is karpervissen wel vissen?


luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

09-04-2006 18:37

wedstrijdvissen, je bent constant bezig :wink:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-04-2006 18:42

Klopt ben ik ook met u eens. Ik had mijn antwoord wat uitgebreider neer moeten planten.

Het verschil met wit en karpervissen is idd een dag en nacht verschil. De mannen zijn zo bezig met vis vangen dat ze hun doel voorbij streven. Nu vist Luuk een paar x een slechte wedstrijd. Traint slecht.. Plezier???
Met karpervissen zijn een hoop mannen die gewoon lekker zitten te genieten..
Ieder zo zijn ding. Maar als dat vissen is? Tig karpertjes in hun leeftijd om maar net die 50gram meer te hebben dan hun tegenstanders....
Ze zijn goed in vissen zonder meer. Een hele goeie basis dat geloof ik ook nog wel. Want als iets is waar je precies mee moet vissen is het wel wedstrijdvissen. Goeie gooiers zijn vaak precieze winnaars :wink:

Mvg,

R V
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2006 18:51

Voor een buitenstaander is witvissen net zo goed voor luieriken.

Door de bank genomen zijn karpervissers net zoveel tijd met actief vissen bezig als witvissers. De dril van 10 brasempjes op een dag neemt bijvoorbeeld nagenoeg even veel tijd als die van één karper.

Echt actief vissen doe je pas met een kunstaas of kunstvlieg.

Maar in de ogen van buitenstaanders is er altijd wel wat. Daarvoor zijn het nou eenmaal buitenstaanders. :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-04-2006 18:52

Met de pen en met mijn oppervlakte vissen ben ik fanatieker dan menig wedstrijd visser........
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-04-2006 18:58

Ieder zo zijn visserij... Maar ik kan geen verschil merken tussen fanatieke karpervissers,snoekvissers,wedstrijdvissers enz..
Ieder gaat ermee slapen naar bed al vind ik vaak wedstrijdvissers wat minder met hun vis omgaan dan karpervissers maar allemaal zo gedreven als een tuinboon.
Met ze alle 1 doel en dat is Jagen

Pief paf poef,

Pistolen ruudje
Willem Barnas

09-04-2006 19:00

Is karpervissen wel vissen...?

Dat staat er toch!!!

WB :P
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-04-2006 19:01

Nee je let niet op!
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

09-04-2006 19:07

Ik begrijp best wel waarom die uitspraak er is. Afgelopen week ben ik in Frankrijk geweest om de 2 trainende JRC teams (JRC is hoofdsponsor van de World Carp Classic) te ondersteunen. Wanneer ik daar dan sta als wedstrijdvisser (o.a Topcompetitie en Team v/h Jaar) bekruipt mij ook het gevoel dat er niets anders gebeurd dan in een stoel leunen. Een witvisser is constant bezig te zoeken naar een visje en verandert soms per minuut van aas en techniek. Echter begrijp ik gelukkig donders goed hoeveel er bij komt kijken voordat je een Karper land.
De voorbereidingen, de voersessies, de verzorging van het materiaal enzovoort vergt heel veel uren die men vaak niet ziet gebeuren omdat het thuis plaats vindt of even in een half uurtje aan het water.
Dat 'passief en lui' vissen op Karper is wat mij betreft vrij simpel te verklaren aan de onwetende. Wanneer je het haakaas hebt geplaats op de stek laat je het leggen tot je zeker weet dat er geen succes te behalen valt. Soms wel 24 uur of langer. Voor een witvisser heel raar, maar voor de Karper heel logisch. Die vis is schuw en sluw en zwemt soms wel honderd keer langs om te kijken of er niets verdachts aan de hand is. Trek je de boilie net weg en knal je vervolgens een nieuwe in met 150 gram lood er achteraan, dan weet je zeker dat de Karper weg is.
Het lijkt dus een luie bezigheid, maar de beweegredenen zijn zeer doordacht en op tactische en technische basis besloten. Tja, weet die buitenstaander veel?
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-04-2006 19:09

Veel witvissers zeggen dat wel, maar ze hebben geen enkel benul wat je allemaal hebt gedaan voordat je daadwerkelijk aan de waterkant zit!

Karpervissen is ook vissen alleen op een andere manier als hun doen, voor iedereen wat wils in de hengelsport!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

09-04-2006 19:30

miss is mijn uitspraak wat overdreven geweest ja.. maar je hebt mij niks over WEDSTRIJDvissen horen zeggen ik heb het over de vergelijking karpervissen en het witvissen zoals ieder klein jochie doet.. dat is wel dobber erin en geen technieken gebruiken.. gwn afw8n.
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-04-2006 19:31

Tuurlijk is karpervissen vissen,
een buitenstaander heeft alleen maar commentaar ;
heb je eerst je onderlijnen zelf geknoopt, je bollen zelf gedraaid, je de omgeving 10x rondgereden opzoek naar stekken, een paar keer voorgevoerd, met veel inspanning je hele uitrusting aan de waterkant gekregen, opgetuigd, zit je lekker met een bak koffie én een goed boek hoor je hetzelfde weer ; DAT IS TOCH GEEN VISSEN MEER ?!, IN MIJN TIJD BLA BLA BLA... :o

De Dikke van Dale geeft eveneens aan ;
vis·sen1 (onov.ww.)
1 vis proberen te vangen
2 trachten te weten te komen, proberen iem. iets te laten zeggen => hengelen naar

een volmondig JA dus op de vraag :D
Willem Barnas

09-04-2006 20:38

het is maar hoe je het ziet :P
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-04-2006 21:24

juist willem!
Willem Barnas

09-04-2006 21:55

J,

Niet juist, is gewoon zo.

Het is maar net hoe je het zelf ziet, je bent de grootste bedrieger van jezelf en tegenwoordig lul je iemand toch je idee al zo 1-2-3 niet aan, we hebben overal een mening over en zijn zo koppig als de zee diep is. Discussieren over wat het nou voor de één wel en voor de ander niet is, lekker belangrijk maarnietheus.

Oh oh oh, wat is het nou toch, is het nou vissen of luiwammesen, nou mij maakt het geen flikerrrrrrrrrr uit, ik heb toch wel lol en wat een ander daarvan vindt, wel dat kost hem/haar energie en mij niet.

Niet negatief hoor, gewoon mijn idee.

Salut,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-04-2006 22:16

Zelfs al zou karpervissen geen vissen zijn, wat maakt het uit?
Het gaat er toch om dat we genieten aan de waterkant, hoe je dat wil noemen moet iedereen maar zelf weten, mijn visserij wordt er niet anders van.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

10-04-2006 07:40

ja idd en dan is karpervissen geen vissen dan houd ik maar niet van vissen en wel van karpervissen :lol: ik blijf bij mijn mening dat karpervissen gewoon vissen is..
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-04-2006 08:28

karperkamperen...
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

10-04-2006 09:29

Ruud,

zoals Douwe zegt gaat het bij wedstrijden om te winnen. De keren dat je buiten die wedstrijden vist zijn dan de keren om te oefenen voor de wedstrijd ofwel voor je plezier. Ik ben zelf gestopt na 4 jaar met wedstrijdvissen omdat de ´druk´ niet mijn ding was. Ik vis vooral voor het plezier en tijdens een wedstrijd is dat heel anders.

En toch is de kans groot dat ik in de toekomst weer aan wedstrijden ga meevissen. Maar enkel en alleen als ik dan nog voldoende tijd over heb om mijn ´pleziervissen´ te blijven doen.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-04-2006 10:25

Mannen,

Waarom overtuigen? Laat ze lekker in die waan, straks gaan ze ook nog karpervissen :lol:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-04-2006 11:18

Douwe Bijlsma schreef:Ik durf nog wel wat verder te gaan, een goede jonge wedstrijdvisser heeft minder moeite met een karper te vangen dat iemand die niet die achtergrond heeft.
Laat je niet gek maken jonge wedstrijdwitvissers jullie zijn in mijn ogen als visser meer waard dan de bivyboys.


Inderdaad, trouwens, heel veel "vissers" van tegenwoordig missen die basis-elementen die de gedragingen van een vis duidelijk maakt.

Heb ook m'n roots in het witvissen en wedstrijdvissen...

Tegenwoordig kan elke janboerenlul een karperset kopen, wat boilies eraan mikken, ergens ingooien en een vis vangen. Ik denk persoonlijk, dat als het gemak van de elektronische beetverklikker verdwijnt, er dan heel veel mensen zouden afhaken omdat ze moeten gaan opletten tijden shet vissen, believe me...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

10-04-2006 12:44

Als het nou het woord "vissen" eraan geplakt wordt, of juist niet.. Wat maakt het uit.

Het gaat erom dat JIJ plezier hebt in de dingen die je doet!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-04-2006 16:52

ik vind dat karpervissen ook geen vissen meer hoor!

4 nachten gezeten, hele dagen aan het varen geweest! en maar naar de bodem kijken. verkassen, peilen, en dat in de regen en harde wind! en dan nog het water op midden in de nacht om je vis te drillen!

dat is gewoon werken! en wie durft te beweren dat "wij"lui zijn?

zou zo'n persoon weleens een weekend mee willen hebben, wedden dat hij na 2 dagen verrot in de auto ligt?
Danny van den Berg
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-04-2006 23:04
Locatie: oss

12-04-2006 23:43

ik ga volledig met peter pontsteen mee, en ik wil nog even toevoegen , dat mensen geen idee hebben van wat er allemaal bij karpervissen komt kijken , maar de mensen zie alleen "de visser op zijn stretcher". al die karperboeken doorspitten, wateren bezoeken, stekken makenen noem maar op, is kennis vergaren en dus indirect ook vissen. Maar als je eenmaal hebt ingegooid is het inderdaad niet om de minuut kijken of je made nog goed zit en of je voorntje al gehaakt is.
CARP FISHING FOR LIFE
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

24-04-2006 19:28

Met je fietsje 5 kilometer in het grootste kl*te weer wat god onder de zon heeft rijden, met tegenwind om je voerplek te onderhouden. Laat staan de tijd die er is ingestoken om die boilies te maken.

En dan zeggen dat karpervissers lui zijn.... De mensen moeten zich eens verder verdiepen voordat ze van die uitspraken doen. :evil:
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-04-2006 20:19

Heren: karpervissen is echt niet lui vissen,zeker niet aan wat er vooraf gaat voor je gaat vissen.
Stek bekijken/ observeren gedrag van de karper/ controleren van de bodem eventueel in kaart brengen. (dan heb ik het over groot water).!!!!
Juiste keuze maken van aas/ keuze rig/ het voorvoeren.
Dat het er lui uitziet, ja dat ben ik wel eens met de mensen die ons dan zien zitten. tentje piepers een luie stoel.
Daarom ga ik ook nooit een discusie met die mensen omdat ik niet elke keer alles wil uitlegen.
Ik heb zelf ook witviswedstrijden gedaan dus na mijn idee moet je gewoon respect hebben voor iedere hobby vissen of weet ik wat lekker belangrijk.