Betaalwater


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-07-2006 23:13

Piet, je weet dat ik je geloof. Dat vooraf alles terdege uitzoeken is ook beslist noodzakelijk, ik ken diverse voorbeelden van buitenlanders die in Frankrijk in hun enthousiasme iets gingen ondernemen en waar ze later enorm veel spijt van kregen, met de bijbehorende financiële stroppen, omdat ze niet terdege alles vooraf hadden uitgezocht (of hadden laten uitzoeken). Nederland is een 'regeltjesland' maar in sommige opzichten is dat in Frankrijk nog erger...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-07-2006 00:34

Piet,

Net terug van twee weken vakantie aan de Lot (gedeelte Duravel vlakby Puy 'l Evegue

Door de warmte en het feit dat we met het gezin op vakantie waren bleef het een simpele campingvisserij (zeer weinig karpers op dit gedeelte, des te meer barbelen en enkele kleine meervallen...ook een zeer fraaie sportvis trouwens!). dit gedeelte is ondiep te noemen 2 tot 2 1/2 meter met geen botenverkeer.
20 km verderop was er wel veel botenverkeer en was het flink dieper en met name Franse meerval jagers op dit gedeelte.
Het ene stuk is het andere niet blijkbaar.
Hoe dan ook...het is i.i.g. een zeer mooi gebied, kun je aangeven of er op " jou" gedeelte ook een vangst van grote meervallen en of barbelen mogelijk is?...heb je i.i.g meer te bieden dan enkel de karper :wink: .

Verder vind ik de Lot helaas niet echt dicht bij huis te noemen...de reisafstand is al gauw minimaal 1000 km vanaf utrecht tot ..... km? afhankelijk van jou gedeelte waar jij aan de slag wilt gaan.
De hoeveelheid km hoeft geeneens het probleem te zijn, de reisduur kan wel eens tegen gaan staan. Hiermee bedoel ik dat ik voor het stukje Cahors (waar ik de tolweg verlaat) Cahors - Duravel voor een stuk van circa 40/50 km bijna 5 kwartier onderweg ben door de rit door de bergen en heuvels en dorpjes (en dan zat ik nog relatief dichtbij de tolweg met 40/50 km.

Had je er echter nu of vorig jaar reeds gezeten, dan had ik zeker graag gebruik gemaakt van de vismogelijkheden ter plekke :( :D

Weet zeker dat dit plan je beter zal afgaan dan je visgids plannen van vorig jaar in je thuiswater.
Wens je veel succes en vooral plezier met de voorbereidingen van je plannen.
jan van kranenburg

29-07-2006 01:50

Beste Piet,

Je idee lijkt me super, al zal je mij -ivm fysieke problemen - niet aan de Lot aantreffen. 1100 km is een brug te ver.

Je eerdere plan om iets in Nederland op te zetten sprak me ook zeer aan.

Zelf voel ik geen behoefe meer om wateren te verkennen en de uitdaging aan te gaan. Heb ik 30 a 40 jaar geleden genoeg gedaan.
Zou dat nu ook niet meer aankunnen.

Met het ouder worden onstaat de behoefte om een leuk visje te vangen, maar dan met enig noodzakelijk comfort.

Een BTW biedt dan die optie; alleen stuit me een BTW in de klassieke betekenis van dat woord, tegen de borst.
Er was slechts 1 BTW waar ik me redelijk tevreden voelde, en dat was in Noorden.
De laatste jaren heb ik - bij gebrek aan beter - slechts gevist op Vakantie-parken.
Zo'n "Lot"plan ,maar dan in Nederland, zou ik omarmen!!!

Overigens, veel sukses met je plan!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-07-2006 08:35

Hans
Het stuk waar ik over praat is in de vaargeul gemiddeld 13 meter diep. Er zitten extreem grote meervallen van meer dan 2 meter en daar wordt door een handje vol Fransen ook op gevist. Verder heb ik er snoekbaarzen zien vangen van 14 kilo.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-07-2006 10:11

Piet..het klinkt alleen maar steeds beter :D

p.s. mijn bericht omtrent reisafstand en met name de reisduur komt nogal kritisch over, maar dat zijn gewoon mijn gedachtes. Cassien en zuid Frankrijk is uiteraard nog veeeel verder weg rijden :wink:
Met enkel haleluja verhalen kom je ook niet veel verder mee
succ6
HB
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

29-07-2006 12:31

Beste piet,

Ik steun je volledig met je idee.
Het idee veilig aan een franse rivier te kunnen vissen met alle benodigdheden binnen handbereik en een volledig eerlijk bestand aan vissen trekt mij enorm aan.

