Is het gebruik van maden gevaarlijk?


Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 12:25

Goedendag,

uit Engeland is de laatste tijd een rage komen overwaaien om de karpers met maden te belagen. Dit zal prima kunnen vangen maar ik ben benieuwd of er met het volgende rekening wordt gehouden.

Maden blijven ook onderwater gewoon doorleven voor een bepaalde tijd. In deze tijd hebben ze genoeg tijd om DOOR DE VIS heen te vreten.

Mijn ouders hebben vroeger een grote Piranha gehad welke een voorbeeld daarvan gaf. Wij hebben hem toen eens maden gevoerd en tot onze schrik kwamen die maden gewoon op diverse plekken van de vis naar buiten gekropen!

Met bovenstaande informatie wil ik aangeven dat er wellicht te simpel wordt gedacht over het veelvuldig, door spodden, gebruik van maden.

Voor de atractiviteit van het aas zou het niet goed zijn, maar voor de vis lijkt mij het persoonlijk beter de maden eerst in de vriezer te gooien zodat je ze levenloos te water laat. Ook dan vind de vis ze nog steeds lekker...

Ik hoor graag jullie reacties.
Dit verhaal geldt uiteraard niet enkel voor de karper maar ook voor andere vissoorten...

Mvg,
Frank
Gebruikersavatar
E van Uijtert
Berichten: 89
Lid geworden op: 22-06-2006 15:21
Locatie: Brabant

13-08-2006 12:34

Maden overleven in water misschien wel lang maar in het inwendige milieu van de karper zullen ze echt niet lang overleven lijkt mij. Ik ben niet zo goed bekend met de anatomie vd karper maar ik neem aan dat hun spijsvertering aggressief genoeg is om de maden kapot te krijgen voordat ze de karper schade aan kunnen richten.

Verder worden maden al zo lang gebruik in de witvisserij en heb ik er nog nooit iets slechts over gehoord. (behalve gekleurde maden dan)

Nog iets is dat maden zich niet kunnen voortplanten (onder water dan) dus dan zou de vis alleen schade hebben van de maden die je gebruikt.

Ik weet niet hoe of wat er met die piranha gebeurd is .. dat lijkt mij een beetje vreemd :-? Ik neem aan dat de maden via de anus en kieuwen naar buiten komen en dus niet zich er doorheen vreten?

Verder is de made een aasvreter die vnml aangetast vlees wegvreet en de wonde schoon houd in alternatieve geneeswijzen worden ze ook nog wel eens toegepast net als bijen/bloedzuigers. Overigens is het voor bijen nooit bewezen dat het werkt in tegenstelling tot bloedzuigers en maden.

Zo maar ff google: http://www.lumc.nl/patfolders/patientenfolders/heelkunde/madentherapie.html
Laatst gewijzigd door E van Uijtert op 13-08-2006 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 12:49

Das een uitgebreid antwoord Erik, thnx.

Bij de Piranha (is al heel wat jaartjes geleden) kwamen de maden echt door de zijkant van de vis gevroten, dus niet via de al aanwezig openingen...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-08-2006 12:50

Ik was ook in de veronderstelling dat maden alleen rot vlees aten. In de geneeskunde worden bijvoorbeeld maden gebruikt om wonden schoon te vreten. Het gezonde vlees blijft dan onaangeraakt.
In de eerste instantie lijkt me dit dus een sterk verhaal, gevolg van de "hype" rondom de karper als knuffeldier. :roll:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 12:56

Martijn,

een sterk verhaal is het zeker niet, want het is gewoon gebeurd.
Nu vraag ik me echter af of dit ook schadelijk is voor andere vissoorten (waaronder karper).

Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2006 13:01

Waren die maden niet toevallig meelwormen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2006 13:10

Tja Frank,

Omdat vleesmaden zich alleen voeden met rottend vlees is de vraag wat de gezondheid van die Piranha was?

Andere vraag, na hoeveel dagen kwamen de maden uit de piranha gekropen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 13:11

Dit zal niet langer dan een vijftal uren geweest zijn.

