Er zijn te veel karpervissers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

02-10-2002 20:59

Hoi,

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste voorntjes aan het vangen was en aan de overkant iemand een karper ving met een aardappel. Hij had al de hele dag gevist en niets gevangen, die zonderling intrigeerde mij. Hoe kan iemand zo lang wachten op een vis, ik had al een emmer vol!

Toen ik die karper zag kon ik er niet bij dat een vis zo groot kon worden. Het heeft nog een aantal jaren geduurd voordat ik zo'n onvangbare vis voor het eerst op de kant kreeg.

Ik kende niemand die ooit zo'n vis gevangen had en de karpervisser die wel eens op de plas kwam was niet echt spraakzaam. Alle catalogi werden doorgespit om maar wat informatie te vinden over die mysterieuze vis die ik had gezien en ik probeerde het een paar keer. Ik heb toen eens een ongelooflijk lange sessie gehouden, van vijf tot 11, wel 6 uur onafgebroken aan de waterkant!

Als je nu aan het water komt om vijf uur 's-ochtends zijn alle plekken bezet.
Veelal jochies van een jaar of 14 (ik mocht echt niet voor mijn 16de 's-nachts vissen)

Veel gasten van mijn leeftijd gaan ook 's-nachts vissen, voor de drank, drugs en de seks. Die hengels staan er maar bij, soms nog geen eens.

Ik ben ook niet heilig hoor, op het moment dat je 's-nachts weg mocht blijven om te vissen was het hardstikke spannend om een biertje te drinken, maar het lijkt wel alsof dat nu hoofdzaak is geworden.

Nachtvissen is cool. Soms zeg je iets in die trant om uit te leggen wat je bezielt, maar in de meeste tijd zit ik alleen te vissen en geniet van de rust en de spanning. Je kan alleen bijna nergens echt alleen vissen.

Het kan wel, maar dan kom je terrecht op de bikkelharde open wateren, ik wil ook wel eens in alle rust gewoon lekker vissen.

Als er nu eens wat minder vissers waren...

klinkt egoistisch, maar een karpervisser is een egoist. Iedereen wil toch de grootste?
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

03-10-2002 00:27

Jeroen,

Er zijn zeker te veel karpervissers, naast te veel karpers, te veel auto's, te veel mensen, te veel alles eigenlijk. En als die karpervissers zich nu maar niet als zodanig manifesteerden, dan was het nog tot daaraantoe.
In het jaar dat jij geboren werd, viste ik als enige op karper op een kanaal. Dit duurde twee jaar. In 1984 zag ik ineens een andere karpervisser; ik ben een ander water gaan zoeken: het werd me te druk... Zoals het was zal het nooit meer worden, tot die conclusie zal ook jij over 20 jaar - of al veel eerder als de karpervisserij zich in het huidige tempo blijft ontwikkelen - komen.
Ik hoop dat jij over 20 jaar nog net zo kan genieten van een karper - iedere karper, ongeacht het formaat - als ik nog steeds doe.

Peter

PS: Die Harry Mens is een erudiet, integer en intelligent mens; echt een parel voor de mensheid.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

03-10-2002 00:27

Is dit niet gewoon een hype van de zomer, mooi weer, en dus ook veel mooi weer vissers, bij ons zie je al dat er in de weekenden veel minder karpervissers aan de grote plassen zitten...

met vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Sjuul Rademaker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00
Locatie: Deventer

03-10-2002 09:10

Ik maak me niet zo ongrust het grootste deel dunt zicht vanzelf wel uit .
Als je ziet wat er aan spullen te koop is er schijnen er een hoop er mee uit te scheiden omdat het steeds moeilijker wordt om een karper te vangen met al die drukte en vooral voor de beginnende K.-visser .
Ik wacht wel af en zo nu en dan ga ik nog wel een nachtje vissen tot die hele k.- wereld zich heeft bedaart en zicht wat stabiliseerd.
De door gewinterde K.- visser ga toch wel door en zal zijn spullen niet gauw verkopen en vooral in de koude maanden gaat het " grote gros " toch niet gauw aan het water zitten en dan valt nog best wel goede karpers te vangen .
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

03-10-2002 09:26

Jeroen, ik ben het helemaal met je eens!

Hier in Twente is het onvoorstelbaar zo druk als het aan de waterkant is. Polen, Russen, Duitsers, Denen en Engelsen zorgen ervoor dat de populatie karpervissers gestaag en zorgwekkend toeneemt. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat met name de Polen en Russen de vissen meenemen en/of opeten, dan bekruipt mij een koud gevoel....