Ik ben (nog) geen frankrijkganger, maar zou mijn geluk daar best wel eens willen beproeven samen met mijn vriendin.
De betaalwateren in frankrijk trekken mij absoluut niet aan door vele bekende redenen, doch ben ik ook geen pionier en op de pof naar frankrijk vertrekken zal je mij ook niet snel zien doen.

Dus ja, een chaletje aan een rivier op de manier zoals jij het zou willen opzetten zou best een bezoekje van mij kunnen verwachten.

Alleen wil ik je wel ff op het hart drukken dat je niet teveel op meningen van andere karpervissers af moet gaan.
(De beste stuurlui staan aan wal he....)
Er zijn altijd mensen voor, maar ook altijd tegen.
Als jij diep in je hart dit echt wil, dan moet je het gewoon doen.
Mijn zege heb je in ieder geval.

Mvg,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-07-2006 13:24

Piet Vogel schreef:Hans
Het stuk waar ik over praat is in de vaargeul gemiddeld 13 meter diep. Er zitten extreem grote meervallen van meer dan 2 meter en daar wordt door een handje vol Fransen ook op gevist. Verder heb ik er snoekbaarzen zien vangen van 14 kilo.
Gr Piet


Piet...als je nog een "fieldtester" nodig hebt voor de meerval...just give me a call :wink:
Ron Koning
Berichten: 24
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

29-07-2006 15:20

hoi piet

Ik wens je natuurlijk het beste,maar als je het "geld"niet echt nodig hebt
dan zou ik dit lekker voor mezelf houden en alleen wat vrienden laten komen.
lekker aan je "eigen" stukje rivier en het blijft rustig,ik zou het wel weten als ik daar zou gaan wonen!!!

veel sucses gewenst

vr gr Ron
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-07-2006 15:27

Zet de koffie maar klaar.
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

29-07-2006 23:25

Denk je hierin best kunt uitstappen Piet zij het in een hele simpele gedachtengang. Je verhuurt gewoon twee huisjes aan het water en de eigenaar helpt er graag bij. That's it!!!!! Hoe minder commercieel hoe beter.
Uit ervaring weet ik dat vissen met jou leerzaam kan zijn hoewel ik er wel bij moet vertelen dat de lot niet al te moeilijk hoeft te zijn. Heb er dit jaar twee weken gevist en ga er in september en misschien ook over twee weken weer heen.
Het mooiste is dat er ook meer dan karper te vangen is wat tijdens een gezinsvakantie wel leuk kan zijn. Heb er karper, snoek, snoekbaars (smaakte prima), meerval, witvis en prachtige blackbass gevangen. Ben er overigens wel degelijk franse karpervissers tegengekomen maar in andere mate dan hier. Heb er zelf ook aan gedacht alleen vanwege mijn bedrijf hier geen optie en jij bent al weer wat meer op leeftijd. :wink:
Maar het lekkerste van alles is de rust en puntgave vissen (die mis ik in A,dam vandaar dat ik aan het verkassen ben naar nieuwkoop.)
Ik zou zeker bij je boeken want ik heb nog een onderlijnensessie van je te goed. :wink:

Daarbij ben je een spekkoper als je er een stuk grond kunt vinden want het wordt steeds moeilijker.
ben echter wel benieuwd waarom je ook gewoon een "bivyplek" wil verhuren. Ik heb wel op betaalwateren gevist en ben hier niet tegen (zie alleen de waarde er niet meer van in) maar waarom zou je dit doen. Je trekt hier ook weer een ander publiek mee aan. Persoonlijk zou ik het meer o de gezinnen gooien daar daar hiervoor een enorm tekort is en je het ook nog meer oplevert.

Wat ik me ook afvroeg is tot hoever je wilt gaan in de service? Ga je ook van te voren aanvoeren, markers etc plaatsen? Hoop het niet want dat gaat de lol er toch wel van af. Laat men eerst lekker even aanmodderen en zelf uitvinden.

