Nu al voeren?


Plaats reactie
Bart Verdonk
Berichten: 11
Lid geworden op: 17-03-2006 09:20

17-03-2006 09:40

He luitjes,

Allereerst even een dankwoordje voor de hoeveelheid aan informatie die hier altijd gedeeld wordt. Meestal ben ik niet zo'n actief forum-poster, maar nu wil ik toch een poging doen om een discussie op te starten.

Het gaat om het volgende;

Ik en mijn vismaat zijn van plan om dit jaar een water in onze buurt aan te gaan pakken. Ik schat het water zo'n 3 tot 4 hectare groot. Het is een echt bosputje.

We weten dat er een redelijk aanbod aan vis opzit.

Nu zitten we met het volgende punt. We willen dit jaar dat water regelmatig bevoeren. Geen dumpwerk, maar het idee is om de vis regelmatig in aanraking te laten komen met ons voer, om zo " vertrouwd" te kunnen raken.
We weten ook dat er door meer mensen gevoerd wordt.

Mijn idee is om, mede doordat er meer mensen zijn die er voeren, vroeg te beginnen met voeren. Ook nu al, met een water temp. van 1/2 graden. Uiteraard geen grote hoeveelheden, maar per keer (2 a 3 keer per week) zo'n 200 / 300 gram over het hele water. Het idee is dat de vis op deze wijze nu al in aanraking komt met het aas, voordat er andere aassoorten in het water liggen.

Mijn maat is van mening om te wachten tot het water de temperatuur van 5/6 graden heeft bereikt. Dan is de vis actiever en aast meer. Op zich een logische gedachte denk ik, maar het gaat mij om de concurrentie met andere vissers. Aangezien ik verwacht dat we niet de enigen zijn die gaan voeren op het moment dat het water warmer wordt.

Uiteraard zoeken we wel overeenstemming met elkaar, maar toch wil ik de mening van meer mensen horen.

Dus hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

17-03-2006 11:09

Ik denk dat het zeker geen slecht idee is om al te beginnen met voeren voor dat al de rest hiermee begint.
Ik ben zelf ook al bezig met voeren op 2 watertjes. Ik voer wel uitsluitend met zeer kleine boilies, omdat de vis nog zeker niet los is. Zo vermijd ik dat de boilies blijven opstapelen op de voerstek en die zo om zeep helpen. Kleine boilies kunnen namelijk vlot opgegeten worden door andere vissoorten zoals bv brasem...
Ik denk wel dat de 200/300 gram die je zegt te voeren wat aan de lage kant is. Volgens mij mag je dat gerust verdubbelen, 3 hectare is toch al een hele oppervlakte...
Vorig jaar heb ik, dankzij deze methode, al in het vroege voorjaar een paar mooie vissen gevangen. Ik geloof er in elk geval in!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

17-03-2006 14:10

Voor een put van 3 a 4 hectare is 300 gram in deze tijd van het jaar meer als voldoende. Baat het niet schaat het niet! Overgens ben ik zelf vorige week weer gestopt met voeren, ik dee namelijk precies het zelfde, alleen hoopte ik op een temperatuurs verhoging. Aangezien deze uit bleef ben ik weer gestopt. Ik voerde ook op een put van hectare of 3 zón 300 gr over de gehele put om puur alleen de vis vertrouwt te maken met het aas. Ik dee dit ook om de 2 dagen. Toch wacht ik zelf nog even tot het 's nacht niet meer vriest. Ik heb namelijk niet echt het idee dat de vissen nu van de winter verblijf plaats af komen met deze kou.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

17-03-2006 15:46

Je zou verschieten hoeveel vissen nu al in beweging zijn!
Ik ben momenteel aan het voeren op een putje (ca. 2 hA) en heb eergisteren zelfs al enkele vissen op het ondiepe gezien ( ca 1,5m).
Maar dit zal waarschijnlijk ook weer afhangen van water tot water.
Ik praat nu over een water met een redelijk tot behoorlijke bezetting, en dus ook veel kleinere vissen tot 6-7 kg.
Het zal waarschijnlijk toch altijd blijven bij een aanvoelen of je teveel voert of niet, want een echte regel zal er wel weer niet bestaan (zoals met zoveel).
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

18-03-2006 20:15

wat mij hierbij opvalt is dat jullie het over de grootte van het water hebben, uiteraard is dit heel belangrijk, maar denk je wel aan de diepte? het is nl. wel een verschil als het water tot 3 meter diep is of tot 10 meter...

wou ik ff kwijt,

Jp
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Bart Verdonk
Berichten: 11
Lid geworden op: 17-03-2006 09:20

18-03-2006 21:21

Water is zo'n 3 meter diep.....
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

18-03-2006 21:35

Inderdaad, diepte is ook iets wat ik ook altijd mee neem aan info voor ik ga voeren.
Verder is natuurlijk ook heel de populatie erg belangrijk. Maar de vraag bleef of die nu moet voeren of dat die moet wachten tot de temperaturen wat hoger liggen. Niks moet natuurlijk trouwens :wink: .
Ik denk dat je er goed aan doet om nu alvast te gaan voeren. Denk dat dit juist beter is als in de zomer voeren.
Ik denk dat het juist beter werkt als in de zomer en wel hierom. Vissen eten nu natuurlijk zeer weinig. Jij voert natuurlijk gewoon lekker zo'n 300 gram of iets meer. Die vissen komen dus best vaak in aanraking met die bol als je maar genoeg voert. Als je nu de enige ben die voert komen die vissen dus jou boilie als enige tegen. Tuurlijk eten ze naast je bollen ook gewoon natuurlijk voedsel maar ze eten verder geen andere bollen. Hierdoor denk ik dat ze erg snel vertrouwd raken aan je bollen. Ze zullen het natuurlijk nooit helemaal vertrouwen maar ik denk dat je een eind komt.

IK hoop dat je er wat aan heb..


Gr Wouter...
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

20-03-2006 19:51

kleine hoeveelheid voeren over het water kan weinig kwaad! en kan voor straks een mooi pluspuntje zijn.

grtz
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

20-03-2006 21:27

lol
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-03-2006 22:27

Ik wacht nog een paar week met voeren, pas als ik zeker weet dat de opwarming doorzet begin ik mijn ballen te strooien. Ondertussen maak ik ruimte in de vriezer door de restanten van vorig jaar en van de carp erdoor te vissen op verschillende watertjes. Ik ben dan ook niet van plan om het hele water te gaan bevoeren daar is het me iets te groot voor. Ik wil alleen een ondiepe zone ruim verspreid aanvoeren, zodat ik er vanaf drie verschillende stekken op terecht kan. Ik denk niet dat op dat water de vissen nu al op een meter diepte zwemmen en actief azen.
Toch stond ik er afgelopen weekend tijdens een pensessie (op een overvolle, ondiepe stadsput, maar toch) van te kijken hoe actief de vissen al rond zwommen. Op het ene putje zag ik wat vissen aan de oppervlakte azen en baalde ik er van dat ik geen drijvend aas bij me had. Op het andere putje lag nog ijs op de ene helft. Op de andere helft zag ik na even zoeken toch een behoorlijke groep vissen zwemmen. Ze trokken vrij actief en met een redelijk tempo de put rond om af en toe een hapje mee te pikken. De vis die ik uiteindelijk uit die groep plukte stond nog wel duidelijk op winterstand, verder dan een beetje kopschudden kwam ie tijdens de dril nog niet.
Om even terug te komen op het topic: Als ik zo kijk naar de activiteit op de kleine ondiepe watertjes denk ik dat het op dat soort putjes en plasjes best wel al zin kan hebben om verspreid te beginnen met voeren. Op de diepere, grotere wateren zou ik er zelf nog even mee wachten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

20-03-2006 22:30

Je zegt het zelf Daan, op die ondiepe putjes zwemmen de visje al lekker rond...
Waarom zou dit op de diepere putten anders zijn? In die putten zijn er ook minder diepe stukken, waar het water als iets minder koud is... Hier komen de vissen vast ook al...
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

21-03-2006 08:11

Hey,

ik ben nu sinds een week aan het voeren, maar ik hou het wel bescheiden. Ik weet dat k een aas heb dat er boven uit steekt (maar ga uiteraard nie vertellen wa het net is he slimmeriken :lol:

Ik voer nu op een week tijd (dus in drie keer) een kilootje (da's telkens dik driehonderd gr) over een strook van ongeveer 40m. Kwestie van ze een paar weken te laten ontdekken da het lekker spul is en da er nie teveel gevaar aan hangt om der van te smullen. Ik zal binnen twee weken s laten weten of der iets van gekomen is.

Groetjes,
Jokke
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-03-2006 10:40

Dennis Elings schreef:Precies! En anders kost het mij een kratje bier!


dat gaat het je zowieso wel kosten kerel! je hebt nog 3,5 week voor die spiegel! :lol:
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-03-2006 14:55

Ik ben persoonlijk deze week begonnen met voeren. Ik voer nu 3 keer per week een halve kilo. Het water waarop ik dat nu doe kent nogal wat ondiepe stukken. Ik wil er pas over een maand gaan vissen.

Vorig jaar korter gevoerd op hetzelfde water maar toen waren de resultaten toch bedroevend. Gezien het bestand wat erop zit dit jaar us poging twee. Ik hoop dat het me deze keer wat meer oplevert.


Ik ben ervan overtuigd dat je nu al wel kunt beginnen met verantwoord voeren. niet complete putten volstorten met voer maar gewoob rustig beginnen met een opbouw met daarvoor geschikt aas
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Plaats reactie