Doorvissen met (zware) onweer?


Vis je door met (zware) bliksem?

Ja
102
53%
Nee
92
47%
 
Totaal aantal stemmen: 194
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

14-05-2006 21:55

ik vis altijd door niet om stoer te zijn hoor maar omdat als ik de boel in pak en ga fietsen ik het nog minder veilig vind dan dat ik in de tent ga zitten en omdat het een eeuwigheid duurt voor dat ik mijn spullen op geruimd heb. En anders draai ik de hengels binnen en ga bij de broer van mijn vismaat in de auto zitten. Maar ik vis toch liever zonder onweer. :wink:
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

15-05-2006 00:00

Als je hengels horizontaal liggen laag bij de grond is de aantrekkingskracht toch stukken kleiner dan wanneer je ze recht omhoog zet?
Als je met bliksem boven je hoofd dan toch een run krijgt, dril je de vis best met de hengel halfweg onderwater houdend en de hengel nooit verticaal houdend.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

15-05-2006 13:59

Nou, ik vis gewoon door, de karpers die willen vaak wel goed met onweer...vandaar :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-05-2006 14:46

onweer??

steekstokken de grond uit, evt. anker op, hengels indraaien, motor starten, heeeeeeel hard wegvaren langs de kanten....

is de kans overigens in een boot nog groter? lijkt mij wel toch?

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

15-05-2006 15:25

vinnie kuiper schreef:onweer??

steekstokken de grond uit, evt. anker op, hengels indraaien, motor starten, heeeeeeel hard wegvaren langs de kanten....

is de kans overigens in een boot nog groter? lijkt mij wel toch?

gr Vin


Vraag ik me ook af, heb zelf altijd het idee dat onweer last het water trekt ipv erover heen.
Maar ten alle tijden zou ik er ook voor kiezen om het water te verlaten, of het onweer er nou omheen trekt of niet. Ik heb maar 1 leven en ben er zuinig op :D

Martin
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

15-05-2006 19:09

Ik hoorde dat als je auto wordt getroffen door bliksem dat je hem moet ontladen tegen een boom voordat je uitstapt,kan dit kloppen?Beetje voorlichting over dit probleem in je visvergunning kan ook geen kwaad denk ik.
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

15-05-2006 19:37

Ik hoorde dat als je auto wordt getroffen door bliksem dat je hem moet ontladen tegen een boom voordat je uitstapt,kan dit kloppen?


Volgens mij is dat een l*l-verhaal, om ervoor te zorgen dat je zo'n hoge spanning kunt isoleren is er zo gigantisch veel meter rubber nodig... aangezien de doorslagspanning van lucht allang is overschreden (anders was er geen bliksem). De banden van je auto isoleren bijna niks in vergelijking met de hoeveelheid rubber die echt nodig is.

Dat verhaaltje kan dus bij de fabeltjes.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-05-2006 22:30

Patrick Kip schreef:
Ik hoorde dat als je auto wordt getroffen door bliksem dat je hem moet ontladen tegen een boom voordat je uitstapt,kan dit kloppen?


Volgens mij is dat een l*l-verhaal, om ervoor te zorgen dat je zo'n hoge spanning kunt isoleren is er zo gigantisch veel meter rubber nodig... aangezien de doorslagspanning van lucht allang is overschreden (anders was er geen bliksem). De banden van je auto isoleren bijna niks in vergelijking met de hoeveelheid rubber die echt nodig is.

Dat verhaaltje kan dus bij de fabeltjes.

Groet,

Patrick


http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem

Volgens deze site heb je gelijk. Maar ik lees hier en daar ook: "Beter het zekere voor het onzekere."
vandecasteele christof
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-02-2006 22:33
Locatie: belgie

16-05-2006 01:25

heb zelf ook ooit eens zitten vissen, en zag het opkomen, het werd eerst allemaal kalm en stil, donkere wolken en het werd gelijk paars kleurig boven mij :-? na de eerste donder begon ik wat sneller alles weg te doen en onderweg naar de wagen een gevige klap, ik was op dat moment over heel men lichaam in kippevel, een enorm fel licht was bijna verblind, en ik voelde precies de warmte in 1 ruk naast me passeren :-? sinds toen ben ik wat schuw voor onweer, begint het snel laat ik gewoon alles liggen en ga in men wagen direct zitten, zonodig laat ik alles achter en rij een eindje van het water weg tot het weer over is :oops: :oops:
hengelbelangen ijzervalei
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

16-05-2006 07:53

Wel apart dat zoveel mensen hun hengels gaan indraaien... lijkt me nogal onverstandig. Persoonlijk ben ik niet zo bang voor onweer, maar ik zorg altijd wel dat ik ergens op een veilige plek zit als het heel dicht bij komt.
Bernard Holtkamp

16-05-2006 08:06

Nog even over de auto en onweer.

