Antifotozakbrigade


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2006 19:00

Is het zo moeilijk om te begrijpen wat ik bedoel??

Er is geen argument ter wereld die mij mijn mening doet veranderen.
Niet zwart wit zo ik al eerder memoreerde, in sommige gevallen kan het beter voor de vis zijn om wel eventjes opgezakt te worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-10-2006 19:03

Douwe, ik begrijp je wel, maar deel je mening gewoon niet.
Uiteraard altijd met verstand, rekening houdend met omstandigheden.

gr. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 19:08

Vrijwel alle sportvissers op de Nederlandse binnenwateren zetten de gevangen vis weer terug in het water waarin de vis gevangen is. De Nederlandse Vereniging van Sportvissersfederaties (NVVS) en de Dierenbescherming hebben in het verleden aanbevelingen opgesteld over de behandeling van gevangen vis. Hierbij is gebruik gemaakt van de adviezen van de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij (OVB). Deze aanbevelingen betreffen onder meer het zorgvuldig onthaken, het uitsluitend aanraken van de vis met natte handen om de slijmlaag van de vis te beschermen, het gebruik van beschermingsmateriaal om de vis tijdelijk neer te leggen, het gebruik van leefnetten etc.. Veel sportvissers zijn geschoold in het vangen en behandelen van vis. De tijd dat vis uit het water is, is veelal kort. Ondermaatse vissen en beschermde vissoorten moeten direct na de vangst worden teruggezet. Indien de vis te beschadigd is om terug te kunnen zetten wordt geadviseerd de vis onmiddellijk te doden. Dit geldt ook voor vis die meegenomen wordt voor consumptie. Over deze zaken wordt voorlichting gegeven via VIS-TV, websites, hengelsportbladen, folders, vergunningen, op beurzen, workshops, instructiedagen etc.. Ook bestaat er een jeugdopleiding door geschoolde vrijwilligers van hengelsportverenigingen die is gericht op vegroting van kennis van de natuur en het verantwoord omgaan met de gevangen vis.
Een deel van de vangst wordt door de sportvisser levend bewaard in leefnetten. De stichting Nationale Voorlichting Hengelsport (NVH), waarin de NVVS, de hengelsporthandel en de OVB samenwerken, adviseert de sportvissers echter om alleen leefnetten te gebruiken als dit noodzakelijk is. Indien er toch leefnetten worden gebruikt, dan dient dit bij voorkeur volgens de ‘leefnetcode’ van de stichting NVH te gebeuren. In deze code worden adviezen gegeven omtrent materiaal en gebruik van leefnetten.
Een bijzondere categorie wordt gevormd door de sportvissers die deelnemen aan viswedstrijden. In de meeste gevallen gaat het om wedstrijden in beperkte stukken binnenwateren. De gevangen vis wordt voor een beperkte tijdsduur bewaard om opgemeten/gewogen te kunnen worden. Daarna wordt de vis weer teruggezet. De leefnetcode van de stichting NVH is ook van toepassing op deze viswedstrijden. Een bijzondere vorm van viswedstrijden die voornamelijk vanuit Groningen wordt beoefend is het zogenaamde ‘rallyvissen’. Hierbij wordt in een uitgestrekt gebied gevist, waarbij de vis direct na de vangst wordt gedood en meegenomen naar een verzamelpunt om gemeten/gewogen te worden. Vervolgens vindt de gevangen vis een bestemming in een vismeelfabriek of als voer voor de kat.
Uit onderzoek naar de effecten op overlevingspercentages en groei van karper, brasem, blankvoorn en ruisvoorn na bewaring in een leefnet, bleek het volgende:

De opslag in leefnetten en de duur daarvan leiden niet tot extra sterfte. Dit geldt voor alle onderzochte vissoorten.


De opslag in leefnetten heeft geen effecten op de groei van de vissen.


Bij brasem is aangetoond dat er na hengelvangst en een verblijf van 4 uur in een leefnet geen verschil was in sterftepercentage in vergelijking met brasems die niet waren gevangen/bewaard.



