ombouwen smartcast (bereik)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-09-2006 23:44

Heren,

Ik wil op mijn zelfgemaakte voerboot een dieptemeter gaan plaatsen.
Dus dacht ik: Smartcast.
Nu zit je met een paar probleempjes.

ten eerste:
Het bereik. Ik geloof dat die dingen maar 30 meter bereik hebben. Nou hoorde ik laatst dat als je aan de frequenties gaat klooien, en de attenne langer gaat maken, dat je dan zonder problemen 150 meter kunt halen.
Wie heeft hier ervaring mee? En kan me daar dan ook de voor en nadelen van noemen.

Ten tweede,
De accu. Ik hoorde dat de zendertjes maar 40 werkuren hebben, en dat je dan een nieuwe moet halen. (voor 30 euro oid.)
is er een mogelijkheid om ze open te schroeven/klikken, en stroom van je accu af te tappen (nee geen 12 volt, maar gewoon wat terugkrikken tot de zelfde spanning) zodat je niet meer mer batterijtjes te maken hebt.

Ten derde,
De bevestiging. Het zendertje moet in het water liggen. Als je deze wilt vastschroeven op de boot zit je met het probleem dat ie in een andere stand komt te staan op het moment dat je gas geeft en weer afremt, en als je beladen bent of onbeladen. Of terwijl: je zou hem dus los moeten laten hangen achter de boot. Maar dit is dan zeer kwetsbaar, en haast niet te doen aangezien je lijn ook aan de achterkant gedropt wordt.

Wie heeft er ook zo'n ding op zijn boot bevestigd en kan mij vertellen hoe je al deze problemen kunt verhelpen. (het voornaamste is even het bereik!!)


Bedankt alvast.

Groeten,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-09-2006 07:22

Luuk,

kijk op

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... humminbird

even zoeken er staan voldoende verwijzingen naar andere sites omtrent deze materie

succes ermee.

Bob
Reinder van Lune

20-09-2006 09:26

Hey Luuk,

Ik zou er zelf niet aan beginnen, er komt meer bij kijken dan er op sommige internetsite's staat !!

Ik heb zelf de kant en klare smartcast van http://www.fishfun.nl, en ben meer dan tevreden !

Gr. Reinder
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-09-2006 09:29

bedankt Reinder,

Ik wist niet dat er zoveel verschillende (betaalbare) draadloze fishfinders zijn. Ik zal eens gaan overwegen om er daar een te bestellen.

Thanx!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

20-09-2006 12:38

Ten eerste vind ik de prijzen van fishfun veeels te hoog. Ik heb het (nog) nooit zelf gedaan maar meer dan 2 keer de aanschafprijs vd visvinder om hem om te laten ombouwen lijkt mij erg veel. Tenzij ze ze er antenneversterkers opbouwen ofzo maar dat doen ze volgens mij niet omdat ze het puur over ombouwen hebben.

Het principe van het vergroten van het bereik vd visvinder berust puur op het verlengen vd antennes aan zowel de zender als ontvanger. Dit moet ook weer niet teveel verlengd worden anders werkt het weer averechts. De antenne is een soort veer en als je die uittrekt zit je precies goed.

Het feit dat hij in het water moet liggen komt door de 'wet-switch' dit betekent dat hij aangaat als hij in het water ligt. Dit kun je 'volgens' mij vrij gemakkelijk ombouwen door de draadjes te verbinden of er zelf een normale switch tussen te zetten. En er zit in de zender idd een batterijtje of wat en die kun je zelf vervangen of je kunt hem dmv een omvormer aansluiten op je accu.

Voor de duidelijkheid ik ben hier NIET 100% zeker om puur omdat mijn voerboot nog lang niet klaar is en ik zelf geen visvinder (nog niet) heb omgebouwd.

Linkje van iemand v board± http://www.echo56.net/rf15/
Reinder van Lune

20-09-2006 13:22

Die prijs is voor de smartcast plus het ombouwen !

E van Uijtert schreef:Ten eerste vind ik de prijzen van fishfun veeels te hoog. Ik heb het (nog) nooit zelf gedaan maar meer dan 2 keer de aanschafprijs vd visvinder om hem om te laten ombouwen lijkt mij erg veel. Tenzij ze ze er antenneversterkers opbouwen ofzo maar dat doen ze volgens mij niet omdat ze het puur over ombouwen hebben.

Het principe van het vergroten van het bereik vd visvinder berust puur op het verlengen vd antennes aan zowel de zender als ontvanger. Dit moet ook weer niet teveel verlengd worden anders werkt het weer averechts. De antenne is een soort veer en als je die uittrekt zit je precies goed.

Het feit dat hij in het water moet liggen komt door de 'wet-switch' dit betekent dat hij aangaat als hij in het water ligt. Dit kun je 'volgens' mij vrij gemakkelijk ombouwen door de draadjes te verbinden of er zelf een normale switch tussen te zetten. En er zit in de zender idd een batterijtje of wat en die kun je zelf vervangen of je kunt hem dmv een omvormer aansluiten op je accu.

Voor de duidelijkheid ik ben hier NIET 100% zeker om puur omdat mijn voerboot nog lang niet klaar is en ik zelf geen visvinder (nog niet) heb omgebouwd.

Linkje van iemand v board± http://www.echo56.net/rf15/
Laatst gewijzigd door Reinder van Lune op 26-09-2006 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

20-09-2006 18:04

Goed foutje niet meer dan 2 keer zoveel maar wel bijna 200 euro bovenop een product van 250 euro ik vind dit nog steeds teveel.

