Doorvissen met (zware) onweer?


Vis je door met (zware) bliksem?

Ja
102
53%
Nee
92
47%
 
Totaal aantal stemmen: 194
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-05-2006 11:29

Vis je door met (zware) onweer? Ondanks dat je hengels bliksem aan kan trekken?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-05-2006 11:47

Gewoon doorvissen.. als je niet tegen een (stroom)stootje kan moet je niet vissen :)

nee ik haal ze op als de onweer te dicht bij komt. als het in de verte rommelt en flitst vis ik gewoon door..
peter andrae

12-05-2006 12:24

Nee ik wil namenlijk de volgende dag weer vissen en wij mensen kunnen niet op tegen de natuurkrachten dus ik ga lekker in de auto zitten tot het is overgetrokken,die karpers zitten er nog wel als ik weer plaats neem achter mijn hengels.


groetje,speet.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2006 12:54

als het eraan komt, begin ik altijd te tellen hoeveel seconden het duurt voor dat je de donder hoort na een bliksem inslag.

ik heb vroeger mee gekregen dat ongeveer de secondes na de bliksem ongeveer zegt op hoeveel afstand de bliksem inslaat.dus,bijv.je ziet een flits,en 5 seconde later een knal,dan zou dat volgens die verhaaltjes op 5km ingeslagen zijn.

op het moment dat het 3 seconde duurt voordat de knal komt, dan loop ik weg bij mn hengels , of ik haal ze binnen, meestal loop ik 10 of 20 meter weg van mn Carbon hengels,carbon schijnt een goede aantrekkingskracht te hebben op electriciteit.

ik ben van mening dat als je op 10 a 20 meter van je hengels staat en het slaat in dat je wel veilig bent, de bliksem slaat volgens mij direct de grond in. en misschien heb je een schroei plek van 4 bij 4 of zo,maar meer niet volgens mij.

alleen alles wat ik nu zeg , is gissen en niet op feiten gebaseerd ,dus misschien is iemand die dit kan bevestigen of verbeteren.(daar zijn de mensen wel goed in hiero! )

vr gr,

Michel
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

12-05-2006 12:55

Als je levens moe bent gewoon door vissen.
Heb je echter een leuk leven en wil je nog niet dood haal dan je lijnen maar in en ga ergens schuilen waar het veilig is

Er is 1 keer een meter of 20 naast me bliksem ingeslagen(ik was niet aan het vissen toen) en ik ga er zeker niet op wachten om zo een klap te incaseren.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

12-05-2006 14:20

Michjl,

Dat klopt niet helemaal. Het is ongeveer drie seconden per kilometer.

Lichtsnelheid is 299792458 meter per seconde ofwel de tijd die het licht er over doet om de afstand van bliksem naar waarnemer te gaan is te verwaarlozen.
De geluidssnelheid is bij kamertemperatuur ongeveer 340 meter per seconde. Deze doet er dus wel een behoorlijke (lees waarneembare) tijd over om bij de waarnemer te komen.
1000 delen door 340 is ongeveer 3. Één kilometer is dus drie tellen.

Mvg Anton
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

12-05-2006 15:01

ik vis lekker door.

als het te dicht bij komt draai ik me hengels wel even binnen. karpers hebben de rare neiging voor en na een onweers bui no al actief te zijn.

ik blijf :D
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

12-05-2006 15:04

Mocht ik een bui aan zien komen en ik verwacht dat ie er vol overheen trekt dan stop ik echt wel met vissen... en zo mogelijk ga ik wel in de auto zitten.
Zie ik dat een bui er langs gaat dan blijven die hengels mooi op de steunen.... :)

Michel,

die 20 meter is helemaal geen veilige zone, koeien kunnen er vaak wel over mee praten... :) ... en tel bij die schroeiplek ook maar een hoopje carbonvezels op... :D

Groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-05-2006 15:15

Als je gewoon rechtop staat, je bent niet zeiknat en je hebt dikke zolen is 20 meter veilig genoeg hoor.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2006 15:49

Patrick Kip schreef:Michel,

.. en tel bij die schroeiplek ook maar een hoopje carbonvezels op... :D

Groeten,

Patrick


ik heb ooit eens gehoord dat carbon hengels net bliksem afleiders zijn.dus dan zou het toch moeten geleiden en de grond in trekken ? (die bliksem dan he :wink: )

tja, ik zou mn mooie hengels niet kwijt willen.(voor minder dan 150 euro :lol: )

maar mn piepers schijnen onverwoestbaar te zijn.(hopelijk ook voor moeder natuur)

maar dat zal wel niet...

iig. als het echt gaat spoken dan ga ik schuilen, maar dan niet onder een boom.ik zit vaak bij bruggen en viaducten en ga dan meestal even daaronder zitten en ff chillen.tot de storm overgetrokken is.

alleen zwanen en knutjes weten mij weg te pesten tijdens het vissen :D
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

12-05-2006 16:11

Ben zelf niet zo bang uitgevallen maar begin mei in mijn tentje langs de seine in een weiland met vreselijke onweer. Met een klap dat ik bijna van mijn stretcher af viel. Zat te twijvelen om in de auto te stappen werd wel erg link. Je mag eigenlijk geen risico nemen met natuur geweld.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-05-2006 16:18

Tom Engel schreef:Ben zelf niet zo bang uitgevallen maar begin mei in mijn tentje langs de seine in een weiland met vreselijke onweer. Met een klap dat ik bijna van mijn stretcher af viel. Zat te twijvelen om in de auto te stappen werd wel erg link. Je mag eigenlijk geen risico nemen met natuur geweld.


en, wat heb je gedaan dan ?

ben je blijven zitten toen , of toch naar de auto

of plat op je buik midden in het weiland gaan liggen?

ben er wel benieuwd naar

gr,

Michel
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

12-05-2006 17:14

Wanneer de bui langstrekt of in de verte blijft rommelen blijf ik lekker zitten. Word het wat te gek dan hengels binnen draaien en in de auto gaan zitten. Kijk wel als de auto niet onder de bomen geparkeerd staat want als het in die boom inslaat zit je ook niet veilig.

Code: Selecteer alles
Nader Verklaard
Bliksem

Ontlading tussen elektrisch geladen wolk en aarde, tussen twee of meer wolken met tegengestelde lading onderling, of binnen één wolk. De temperatuur in een ontlading loopt op tot ongeveer 30.000 graden Celsius, de gemiddelde stroomsterkte is zo'n 60 kA en de spanning loopt in de miljoenen volts. Een bliksemschicht is gemiddeld 5 tot 6,5 kilometer lang en 2,5 cm in doorsnede, maar reikt soms over afstanden van meer dan 100 kilometer. In Nederland slaat de bliksem ongeveer 100.000 keer per jaar in.


Bron: http://www.knmi.nl/
Vissie kump zo!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

12-05-2006 17:36

nee, onweer heb ik het niet opstaan.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

12-05-2006 18:22

Heb 1 x op de vlakte van Orient gezeten, met de dichtstbijzijnde boom op ongeveer een kilometer.

De stretcher stond te trillen op de klei :cry: ....
Volgens mij ben ik wel 10 x gestorven die nacht...

Nee, ik spot maar niet met onweer...

Ik zou verstandig zijn en het ook niet doen, 1 x mis is al teveel...

Groeten Raymon
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2006 19:17

Gebruik de zoekfunctie, en je zal 100% zeker een hoogoplopende discussie vinden over onweer.

Het overgrote deel van de mensen dat getroffen is door bliksem, was aan het golfen of aan het vissen. Nu is de kans dat je getroffen wordt klein, maar het is stom als je onnodig risico's neemt. Je steekt immers de weg ook niet over zonder goed te kijken :wink:
Als ik een auto bij me heb staan, ga ik daar zeker in schuilen als het onweer dichtbij komt. IS dat niet het geval, dan is het bidden geblazen, hehe! Mocht het echt boven je gaan knetteren, ga dan op je hurken zitten en maak je zo klein mogelijk. En houd je voeten zo dicht mogelijk tegen elkaar aan.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-05-2006 22:08

Laatst zat ik op een water midden in een weiland te vissen. In de verte kwamen donkere wolken en ik vertrouwde het al niet. De wind viel stil en alles was rustig. Tot het moment dat de wind begon aan te zetten en de lucht bijna geel werd. Ik heb de hengels binnen gedraaid en ben naar een schuur gerend die een stuk verderop stond. En dat was maar goed ook want vanaf dat moment ging het echt LOS. Keiharde regen en vlák na de bliksem al de donder. Ben nog nooit zo bang geweest aan de waterkant.

Dan ga ik toch liever weg, als je dood bent vang je namelijk zo weinig..

Groet,
Stefan
Harry Striper
Berichten: 80
Lid geworden op: 04-11-2004 08:47
Locatie: bovensmilde

13-05-2006 02:16

De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is 1 op een miljoen,ongeveer hetzelfde als de staatsloterij,aangezien ik nooit wat win zal ik de kans op een bliksem inslag ook wel nooit mee maken,dus ik vis gewoon door,mocht het ooit gebeuren krijg je er toch niks van mee.
peter andrae

13-05-2006 04:18

zal je altijd zien dat het prijs is
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-05-2006 08:48

Harry Striper schreef:De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is 1 op een miljoen,ongeveer hetzelfde als de staatsloterij,aangezien ik nooit wat win zal ik de kans op een bliksem inslag ook wel nooit mee maken,dus ik vis gewoon door,mocht het ooit gebeuren krijg je er toch niks van mee.


Dat is zonder bliksemaantrekkende hengels. Met hengels die bliksem aantrekken is de kans veel groter hoor, kan ik je wel zeggen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-05-2006 10:53

Domweg zonder te kijken een weg over steken doet niemand

Zitten blijven tijdens een onweers bui doen meerdere

Bij het eerste zegt iedereen doe je dat wel ben je een mega sukkel.

Bij het tweede zeggen vele kans is klein dat er wat gebeurt.

Makkelijk praten als je nog nooit wat is gebeurt, lullig als jij net wel diegene bent die zoals het hier zo mooi gezegd word de staatsloterij wint.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

13-05-2006 21:14

Ligt eraan; als ik de boot mee heb, dan blijf ik zitten (het duurt een eeuwigheid om dat ding leeg te laten lopen) of het moet al ver van tevoren te horen te zijn. Als ik de boot niet bij heb vertrek ik wel... :wink:

Gr. Lex :D
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

13-05-2006 21:57

Meestal kreeg ik vlak voor een onweersbui ook nog eens een run :-?
Sta je daar in de bliksem met je carbonhengel.
Maarja het heeft natuurlijk wel iets aparts(zolang het goed gaat).

Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

13-05-2006 22:24

als je gaat vissen kijk eerst het weer geven ze onweer op ja en je zit in een weiland laat die vis maar ff gaan en vang hem morgen.
geen onweer opgegeven je rijd naar een weiland en ziet een schuur en je gaat vissen en het gaat onweren geen problem ga die schuur in.
zit je te vissen niks in de buurt wel je auto ga dna in de auto ook geen auto en ben je met de fiets ga dan liggen maak je zo klein mogelijk en neem 50 meter afstand van je hengels dan bne je het meest veiligst.

maar dit is mijn mening wat je moet doen je odet wa tik zeg en je word nog getroffen het is niet mijn schuld.
peter andrae

14-05-2006 05:35

Met een inslag op 50 mtr ben je of dood of zwaar gewond weet niet of je weleens tv kijkt maar dat ga je niet redden,ik ben toendertijd de topicopener geweest over onweer en bliksem puur omdat ik er bang voor ben als ik zit te vissen,en het is het mij niet waard.

Laatste keer met de tent gezeten en wel regen voorspeld maar geen onweer,nou dus wel zat te trillen als een rietje in de wind maar kon geen kant op dus maar een kruisje geslagen op een goede afloop.



groetje,s peet.