Bron:

http://www.minlnv.nl/pls/portal30/docs/ ... t%20OVB%22
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-10-2006 19:09

Ik snap perfect wat je bedoelt, Douwe. In jouw visserij is zakken van vissen geen optie, omdat dat niet in jouw etisch kader past. Alle respect voor. K kan me zelfs perfect in dat gedachtengoed verplaatsen.

In mijn beleving van het karpervissen, heeft het zakken echter wel een plaats. Het is niet iets wat ik met de regelmaat van de klok doe, maar in sommige gevallen denk ik voor mezelf perfect te kunnen uitmaken of ik wel of niet zak, en in welke omstandigheden.

Ik wilde me eigenlijk ook helemaal niet mengen in dit topic, k zat echter net iets te fel te glimlachen achter het scherm. Ging me vooral over die verwijzing naar "in de ruimte blèren". Een reaktie die ik ooit kreeg m.b.t. een topic over het stelen van vissen. K vind dat er hoe dan ook meer in de ruimte wordt geblèrt over pakweg een rolletje foto's van AK vissen of over het al dan niet zakken van vissen...

K weet t, verschrikkelijk off topic, maar kon het echt niet laten.

Vergeet dit intermezzo maar, terug naar het zakken van vissen. Om ff de trein terug op de rails te zetten: ik zak soms, en denk voor mezelf te kunnen uitmaken hoe en wanneer. Anderen die tegen zakken zijn: alle respect voor jullie mening, overtuiging.

MVG
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 19:10

Shit was al weg.

In 1 van De Karper's . Zo rond 1998 ofzo stond een artikel over het bewaren van karpers.

Alle vangsten werden bijgehouden. Veel vissen werden gedubbeld. Vissen die gezakt waren geweest, werden minder vaak terug gevangen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-10-2006 07:41

Nou, Klaas, dat scheelt ze dan een hoop stress. Zakken is dus gunstig voor de vis! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-10-2006 08:16

Een beetje a sociale zakt dus al zijn vissen, zodat zijn conculegae minder vangt...
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

03-10-2006 10:31

Kees Verheij schreef:Nou, Klaas, dat scheelt ze dan een hoop stress. Zakken is dus gunstig voor de vis! :wink:


Haha, precies... ;) nee ik zak ook alleen de vissen wanneer het echt nodig is:), niet overbodig :evil:
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

03-10-2006 16:48

Douwe

Het klopt precies wat jij zegt, iedereen heeft de mond vol over het respecteren van het welzijn van de karper.
Bij velen gaat dit echter niet op als het eigen belang in het geding is.
In vroegere tijden (toen ik nog wel eens wat ving) zakte ik ook wel eens een karper.
Het grootste probleem was echter dat ik er zelf erg onrustig van werd en me niet echt op mijn gemak voelde.
Zakken doe ik dus niet meer, puur uit eigen belang....

Zo ving ik vorig jaar een schubkarper van ruim een meter (in de nacht en ik zat alleen), heb een foto op de onthaakmat geschoten en de vis weer laten zwemmen.
In 1993 ving ik deze vis op 90 cm, dus foto's van mijzelf met de vis had ik al.
Het was misschien best verantwoord geweest om deze beresterke vis te zakken, maar uit eigen belang heb ik de vis maar laten zwemmen.

met onbelangrijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-10-2006 19:40

Hans,

Je had gewoon geen zak van een meter bij je. :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michael Bayo
Berichten: 67
Lid geworden op: 20-06-2006 21:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

04-10-2006 12:14

Douwe Bijlsma schreef:Oke dan, de tijd komt weer aan 18.00 uur stikdonker, om 09.00 uur met een beetje geluk voldoende licht om de foto te maken.

15 uren kort opzakken???? kom op zeg, dat is pas hypocriet gedachtengoed.


Douwe dan zijn we allemaal hypocriet.
De blauwe punten in de vis zen bek is niet echt een teken van dat die het leuk vind om gevange te worden.
Want waarom moeten we de vis vangen? De vis vraagt er echt niet om.
Dus als jij nou de man bent die alles goed doet, vang dan ook geen karpers. Ze hebben meer last van de haak dan van de zak.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-10-2006 14:02

Douwe Bijlsma schreef:HPE iedereen heeft toch de muil vol met respect voor de karper?
Wat kan mij die stress schelen, zonder stress geen vis zo simpel is het, dan moet je stoppen met vissen.
Wat je wel kunt doen is de vis direct vrij laten, doe je tenminste toch iets positiefs.