Enne ik zeg ook niet dat het een kwestie van alleen de antennes verlengen is... Dat is puur om het bereik te vergroten.

Als je hem wilt inbouwen in je voerboot moet je nog 2 draadjes solderen en de jusite weerstandjes ertussen zetten voor stroom...

200 euro waard? mja misschien als je bang bent dat je hem om zeep helpt.. Je kunt dan natuurlijk ook een nieuwe transducer kopen en nog een keer kijken wat je fout hebt gedaan..

Ik geloof niet dat ze met antenneversterkers werken; daar hun bereik 'slechts' 200m is en dat zou je moeten kunnen halen met het verlengen vd antennes.
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-09-2006 22:11

luuk schenkelaars schreef:Heren,

Ik wil op mijn zelfgemaakte voerboot een dieptemeter gaan plaatsen.
Dus dacht ik: Smartcast.
Nu zit je met een paar probleempjes.

ten eerste:
Het bereik. Ik geloof dat die dingen maar 30 meter bereik hebben. Nou hoorde ik laatst dat als je aan de frequenties gaat klooien, en de attenne langer gaat maken, dat je dan zonder problemen 150 meter kunt halen.
Wie heeft hier ervaring mee? En kan me daar dan ook de voor en nadelen van noemen.

Ten tweede,
De accu. Ik hoorde dat de zendertjes maar 40 werkuren hebben, en dat je dan een nieuwe moet halen. (voor 30 euro oid.)
is er een mogelijkheid om ze open te schroeven/klikken, en stroom van je accu af te tappen (nee geen 12 volt, maar gewoon wat terugkrikken tot de zelfde spanning) zodat je niet meer mer batterijtjes te maken hebt.

Ten derde,
De bevestiging. Het zendertje moet in het water liggen. Als je deze wilt vastschroeven op de boot zit je met het probleem dat ie in een andere stand komt te staan op het moment dat je gas geeft en weer afremt, en als je beladen bent of onbeladen. Of terwijl: je zou hem dus los moeten laten hangen achter de boot. Maar dit is dan zeer kwetsbaar, en haast niet te doen aangezien je lijn ook aan de achterkant gedropt wordt.

Wie heeft er ook zo'n ding op zijn boot bevestigd en kan mij vertellen hoe je al deze problemen kunt verhelpen. (het voornaamste is even het bereik!!)


Bedankt alvast.

Groeten,
Luuk


bouw dan nix....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-09-2006 23:22

Ga toch vissen, Dennis!
Of houd blijf gewoon weg van het hele forum als je niets nuttigs te zeggen hebt...


Linkje van iemand v board± http://www.echo56.net/rf15/


Kijk, Hier heb ik wat aan!
200 meter is ook meer dan zat. Je kunt dat toch haast niet zien of je naar voor of achter gaat... :wink:

Groeten,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Reinder van Lune

21-09-2006 08:45

Mijn advies:
Waneer je een op en top smartcast wil, 200 meter bereik, met temperatuur weergaven, a en b kanaal en behoud van je 90 graden zonarhoek, garantie, etc etc . . . informeer dan eens bij fishfun

Indien je denkt dat je het zelf kunt . . . doen !!

Gr. Reinder


E van Uijtert schreef:Goed foutje niet meer dan 2 keer zoveel maar wel bijna 200 euro bovenop een product van 250 euro ik vind dit nog steeds teveel.

Enne ik zeg ook niet dat het een kwestie van alleen de antennes verlengen is... Dat is puur om het bereik te vergroten.

Als je hem wilt inbouwen in je voerboot moet je nog 2 draadjes solderen en de jusite weerstandjes ertussen zetten voor stroom...

200 euro waard? mja misschien als je bang bent dat je hem om zeep helpt.. Je kunt dan natuurlijk ook een nieuwe transducer kopen en nog een keer kijken wat je fout hebt gedaan..

Ik geloof niet dat ze met antenneversterkers werken; daar hun bereik 'slechts' 200m is en dat zou je moeten kunnen halen met het verlengen vd antennes.
Laatst gewijzigd door Reinder van Lune op 26-09-2006 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

21-09-2006 12:34

Reinder van Lune schreef:Het ombouwen is geen handeling van een paar uurtjes !


Dat beweer ik ook niet maar ik denk dat er soms iets te makkelijk gedacht word op dit board over het uitgeven van geld aan spullen terwijl je veel zelf kunt als je een beetje handig bent :wink:
Reinder van Lune

21-09-2006 13:09

Wat nobel van je . . .
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

21-09-2006 20:58

Reinder,

toevallig aandeeltjes fishfun gekocht? :)

Ik zou de gok wel aandurven, volgens mij is het gaat het gewoon om de optimum lengte van de antenne bij die frequentie (bij een bep. lengte is het aantal db's versterking het meeste).

Persoonlijk zou ik eerst de zender aanpassen, mocht het mis gaan niet getreurd een mega bedrag ben je niet kwijt....

Ik ben ook nog van plan een smartcast in te gaan bouwen, maar heb momenteel wegens de stage te weinig tijd (de voerboot is inmiddels al weer 5 maand klaar).

Dennis Pronk ga aub. een ander irriteren als je je verveeld... :wink: :-?

Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

22-09-2006 00:22

ieder zijn mening daar is een forum voor :D
Plaats reactie