Douwe, het waren echt maden...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2006 13:20

Vleesmaden worden veelvuldig gebruikt als diervoer. En het verhaal duikt daar ook wel eens op, terwijl door de bank genomen niemand problemen heeft. Verder dan het vermoeden dat gezondheid een rol speelt kom ik niet. Dus daar laat ik het maar bij.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2006 13:29

Maden kunnen zich niet door levend vlees heenvreten.
In de medische wereld ruimen ze het dode weefsel op en laten het levende weefsel intact.
Verder kan ik er ook niets mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 13:31

tja dan blijft het bij ons thuis een mysterie denk ik dan maar.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2006 14:42

Frank,

De laatste tijd zal 1978 ongeveer zijn geweest. Rod H. had toen de onhebbelijke gewoonte zo ongeveer elk water leeg te vangen met die dingen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-08-2006 15:55

Klaas,

ik baseerde mijn "de laatste tijd" maar even op het laatste artikel in KARPER en de uitverkochte rekjes met maggot clips ;)
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

13-08-2006 16:47

Niet om het verhaal ranziger te maken maar in de dierenwereld zijn er een aantal dieren die vatbaar zijn voor maden (aarsmaden wel te verstaan) zoals schapen en ook konijnen. Het gaat hier om kerngezonde dieren die in hun achtergebleven ontlastig en/of resten daarvan maden krijgen die zich een weg naar binnen banen. Binnen 48 uur kan een dier hier al aan overlijden. Voor mensen is dit geen bedreiging, maar wanneer een karper of een andere vis maden tot zich neemt die leven zou het dus zo kunnen zijn dat dit gevaarlijk is. Het lijkt mij overigens niet, maar dat is nergens op gebasseerd behalve een gevoel...
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

13-08-2006 17:00

katten,schapen,konijnen zijn ook vatbaar voor maden als ze open wonden hebben
de vliegen leggen hier eitjes in en de maden vreten zich letterlijk een weg naar binnen
voor de rest heb ik nog nooit een vis horen klagen na het gebruik van maden
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-08-2006 01:01

Martijn Julien schreef:Ik was ook in de veronderstelling dat maden alleen rot vlees aten.


Maden eten voor zover ik weet alleen verrot vlees. Heb je helemaal gelijk in. Piranha's hebben echter een zeer langzame spijsvertering, waardoor de mogelijkheid bestaat dat het vlees bederfd in de vis zelf. Het zijn van nature uit ook aasvreters....

Heb enkele jaren piranha's gehouden, verschillende soorten zelfs samengeschoold. Ben ook al allerlei soorten voer tegengekomen binnen deze liefhebberij, tot levende muizenden aan toe. Heb nog nooit van iemand gehoord dat iemand maden voerde aan zijn piranha's. Die van mij toendertijd zouden niet eens naar dergelijk klein voedsel omgekeken hebben. Zelfs guppen waren al te klein om interessant te zijn.

Als je hier echt meer over wilt weten stel dan je vraag eens op http://www.predatoryfish.net. Hét board waar ze alles weten over piranha's en andere vleesetende aquariumvissen.

Btw: zou er er gigantisch van balen als blijkt dat maden schadelijk zijn. Één van mijn best vangende aasjes op de pen de laatste tijd namelijk....
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2006 08:52

Ik kom ook tot de conclusie dat de gezondheid van de Piranha te wensen overliet. Het feit dat er al rottend vlees in de pranha heeft gezeten (of zou kunenen) kan het overleven van de maden wel verklaren.

Hebben maden geen zuurstof nodig? Als ik al eens met maden vis, dan merk ik toch echt dat na een paar minuten de maden erg levensloos in het water hangen.

Wellicht had de piranha al een geinfecteerd gedeelte waar rottendvlees tegen aan zat? Ik heb wel eens gelezen dat maden ook gebruikt wrden om ontstekingen weg te nemen die niet op antibiotica reageerden.

Jammer van de Piranha en uit dit verhaal concludeer ik dat er af en toe ook best een andere vis aan onderdoor gaat. Maar gemiddeld genomen lijkt het mij geen probleem voor de vissen.