Ik heb me er het hoofd over gebroken wat hier nou aan gedaan kan worden. Er wordt wel actief gecontroleerd, maar natuurlijk net niet als de vis op de bbq ligt. De wateren zijn allemaal vrij toegankelijk en met een vergunning van enkele Euro´s het hele jaar te bevissen. Misschien dat daar paal en perk aan gesteld moet worden?

Ook het nachtvissen onder minder serieuze karpervissers lijkt toe te nemen. Inderdaad veel bier, lawaai en drugs aan de waterkant. Maar ja zolang ze een vergunning hebben schijnt het allemaal te mogen. Soms lijkt het wel alsof er ´s nachts een feestje gebouwd wordt. Hoezo genieten van de rust en natuur tijdens het oh zo mooie karpervissen.

Ik denk dat het tijd wordt om eens een signaal of te geven aan de instanties die zich horen te bemoeien met de kwaliteit van het karpervissen, de natuur, de rust en de stekken. Maar ja hiervoor zou ik de weg niet weten. Wie wel?

Met zorgenmakende groet,

Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-10-2002 10:32

hoy jeroen,

ik ben het ergens wel met je eens mara eigenlijk ook weer niet.

het probleem is dat er te weinig echte karpervissers ondr ons zijn!!
en dan bedoel ik niet iemand die alles van fox heeft maar iemand die het vissen beheerst en die ook een voortje kan vangen want dat kan een groot gedeelte onder de karpervissers niet eens!!!
en mensen die aleen maar gaan vissen om te zuipen en drugs te gebruiken zijn geen karpervisser en moeten oprotten!!!!! want deze kwaade zielen verzieken het voor ons aleen maar!!

ik snap het probleem ook niet dat je nachtvissen op een "bikkelhard groot open water" niet leuk vind, de sfeer die daaromheen hangt is toch velen malen mooier dan ergens op een putje wat vol zit met hoofdzakelijk kleine karper!
ik heb zelf ook al menige uren gemaakt op groot open water en je mag gerust weten dat ik nog helemaal niks gevangen heb!! maar ik blijf proberen!!! nogmals de sfeer die er omheen hangt en het onbekende van zon water is gewoon prachtig! en je hebt trouwens geen last van andere en je kan vissen hoe en waar je wil!!!

kan me inderdaad ook voorstellen dat je je ergert aan jongens van 14 jaar die alles van pappie en mammie krijgen voor te karperen maar nog nooit een vis gevangen hebben en dan kom ik weer terug op die voorntjes!

ik hoop dat je de jongens die dit lezen en zelf ook meteen met karpervissen zijn begonnen zich dit eens aantrekken en eerst eens gaan witvissen en de basis van het vissen eens leren en dan kan je altijd nog op karper gaan vissen, en je zal zien dat dit dan een stuk makkelijker gaat!!


de groeten rob
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

03-10-2002 11:05

Tja jeroen, er zit wel wat in. Maar god zij dank: Het is een beetje de mode sport van de laatste jaren geworden. Gelukkig is nu het jaargetijde aangebroken waarbij de gemiddelde mode karpervisser zijn hengels aan de wilgen hangt om ze volgend jaar weer eruit te halen. De doorzetters en echte vissers in hart en nieren gaan door en zullen eindelijk beloond worden met een stukkie intense rust!

Zoals met iedere hype/mode sport gaat dit vanzelf wel weer over, zeker als de beginneling geen ruk meer vangt!

Kwestie van tijd
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

03-10-2002 11:41

He Rob,
Ik ben het in grote lijnen niet eens met jou. Tuurlijk is het zo dat drank en drugs in principe niet aan de waterkant thuis horen, maar ben jij diegene die voor anderen bepaalt of groot water leuker is dan kanaalvissen of aan een put. Gelukkig zijn er verschillende meningen anders zou het aan de grote wateren aardig druk zijn en zou jij dan weer op een kleinere put gaan vissen.

