springende karper


jeffrey van de boor
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-10-2006 18:24
Locatie: dordrecht

08-10-2006 18:29

ik ging 3 weken geleden vissen 1 nacht heel de avond hoorden we karpers springen .
totaal heb ik er die nacht 5 gevangen 16,17,15,22,24 pond .




ik ben van mening dat het niet klopt
geniet langs de water kant!!!

maar drink met mate!!!
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

11-10-2006 19:33

Zat afgelopen weekend vol op de vis heb er minstens 50 zien horen springen Niets gevangen ,maat had een vis niet extreem gevoerd wat was hier fout ?
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-10-2006 21:29

Ik denk dat je achternaam niet klopt :lol:
Gebruikersavatar
kees v bruggen
Berichten: 18
Lid geworden op: 12-07-2006 20:12

19-12-2006 19:29

als je een vis ziet springen heeft dat niets met azen te maken..ze doen dit na mijn idee om parasieten kwijt te raken en af en toe hebben ze een onverklaarbare gekke bui..ze vreten in elk geval niks meer of minder wanneer ze springen en op sommig water springen ze nooit..wat wel een geruststelling is is dat wanneer je een karper ziet springen op je stek je in elk geval weet dat ze er zijn..maar dit garandeert niet dat ze ook gaan vreten..de meeste karpers die je vangt zie je op een paar luchtbelletjes en kolkjes na niet eens aankomen..
ze kenne beter over je fiets lulle dan over je l.. fietse..
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-12-2006 21:11

Wie het boek "De dunne lijn" heeft kunnen lezen is diegene vast opgevallen dat Luc schrijft dat karpers meer springen met warm weer.
Verklaring hiervoor is best logisch in mijn ogen. De watertemperatuur is aangenamer om boven te komen. Dat er wordt beweert om parasieten kwijt te raken lijkt me ook logisch, vooral met warm weer omdat die beestjes meer voorkomen.

Het springen op voerplekken waar particles wordt ingezet komt meer voor dan boilie-plekken(volgens Luc).
Enige verklaring zijn de zwevende voerdeeltjes die van de bodem tot de oppervlakte zich ophouden die worden gelokaliseerd door de karper. Gevolg is dat de vis zich misschien meer in de hogere lagen van het water zich ophouden?? :roll:

Mijn ervaring is: Hoe meer ze springen, hoe beter de vangst. De conclusie die Luc trekt over de particle-stek tegenover de boilie-plek heb ik zelf niet ervaren. Wellicht "communiceren" karpers door middel van springen waarmee ze willen aangeven dat er voedsel ligt of gevaar dreigt.....?! Ik durf er geen conclusie over te trekken, karper is zo wispelturig als het weer, en dat blijft me boeien. :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-12-2006 21:41

Ha, ha, hij blijft maar terugkeren.

Nou, nog één dan. Wat wij zien als springen, is dat voor de karper ook springen? In andere woorden, is de karper zich bewust van het verschil tussen water en lucht en heeft hij de wil om zich om de één of andere reden uit het water te verheffen naar de lucht.

Of niet? Is het onderdeel van dezelfde zwemversnellingen die een karper ook dieper in het water maakt (zgn flitsen) en doet hij deze zwemversnellingen toevallig in het oppervlak.

Het antwoord op deze principiële vraag maakt wel uit voor de gevolgtrekking. Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat de karper zich maar weinig bewust is van het verschil tussen water en lucht. Kan ik meteen een aantal suggesties afstrepen. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

19-12-2006 22:25

Beter vangen bij springende vis? Ik geloof er dus helemaal niks van en heb het nog nooit gemerkt. Als ik al beter vang als de vis springt, is dat niet omdat die vis toevallig springt, maar omdat die vis dan simpelweg in de buurt is en dus de kans op vangst groter is. Hopelijk komt ie samen met zijn vriendjes.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-12-2006 22:26

Iemand schreef kort geleden op het board: "Slapen karpers?"....
Als ze springen in ieder geval niet 8)



Jowww,
h van den boogaard
Berichten: 80
Lid geworden op: 20-06-2006 13:30
Locatie: Breda
Contacteer:

20-12-2006 03:19

voor ik een water bevis speur ik altijd naar activiteit van karper. Op mijn vaste stekkie hebben ik en m'n vismaat 2 hot spots. Doe eens een gokje hoe we op die plekken terecht kwamen :lol:

Zelfs aan het einde van het seizoen bleef er op die zelfde plek vis springen ( of het de zelfde is ? ) :roll:
Zodra de tempratuur weer aan trekt zal ik het laten weten :lol:
heb je niks leuks te zeggen, zeg dan niets.
een dag de zon, Doet een week regen vergeten.
Is het beter om iets niet te hebben, Dan om het gelijk alweer kwijt te zijn.
Live your dream.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2006 10:34

Activiteit is latijd een goede graadmeter, het is een teken dat de vis er is.

Kleine annekedote: op een onbekend water mooi springtafareel.
Snel het aas verlegt naar die hotspot, inwerpen afstand goed ingeschat, tellen; plons, 21, 22,23,24,25,26,27,28, lood komt neer, bodem is hard, STEK IS DIEP!!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

20-12-2006 10:48

Klopt douwe, als die vis spring met 10 meter water onder zich komt hij de bodem zo'n 20 meter verderop pas tegen. geen touw aan vast te knopen waar je je lood moet droppen...

als het er 2 meter is is het een ander verhaal
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

20-12-2006 11:00

Het is sowieso nog maar de vraag of de vis uberhaupt daar naar de bodem gaat om te azen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2006 22:31

Kees Ouwehand schreef:Ha, ha, hij blijft maar terugkeren.

Nou, nog één dan. Wat wij zien als springen, is dat voor de karper ook springen? In andere woorden, is de karper zich bewust van het verschil tussen water en lucht en heeft hij de wil om zich om de één of andere reden uit het water te verheffen naar de lucht.

Of niet? Is het onderdeel van dezelfde zwemversnellingen die een karper ook dieper in het water maakt (zgn flitsen) en doet hij deze zwemversnellingen toevallig in het oppervlak.

Het antwoord op deze principiële vraag maakt wel uit voor de gevolgtrekking. Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat de karper zich maar weinig bewust is van het verschil tussen water en lucht. Kan ik meteen een aantal suggesties afstrepen. :wink:

Groet, Kees


afgelopen zomer trof ik op een diepte van zo'n kleine 1 1/2- 2 meter een karper aan.
Het water was hier glashelder en ik stond hoog op een kade en kon alles volgen wat het beestje deed.
Op 1 plek was deze aan het azen en wroeten om vervolgens met de zijkant van zijn lichaam over de bodem te scheren richting oppervlakte om eruit te springen (Is dit wat jij noemt flitsen?).
Dit tafereel herhaalde zich kort achter elkaar zo'n drie keer met dezelfde vis.
Deze vis zwom solitair.

Dat zijdelings scheren langs de bodem is iets wat ik wel veel vaker heb gezien.
In combi met uit het water springen wat minder vaak.
wat het mogen betekenen....dat zal altijd wel een raadsel blijven :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 22:34

Ja Hans,

Dit is precies wat ik bedoel.

Ik wil wel toevoegen dat dit gedrag bij vijverhouders bekend staat als stress en ze alle vijverwaarden nagaan om te kijken of er iets aan de hand is. Alles is pas goed in orde als het flitsen tot een minimum beperkt blijft.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-12-2006 17:51

Kees Ouwehand schreef:Ja Hans,

Dit is precies wat ik bedoel.

Ik wil wel toevoegen dat dit gedrag bij vijverhouders bekend staat als stress en ze alle vijverwaarden nagaan om te kijken of er iets aan de hand is. Alles is pas goed in orde als het flitsen tot een minimum beperkt blijft.

Groet, Kees


@ Ruud: misschien slaapwandelen ze wel, je weet het nooit! :lol:

Hier in de vijver heb ik dit afgelopen zomer ook eens meegemaakt, de ene koi nam een sprint draaide z'n flank en kwam op z'n staart na vol het water uit en dat 3 keer achter elkaar, heel vreemd. Daarna was het dagen over en ineens zag ik het weer, precies dezelfde vis, hetzelfde ritueel. Daarna heeft ie zover ik kon zien of horen niet meer gespongen. Wat me verder opviel was dat als de vis gesprongen had rustig ging liggen of hangen in het water om als het ware uit te rusten, ik heb de vis erna nooit zien gaan azen, dus ik denk dat springen niet altijd tot azen leidt. Het blijft daarom een moeilijk verhaal met dat springen, de ene keer zie je vis springen en als je je hengel erbij legt heb je binnen notime beet en de andere keer springen verscheidene vissen echt vaak en vang je helemaal niets. Ik denk daarom dat je meerdere soorten springen hebt, eentje waarbij aasgedrag en voedsel centraal staan en eentje om gewoon irriterende of gekke redenen (een soort korte hondsdolheid).

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2006 19:18

Kees Ouwehand schreef:Ja Hans,

Dit is precies wat ik bedoel.

Ik wil wel toevoegen dat dit gedrag bij vijverhouders bekend staat als stress en ze alle vijverwaarden nagaan om te kijken of er iets aan de hand is. Alles is pas goed in orde als het flitsen tot een minimum beperkt blijft.

Groet, Kees

Interresant die toevoeging, vraag ik me wel gelijk af of je wel eens iets hebt kunnen vinden bij jou of bij anderen?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2006 21:31

Ja Hans,

Bij de opstart van mijn vijver had ik er een tijdje last van. Veel te snel koi in gezet. Maar het is goed gekomen. Collega's net zo, vaak in combinatie met ziektes.

Meestal parasieten of ander ongemak...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2006 21:33

het zou bijna een verklaring kunnen zijn voor springende karpers in het wild...nietwaar?
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

22-12-2006 22:30

Hans Brinkel schreef:het zou bijna een verklaring kunnen zijn voor springende karpers in het wild...nietwaar?


Ja ik denk wat ik al zei dat er een soort tweedeling is, een deel van het springen (ik denk het grootste deel) komt door gekkigheid maar voor irritatie (dus parasieten ed). Een ander deel heeft toch met azen te maken, maar ik moet hierbij nog toevoegen dat ik voor het 'draaien' hier meer bij vind horen en niet het bijna tot volledig uit het water springen met daarna een flinke klap op het water. Draaien echter levert vaak nadat je er een hengel bij gooit snel vis op, draaien lijkt me ook niet te helpen tegen irritaties omdat ze niet grof op het water vallen.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-12-2006 22:58

Hoe dan ook...het blijft tot nu toe allemaal giswerk :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-12-2006 11:42

Tja springen,

Nooit is hier iets officieels over bewezen, laat dat duidelijk zijn. Toch heb
ik positieve ervaringen met springende Karpers op mijn voerplek of in de
buurt van mijn voerplek. Vooral op wateren waar ze normaal zelden
springen, heb ik positieve ervaring met springende Karper op of nabij mijn
voerplek.

Klein aas (dus ook mini boilies) lijkt meer spring reactie teweeg te breng-
en.

Een springende Karper aast natuurlijk niet tijdens het springen :) , maar
het is voor mij persoonlijk een positief teken.

Let eens op het volgende: Weleens gehad (b.v. rivier), dat vanaf een be-
paalde kant de Karpers begonnen te springen, en dan steeds dichter rich-
ting je voerplek, waarna je op één bepaalde hengel daarna de aanbeten
krijgt? Ik wel! Is dan gewoon een trekroute van de Karpers, waarna ze
dan eerste die ene hengel moeten passeren. En dit, dan op wateren waar
normaal gesproken zelden word gesprongen. Het lijkt mij dus iets te toe-
vallig, dat dit niks met een bepaald aasgedrag te maken heeft. Misschien
is het een vorm van een bepaalde dominant/instinctief gedrag of om an-
dere soortgenoten te wijzen op een MAKKELIJKE voedselbron. Het heeft
dan volgens mij, ook niets met parasieten te maken.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2006 12:10

Zo maar een koi site:

http://www.pond-doctor.co.uk/longatozJtoK.html

De opmerking in onderstaand verhaal dat springen afneemt bij de juiste aanpak en de dagelijkse praktijk dat dit ook echt werkt (bewezen!), dat je dus controle kunt uitoefenen op het springgedrag, geeft al aan dat koi houders toch echt tenminste een deel van het verhaal correct onderkennen. Stress gedrag door de één of andere irritatie. Niet uitsluitend gerelateerd aan parasieten of het afschudden hiervan zoals wordt gesuggereerd.

Dat karper actief is als deze springt en dus meer geneigd is tot eten ligt voor de hand. Bijkomend punt is dat het niet echt ongebruikelijk bij mens en dier is om stress weg te eten (je aandacht verleggen).

Quote van bovenstaande site:

"Jumping
An activity that koi keepers would rather not see in their koi. Very rarely an indicator of koi being full of the joys of life but more likely, unfortunately a behaviour borne out of irritation.

If jumping is a symptom of irritation, then it will usually be associated with scratching and flashing activity in other koi rather than being restricted to an individual fish.

Irritations can be caused by excessive numbers of external parasites, attached to the skin or gills by their irritating hooks or other modes of attachment. It is possible to verify parasites as the cause by carrying out a skin or mucus scrape and looking for moving parasites under the microscope. If a positive identification is made, then proprietary medications are available to satisfactorily treat the problem.

However, if parasites are not evidently the cause after inspection, then it is likely that fish are experiencing an irritation from poor water quality, with nitrite being a common offender.

The usual remedy of stopping feeding, carrying out a partial water change until the nitrite reading drops while investigating the cause should reduce the jumping symptoms.

Aquatic retailers are often faced with a dilemma when dealing with newly imported koi and pond fish as they especially have a tendency to jump when first introduced to new tanks and a change in water quality. This kamikaze behaviour subsides over a number of days once the fish have become more acclimatised and settled in their new environment. The only way of preventing koi from damaging themselves in this situation is to keep a net tightly covering the tanks."

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-12-2006 12:24

Kees dat is inderdaad 1 deel van het verhaal.

Maar spring gedrag heeft ook te maken met eten.

Een voorbeeld bij mij in de polder is dat vissen NOOIT sprongen.

Totdat ik ging voeren. Het lijkt me niet dat de vissen last kregen van parasieten of andere irritaties door het voer.

Of de vissen vonden het voer irritant ;)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2006 12:45

Toen je ging voeren kwamen er eindelijk eens geconcentreerde groepen karpers binnen je gezichtveld, Bas. :D

Dat is het nut van voeren.

Als je met je voer karpers wilt laten springen, dan wens ik je veel succes. :wink:

Kees

Ps: Opwinding is ook stress.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-12-2006 13:07

putje waar ik viste daar zag je altijd vissen precies op je voer springen.. en je kon er de donder op zeggen dan je de desbetreffende vis binnen 10 min aan de andere kant van de lijn had hangen was gewoon vaste prik daar..

je zag ze eerst springen en vervolgens zag je een bellenplakaat ontstaan een meestal kreeg je dan beet.. ik weet niet of het bellenplakaat door het aas ontstaat of het rollen over de bodem maar het resultaat was me wel duidelijk...