Wat te doen als een vis de lelie's in gaat??


Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

11-06-2006 21:51

Beste mede vissers,

ik zit regelmatig op een meer te vissen waar het aan de kan stikt van de lelie's, waar de vis zich bijna altijd in vast zwemt als hij is gehaakt en ik hem voor de kant heb. nu is dat met dit weer geen probleem dan ga ik gewoon het water in maar als het erg koud ik vind ik dit te riskant. maar nu is mijn vraag wat doen jullie in zo'n dergelijke situatie?? ik zat te denken aan 2 meter gevlochten lijn als voorslag omdat dit de lelie's door snijd maar is dat ook echt zo??


met vriendelijke groeten,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

11-06-2006 21:52

Gevlochten lijn snijd idd lely's door,maar als dit niet werkt,stek lekker laten voor wat het is.
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

11-06-2006 21:56

ik denk dat ik het een deze dagen ga uit testen met gevlochtenlijn als voorslag als dit niet helpt kom ik er alleen nog als het echt heet is en ik het water in kan. ik wil niet dat de vis zijn bek scheurt of iets dergelijks.

met vriendelijke groet,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

11-06-2006 21:59

Danny Disseldorp schreef:ik denk dat ik het een deze dagen ga uit testen met gevlochtenlijn als voorslag als dit niet helpt kom ik er alleen nog als het echt heet is en ik het water in kan. ik wil niet dat de vis zijn bek scheurt of iets dergelijks.

met vriendelijke groet,

Danny Disseldorp


Die kans is wel groot als je zo te werk gaat. :-?

Maar hoever liggen die lelies uit de kant dan?
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

12-06-2006 07:18

probeer eens een keer om gewoon je hengel terug te leggen op je rodpod,met een redelijk slappe lijn en je baitrunner gewoon open.
het wil wel eens gebeuren dat de vis zichzelf los zwemt.laat de hengel gewoon 5 tot 10 minuten voor wat het is.
werkt dit niet dan zul je idd het water in moeten,en zoals peter al zei een waadpak is dan erg handig.

succes
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

12-06-2006 11:39

Tja als je maar weet hoe diep het overal is. Het is erg vervelend als je onderste boven valt. :cry:
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

12-06-2006 12:09

Danny,

Een waadpak is in zo'n situatie wel erg makkelijk. Ook ik heb van de week bij lelies gevist. Ik gebruikte 3 meter voorslag...Is eigenlijk nog te weinig. Want de knoop ging bijna onderwater, toen de vis de lelies in ging, dus de volgende keer maar 5 meter gebruiken. Dat moet genoeg zijn want het is er erg ondiep. Ik weet nie hoe diep het bij jou lelies is?

Wanneer je beet hebt, het water inlopen en zorgen dat wanneer de vis in de lelies zit, de knoop niet onderwater komt. (moet geen probleem zijn verder)

Als het wat kouder is is een waadpak een oplossing.

Mvg,
Dick
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

12-06-2006 12:25

Wat ook kan is een langere steel aan het schepnet maken dan kun je op plekken waar de lelies niet zo ver uit de kant liggen de karper gewoon landen. :wink:
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

12-06-2006 13:07

het is aan de kant rond de 1 meter diep want het kwam er tot mij heupen en dat is ongeveer 1 meter. maar is een waadpak niet riskant voor als je bijvoorbeeld onderuitglijd over een glade steen want die liggen daar nog al veel. in ieder geval bedankt voor de tips die jullie me gaven ik zal ze allemaal op een rijtje zetten en ze stuk voor stuk uitproberen.

met vriendelijke groeten,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel
John Suvaal
Berichten: 94
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Spijkenisse

12-06-2006 13:15

Danny, probeer eens weerhaakloos te gaan vissen. dan heeft de vis ten minste een kans om de haak te lozen als hij zich vast zwemt.

