Het hoe en wat met LNV?


Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-09-2006 10:30

Hoi luitjes,

Wij, ik en nog een aantal karpervissers zijn bezig met een aantal zaken zoals nachtvissen. Wij moeten vanuit een HSV een plan opstellen hoe wij onze doelen kunnen gaan bereiken. 1 van onze hiaaten is de tijdsduur van o.a. ministerie van LNV voor het uitvoeren en behandelen van een aanvraag.

Mijn vraag is zijn er hier mensen op het board die met LNV te maken hebben gehad. Voor bijvoorbeeld het verlengen van de nachtvis periode. Hoe is dat bevallen en wat voor tijds bestek kunnen we daarin verwachten. Vanaf het zenden van de aanvraag tot de uiteindelijke goedkeuring. En zijn er mensen die persoonlijke connecties hebben met LNV?

Ik hoor graag van jullie

Alvast bedankt.

gr. René

http://www.minlnv.nl/
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2006 11:03

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... verbod.pdf

Deze heb je René?

Op zich gaat het 1 en ander best snel. Snel is in dit geval seizien 2007 na augustus.

Ligt een beetje aan de medewerking van belanghebbenden, zoals eventueel de gemeente. LNV gaat/ging altijd wel rap.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-09-2006 11:38

Jammer Klaas,

Omdat wij nog niet eens met natuurgebieden, recreatieschappen enz. te maken hebben dachten wij bij het indienen van ons verzoek
simpelweg een stempel en een krabbel erop en retourneren maar. Fluitje van een cent.

Jammer dan.

Onze aanvraag voor de rest van onze wateren ligt er inmiddels een meer dan een halfjaar.

Dat snelle bij LNV is er dus inmiddels wel vanaf.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2006 11:43

augustus 2007.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

07-09-2006 11:46

Minister Veerman en staats-secretaris Rutte waren afgelopen week bij ons aan het buurten.
Er is door deze twee heren een project op gestart bij de 'Kop van Delen'..
Jeugd en de Natuur.
We spreken hier over zogeheten 'Glenn-Mills' jongeren, karpervolk heb ik er weinig gezien....

met genietende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-09-2006 12:14

Bedankt mannen,

Het kan dus even duren.... is daar een tijd aan te geven? Duurt het echt een jaar of langer? De link van Klaas is trouwens wel een hele goede, dat geeft weer wat mee richting aan het e.e.a. Zijn er nog andere zaken waar we tegen aan kunnen lopen?

HP,

Je bijzonder slimme, nuchtere soms wat on-navolgbare opmerkingen zijn wel eens te moeilijk voor mij om te begrijpen. Ligt niet aan jou hoor maar aan mij :oops: Kan je voor mij eens proberen in leken taal te formuleren wat je met je opmerking bedoeld?

gr. Rene
Willem Holleeder
Berichten: 1
Lid geworden op: 06-09-2006 16:00
Locatie: Bak

07-09-2006 12:33

Glenn Mills jongeren zijn "criminele" jongeren die trachten weer op een normale manier terug te keren in de maatschappij.en daar is een school voor opgericht.

geloof mij maar,ik kan het weten :wink:
zeg je nee, dan krijg je er 2............ KNAL! KNAL!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-09-2006 12:57

Beste Willem,

Buiten het feit dat je op deze site verplicht bent met je juiste naam te registreren. In jouw geval dus Willem H. .... Waren die jongeren mij wel bekend echter begrijp ik nog steeds de opmerking niet? Hopelijk krijg ik daar nog een antwoord op?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-09-2006 10:02

Mocht het gaan om wateren in uiterwaarden of aangewezen habitat/vogel richtlijngebieden kan lnv moeilijk doen omdat door het nachtelijk vertoeven de aanwezige beschermde fauna kan worden verstoord.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2006 22:42

René, reken maar op een jaar!
Frank, voor die gebieden MAG LNV niet meer beslissen. Over ontheffingsaanvragen voor dergelijke gebieden worden door LNV geen beslissingen meer genomen maar wordt de aanvrager terugverwezen naar de betreffende provincie. Daarbij is het stomme (schijnt allemaal te kunnen in het ambtenaren wereldje) dat ik het meegemaakt heb dat de betreffende provincie hier helemaal niet van op de hoogte was...