Ga maar eens opzoek naar wat de kooi van faraday betekend.
Weet je gelijk hoe het zit als je heilige koe word getroffen door de bliksem.

En hier een leuke site met een goede onweer radar,buien zijn in heel europa te volgen.
Om echt alles te zien moet je trouwens wel lid worden van de 2e site maar dat kost maar €5 per jaar.

http://www.bliksemdetectie.nl

Bart
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

16-05-2006 12:50

Onweer, altijd doorvissen!
Onweer, ook gewoon drillen!
Onweer, gewoon de boot in als de vis zich vast zwemt!

Dit laatste natuurlijk niet met alle plezier maar wat moet dat moet.
Ik zal geen lijnen uit gaan varen met onweer, dat zou onnodige risico met zich meebrengen, maar drillen moet kunnen.
M.i. wordt het risico op inslag in een hengel zwaar overdreven.
Of carbon onweer aantrekt?
lijkt mij een vaag verhaal, het is immers maar een klein beetje carbon en de hoogte daarvan ten opzichte van bomen en andere hogere dingen is m.i. ook te verwaarlozen.

Heb zelf mijn grootste vis gevangen tijdens het onweer vanuit de boot!


Ben geen mietje dat bang is voor een beetje onweer. :lol: :lol: :lol: :lol:
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

16-05-2006 13:10

Stoppen met vissen of die beer uit de storm pakken...hmm...moeilijke keus... Ik zeg geen ja en geen nee, elke situatie heeft een eigen kijk :o op het geheel nodig.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-05-2006 13:22

Jan de Heer schreef:Wel apart dat zoveel mensen hun hengels gaan indraaien... lijkt me nogal onverstandig. Persoonlijk ben ik niet zo bang voor onweer, maar ik zorg altijd wel dat ik ergens op een veilige plek zit als het heel dicht bij komt.


Het enige dat je voorkomt met je hengels indraaien, is dat je een run krijgt tijdens de bui. Verder ben je net zo in gevaar als dat je hengels gewoon inliggen.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

16-05-2006 16:32

Ik vis altijd door met onweer, ga zelfs juist vissen als het gaat onweren. Heb dan ook regelmatig tussen de bliksem staan drillen. Maarre misschien is het bijgeloof, maar mijn telefoon en andere elektrische apparaten gaan altijd uit.

de hoofdontlading of soms ook wel de 'terugslag'. Dit verschijnsel, dat met hevig oplichten gepaard gaat, verplaatst zich met ca. 100,000 km/sec van de aarde naar de wolk. In het hier geschetste voorbeeld lopen de elektronen omlaag en in ons spraakgebruik wordt dan de stroomrichting omhoog gerekend. De elektrische stroom loopt immers van plus naar min.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

16-05-2006 17:38

Ik heb 1x meegemaakt dat ik tijdens onweer aan het vissen was samen met mijn broer. We hebben toen alles laten liggen en zijn in de auto gaan zitten. Mijn broer wilde perse een stukje rijden, wat overbodig is aangezien rubber bij zon stroomstoot wel wil geleiden en dus niet via iets anders (lantaarnpaal) afgevoerd hoeft te worden, zoals ook al eerder aangegeven.
Op dat moment belden onze ouders en zijn we maar even naar huis gegaan (2km). Toen het onweer was weggetrokken zijn we teruggegaan en alles lag er nog net zo als dat we weg zijn gegaan.
We zaten redelijk afgelegen te vissen dus we hoefden ook niet bang te zijn dat er iets weg was, zeker niet met zulk weer.

Groeten,
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-05-2006 19:03

Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten hoe serieus de onweersbui is en of het recht over me heenkomt. Als het echt zwaar onweer is dat pal boven je (en je viswater) losbarst ben je natuurlijk gewoon dom bezig om stug/stoer te blijven zitten. Je zal de eerste niet zijn die door de bliksem overlijdt. En ook niet de laatste. Na een onweersbui is het vaak wel heel lekker buiten en soms ook wel lekker vangen. Als het mij te gortig wordt is het gewoon opruimen, of als de auto een beetje in de buurt staat, ff schuilen in de auto.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

17-05-2006 17:38

Martijn Julien schreef:Het enige dat je voorkomt met je hengels indraaien, is dat je een run krijgt tijdens de bui. Verder ben je net zo in gevaar als dat je hengels gewoon inliggen.