Groeten, John.
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

12-06-2006 13:26

koen bril schreef:Wat ook kan is een langere steel aan het schepnet maken dan kun je op plekken waar de lelies niet zo ver uit de kant liggen de karper gewoon landen. :wink:


Als een vis de lelies in wilt dan gaat ie er in hoor 8)
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

12-06-2006 13:31

inderdaad als je normaal drilt zijn ze er in geen mogelijkheid er van uit de buurt te houden als ze er in willen. en ik ben niet van plan om me slip dicht te gooien dat zal ik de vissen absoluut niet aan willen doen.

met vriendelijke groeten,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-06-2006 13:45

wat "doe je de vissen aan" dan als je je slip dicht zet?? :o

ik dril juist bij lelies met dichte slip,sterker nog ik vis met dichte slip.

als je dan een vis haakt heeft ie geen snelheid en komt ie gelijk naar boven .

flink sleuren en hij is gevangen.

niet met een longshank van 0.5 mm draad dikte nee,dat niet.

8)
8)
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

12-06-2006 14:22

Ik zou niet gaan 'kloten' met een voorslagje van 2/3 meter gevlochten lijn.

Maar zou ervoor zorgen dat je de gevlochten lijn nog op de molen hebt.
Op deze manier voel je veel veel beter wat de vis doet en je kan ook op de goede momenten de druk opvoeren, en de vis wanneer nodig extra lijn geven.
Wanneer de vis diep de lelies inschiet en je hebt nog de rek van het nylon is de functie van de gevlochten lijn bijna teniet gedaan.

Een ander voordeel is dat je niet nog een knoop in je lijn hebt zitten.

Ik kies daarom altijd voor een TIJDELIJKE voorslag van een meter of 15/20.
Wanneer ik geen voorslag nodig heb gaat deze er weer af, danwel weer op het rolletje, danwel in de prullenbak.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

13-06-2006 10:01

Dick van Middelaar schreef:
koen bril schreef:Wat ook kan is een langere steel aan het schepnet maken dan kun je op plekken waar de lelies niet zo ver uit de kant liggen de karper gewoon landen. :wink:


Als een vis de lelies in wilt dan gaat ie er in hoor 8)


Daar heb ik dan andere ervaring mee :wink:
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

13-06-2006 10:23

aub nooit met een voorslag in de lelies vissen!!!, wat als je nylon breekt ,zit de vis met een voorslag aan z'n kont in de lelies.!
Als je dan toch met stevig materiaal wilt vissen gewoon zwaar nylon opspoelen en als je een aanbeet krijgt niet in paniek raken. Als de vis er vandoor gaat laat hem maar wat gaan ,rustig spanning op je lijn houden en hij komt er van zelf wel weer uit.Deze visserij vereist wat geduld en kunde maar als je het onder de knie hebt los je bijna niks.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

13-06-2006 15:52

SLip dicht, top onder water. vis met zijn kop naar beneden trekken zodat hij stuurloos is en wegtrekken.

Mocht hij er toch in gaan gewoon rustig touwtrekken en voel je dat hij meekomt druk op je hengel houden en naar achteren lopen.

Nat pak.

Bootje.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

13-06-2006 19:02

robert de jong schreef:wat "doe je de vissen aan" dan als je je slip dicht zet?? :o

ik dril juist bij lelies met dichte slip,sterker nog ik vis met dichte slip.

als je dan een vis haakt heeft ie geen snelheid en komt ie gelijk naar boven .

flink sleuren en hij is gevangen.

niet met een longshank van 0.5 mm draad dikte nee,dat niet.

8)


Hoe ontstaan papagaaienbekken??

De slip nooit dicht
Gaat hij de lelies in en zit er geen beweging in geef hem weer extra draad
Neemt hij het draad dan span je de hengel weer en het draad snijd door de lelies
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

13-06-2006 19:13

Of je nou je slip dicht doet of dat de vis zich los moet trekken uit de lelies ?
In de meeste gevallen vangt je nylon een deel van de klappen op en daarnaast heb je ook nog de hengel. HIj heeft volgens mij 2,5 lb stokken dus die vangen ook genoeg op. Daar tegenover als de vis zich vast zwemt dan zit hij meestal vrij dicht bij de bron (waar hij vast zit ). Hierdoor heb je bijna of helemaal geen rek in je ljin dus die vangt de klappen van de kop van de vis niet op. Ook heb je geen hengel meer die de klappen opvangt. Oftewel , de vis zit in de meeste gevallen muurvast.

Toch maar met een dichte slip vissen ? ?

Ik zeg dit nu allemaal wel maar zal zelf nooit voor zo'n oplossing gaan. Dit zijn 2 voorbeelden die allebei te voorkomen zijn. Door of goed te drillen (zie Ruudje V. ) of op een stuk de zitten waar een klein plekkie open is (lees : geen lelies ), waar je de vis heen kan trekken na de 'aanslag'.

