Spiegelkarper projecten


Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-08-2006 18:52

Ik zie steeds meer van die projecten als padestoelen uit de grond schieten, waarbij ik denk willen de mensen frankrijk water hebben ofzo, was zolas het een paar jaar terug niet goed genoeg.
We hadden genoeg mooie schubkarpers rond zwemmen, nu moet er opeens kleine poot spiegels rond zwemmen..
Waarom is dat nu opeens, ik vindt het juist speciaal om een spiegel tevangen maar begint op sommige wateren er op telijken dat een schub speciaal word (al is elke karper speciaal).
Ik begin zelfs tedenken dat het voor een commercieel doeleinden gebruikt gaat worden, net zoals betaalwateren in frankrijk en openbare wateren.
Als ik het verkeerd zie dan wil ik ook graag weten waarom zo nodig alleen maar spiegels en geen totaale karper project..
Zoals 70% schub 30% spiegel.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-08-2006 19:16

http://www.karperstudiegroep.nl/

Ik zou zeggen kijk hier eens voor wat meer informatie over spiegelkarperprojecten. Het hoe en waarom.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2006 19:24

Beste Kenny,

Dat van die apddestoelen zal mee vallen.

Als je je eerst verdiept en dingen uitzoekt voor je aan commentaar begint had je je antwoord al gehad voor je de vraag hoefd te stellen

http://www.karperwereld.nl/kub/betuwe/nota.php


Streefbeleid:
· Het creëren van een beheersbaar karperstand binnen een snoek-blankvoorn visgemeenschap.
· Het bestand vergroten.
· Verbeteren van de opbouw aan jaarklassen.
· Het percentage spiegelkarper op termijn verhogen tot 30%.
· Het gemiddelde gewicht op termijn verhogen, waarbij de grootste karpers tot boven 15 kilo kunnen groeien.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

28-08-2006 19:39

Kenny,

Het streven wat de verhouding schubkarper spiegelkarper aangaat bij een spiegelkarperproject is 70% schubkarper en 30 % spiegelkarper. Bij de meeste Spiegelkarperprojecten komt men tot nog toe niet verder dan 15 % spiegelkarper. Vertel eens over welk project heb je het kan goed zijn dat het niet meer dan een gewone uitzetting is van spiegelkarpers. Terugmeldingen bij een dergelijk project zijn erg belangrijk en geeft ook o.a. inzicht hoe de verhouding schub, spiegels zijn. Kenny, ook al foto’s van de linkerkant gemaakt van de spiegels, gewogen en gemeten??

Peter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-08-2006 20:50

Klaas een puntje begrijp ik niet helemaal

Het creëren een beheersbaar karperbestand binnen een snoek-blankvoorn viswatertype.

Ik dacht dat spiegelkarperprojecten zich beter lenen voor het brasem-snoekbaars watertype omdat hier ecologisch minder te vernielen valt...

De verhoudingen zijn nooit 100% na te gaan. Vangstgegevens zijn beperkt en de middelen voor een goede monitoring ook. Streefbeelden zijn erg mooi om je te profileren naar de visrechthebbende maar hebben mijns inziens niet meer waarde dan een ruwe schatting van een toekomstige populatie.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-08-2006 21:51

Dat klopt op zich Frank, ik ken de Linge ziet zo maar die zal eerder bij het eerste viswatertype horen dan bij het tweede. Geldt trouwens ook voor het Overijssel Kanaal waar we dan ook zeer terughoudend d.w.z. maar 1 spiegeltje per km1 uitzetten. Meer en meer wateren zullen tot het eerste type gaan behoren en daar moet je dus uitermate voorzichtig en terughoudend zijn met eventuele uitzettingen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2006 22:50

In principe is geen typering van toepassing. Dit omdat De Linge een langzaamstromende rivier is.

Toch komt voorn snoektype het meest in de buurt van de gewenste situatie. Dan met name voor de talrijk aanwezige kommen.

Men(waterbeheerders) willen dit nu eenmaal graag. Tja en wij draaien. o.a met ruisers tussen de 35 en 40 + cm.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2006 07:48

Afbeelding

Kleintje van 34 cm.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

29-08-2006 14:45

bij ons in een kleine vijver zo'n 20 meter breedt en 150 meter lang .
hebben ze 2jaar terug een 200 tal karpertjes (5cm) uitgezet ,zoal spiegel als schub . en er zwom op dat water eigenlijk al genoeg karper rond
ik vraag me af waarom ze dat gedaan hebben ????

greetz yannick
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2006 14:50

Wie zijn:"Ze"?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2006 15:27

het schijnt dat de Karpers zich in dit land niet niet (of zeer weinig)op natuurlijke wijze kunnen voortplanten.dat houdt in dat als de vissen van de uitzettingen van de jaren "70 dood zijn er praktisch geen karpers meer zijn.

gelukkig zijn er in de jaren "90 bij ons in de buurt nog uitzettingen gedaan.zodoende blijven er (grotere)karpers rond zwemmen.

met andere woorden: wees blij dat er dergelijke projecten zijn.zodat in de toekomst jouw kinderen ook een visje kunnen vangen.

schnappie ?

vrgr,

michel
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-08-2006 18:58

bij ons in de buurt is dat heel anders wij komen zo waar om in de jonge vis, dus ik vraag me toch af.. wij zullen heust niet de eenigste zijn, en word er wel degelijk onderzoek gedaan, of doen ze maar steekproef gewijs. Ook vraag ik me af worden die uitzettingen gedaan met medewerking van verenigingen en andere karpervissers.
Word daarbij ook gekeken wat de witvissers er van vinden ( teminste met een grote bezetting van witvis).

Ik weet wel dat er gekeken word naar bestand van andere vis soorten maar bij ons is dat bijvoorbeeld dat het met de karper erg goed gaat, maar met de snoek erg en dan ook echt erg slecht.
er zullen ook wel meer wateren zijn die dit hebben, en hoe zit het daar dan allemaal..
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

29-08-2006 19:38

In de province Groningen/drenthe is geen foto registratie dus hoe willen ze dit dan na gaan.
Ik had laatst een spiegel gevangen van 28 pond werd al direct gezegd een project spiegel terwijl ik die zelfde spiegel in 1997 gevangen had 22 pond.
Als je informatie over project spiegels wil wordt je door gewezen naar Roelof Schut, zonder dat je ooit antwoord terug krijgt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2006 19:51

Martin,

Niets let je om dan zelf een hvr op te zetten. Begin is er al.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-08-2006 19:53

Alleen de visrechthebbende kan karpers uitzetten. De KSN heeft nergens visrechten. De spiegelkarperprojecten waar de KSN een relatie mee heeft worden binnen de verantwoordelijkheid van HSV'en mede georganiseerd door leden van de KSN. Op de KSN site vind je de spiegelkarperprojecten waar de KSN die relatie mee heeft:

http://www.karperstudiegroep.nl/

Deze projecten gaan zoveel mogelijk volgens de KSN visie die ook terug te vinden is op de website. Wellicht erdoor geinspireerd, maar zonder relatie met de KSN, zijn er momenteel wel meer spiegelkarperprojecten.

Duiven is Gelderland. De lokale omstandigheden ken ik niet goed genoeg. Maar hier in Noord Holland heeft de snoekstand zich de laatste jaren door waterzuivering (de oorzaak) behoorlijk hersteld. Dat geldt voor veel meer plaatsen in Nederland. Bij ons in de omstreken hebben schubkarpers ook nog steeds de overhand. Spiegelkarperprojecten waar de KSN via haar leden bemoeienis mee heeft zijn hier beperkt en vinden alleen plaats op zogenaamd boezemwater. Grote waterstelsels waar zeer spaarzaam spiegeltjes worden uitgezet.

De KSN kan echter moeilijk voor heel Nederland spreken. Mogelijk dat er lokaal te veel karpers door HSV'en worden uitgezet. Is niet nieuw. Dat gebeurt al vele jaren. Gelukkig is dat afgenomen en zijn ook vele HSV'en wat wijzer geworden.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2006 22:52

Kenny, op wateren waar het met de karper erg goed gaat gaat het altijd slecht met de snoek. Met de snoek gaat het goed in schoon en helder water en met de karper gaat het erg goed in troebel water met veel voedingsstoffen (idem brasem).
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-08-2006 23:18

Aart, Dat gaat niet altijd op, bij ons hebben we 1 water met erg veel (nog jonge) snoek het water bestaat nu al 3 jaar veel ruisvoorn wier en de karpers groeien 4 pond per jaar en zo helder als het maar kan zijn, kan tot 2 meter diep zien.
en juist bij ons waar het water troebel is gaat het slecht met de snoek en vooral de karper. ik denk aan overbezetting.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2006 23:26

