoor ze vaak wel er in de buurt blijven hangen maar hebben andere vissen nodig om de 'angst' te doorbreken.

Ook valt het op dat vissen in bijna alle gevallen niet zomaar de stek leegvreten maar dit in etappes doen. Inspecteren, hapje, inspecteren, hapje en dan veelal het zelfde rondje zwemmen en vanaf dezelfde hoek weer de voerplek binnen zwemmen.

Ik moet zeggen dat ik deze observaties eigenlijk alleen heb gedaan met kleine compacte voerstekken van hooguit een 5 m2 groot omdat ze dan beter te observeren zijn. Een grotere voerstek geeft misschien wel een wat ander effect omdat het rondje dat de vissen telkens maken misschien wel over het voer wordt gemaakt. Dit is dus nog een open vraag en ik zou dan ook graag een reactie zien van iemand dit dit fenomeen wel heeft meegemaakt.

Verder zou ik graag nog wat reacties zien van mensen met verschillende aassoorten en de trand van veel aas(partikels) en 30 bollen bijvoorbeeld. Veranderd dit de zaak?

Hoe inspecteren de vissen het aas? Blazen? In de mond nemen? enz.

Met wederom nieuwsgierige groet,

Koen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

05-10-2006 19:56

Echt geen mensen hier die niets toe te voegen hebben?

Can't believe that.

Bij ons in Twente zeggen ze dan ook:

Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

groet

Koen
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

05-10-2006 20:17

Koen,

Een vraag aan jou als geobsed...Uhm..observerende penvisser.

Heb je ook verschil kunnen zien in individueel aasgedrag van vissen? Verschillende benadering, opname of verwerking van bodemaas.

Gr., Martin
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-10-2006 20:35

Koen,

Als je me eens eraan helpt denken als we elkaar spreken op msn en ik de tijd heb om uitgebreid iets te typen zal ik erover nadenken om hier wat boeiends neer te zetten.
Ik heb wel wat dingen gezien in de loop van de jaren. Vooral het struinen (zowel freelining, oppervlakte, pen of lood) heeft me behoorlijk wat informatie toegestopt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-10-2006 11:54

Hoi Martin,

Je steld niet meteen de meest makkelijke vraag :D

Ik moet dan ook bekennen dat ik niet echt een specifieke vis heb kunnen vinden op een water dat afwijkend gedrag vertoonde. Als je een tijdje op een water aan het observeren bent dan valt het vaak wel op dat vissen op een zelfde water een beetje hetzelfde gedrag vertonen.

Als je bvb doeld op de ' houdini' vis op vinkeveen met zijn afwijkende gedrag dan kan ik niet concluderen dat ik ooit zo'n vis heb kunnen observeren. Ik denk dan ook dat vissen elkaars gedrag voor een deel kopieren waardoor ze op eenzelfde water globaal hetzelfde gedrag vertonen.
Een der belangrijkste variabele blijft in mijn ogen of de vis wordt getriggerd door andere azende vissen of alleen zwemt.

Op het gebied van inname heb ik nooit erg veel kunnen observeren omdat hiervoor wel erg helder water nodig is. Ook vis ik vaak op wateren met een ietwat zachte bodem waardoor, met name met klein aas, de vis al snel het doorzicht belemmert door opvliegend bodemmateriaal. Het beste ging het dan ook wanneer ik weinig voedsel deeltjes had gevoert.

Voor in de toekomst wil ik daarom ook wat vaker met boilies gaan vissen omdat ik denk dat de vissen hier rustiger op zullen azen waardoor het zicht beter blijft. Ik ben dan ook benieuwd of de vis wantrouwiger met dit aas omgaat vanwege de maat of dat ze hier ook hard op gaan azen wanneer dit compact wordt gevoert in een behoorlijke hoeveelheid. Komen we dan weer snel terug op negatieve ervaringen met compacte voerplekken enz enz

Ik weet dat dit een maar oppervlakkig antwoord is maar je begrijpt zelf ook dat er tig variabelen zijn.

We spreken er nog wel over :wink:

gr

Koen
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-10-2006 12:09

[quote="Eus Molewijk"]

Het zal 10 seconden geduurd hebben voordat ik een fluiter kreeg, je raadt het al, ik had het kleine spiegeltje, het bleek een volschubspiegeltje van een pond of 15 te zijn. :(

quote]

:cry: = :roll:
Verwend nest :wink:

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie