Haak vast in karperbek


Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

18-05-2006 19:31

Ik heb ook vaker tegenstrijdige verhalen gehoord. Ik heb nu zelf ook weerhaakloze haken aangeschaft namelijk wide gape b mt 8. Fantastische haken, absoluut makkelijker te onthaken, geen ge ouwehoer met je haak in het schepnet en het laat maar een heel klein wondje achter in de bek.
Dus eigenlijk alleen maar positieve verhalen.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Andre apprentice
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-05-2006 18:33
Locatie: Delfzijl

18-05-2006 22:18

om terug op het onderwerp te komen .. ik had vorige week ook een klein karpertje met een haak die ik niet kon verwijderen. ik heb deze haak maar laten zitten, ik heb begrepen dat deze er wel weer uitgroeit. is dat ook zo of heb ik nu iets vervelends achtergelaten bij deze jonge vis?
nog een vraagje; wat voor haken gebruiken jullie het liefst, een onderzoekje zou geen kwaad kunnen als ik het goed begrijp.
voorstanders van weerhaak of geen weerhaak, wat hebben jullie hierover te zeggen??
carpe nocturn
Henk de Kwater
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-03-2006 21:51

18-05-2006 22:38

Andre apprentice schreef:om terug op het onderwerp te komen .. ik had vorige week ook een klein karpertje met een haak die ik niet kon verwijderen. ik heb deze haak maar laten zitten, ik heb begrepen dat deze er wel weer uitgroeit. is dat ook zo of heb ik nu iets vervelends achtergelaten bij deze jonge vis?
nog een vraagje; wat voor haken gebruiken jullie het liefst, een onderzoekje zou geen kwaad kunnen als ik het goed begrijp.
voorstanders van weerhaak of geen weerhaak, wat hebben jullie hierover te zeggen??


Keb alleen nog met met Korda long shank hook x(met weerhaak) gevist dus kan er niet veel over zeggen:D
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

19-05-2006 13:27

john bakker schreef:ik wou dit seizoen ook zonder weerhaak gaan vissen, maar bij sanders hengelsport (voorheen catch) in heerhugowaard zeiden ze dat een weerhaakloze haak veel meer schade aanricht in een karper bek dan eentje met weerhaak. wat moet ik nu geloven?


dat begrijp ik niet goed, kan't ook moeilijk geloven.
Als iemand meer info heeft... ben benieuwd
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

19-05-2006 14:41

De logica hierachter zou zijn dat een haak met weerhaak beter op zijn plek blijft zitten (om precies dezelfde reden als waarom het voor ons moeilijker is om het onthaken). Een weerhaakloze haak zou meer bewegen en dus gaan wrikken en schuren en op die manier meer schade aan richten. Er zijn zijn zelfs stemmen geweest die beweerden dat je met een weerhaakloze haak de vissen 'meedere keren per dril' zou haken, d.w.z. dat de haak losschiet en telkens op een andere plek inhaakt. Zelf geloof ik niet zo in deze theorieen, vis al een hele tijd zonder weerhaak en heb niet minder gevangen en uit mijn ervaring kan ik niet zeggen dat de haakwond groter/erger was. De ideale oplossing zou zijn (zoals op sommige bekende wateren in Engeland de norm is heb ik helaas kunnen ondervinden: daar sta je dan met 2 klappers onderlijnen allemaal weerhaakloos, maar allemaal verboden) met een platgeknepen weerkaah te vissen, zodat er een miniem bultje het schuiven van de haak tegen gaat.

Ik zelf hou het lekker op weerhaakloos...

groetjes

Jordi
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-05-2006 14:59

Vaak is het zo dat, wanneer ik de vis geschept heb, de haak al uit de bek
valt zonder er iets aan te doen. Wanneer ik dan de bek van de karper
inspecteer (doe ik altijd ivm andere eventuele haken en onderlijnen die
er wel een zitten) moet ik vaak moeite doen om het wondje te kunnen
vinden...

Grs seb!

(ow, ik vis zonder weerhaak dus)