Het is toch echt heel wat gevaarlijker om met 3.60 of 3.90 meter van ideaal geleidingsmateriaal in je klauwen te gaan staan dan dat het is om die hengels te laten liggen. Mocht je dan een run krijgen, dan heeft de karper geluk, of moet hij even wachten tot de bui voorbij is. Kan me bovendien voorstellen dat veel mensen hun hengels met de top omhoog gaan indraaien, hoef vast niet uit te leggen wat het effect op de veiligheid daarvan is.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-05-2006 19:31

Jan de Heer schreef:Het is toch echt heel wat gevaarlijker om met 3.60 of 3.90 meter van ideaal geleidingsmateriaal in je klauwen te gaan staan dan dat het is om die hengels te laten liggen. Mocht je dan een run krijgen, dan heeft de karper geluk, of moet hij even wachten tot de bui voorbij is. Kan me bovendien voorstellen dat veel mensen hun hengels met de top omhoog gaan indraaien, hoef vast niet uit te leggen wat het effect op de veiligheid daarvan is.


Ook als de bliksem in je hengel slaat terwijl die in de steunen ligt, is de kans dat je pijn krijgt aanzienlijk ;) Ik denk dus dat het weinig uit maakt.
peter andrae

18-05-2006 05:05

Idd maakt niets uit inslaan doet hij toch wel of je de hengel nou hoog of laag houd.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2006 14:55

ik ben eens "semi geraakt" door de bliksem...toen voetbalde ik nog, het was letterlijk een donderslag bij heldere hemel :S nouja geen gerommel of wat dan ook 1 flits, gevolgd door de klap en we kregen met het hele elftal een lichte schok. de lichtmasten gaven allemaal plots een korte flits. later bleek dat het zowat een kilometer verder was ingeslagen in een huis...misschien ging hij parallel aan de aarde? iig ben ik van mening dat je behoorlijk afstand moet houden van een inslag :p en dus je hengels. vis meestal wel door btw.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-05-2006 00:08

Andre Jacobs schreef:ik ben eens "semi geraakt" door de bliksem...toen voetbalde ik nog, het was letterlijk een donderslag bij heldere hemel :S nouja geen gerommel of wat dan ook 1 flits, gevolgd door de klap en we kregen met het hele elftal een lichte schok. de lichtmasten gaven allemaal plots een korte flits. later bleek dat het zowat een kilometer verder was ingeslagen in een huis...misschien ging hij parallel aan de aarde? iig ben ik van mening dat je behoorlijk afstand moet houden van een inslag :p en dus je hengels. vis meestal wel door btw.


Ik heb op Discovery gezien dat mensen getroffen werden door bliksem, die ontsprongen uit een bui ettelijke kilometers verderop ;)
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

19-05-2006 00:21

angst is niet de beste raadgever, maar het blijft wel oppassen je ziet gauw wanneer het echt menens wordt. en k heb wel es gehoord dat onweersbuien hun eigen wind hebben. het blijft uitkijken.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

19-05-2006 01:16

Martijn Julien schreef:Ook als de bliksem in je hengel slaat terwijl die in de steunen ligt, is de kans dat je pijn krijgt aanzienlijk ;) Ik denk dus dat het weinig uit maakt.


Ik heb het hier niet over pijn. Als jij zo'n pook in je handen hebt en de bliksem slaat in, daar kun je kort over zijn, dan heb jij geen tijd om pijn te voelen, dan ben je namelijk op slag zo dood als een pier. Dat het ook niet slim is om bij je hengels te blijven is een ander verhaal, maar met zo'n ding in je klauwen gaan staan, dat is er gewoon om vragen.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

19-05-2006 01:19

peter andrae schreef:Idd maakt niets uit inslaan doet hij toch wel of je de hengel nou hoog of laag houd.


Waarom wordt er dan standaard aangeraden om niet onder/in de buurt van een boom te gaan staan, maar om op jezelf op vlak terrein zo klein mogelijk te maken... Bliksemafleiders steken niet voor niets altijd een stukje boven een huis uit. Bliksem slaat niet willekeurig in, maar zoekt wel degelijk het gunstigste (vaak het hoogste) punt in een omgeving op.
Laatst gewijzigd door Jan de Heer op 19-05-2006 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.