Tja en dan nog een laatste vraag, denk je niet dat de afstand gewoonweg te ver is? dan doel ik op de jeugdige visser. denk zelf dat het met name de oudere en toch meer ervaren vissers zal aantrekken.

Persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat je je ideen betreft je thuiswater met de jeugdige visser niet hebt doorgezet, als het echt om hun gaat dan moet je het denk ik hier doen. gaat het om jezelf en de money (waar niks mis mee is) dan moet je daarheen.

Richard




groet Richard
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

02-08-2006 23:13

Beste Piet,

Ik heb altijd het volgende geroepen: "Eerst zijn het putjes, toen kwamen de grote wateren als Der aan de beurt. Wat volgt? Stukken van onze geliefde rivier?"...

Je vraagt in je eerste post om een eerlijke mening, en de mijne is simpel...ik heb er een hard hoofd in, en ik zie dat stukjes van onze "geliefde Franse rivieren" aan de beurt zijn. Natuurlijk is dat ook een kwestie van tijd. Ik weet ook wel dat je praat over een pietluttig stukje grond aan een kilometers lange sloot, maar verdwijnt hiermee ook niet een heel klein stukje romantiek? Voor mij zeer zeker!

Ik hoef geen bewijs voor een eerlijk visstandsbeheer aan de Lot :D ...Maar dat is voor mij nooit echt de HOOFDreden geweest voor het de rug toekeren van commerciele wateren.

Wat mij betreft blijven de Franse rivieren gewoon Franse rivieren, half ontdekt, veel romantiek, "het grote onbekende" en geen toestanden.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-08-2006 10:58

Cris
Bedankt voor je mening. Het is echter nog helemaal niet zeker wat ik precies met het stuk land wil gaan doen. Dat is ook de reden van deze posting. Het kan ook zo zijn dat ik alleen bootjes ga verhuiren met buitenboord motor en dieptemeter. De klanten kunnen dan hun auto stallen en met de huurboot een stek op de rivier zoeken. Zonder boot kun je het bijna wel vergeten op die stuw want er is geen weg langs het water, alleen in de dorpen. Verder kan ik dan ook een paar boten op een trailertje verhuren zodat ze ook op een andere stuw aan de gang kunnen.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-09-2006 11:02

Beste Piet,

Dit kwam ik even tegen op marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 0%26fta%3D

Voor de mensen die de link niet begrijpen :lol:

Te huur: (NOG VRIJ MET DE KERST/NIEUWJAAR)
Vakantiewoning (gîte) met zwembad, grote tuin en privé steiger aan de rivier de Lot.
(departement du Lot, Zuidwest Frankrijk)
Ligging: op loopafstand van het schilderachtige- middeleeuwse plaatsje Puy L'Evêque.
De woonkamer en het terras van de gîte hebben een prachtig uitzicht op de rivier en de vallei.
Ideaal voor een familievakantie.
Samen genieten van karpervissen, zwemmen, kanoën, wandelen, maken van excursies, cultuur, fietsen, boottochtjes, mountainbiken en of om lekker te relaxen.

INBEGREPEN:
roeiboot
kano
mountainbikes
satelliet TV
lakens

OPTIES:
huur elektrische buitenboordmotor
huur Batavus hybride fietsen (21 versnellingen)
diners op verzoek


ALGEMEEN:
NACHTVISSEN OP KARPERS IS TOEGESTAAN VANAF 01 JUNI tot 31 DECEMBER
plaatsen van een tentje aan de rivier of op de steiger is mogelijk
de aanvraag van een visvergunning zullen we graag op verzoek verzorgen

Zie voor meer informatie website: http://www.nouveaupays.com
of neem contact op met Peter van Nieuwland
Tel. 0033 565 35 38 85
Mobile Frankrijk 0033 621 47 35 74
NB
We zullen zowel in oktober als in november een aantal weken in Nederland zijn.
Mocht u geen contact krijgen op bovengenoemde nummers of u krijgt geen antwoord op uw e-mail binnen één dag, dan graag bellen met:
0031 (0) 6 46 77 88 14
Website: http://www.nouveaupays.com
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