Bovenstaande niet gebasseerd op kennis maar op gevoel uiteraard.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

14-08-2006 09:12

Frank,

Maak je niet druk, de karper verteerd deze kleine maden in rap tempo. Even terugkomend op je piranha, ik ben het met de heren eens dat de vis niet zo gezond was. Wat natuurlijk bij een karper ook kan vorkomen denk ik, maar goed dat is de natuur. Een zieke karper kan ook veel schade aanrichten binnen een waterpiramide systeem, de maden ruimen de rommel op.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

14-08-2006 15:09

Stel dat het verhaal der Pirana's klopt. Hoe kwamen ze dan naar buiten? Die beesten hebben toch ook schubben, of vergis ik me. En zo ja, kwamen ze daar dan doorheen?

Ik denk trouwens dat de maden geen last kunnen. Ook lijkt het me sterk dat ze bij een vleesetende vis overleven in zijn maag.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

14-08-2006 15:36

Een karper kauwt die maden gewoon kapot voordat hij ze doorslikt. En dood zullen ze niet veel schade aanrichten denk ik zo.
Stefan Warbout
Berichten: 74
Lid geworden op: 02-07-2006 15:35

14-08-2006 15:52

kijk maar eens bij een snoek of roofvis,als je die vangt komen er ook half verteerde visjes uitrollen soms en die zitten ook al een tijdlang in de bek denk ik zo.
ik heb niet genoeg verstand van dit alles maar ik dacht dat dit mischien welleens kon helpen :roll:
Vet veel groetjes!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

14-08-2006 19:03

Frank,

ik vis bijna altijd op een vijver waar elke dag wel 20 witvissers zitten.
ze vissen bijna altijd met maden en voeren ook met maden.. ze halen er regelmatig een karpertje bij uit met de vaste stok(ik ook natuurlijk 8) dit is nog eens vissen met 1 elastiek)
ik heb in de 8 jaar dat ik dit water nu belaag nog nooit een dode karper gezien... en zover ik ook weet eten ze alleen rottend vlees en worden ze gebruikt om afgestorven weefsel weg te halen...
je kan er gerust mee vissen hoor... haal die maggot clips en je gaat als een gek vangen! het enige nadeel wat ik ken bij maden(als je op karper vist) dat witvis er ook dol op is :cry:


mvg,

Luke
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

14-08-2006 19:16

Ik denk zelf ook dat ze geen kwaad kunnen anders hadden waarschijnlijk somige wateren al kapot moeten zijn omdat daar de hype word toegepast.

Maar 1 ding over maden kan ik je wel vertellen wat zeker waar is. Maden kunnen wel via het poepgat van een konijn naar binnen kruipen en zo het konijn van binnen opeten. Een gezond konijn is volgens mij niet rot van binnen. :-?

Rob,

volgens mij heeft de phiranha hetzelfde als een leder of spiegelkarper.. dus geen schubjes als ik het goed heb.


mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

15-08-2006 13:28

[quote="Hielke Meijer"]Niet om het verhaal ranziger te maken maar in de dierenwereld zijn er een aantal dieren die vatbaar zijn voor maden (aarsmaden wel te verstaan) zoals schapen en ook konijnen. Het gaat hier om kerngezonde dieren die in hun achtergebleven ontlastig en/of resten daarvan maden krijgen die zich een weg naar binnen banen. Binnen 48 uur kan een dier hier al aan overlijden. Voor mensen is dit geen bedreiging, maar wanneer een karper of een andere vis maden tot zich neemt die leven zou het dus zo kunnen zijn dat dit gevaarlijk is. Het lijkt mij overigens niet, maar dat is nergens op gebasseerd behalve een gevoel...[/quote]

die konijnen-maden vreten zich niet door het konijn ...
die maden kruipen de aars in en scheiden giftige stoffen af waar het konijn van sterft
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-08-2006 15:15

Wat mij verbaast is dat iedereen zo stellig beweert dat maden enkel rottend vlees kunnen eten.

Dat verhaal van de konijnen en schapen klopt wel degelijk. Ik heb in beide gevallen met mijn eigen ogen gezien dat die beesten levend worden opgegeten. En geloof me, daar hoeven ze echt niet al rot voor te zijn...

Misschien dat de watertemperatuur ook van invloed is op de levensduur van maden onder water?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!