Verder is het vissen op witvis niet een vereiste om een echte karpervisser te zijn. Ik bedoel jij kan toch een vriend een x meegenomen hebben die jouw ziet vissen en denkt dat is tof.. Dat ga ik ook doen.. Zeg jij tegen hem koop maar een piel hengel en ga eerst maar op witvis vissen, volgens mij niet. Volgens mij probeer je hem te intereseren in alle facetten van het karpervissen... Dat het meer dan alleen een hengel ingooien is, onder aandacht brengen dat je respect moet hebben voor de karper en deze naar behoren moet behandelen. Bereik je dit door een jaar op witvis te vissen? Denk dat beovenstaande veel belangrijker is.. Dat "karpervissers" dit moeten beseffen...

met vr gr
R.Koopal
wieger onnink
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2002 02:00
Locatie: Midden Nederland

03-10-2002 12:27

Op 2002-10-03 10:32, schreef rob borjans:
hoy jeroen,

ik ben het ergens wel met je eens mara eigenlijk ook weer niet.

het probleem is dat er te weinig echte karpervissers ondr ons zijn!!
en dan bedoel ik niet iemand die alles van fox heeft maar iemand die het vissen beheerst en die ook een voortje kan vangen want dat kan een groot gedeelte onder de karpervissers niet eens!!!





Rob,

Kan iemand die alles van FOX heeft,
het (karper)vissen niet beheersen??

:???:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wieger onnink op 2002-10-03 12:28 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-10-2002 13:17

hoy

rogier: ik snap je mening best maar als je ergens wil nachtsvissen waar het rustig is moet je op een open water gaan vissen of goed zoeken naar een put die niet of nauwelijks bevist worden!! en geloof me die bestaan er nog genoeg!

ik zal je eerlijk zeggen dat als een kennis vriend of dergelijke met mij meegaat vissen en ook wil gaan karperen zal ik hem zeker weten zeggen dat ie eerst moet gaan witvissen! ik blijf erbij dat je niet zomaar met karperissen kan beginnen als je nul verstand hebt van vissen! of er moet iemand mee gaan die het hem allemaal goed uitlegt!!! maar dat gebeurt meestal niet er word maar een uitrusting aangeschaft van enkele duizenden euros en begint met karpervissen!! deze mensen weten toch helemaal niet wat het karpervissen ou inhoud!

maar zo blijkt dat ieder een ander inzicht heeft op het karpervissen!!

wiegert: het gaat mij er om dat er mensen zijn die alles van fox hebebn en nog niet eens kunnen vissen!! daarmee bedoel ik niet dat iemand die vanalles van fox heeft niet kan vissen ik heb zelf ook verschillende dingen van fox!
het punt is dat er jongens van 14,15 jaar aleen maar een ding voor ogen hebben en dat is duur materiaal! en niet eens nadenken wat karpervissen nu allemaal inhoudt!

ik ben het rtouwens met tim eens dat de karper hype langzaam aan zijn einde komt en er steeds meer mensen stoppen met vissen omdat ze zich blind gestaard hebben op 30 en 40 ponders , duur materiaal en dachten dat doe ik ook wel eens even!!,, mooi niet dus!, en deze mensen zijn gelukkig nu allemaal aan hun einde gekomen met karpervissen

groeten rob
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

03-10-2002 14:50

Tja, het is maar een opvatting.. Ik zie alleen niet zoveel vergelijking tussen witvissen en karpervissen... Karpervissen is totaal anders, Je hoeft toch ook niet op een brommer gereden te hebben om motor te leren rijden?

met vr gr
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-10-2002 14:56

hoy rogier

het gaat erom om de basis van het visen te leren je moet t niet mer een brommer en een auto vergelijken maar met een auto en een vrachtauto je moet auto kunnen rijden voor je vrachtwagen mag rijden.
ik vind iemand die totaal niks van vissen afweet moet mooi met zijn handjes van et karpervissen afblijven!
nogmaals als hij met iemand meegaat dien hem eerst alles een goed uitlegt is er geen probleem, maar als ze zelf beginnen met prutsen gaat het gegarandeerd fout!!!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

03-10-2002 15:22

Zoals je misschien wel weet is die regel in het leven geroepen nog meer geld in het laatje te laten rollen. Vroeger was het zo dat je meteen voor je vrachtwagen rijbewijs kon en dan je gewoon rijbewijs erbij kreeg, maar dit even terzijde.

Misschien is motorrijden en autorijden een beter voorbeeld. Het inzicht kan beter zijn als je de een beoefent, maar je hebt absoluut de een niet nodig om de ander te krijgen.

Iemand die 12 jaar op karper vist en nog nooit op witvis, zal heus niet slechter kunnen vissen als iemand die 12 jaar op witvis heeft gevist en begint met karper vissen.

met vr gr.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

03-10-2002 16:14

Ik ben het absoluut mee eens dat er teveel karpervissers zijn maar dit is een feit waar je mee moet leven!