17-09-2006 13:24

he jeroen

wat je heb gevonden op marktplaats.
daar ben ik voorjaar geweest.
toen was het gaste verblijf er nog niet .
toen zat ik zijn huis.
ik heb toen 4 barbelen gevangen.
het is daar in de omgeving echt mooi.

piet als je dat gaat doen moet je me ff een mailtje sturen .
dan kom ik zeker een weekje bij je vissen

groeten michael
fred de brander
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-09-2006 12:01

17-09-2006 15:54

IK wil geen zeikerd zijn hoor maar euh dit is toch ook comercieel exploiteren van een karperwater en karper. Hij hoeft geen eens de vis uit te zetten maar heeft al een volledig bestand aan karper grote meerval en grote snoekbaars. T blijft een rare omschrijving dat van betaalwater.

fred
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

17-09-2006 16:24

hoi fred

daar ben ik het niet mee eens.
je kan ook met je gezin gaan.
en dan s avonds vissen .
niet iedereen kan een week gaan vissen en dat zijn gezin thuis blijf.
zo kan het ook .
je kan ook gewoon het huisje huren en dan elke dag op stap gaan met de familie.
fred de brander
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-09-2006 12:01

17-09-2006 16:27

J a dat kan op meerdere commerciele wateren
don't start what you can't finish
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

17-09-2006 17:46

Piet,

Ik moet zeggen dat heel veel mensen zich in mijn ogen te vele laten beïnvloeden door de 'meningen' van andere vissers.

Ik ben dit jaar voor de tweede keer naar Frankrijk geweest en voor de tweede keer naar een betaalwater. De rede dat ik die keuze maak is de veiligheid. Je weet (bijna) zeker dat je veilig zit op een water met een goed hek er om heen.

Op beide wateren waar ik gevist heb heb ik minig karper mogen vangen. Ik moet zeggen dat ik geen minpunten heb waargenomen. Mooie bekken, karpers zagen er gezond uit, het bestand was netjes op pijl.

Ik zie de kern van al dat anti-btw gezeur dus nog niet, maar dat kan nog komen, en er zijn natuurlijk ook slecht georganiseerde wateren die de boterham belangrijker vinden dan de gezondheid van het water en de vis, maar dat is naar mijn idee maar een zeer klein deel.

Pim Dijkgraaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2006 18:13

fred de brander schreef:IK wil geen zeikerd zijn hoor maar euh dit is toch ook comercieel exploiteren van een karperwater en karper. Hij hoeft geen eens de vis uit te zetten maar heeft al een volledig bestand aan karper grote meerval en grote snoekbaars. T blijft een rare omschrijving dat van betaalwater.

fred


Verdiensten worden gemaakt door exploitatie van de vakantiewoning. Het water alsmede de karpers zijn feitenlijk bijzaak. Er wordt dus niet in de visstand geïnvesteerd en regelmatig uitzetten van 20+ ponders die niet bij die 2 kwekers te krijgen zijn is niet nodig. Is een essentieel verschil wat dus niet ten koste gaat van de karper.

Groet, Kees

Ps, Als je er eens iets dieper over nadenkt, zou je dan aan levende wezens geld moeten verdienen?
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-09-2006 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-09-2006 19:05

Kees,
gaan we weer, de zoveelste topic :roll:
wordt zo langzamerhand wel voorspelbaar niet waar :D
with kind regards,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2006 19:08

Er schijnt nog steeds uitleg nodig te zijn, Peter.

We hebben er al eens een heel opstel aan gewaagd, maar is niet genoeg kennelijk.

Ik lees net dat 2 gerenomeerde kwekers alle 500 betaalwateren van kweekkarper voorzien. Binnenkort kunnen we erover ophouden dus.

Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-09-2006 19:15

Kees,
ach laat ook maar :D :D
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
fred de brander
Berichten: 22
Lid geworden op: 08-09-2006 12:01

17-09-2006 19:36

achja kees je bent dus ook een typisch geval van horen zeggen. maar niet de waarheid willen zien. vrij zielig dus
don't start what you can't finish
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2006 19:43

Inderdaad, laat maar Peter. :D
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-09-2006 21:25

zie je wel kees :D :lol:
It's not who you are, it's who you know.