Respect voor de vis en opsluiten omdat je zo nodig op de zoveelste foto moet met de zoveelste 20 ponder plus hoort niet bij elkaar.


Zeg leeswonder mag ik je deze reactie van mij in je herinnering brengen??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

04-10-2006 14:52

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 05-10-2006 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-10-2006 15:22

Interessante bijdrage Ruud.
Sterk argument dat moet ik toegeven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-10-2006 15:43

Dat is inderdaad een flinke z*k in dat filmpje, Ruud.
Heeft 'ie zijn vinger bezeerd?
Ik weet nog wel iemand die om die reden altijd sigaren op zak heeft :lol: .

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Matthijs Bakker
Berichten: 61
Lid geworden op: 24-01-2006 19:28
Locatie: Huizen

05-10-2006 19:09

In mijn ogen is een bewaarzak een onnodig iets. Maak gewoon een foto na de vangst. Gebruik hem zelf nooit. Als ik zie wat er onnodig afgestunteld word met de vis om hem in de bewaarzak te krijgen..... Plus het feit dat als een vis een paar uur gezakt is hij weer volledig uitgerust is, brengt aleen maar weer meer risico voor de vis mee bij het maken van foto's (spartelen, vallen). En vaak dan nog bij de grootste vissen die het meest kwetsbaar zijn op de kant. Dus mijns insziens niet zakken. Dan maar een slechte foto of geen foto, allemaal egotripperij. Welzijn v/d vis hoort voorop te staan!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-10-2006 20:52

Het is wel een feit dat de fototoestellen met de tijd steeds beter worden.
Zelf ben ik ook aan het sparen voor een betere fototoestel.
Wellicht dat ik dan nooooit meer hoef te zakken :wink:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-10-2006 05:17

Eerst zakte ik voor ong een half uurtje. Ik zat dan bij daglicht te vissen en ving bijna nóóóóit wat. Als ik dan een vis had ging deze even in de zak. Dan statiefje klaar zetten, toestel erop en afstand een beetje bepalen. Dan vis eruit, fotootje én terug binnen no-time.

Nu vis ik op een andere manier, en voornamelijk 's nachts. De (nieuwe) camera staat al klaar op het statief, de afstand weet ik ook al. Stel dat ik een vis vang, binnen no-time is de vis weer terug in zijn natuurlijke element.
Lukt dat altijd ?,
nee, pas m'n PB 's nachts (alleen) gefotografeerd. Resultaat van ruim 30 fotootjes is één minder slechte foto van de vis. Daarom een afstandbediening in elkaar geknutseld.

Zak gebruik ik enkel nog om m'n subwoofer aan het zicht te ontrekken :lol:
CarpeR Diem
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-10-2006 07:52

Volgende stap: geen foto maken. Scheelt meer een paar minuten op de kant.

Als iedereen nu eens gewoon zijn eigen verantwoording neemt en iedereen iedereen in zijn eigen waarde laat en iedereen iedereen een vis laat zakken als iedereen denkt dat iedereen dat moet doen.

Kan je zff niet digitaal vinden: maar als met die bewaarzak spelregels rekening wordt gehouden, is dat 1 van de minst erge dingen die een karper door een visser kan overkomen.

De laatste 3 jaar gebruik ik die zakken alleen om aas te drogen, nou en moet ik dan een ander veroordelen?


Wel heb ik een bepaalde fabrikant / groothandel eens een mail gestuurd. Die verkochten blauwe bewaarzakken voor karper waar net een brasem in paste. Nou dan maak je pas vrienden... Voorstel gedaan om er 2 euro op de prijs te doen en de zakken al;s bolliedroogzakken te verkopen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

06-10-2006 15:39

Bert Vooijs schreef:Hoi,

Wat ik niet snap is dat 's nachts gevangen vissen door velen van ons bewaard worden tot de volgende ochtend:
om een foto te kunnen maken bij daglicht.

Is dat de enige reden?
Als er geen andere reden is, kunnen we wat mij betreft wel zonder bewaarzak.