Ik vind het ook belangrijk dat karpervissers eerst het traject van witvissen t/m karpervissen hebben gevolgd en laat me dat even uitleggen....
Eerst witvissen en dan pas karpervissen KAN meer karper opleveren maar ZEKER niet altijd er zijn legio voorbeelden over beginners die een varkentje verschalken.
Maarrrrrr je leert wel wat drillen (in het klein) inhoud met witvis, het onthaken van vis, gebruik van voer, aasaanbieding, het gespartel van vis op de kant, het vasthouden van vis e.d.
(nb. was het niet een onervaren karpervisser die de gigant van cassien (65+ pond) uit z'n handen liet donderen????)

De enigste uitzondering die ik kan bedenken is dat je "stage" loopt met een ervaren karpervisser. Dit heb ik zelf nog nooit gezien aangezien iemand (full time) alles leren ten kosten gaat van je eigen visserij...
Ik laat het dan ook bij de tips en trucs die uit te leggen zijn aan de waterkant als ik zelf of als er iemand anders zit te vissen.

Groeten,
Sjoerd Koster
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-10-2002 22:56

Heren,

Heeeeeel simpel.

op onze aardkloot zijn ongeveer 2 miljard mensen teveel. zolang deze er niet op 1 of andere manier eraf getrapt worden, moeten we het ermee doen.

soms betekent dit accepteren. Als jij een stek gevonden hebt die er visnamig uitziet, zijn er zat die om dezelfde reden ook op deze stek willen vissen.

Ook karpervissers zijn een afspiegeling van onze hedendaagse maatschappij, helaas komt deze er maar bekaait vanaf. zo doet een goed voorbeeld meestal goed volgen... laatste nieuws uit Den haag al gehoord?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2002 20:45

Jeroen,

Van de sportvissers bemoeit zo’n kleine 10% zich maar met de karpervisserij. Dat is niet echt veel. Zeker niet als je het areaal aan water in ogenschouw neemt. De vraag is waarom ze allemaal op hetzelfde water achter dezelfde vissen aan zitten. Maar ik lees hier wel eens dat sommige niet tegen alleen vissen kunnen. Gelukkig maar. :smile:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

04-10-2002 23:49

Jeroen ea.

De beste tijd van het jaar voor "ons" karpervissers breekt nu aan. Het najaar dus, meest slecht weer, de meeste 'prutsers' haken af, de 'echte' blijven over.

Overlast van die 'prutsers'? Gewoon de politie bellen. Is dit schijnheilig of egoistisch? ik vind van niet

groet
matje
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-10-2002 20:11

Op 2002-10-04 23:49, schreef Gerrit Ritmeester:

Overlast van die 'prutsers'? Gewoon de politie bellen.
groet
matje

Wat versta je dan onder prutsers en onder overlast? de meeste "vissers" die ik vind prutsen, vinden het al te koud om na de zomer nog te vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert Spuijbroek op 2002-10-07 20:11 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-10-2002 21:26

dan is je probleem toch opgelost robbert ??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-10-2002 21:36

Mannen, het is natuurlijk absoluut niet waar dat er teveel karpervissers zijn. Volgens de laatste NVVS gegevens zijn er dat in totaal ca. 126.000, maar...dat is inclusief 'mooi-weer' vissers en vaste stokvissers die een karperhengel als 'bijlegger' gebruiken.
Het hele probleem is dat (zwart-wit gezegd) 90 % van alle vissers slechts op 10 % van al het Nederlandse water vist.
Kortom mogelijkheden genoeg om ergens te gaan vissen waar je geen (of bijna geen) andere karpervisser tegenkomt.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

07-10-2002 22:35

Aart heeft gelijk,

Maar op die 90% wateren lopen wel een paar mensen rond die aan het zoeken zijn naar voerende mensen zodat ze lekker goedkoop op een goed voorbereide stek kunnen gaan vissen... Door dit soort ervaringen lijkt het inderdaad dat er te veel karpervissers zijn.
Mijn karperen bestaan nu uit het proberen zo onopvallend mogelijk voeren en vissen.

Wat een leuke hobby....

Gelukkig geeft het vissen zelf mij nog genoeg voldoening om er mij door te gaan, maar ik word af en toe helemaal niet goed van mijn collega's.

Leon
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-10-2002 08:01

Op 2002-10-07 21:26, schreef Stefan Slechten:
dan is je probleem toch opgelost robbert ??



Ik heb geen probleem hoor :smile:
Behalve dat ik me irriteer aan mensen(meestal zijn dit kinderen) die van hun visplek een ontzetende puinzooi maken!

Robbert
Plaats reactie