Kenny, naast de factoren schoon en helder water en troebel voedselrijk water speelt altijd de biomassa per vissoort een grote rol.
In jouw eerste voorbeeld zit dus betrekkelijk weinig karper en dus groeien ze goed.
In het tweede voorbeeld zal overbezetting inderdaad wel de oorzaak zijn, als er voor al die karpertjes niet voldoende vreten zit kunnen ze ook niet of nauwelijks groeien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2006 08:42

Kenny Willems schreef:Aart, Dat gaat niet altijd op, bij ons hebben we 1 water met erg veel (nog jonge) snoek het water bestaat nu al 3 jaar veel ruisvoorn wier en de karpers groeien 4 pond per jaar en zo helder als het maar kan zijn, kan tot 2 meter diep zien.
en juist bij ons waar het water troebel is gaat het slecht met de snoek en vooral de karper. ik denk aan overbezetting.


Kenny,

Kennelijk bedoel je iets verschillends met het welzijn van de snoek en het welzijn van de karper.

De snoek komt nauwelijks voor op troebel water. Het aantal vissen is gering en neemt af. Te weinig voedsel (bijvoorbeeld prooivis) voor de snoek.

De karper komt overvloedig voor, maar blijft klein. Er is voldoende voedsel (bijvoorbeeld algen) voor de karpers maar ze delen het met teveel.

Dit alles heeft niets met de keuze tussen schub of spiegelkarper te maken? Wat betreft karper moet de biomassa het bestand kunnen dragen, anders geen karpers (spiegel of schub) uitzetten of zelfs overgaan tot wegvangen bij te grote aantallen. Maar waar wil je heen met dit topic?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

30-08-2006 09:48

Het is een beetje offtopic gegaan laaste paar berichten.

Mijn antwoord is al eigenlijk gegeven over de spiegelkarper projecten, ik heb hem nu door het is gewoon dat niet alle spiegelkarper projecten binnen de ksn gebeuren. En dat dacht ik wel even :X
Maar opgelost dus kan gesloten worden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-08-2006 10:08

Je moet ook niet alle uitzetting van spiegels als project bekijken.
In mijn opinie is het pas een project zodra je er ook HVR op na houdt.
Anders is het uitzetten om een variatie in beschubbing te realiseren.
Roelove heeft de interesse bij het laatste gehad.
Geen fototjes, geen terugmelding dus in mijn ogen geen project maar uitzetting om de beschubbing te varieren.
Dat heeft mijn voorkeur ook, HVR is erg mooi maar dan op de totale karperpopulatie.
Hulp van de KSN is ook erg handig maar geen absolute must voor een HSV.
Monitoring op het bestand door Sportvisserij Nederland en de uitslag van die monitoring geeft veel meer informatie over het te volgen beleid.
Daarin kan de KSN naast SVN een adviserende rol spelen.
Uitzetten om het uitzetten zo in het verleden vaak gebeurde moet stoppen.
Actief biologisch beheer is daar het gevolg van, of dat ook in het voordeel van de karpervisser uitvalt?? dat is nu nog een beslissing van de visgerechtigden en de ALV.
Nu nog, dat kon namelijk op korte termijn wel eens anders worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

30-08-2006 11:36

Douwe,
Jij doelt waarschijnlijk op de Europese Kaderrichtlijn Water. Deze zou wel eens een bedreiging kunnen zijn voor de karperuitzet, aangezien er signalen zijn dat de karper als een uitheemse vis zou worden gezien volgens de kaderrichtlijn. En faunavervalsing mag natuurlijk niet!
Groet, Omar.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-08-2006 12:55

Omar dikke duim. :D :D :D :D
KRW hoeft geen bedreiging te zijn, kan wel.
De waterschappen zijn verantwoordelijk voor de waterkwaliteit en moeten in 2015 aan een eis voldoen, de intentie hebben is niet meer genoeg.
Dat zij daarbij ook de zeggenschap willen over uitzettingen en inrichting van het water ligt volgens mij terecht in die lijn van de verwachting.
De één zegt het valt wel mee, de ander zegt het is wel iets om rekening mee te houden.

Persoonlijk denk ik dat contacten onderhouden met de waterschappen ook voor een HSV helemaal geen kwaad kan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

30-08-2006 15:00

een vriend van mij zij dat 'ze" de ovb waren .

greetz yannick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-08-2006 15:09

Ze de OVB??
Denk het niet, die bestaat niet meer, vertel je vriend maar dat ZE Sportvisserij Nederland is geworden.
Weet je het zelf bij deze ook.
ZE doen ook op eigen houtje geen onderzoek daar moeten ZE wel een opdracht voor krijgen.
Vissen is een hobby, geen religie!