Ik snap wel dat je een leuk plaatje wilt, maar er zit een flits op dat apparaat. Zijn vaak spannende foto's.

Is de heersende mening op dit board niet dat we de stress voor de vis een beetje willen beperken?
Bewaarzakken passen volgens mij niet in dat beeld.

Of gaat het meer om het pronken met de vangst dan om het vissen/vangen zelf?
Kom daar dan maar eens eerlijk voor uit...

Wie heeft een (andere) mening?

Groet, Bert.


IK vind dat jij zeker gelijk hebt maar...
ik kan me voorstellen als iemand een zware pr vis heeft dat ie meer dan een foto wil maken ik maak bijvoorbeeld fotos van vissen als de zon ondergaat ov in het water en snachts is het nogal koud ov sochtends maar ik ben het met je eens dat je niet alles in de bewaarzak moet stoppen toen ik begon met vissen deed ik het ook erg veel maar nu maak ik meestal pas fotos als het een pr is of als het er mooie vissen zijn

M.V.G
Gerard Brondijk
KSN
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-10-2006 15:47

Uit een andere topic gekopieerd daar de tekst hier meer op zijn plaats is....



Ha mannen,

Dit voorjaar was ik actief op een water in Zuid Frankrijk. Het verliep allemaal buiten verwachtingen en ook mijn overburen wisten hun vissen te vangen.
04:30 ’s morgens ving de beste Engelsman een vis van 26kg. De vis was zijn persoonlijk record en zakte de vis. De vis zat helemaal vol met eitjes en was dus op zijn kwetsbaarst. Hij zakte de vis voor drie uurtjes.

De volgende morgen,

De foto sessie werd klaar gemaakt en de grote vis werd van diep water tevoorschijn gehaald. Voorzichtig namen de twee hoofdpersonen plaats voor de film camera.
Na 2 seconden in zijn armen te hebben gelegen, veranderde de vis van kleur. Hij werd stijf en het levenslicht was uit zijn droevig staande ogen gevlogen.
Zwaar onder een negatieve indruk zag ik even later de dode oude strijder op zijn luchtbed liggen. De indruk wat dit beeld op mij maakte deed me beseffen dat dit het laatste was wat ik wilde.
Door een vloek op de bewaarzakken te gooien werd de vis in een met stenen gevulde bewaarzak gedaan.
De enorme vis werd door de Engelsman en mij in zijn rubberbootje getild. Hij zou begraven worden daar waar hij leefde en vrij kon rond zwemmen. Daar waar wij als vissers hem af en toe voor de adrenaline stoot uithalen.

Ik wilde stoppen met vissen. Het hoefde niet meer. Na een goed groepsgesprek stopten de twee Engelsen voor 3 dagen. Ik werd overgehaald door mijn maatje om weer door te vissen. Niet meer zakken was de afspraak.
Ik ving die sessie ook mijn PR welke na 10minuten weer in zijn omgeving zwom. Slechts 1 nacht foto was maar goed gelukt. KUT zeg !!!?
Mijn maatje ving “Fleur” welke 1 van de meest gewaardeerde vissen van dat water is. Het regende pijpenstelen die nacht. Druppels op de nachtfoto’s. KUT zeg!!!!?
Mocht je de foto over 20 jaar weer vergeelt terug zien dan wekt de nachtfoto met water druppels meer gevoelens bij je op dan de vis met een mooi zonnetje. Zo was de situatie/de herinnering toch niet op dat moment…
Vanaf dat moment zak ik mijn vissen nog minder dan minder.
Zak met verstand en denk na. Ben je met zijn tweeën…. Dan hoef je toch niet na te denken?

Die luchtbellen……. Die dikke zware bellen………. Van 15meter onder water. De blaas werd geleegd… De adem was eruit……..

Succes en groetjes van een zo min mogelijke zakkende,


Ha Eus,

We vangen vissen en bezorgen hun stress. Dat is nou eenmaal onze hobby en waarom we het doen kan ik zelf niet invullen. Het hoort bij me, het is instinctief denk ik.
Uren achter een pennetje kijken met daaronder een aantal maïs korreltjes. Na 3 uur met een waas voor je ogen, van het niet tot amper knipperen, plotseling met een kromme hengel staan. 6 jaar oud. Hoe oud was Hugh Hefner begonnen met neuken??