Natuurlijk kan je ook met je slip dicht zitten of hem open zetten en zeker weten dat die de lelies in gaat en dan hopen dat de vis zich zonder verwonden vrij zwemt. Dit is op zijn water niet echt een oplossing denk ik (zachte bekken ) tenzij je een onderlijn heb die 99 % in de onderlip haakt. Hierdoor kan je in de meeste gevallen wel veel druk op de vis zetten zonder het wel gevreesde uitscheuren te voorkomen.

dit was het wel weer :wink:


groetjesss
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

13-06-2006 21:26

ik heb ooit een zeer leuke sessie gehad door tegen de lelies aan te vissen. Ik ving 3 vissen en verspeelde er geen. Daarbij komt dat 1 van die drie vissen misschien wel de sterkste vis is geweest die ik tot nu toe aan de lijn heb gehad.

Hoe viste ik? Geen voorslag, gewoon 30 honderdste nylon hoofdlijn, en MET toplood! De vissen vlogen de lelies in, maar door het toplood ging de lijn er direct achteraan. Dan is het cruciaal om bij de aanslag/het pakken van je hengel de hengel zo laag mogelijk te houden (en krom trekken die zooi!!). Op deze manier kwamen de vissen bij mij aan de oppervlakte tussen de lelies. Ze vallen al het waren stil en dat is ook het moment om je hengel ineens omhoog te 'gooien' en de vis uit de planten te trekken. Bij mij werkte het prima!

Ik moet wel zeggen dat bovenstaande manier beter werkt bij zwaardere, logge en langzame vissen dan bij een kleine wilde torpedoschub. Deze vissen schieten ongecontroleerd als een raket door alle planten heen en kunnen er 1 grote knoop van maken.

Succes!
Bas
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

14-06-2006 14:21

Als de lelies alleen aan de kant groeien zoals bij Danny het geval is, dan vis ik met gevlochten lijn en houd ik mijn hengel juist hoog en volg met mijn hengel de vis, je snijd een blad(waterlelie, plompebladeren) veel makkelijker kapot dan dat het bij de steel het geval is. houd ik mijn hengeltop onderwater dan pakt de vis veel lelies(steel) en word het een moeilijk verhaal... overigens wel zonde van de waterlelies.. groetjes iba
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-06-2006 20:12

Hoe ontstaan papagaaienbekken??

De slip nooit dicht
Gaat hij de lelies in en zit er geen beweging in geef hem weer extra draad
Neemt hij het draad dan span je de hengel weer en het draad snijd door de lelies[/quote]


ron,

papegaaien bekken ontstaan door vissen die zich vast zwemmen en dan niet meer loskomen.

hoeveel van mijn vissen zie je bloeden enzo op de foto?

op de wateren waar duie vissen zitten dril ik ook met mijn slip dicht.

en nog met 3 ponders ook.

nooit een scheur in zijn bek omdat ik simpel weg met onderlijn en vis die uiterste cm haken.

en niet met van die dundradige haken vis.

vis jij wel is bij lelies eigenlijk? nee he?

lelies snij je in de zomer(nu) echt niet door met nylon.

gevlochten wel.

slip dicht is de veroorzaker van papegaaien bekken?

extra draad in de lelies?

jij moet nog maar is gaan nadenken.

de groeten wijsneus.
8)
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

14-06-2006 21:34

Wijsneus?

Nylon snijd geen lelies door waar kom jij vandaan man!!

Ik vis al 18 jaar bij de lelies en bij mij snijd nylon nog steeds door lelies!!
Mischien zie je jou karper niet bloeden omdat je waarschijnlijk van tevoren afspoelt!!

Uiteraard veroorzaakt te kleine haken ook een gedeelte.

Misschien ook een les voor jou
EERST diep ademhalen voordat je zo iets zegt

Succes met je verdere vangst snotneus!
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

14-06-2006 21:40

geen ruzie graag... maar het is ook per water verschillend sommige plaatsen hebben de lelie's harde stengels en sommige niet heb ik ervaren
en het licht er ook aan in welk jaat getij je vist. maar in ieder geval ik zie er echt een hoop hele goede tips tussen zitten waar ik zeker wat aan heb en ga uit proberen.

met vriendelijke groeten,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel