Nachtwateren... Vaak toch ook dagwateren?


Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

19-05-2006 22:28

Goedenavond,

Recent had ik een discussie met een vismaat. We hadden het over wateren die het stempel 'nachtwater' met zich meedragen. Tot nu toe heb ik een aantal periodes op wateren gevist die als 'nachtwater' werden bestempeld. Vaak bleek dat de vis inderdaad 's nachts aasperiodes had. Maar eigenlijk altijd bleek; dat de vis ook overdag te vangen was en voornamelijk in de ochtend uren. Zeker wanneer er wat voor gevoerd werd.

Ik ben benieuwd: kennen jullie échte nachtwateren?

Is dit altijd zo geweest op deze wateren?

Verschuiven de aasperiodes naar mate de hengeldruk of het seizoen/watertemperatuur?

Of worden er op die wateren voornamelijk korte nachtjes gevist, waardoor procentueel een hoog percentage ‘nachtvangsten’?

De wateren die échte nachtwateren bleken te zijn… Wat voor watertypes waren dit? ; grote meren complexen, putjes, rivieren enz. enz.

Ik ben benieuwd, hopelijk ontstaat er een nuttige discussie!

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-05-2006 23:09

Kaper is áltijd overdag te vangen, waar dan ook. Onlangs nog bewezen :wink:
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

20-05-2006 02:48

ik vis regelmatig op het Albertkanaal (regio Hasselt-Diepenbeek-Genk)
dat wordt soms ook als een nachtwater beschouwd.

door mij werk ga ik er vooral 's nachts vissen en mijn ervaring is dat
22u-23u30 productief kan zijn en vervolgens 5u-9u.
Je kan dat beschouwen als 's nachts, maar ook als late avond en (vroege) ochtend.
Vreemd is wel dat ik tussen middernacht en pakweg 4u nog niet veel heb
gevangen de afgelopen jaren. (kan ik lekker wat slapen :wink: )
Moet er wel bijzeggen dat ik meestal dezelfde stekken bevis, maar toch ook
al een aantal keer geëxperimenteerd heb op andere plaatsen.

Naar het schijnt is er in de late namiddag (ergens rond 16u) ook een
productieve periode.

Of waters echt als dag- of nachtwater bestempeld kunnen worden, weet ik niet
maar ik geloof wel dat er verschillende aasperiodes zijn per dag,
die ook per stek (kunnen) verschillen. Als jouw stek dan net tijdens de nacht
beaasd wordt, dan lijkt het misschien eerder een nachtwater dan dat het dat is... (?)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-05-2006 13:10

Leuke discussie Michiel!
Ik vis vrijwel alleen maar op wateren die als nachtwater beschouwd worden. Een paar jaar geleden heb ik een seizoen op het twentekanaal gedraait. Ondanks dat het als een nachtwater bekend staat ving ik de meeste vissen overdag. Dat kan ook te maken hebben met de stek, ik viste destijds in de havens, waar de vissen zich naar mijn idee overdag terugtrokken. De paar sessies die ik op de kalere stroken heb gezeten ving ik wel de meeste vissen 's nachts of 's morgens heel vroeg.
Het water waar ik vorig jaar regelmatig zat (en nog steeds zo af en toe) was een zandplas met veel recreatie. Dit staat ook zeker bekend als nachtwater en voor mij bleek dat ook aardig te kloppen. Ik heb wel eens met zonsopgang een vis gevangen, dat mag van mij bij de nacht gerekend worden. Als je alleen overdag zou vissen zou je rond die tijd aankomen en zou je met het inleggen van de hengels de stek zodanig verstoren dat er op dat moment geen vis af zou komen. Verder heb ik één keer om 9 uur 's morgens een vis gevangen en één keer om 2 uur 's middags. OPvallend detail is dat beide vissen van een iets grotere diepte dan normaal kwamen, namelijk ruim 5 meter. De rest kwam allemaal 's nachts. Ik heb echter ook mensen gesproken die wel alles overdag zeggen te vangen. Ook ken ik een paar mensen die er al langer bezig zijn, die zeggen dat er tot 2 of 3 jaar geleden vooral overdag werd gevangen en nu 's nachts. Ik denk dat die verschuiving, ervan uitgaande dat daar inderdaad sprake van is, een gevolg is van de toegenomen drukte aan het water. Hoe het nou kan dat sommige mensen nog steeds vrijwel al hun vissen overdag vangen is mij echt een raadsel.
Het laatste geval wat ik wil noemen is een vrij klein kleigat met een flink bestand aan vis. Nachtvissen is er niet toegestaan en er wordt behoorlijk veel gevist. Ik heb hier vorig jaar de zomer doorgebracht met het testen van rigjes en een nieuwe boilie. Opvallend was dat het, zeker op slechte dagen, erg lonend was om even een uurtje of twee langer te blijven zitten. Vaak kreeg ik in één uurjte donker nog drie beten, net zo veel als ik in de uren licht daarvoor bij elkaar had.

Ik geloof ook dat karper overal wel overdag te vangen is, de vraag is alleen hoe veel en hoe veel je 's nachts zou vangen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

20-05-2006 16:02

Bas B.,

Mede naar aanleiding van de sessie op dat water opende in deze topic. Maar je stelling: 'karper is altijd overdag te vangen, waar dan ook' ben ik het nog niet helemaal eens. Denk dat op sommige wateren de vis [b]soms[b] niet eens in de buurt komt van bevisbare plaatsen. En enkel bij nacht deze stukken opzoeken. Bijvoorbeeld tijdens de warme zomermaanden

Vorig jaar heb ik in op een water gevist dat je kon opdelen in twee gedeeltes: een monotoon gedeelte van 300 x 1000 meter en een hele grote hoek van 300 x 300 meter, met ondiepe platen en wiervelden. Overdag kon je op het eerste deel écht geen vis vangen. Is twee keer gebeurd en dat was beide keren met kei, keiharde wind. Alle vis zat overdag bij de waterplanten op het ondiepe. Op het eerste stuk kreeg je ’s nachts enkel runs. Gemiddelde gewicht van de vissen was erg hoog. Op het tweede stuk kreeg je ’s nachts amper aanbeten (logisch ook omdat het er vol stond met waterplanten). En áls je een beet kreeg was het een ‘knol’. … In het najaar was de situatie weer geheel anders: de vis zat amper nog op het ondiepe en op het monotone stuk kreeg je over het gehele etmaal runs.

Koen,

Interessant stukje. Zelf heb ik nooit een watertype als het AK bevist. Gaat de scheepvaart daar dag en nacht door? Kan het zijn dat de door jou aangegeven tijds periodes (22-22.30 & 5-9 uur) hier iets mee te maken hebben?

Je hebt het ook over het late middaguur... Nu je het zegt; door de jaren heen heb ik idd vaker staan drillen tijdens het bereiden van een maaltijd dan midden op de middag.

Daaf,

Kanalen heb ik zelf procentueel de meeste nachtbeten gehad. En als ik wat ving overdag was het meestal in de buurt van obstakels. Terwijl het 's nachts leek alsof de vissen pas écht gingen zwemmen én azen. De hengel die het dichts tegen de kant (of obstakels) lag was niet meer de productiefste.

Van je stukje over dat kleigat geef je aan dat die paar uurtjes doorvissen extra lonend waren. Dit is dan ivm de drukte die op dat moment afneemt idd een logische verklaring. Hengeldruk kan dus invloed hebben. Maar wanneer er continu (dus overdag én ’s nachts) zware hengeldruk heerst.. Zou er dan nog verschil zijn? Denk aan het KK of aan De Zwaan in de drukste tijd ?

Zijn er mensen die op watertype als de (Franse) grotere rivieren of op mega meren een verschil hebben kunnen constateren?

Rollator,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-05-2006 16:07

Michiel Pilaar schreef:Bas B.,

Mede naar aanleiding van de sessie op dat water opende in deze topic. Maar je stelling: 'karper is altijd overdag te vangen, waar dan ook' ben ik het nog niet helemaal eens. Denk dat op sommige wateren de vis [b]soms[b] niet eens in de buurt komt van bevisbare plaatsen. En enkel bij nacht deze stukken opzoeken. Bijvoorbeeld tijdens de warme zomermaanden


Michiel


Dan wordt het hoog tijd dat heel die mythe van dat trekgedrag eens ontzenuwd wordt. Meestal trekken ze niet veel verder heen en weer dan de afstand van een flinke afstandsworp. Kanalen vormen daarop geen uitzondering. Rivieren (soms) wel. o.k. in het voorjaar wordt er heel wat afgezwommen afhankelijk van de weerscondities.
Gewoon overdag vangen dus, overal en altijd.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-05-2006 16:58

Michiel,

Ik ben het met Bas eens dat je op bijna ieder water ook overdag je vis moet kunnen vangen. Met goed voeren kom je een heel eind.

Ook hier gevist op een water dat in de volksmond bekend staat als een uitgesproken nachtwater. Als ik de vangsten eens tegen elkaar weg zet, dan kom ik tot de conclusie dat 70% van mijn vangsten gewoon tijdens het daglicht kwamen. Oké eerlijk is eerlijk, nachtvissen buiten de bekende maanden was een lastige opgave maar heb ik toch lang genoeg ongestoord gedaan (goed verstoppen en low profile vissen was een absolute must) om deze conclusie te kunnen trekken.

Zoals al eerder in deze topic aangegeven blijken de echte nachtelijke uren in veel gevalleen toch niet zo productief als dat iedereen eigenlijk graag wil geloven.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-05-2006 19:22

Een flinke afstandworp Bas?
Op stilstaand water kan je daar best eens gelijk in hebben, maar op kanalen?
Mag ik vragen waar je die uitspraak op basseert? Ik heb namelijk het idee dat die vissen zeker wel verder trekken.
Op een klein beekje waar ik een paar keer gevist heb (waar ik overigens echt alles 's nachts ving) trokken ze elke nacht van pal onder de bovenste stuw heen en weer naar de volgende stuw, een afstand van zo'n drie kilometer. Hoe ik dat weet? Overdag zijn de vissen nog wel eens te zien in dat bovenste stuk, 's nachts vang je ze helemaal op het uiteinde.
Ik heb het idee dat het op kanalen niet veel anders is. Natuurlijk zullen sommige vissen favoriete stroken hebben, maar volgens mij kunnen die uiteen lopen van jou flinke afstandworp tot een paar kilometer, als ik ten minste naar verschillende vangstplaatsen van een aantal vissen kijk.

Michiel,
Of er een verschil zou zijn bij continue hengeldruk? Moeilijke vraag aangezien daar op het betreffende water geen sprake van is. In het stukje over die recreatieplas gaf ik aan dat de verschoven aastijden volgens mij te maken hebben met algemene drukte aan het water, hier valt hengeldruk ook onder. Dat water wordt continu bevist. Nou komt het probleem, dit is appels met peren vergelijken, een kleingat van 2 à 3 hectare met een maximale diepte van een meter of 5 is natuurlijk een totaal ander water dan een zandplas van ruim 15 hectare met dieptes tot een meter of 14 en bovendien een veel kleiner bestand.
Ik kan een ander kleigat erbij gaan betrekken, maar hier heb ik eigenlijk nog niet genoeg ervaring om echt iets zinnigs te zeggen over aastijden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

20-05-2006 19:37

Op elk water kan je vissen overdag vangen.

Als je op de vis zit en je techniek op de dat moment juiste aanpast.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

20-05-2006 19:58

Ik vind dat nogal een stellig uitspraak. Volgens mij is het altijd mogelijk dat op een water overdags gewoon niks gevangen kan worden..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

20-05-2006 20:00

Ik ga er niet vanuit dat een vis overdag gewoon niet aast. Helemaal in de warmere periode's !

s'winters is wel een ander verhaal daar gaat het vaak niet voor op.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2006 20:08

Overdag kun je best je visje vangen, voorwaarde is wel dat de vis er dan moet zijn.
Op veel water zie je een bepaald trekgedrag dat betekend ook dat de vis op bepaalde delen van het water niet of nauwelijks aanwezig is.
Ook hier kennis van het water en op veel plaatsen vissen gedurende enkele jaren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-05-2006 23:58

Daaf, ik denk dat je mijn stukje tekst iets te vluchtig hebt doorgelezen.
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

21-05-2006 10:51

Op de meeste wateren kun je gewoon overdag je vissen vangen. Pas je tacktiek aan en je kan hier zeker je voordeel mee doen.
In de boeken van Luc de Beats/Eddy Sterkx staan heel mooie opzetjes hoe je het bijvoorbeeld aan zou kunnen pakken.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

21-05-2006 12:11

Ik denk dat we er wel over eens zijn dat écht nachtwateren niet bestaan. Ik ben ze i.i.g. nooit tegen gekomen. Wel wateren waar je op bepaalde gedeeltes geen beet kreeg overdag tijdens hele warme dagen. Het twistpunt met Bas is dan: zit de vis écht zo dichtbij of trekken ze toch een paar honderd meter.

Douwe schreef: 'Overdag kun je best je visje vangen, voorwaarde is wel dat de vis er dan moet zijn.
Op veel water zie je een bepaald trekgedrag dat betekend ook dat de vis op bepaalde delen van het water niet of nauwelijks aanwezig is.'

Dit is naar mijn idee behoorlijk juist, zeker tijdens bepaalde periodes als winter en top-zomer.

Maar ondanks al die theorieën blijft de karper je af en toe verbazen, en gelukkig maar :wink:

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-05-2006 18:41

Dat ik overal wel een visje overdag kan vangen ben ik direct met je eens. De vraag is of je ook op alle wateren de volle bak overdag kan vangen. Volgens mij zijn er wel degelijk wateren waar je, wat je overdag ook probeert, 's nachts gewoon effectiever bezig bent.
De vraag is natuurlijk ook wat je precies verstaat onder een nachtwater. Hebben we het dan over een water waar je echt ALLEEN 's nachts een visje kan vangen, dan ben ik het dus met je eens dat die niet bestaan. Wateren waar je echter overdag extreem moeilijk een visje gevangen krijgt en waar je 's nachts gewoon meer (of makkelijker) vangt, die zijn er wel degelijk volgens mij.

Bas, ik kan toch echt niks anders uit jou post halen dan dat jij stelt dat de vissen meestal niet veel verder heen en weer trekken dan de afstand van een flinke afstandworp. Kanalen vormen volgens jou geen uitzondering. Nogmaals: ik heb hier mijn twijvels bij en ik zou graag weten hoe je hier bij komt, lijkt me nogal een gedurfde stelling namelijk. Ik heb het namelijk niet specifiek in het voorjaar, ik ken verschillende wateren waar de vis het hele jaar door flink heen en weer trekt. Nou zou ik die flinke afstandworp met een korrel zout kunnen nemen, maar dan nog zou je me echt eens moeten leren hoe ik een paar kilometer kan gooien...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-05-2006 18:52

Nu krijg je weer iets anders, wat is effectiever.
Zodra je weet dat een karper een azer is met een voorkeur voor vroeg en laat kun je al ongeveer de beste tijden selecteren.
Zodra je weet dat een karper een kantazer is en aardig schuw kan zijn kun je ook daarop je de beste lees rustigste tijden kiezen.

Nu moet je nog weten waar de vis op bepaalde tijden het liefst vertoeft dan ben je helemaal klaar.

Echt diep in de nacht is het meestal rustig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-05-2006 12:33

Ik lees dat karper altijd overdag te vangen is, vaak is dat ook zo echter ik ken ook een water waar je tussen 11:00 in de ochtend tot 18:00 echt geen schub gevangen krijgt ook niet op de diverse stekken. Tuurlijk als je lang genoeg probeert vang je sporadisch wel es een. Vaak loopt het pas tussen 23:00 en 6:00 met sporadisch wat vissen verder in de ochtend of vroege avond.
Ik geloof wel dat op veel wateren de vis wel overdag te vangen is, maar zoals al eerder aangegeven vis je vaak effectiever in de nacht. Ten eerste omdat je dan meer tijd hebt (of je nu in een tent slaapt of thuis) omdat je overdag vaak moet werken/de vrouw bezig houden. ten tweede omdat de vis dan in de meeste gevallen meer aast
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

22-05-2006 12:35

Vis je op die stekken waar ze liggen ook met een pennetje met wormen of maden?? :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-05-2006 14:35

Martijn verander je benadering en de vis is wel overdag te vangen.
Alleen moet je dan het pad van de statische visser en het gebaande pad van het aas verlaten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

22-05-2006 15:57

soms noemt men wateren nachtwateren, omdat er in de dag gewoonweg niet gevist wordt. er zijn wel bepaalde periodes in het jaar dat het in de dag makkelijker is om vis te vangen dan in andere periodes van het jaar
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-05-2006 12:48

Douwe

Zoals ik al aangaf zou het best mogelijk zijn overdag iets te vangen, alleen zijn de nachtelijke uren vele malen beter. Waarom schrapen om per se een vis overdag te vangen als het in de nacht gewoon veel beter loopt??
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

24-05-2006 14:45

Overdag op de holding area's loopt het dan vaak nog beter omdat de vissen niet langstrekken op hun hongertocht maar blijven liggen....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2006 15:06

Op de meeste wateren waar ik vis loopt het voor geen meter tussen 23:00 en 4:00. Daarvoor en daarna zijn de toptijden, terwijl het overdag weer wat afvalt. De enige reden waarom ik de nacht meeneem is om op tijd en zonder verstoring die uurtjes vroeg in de morgen mee te pakken.

Hier zijn best wel uitzonderingen op, maar dan gaat het meestal om wateren waar de karpers door bijvoorbeeld overbevissing een weinig natuurlijk ritme volgen. (Die hebben zich aangepast aan de waan van de karpervissers. :D )

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2006 11:25

Martijn je moest eens weten hoeveel er onder de kant gebeurd bij de slapers.
Ik betwijfel of die hun kansen wel effectief zo jij het noemt benutten.
Voordeel van heel vroeg aan de waterkant zijn is dat je niet slaapt.
Maar het ging volgens mij niet om effectief vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!