Waarom zouden we de vissen extra stress bezorgen als het niet nodig is. Het kleine beetje liefde wat er achter in ons jagers hart zit, verdwijnt dat voor een paar foto’s?

Zou de vis het hebben overleefd als hij meteen zou worden terug gezet?
Zou het niet een beter gevoel geven dat de vis na de vangst op zijn zij gaat drijven dan hem op je onthakingsmat dood aan te treffen omdat hij een aantal uur extra wordt gestrest in een donkere zak?
Zou je niet jezelf verdoemd voelen daar je hem onnodig een zak in gooit en extra stress bezorgt?
Lig jij rustig op je strecher als er een grote vis in je zak ligt? Niet? Jij zit ook de hele nacht naast de zak? Oh…….
Wat ik al in een eerder bericht typte was: Dat ook ik nog wel eens zou zakken daar het echt niet anders kan. Even de zelfontspanner instellen. Vismaatje bellen. Maar om de vis onnodig lang in een zak te laten zitten….

De vissen welke wij met zijn allen willen zakken zijn oude vissen. Vaak dikke vissen.
Dikke mensen hebben over het algemeen ook allemaal een zwak hart. Oudere mensen ook.
Laat deze combinatie ook gelden voor de vissen waar de meeste onder ons toch op jagen.
Of de vergelijking tussen mens in dit geval juist is weet ik niet, ga er wel van uit.

Die bellen Eus…… Die bellen…….. Wenst het je niet toe……


Een zware regenbui teistert het dal waar we ons in begeven. Het is midden in de nacht als Samuel een aanbeet krijgt op zijn hengel. Met super nood weer gaat hij de nacht in. In zijn kano had zich ondertussen al een kleine 15cm water gesetteld.
10minuten werden 20minuten.
Na zijn hoofdlampje in de regen vlagen te zien aanknipperen komt hij weer richting de kant gepeddeld.
Diep onder de indruk en geheel doorweekt zie ik een rij witte tanden in het donker te voor schijn komen.
Fleur op een 21kg. Een vis met karakter en 1 welk meer voldoening oplevert dan zo een dikzak van 24kg.
In de nacht worden de foto’s gemaakt. In de regen en allebei zeiknat. Ook de Canon 350D hoef ik niet meer schoon te maken. Dat doet moeder natuur wel voor ons.

Afbeelding
Fleur op 21kg

40jaar later, ergens langs een druk bevist watertje in Engeland…

Sam maakt zijn dagelijkse rondje met de oudere mannen. Nicky Helleur, Frank Warwick en Danny Fairbrass zitten op een bankje een biertje te nuchtigen. Lekker in het najaars zonnetje genieten de mannen.
Na een aantal minuten bij te hebben gekletst fiets Samuel weer door.
Even verderop ziet hij een jong jongetje zijn ding doen.
Druk is de jongen aan het pijlen met zijn pijldobbers. keurig onderzoekt hij de bodem op enkele afwijkingen om weer verder te kunnen met de puzzel.
Sam parkeert zijn fiets tegen een boom en schoffelt in de richting van het jongetje. Het jongetje ziet hem aankomen en zegt Sam vriendelijk gedag.

Je weet hoe dat gaat Eus, met die oude mannetjes! Die verhalen van vroeger... Erg hé!?

Sam begon meteen over vroeger te praten en uiteraard over zijn "big hit" op Cassien.
Het jongetje hing aan zijn lippen. Het verhaal duurt al een uur. De jongen is zijn hengels vergeten en zit met zijn volle verstand en inlevings gevoel bij het verhaal van Sam.
Hij zegt dat hij wel nog een foto in zijn binnenzak heeft zitten van Cassien. Of hij hem misschien wilt zien?
“Ja,ja,ja,ja graag!” Antwoord het jongetje.
Sam tovert uit zijn binnenzak een vergeelde en verkreukelden foto. Een nachtfoto met regendruppels erop.
Hij verteld het boven genoemde verhaal erbij.
Die nacht droomt die jongen onder zijn oval van een nachtelijke dril in de regen. Tijdens het dromen krijgt die jongen een aanbeet. Als hij midden op het water is begint het te spoelen en te spoelen van de regen. Na een dril van 25minuten land hij een spiegel die leek op die vis van de foto. Zou het? Zou het?
’s Morgens wordt hij wakker en ontdekt niks te hebben gevangen….. Het verhaal blijft leven, de magie van die vergeelde nacht foto.. Brrrrrrrr