Wat je dan hebt is het volgende:
- na bijna 1 jaar kreeg de visrechthebbende van LNV bericht dat zij hierover geen besklissing mochten nemen
- door LNV werd visrechthebbende terugverwezen naar de betreffende provincie
- daarna visrechthebbende een gesprek gehad met de betreffende provinciale ambtenaren, waarbij deze nog helemaal niet op de hoogte waren en dit eerst nog moesten bestuderen

Gevolg: zal de nodige tijd duren voordat de provinciale ambtenaren dit hebben bestudeerd en daarna een positief of (ook mogelijk) een negatief besluit nemen.
Indien positief moet er opnieuw een ontheffing bij LNV worden aangevraagd, inclusief de brief van de provincie en duurt de beslissing van LNV weer ca. 1 jaar.

Al met al kan het ontheffing krijgen voor dergelijke gebieden wel ca. 2-3 jaar duren...
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-09-2006 23:24

Aart,

Het kan nog ingewikkelder hoor :lol:

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2006 23:44

Klopt Paul, ik gaf maar een voorbeeld...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-09-2006 14:36

Dat is ook wel de meest omslachtige manier! Het zal ook wel in Nederland zijn bureaucratisch landje!! Het zal met de nieuwe richtlijnen nog wel net zoveel strijd geven voordat hier duidelijkheid over is.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2006 22:07

Hééél mischien een lichtpuntje Frank. In de werkgroep Visrechten is door LNV ambtenaren tussen neus en lippen door gezegd dat LNV eigenlijk wel van die ontheffing af zou willen en de beslissing aan de visrechthebbenden zelf zouden willen overlaten. Maar NIET voor de vogel-en habitat richtlijn gebieden en dat laatste kan ik voor sommige gebieden nog wel begrijpen ook.
Dus wie weet....?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-09-2006 00:52

Frank,

Dit is voor de habitatsgebieden niet een typisch Nederlands gebeuren.
Het is al heel veel jaren dat wij achteraanlopen wat betreft de richtlijnen voor de habitats en nu toepassen, het geld ook voor de Ramsjar gebieden en we hebben nog te maken met gebieden die onder Wereldnatuurfonds vallen.
Dit om even aan te geven dat er nog wat haken en ogen aan zitten.
Maar in Natuurgebieden kan een gemeente toestemming geven, en moet daarna de provincie( de eigenlijke beheerder) nog toestemming geven.
Hier is het wat Aart al schreef de meesten weten absoluut niet waar het precies om gaat.

We zullen de Waterrichtlijnen er nog maar even buiten houden want ook die spelen natuurlijk nog een rol in het hele gebeuren, waren we hier in 2004 nog het beste jongetje van de klas inmiddels zijn we hier ook een eind afgezakt, probleem is kiezen tussen ecologisch en economisch dus we hebben nog wel wat voor de boeg met zijn allen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 01:07

aart,dat het niet overal toegankelijk hoeft te worden begrijp ik wel, maar als er veel geld meegemoeid is dan kan er ineens heel veel hoor.bij ons ook een prachtig stuk natuur waar we altijd mochten nachtvissen. plots werd het van staatsbosbeheer en het nachtvissen was over. de reden:we vestoorden de rust in dat gebied. staatsbosbeheer gaat het exploiteren en ja hoor het hele natuurgebied gaat op de schop, want er moet geld in het laatje komen. en de visrechten van die anderhalve beroepsvisser zijn onderhand toch ook wel een beetje achterhaald toch? we zijn met velen maar krijgen minder voor elkaar als de zogenaamde groenen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 15:01

Peter, van wie mocht je daarvoor daar dan 's nachts vissen?
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 16:33

aart, dat water wordt verpacht aan de s,gravenhaagse hv, en toen ik die belde met de vraag waarom er niet meer mocht worden nacht gevist (uiteraard in het nachtvisseizoen) werd er gezegd dat we uberhaubt nog blij mochten zijn dat we er mochten vissen. want normaal gesproken,als er water naar of van staatsbosbeheer gaat of wordt. dan dulden deze helemaal geen vissers meer. en als je dan begrijpt dat je er nu niet meer mag nachtvissen omdat we de rust verstoren?? er nu wel feesten en partijen worden gegeven om maar geld in het laatje te krijgen. er is nu zoveel''rust verstoort'' dat zelfs de ratten zijn gevlucht. en wij niet meer mogen nachtvissen,hoezo krom!! ps en er is door omwonenden nog nooit geklaagd hoor.

groeten peter.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-09-2006 19:22

Peter, reken er maar op dat zo'n exploitatie niet zoveel opleverd! In uiterwaarden hebben ze bepaalde visies, dit betekend vaak dat gebieden zodanig worden ingericht dat bepaalde soorten zich hier kunnen vestigen. In uiterwaarden mogen niet zoveel bomen staan omdat ze de waterafvoer teveel belemmeren, hier zijn bepaalde percentages voor vastgesteld.

Het is wel jammer dat we een slechte naam hebben bij dergelijk organisaties, je ziet nu waar dit toe leidt.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 19:34

Peter, gelukkig zijn er ook andere voorbeelden van SSB wateren waar wel (en dan ook nog het hele jaar door) 's nachts gevist mag worden, ligt soms ook aan de betreffende HSV of Federatie en hun al of niet frequente controles waardoor overlast en rotzooi voorkomen kan worden. Anderzijds zal iedereen kunnen begrijpen dat SSB helemaal geen zin heeft om steeds weer de achtergelaten rotzooi van vissers op te ruimen.
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

10-09-2006 20:02

Afbeelding

Vorig jaar , zeer mooi stukje natuur.






Afbeelding

dit voorjaar aangelegd om sneller bij feesten enz. te komen terwijl er gewoon een normale ingang is .......... :cry:

Dit bedoelt Peter.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 22:07

ach aart, die rotzooi ruimden wij vissers al op voordat het van staatsbosbeheer was. en dat viel toen nog hartstikke mee. maar nu het toegankelijk wordt voor het grote publiek (geexploiteerd) merken we al dat er veel meer troep ed.in de omgeving terecht komt, ja en zelfs van onze zogenaamde groene natuurvrienden hoor, want die heb ik ook gewoon hun vuil naast de auto zien dumpen. maar goed we kunnen hier uren over discusseren, eruitkomen doen we toch niet, want wij karpervissers komen toch altijd onderaan de lijst, en moeten altijd blijven knokken voor onze hobby. ps zie je de foto,s hierboven,dit was oa een stukje natuur waar het groene hart nu zo zuinig op is(was) als je er naar keek,werd je zowat al weggestuurd (bij wijze van) en nu loopt er gewoon een brug doorheen, en alle rust met alles wat erbij hoort(div soorten dieren) is nu verleden tijd. lang leve staatsbosbeheer!!

groeten peter.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-09-2006 23:52

Peter,

Het is idd niet leuk zoals jij het voorstelt.
Maar ook met staatsbosbeheer en natuurbeheer kun je goede afspraken maken, wij kunnen gewoon in natuurgebied vissen, zonder problemen.
Probleem is dat er wel een hoop controle bij komt kijken, en ik kan je vertellen dat wij in een van de zwaarste gebieden zitten wat betreft regels en veel water in natuurgebied wat ook nog eens onder wereldnatuurfonds valt.

Maar met een goed beleid en goed beslagen rapport en plan, kun je dus ook bij natuurbeheer en staats bosbeheer terrecht.

En dat karpervissers altijd moeten knokken vind ik beetje overdreven het zijn er maar een paar die overal voor knokken, de rest is gewoon te beroerd om ook maar iets te doen o ja kommentaar geven als iets niet goed is gegaan dat kan dan wel (sorry moest er even uit)


Gr Paul
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

11-09-2006 01:14

aangewezen habitat/vogel richtlijngebieden ,
Vind ik wel een interesante moet je maar eens kijken op het stukje tussen Leiden /zoeterwoude en Leidschendam . daar heb je zo een gebied, en nu heeft daar een lul van een wethouder er twee van die grote wind(gehakt)molens neergezet in kader van ons zijn ecologisch bezig.
groet
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

11-09-2006 13:42

Rene

Minister Veerman is van LNV.
Als ik zie wat er hier aan de waterkant rondhangt, vraag ik me af wat je allemaal als jongeling moet uitvreten, om tot de 'Glenn-Mills-jongeren' te behoren.
Ik was dus verbaasd zeer verbaasd er geen (jeugdige) karpervissers te zien.....

met bejaarde groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!