Cees van Ringelestijns foto’s in het boek van Aalten of die cover van de karperwereld nr 1 met die vis van Nieuwkoop….
Inderdaad Eus. Doemijdiemaar. Doemijdiemaar……

Joooooooooooooooooooooo.



Ruud
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-10-2006 15:50

Gerard,

Ik kan me ook best voorstellen dat mensen er anders mee omgaan dan ik.

Maar ik beschrijf vooral hoe ik er zelf tegenaan kijk.
Als iemand een andere mening heeft, is die mening welkom.

Zelf ben ik wel blij met dit topic, ik leer er veel van. Bijvoorbeeld dat er veel vissers zijn die nadenken voor ze gaan zakken: kan het hier, kan het nu, is deze vis ertegen bestand? Dan ben ik nog steeds TEUGE, maar ik weet dat de vis in principe in goede handen is bij deze vissers.

Dat is anders dan wat ik pas op mijn thuiswater zag. Een vis van lang geen twintig pond die gezakt is op veertig of vijftig centimeter diepte, op een prutbodem. Zakken om het zakken volgens mij, want als die goser ze daar nog niet groter gevangen heeft, doet hij iets verkeerd.

Toevallig heb ik vanochtend zelf een nieuw PR gevangen. Mijn eerste dertiger. Toch een mijlpaaltje. Foto's gemaakt op de mat. Is niet veel geworden. Jammer, maar ik zal er geen minuut van wakker liggen.

Groeten van Bert.
ff v==
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

06-10-2006 16:05

zakken???....ik heb niet eens een bewaarzak...
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

06-10-2006 17:13

Ik ook niet, wel een stapel mislukte/slechte foto's van vissen in donker en stortregens. De lach op het gezicht van mijn collega met zijn eerste twintiger is mooier dan alle mooi weer foto's achter elkaar.

Onthakingsmatten , weerhaakloze haken, veilgheidsrigs (lood) , tube van een meter. Het mag allemaal geld kosten om minder schade te maken, maar die foto moet in daglicht.....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-10-2006 09:55

Hans Brinkel schreef:
Kees, hoe doe jij dat dan , jij vist met name op de rivieren..toch?


Sorry voor de later reply Hans, maar bij deze:

Als ik op de rivier een vis zak, doe ik dat bij voorkeur in een putje of sloot op de uiterwaard. Is dat niet mogelijk en moet de vis in de rivier zelf gezakt worden, dan doe ik dat op een luwe plek met zand of kleibodem waar absoluut geen stenen, mosselen of andere narigheid ligt. Ik heb een touw van een meter of 12, waarbij ik een steun bij de zak plaats en een tweede steun vlakbij de kant, zodat ik bij vloed de eerste steun d.m.v. het touw uit de bodem kan trekken. Die eerste steun (bij de zak) zet ik dan schuin richting oever, zodat ik hem inderdaad gemakkelijk uit de bodem kan trekken. Vang ik een vis bij vloed en wil ik hem zakken (gebeurt niet vaak) dan zet ik m'n wekkertje op het moment dat het water al behoorlijk zakt en verzet ik de boel naar dieper water. Bij twijfel maak ik direct wat foto's, maar in het donker met de zelfontspanner is dat erg lastig.

Ik heb nu eenmaal graag een foto bij het eerste licht, die zijn zo mooi qua sfeer en kleur! Een nachtfoto levert (bij mij tenminste) een fletse kleur en vaak overbelichte/reflecterende vis op. Zie de foto van Kerger op de rivierenrotary (pag.50), die is door mij gemaakt. Dezelfde vis staat ook op pag. 13 van de rivierenrotary, maar dan 's morgens om 4 uur gevangen en om ong. 7 uur gefotografeerd, met dezelfde camera. Wereld van verschil toch?

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!