Vogelgriep


Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18-02-2006 23:20

Bollen draaien? Daar zijn eieren wel verdomd handig bij :wink:
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

18-02-2006 23:50

Figuren die zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen hebben nog nooit de siutatie meegemaakt, en kunnen dus voortaan beter iets beter na denken voor 'geruststellende kreten' neer te kalken.

Ik heb meegeholpen met ruimen tijden de uitbraak van 2003. Dit was een ongevaarlijke variant, hoewel collega's hier wel ziek van zijn geworden. De chaos was toen soms al compleet, tijdens het ruimen. Laat staan als het een wel dodelijk virus is. Ongeveer de HELFT van de mensen die in rechtstreeks contact met besmette vogels zijn geweest overlijden aan de gevolgen van H5N1. Beste mensen die nu zeggen dat het wel mee valt: "Gaan jullie de dode vogels ruimen???"

Het is NOG niet in een menselijke variant voorgekomen, de kans is heel groot dat het wel gebeurt. Net als 3 maal in de vorige eeuw. Toen vielen er wereldwijd miljoenen doden, dat KAN nu weer gebeuren. In Nederland zou het kunnen betekenen dat 10 tot 40duizend mensen overlijden aan de gemuteerde vogelgriepvariant. Omgerekend zijn dat ongeveer 18 mensen die geregistreerd zijn op dit forum. Dat kan een onbekende zijn met 0 posts zijn, maar ook iemand met 1500, of je bent het zelf. :( ......

Bollen draaien met 41 graden en een longontsteking e.d. Doe mij dan maar een bolletje Tamiflu.

A.s. maandag kippen ophokken, eindelijk... Het werd tijd.

Met bezorgde groet,
Pieter
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

19-02-2006 00:49

Pieter,

Ik weet wel degelijk van de 2003 situatie met H7N7.
Er zijn toen inderdaad 260 mensen in ons land besmet geweest.
Hiervan is er toen 1 overleden.
Ik bedoel alleen te zeggen dat het voorlopig allemaal wel mee valt.
Als je H5N1 een beetje hebt gevolgd dan weet je ook dat het 9 jaar geleden er een stuk slechter uit zag. In Hong Kong waren toen al 18 gevallen bij mensen geconstateerd. Ook in Engeland waren toen 4 gevallen bij mensen. Daar hoorde je toen niemand over. Nu wordt het allemaal erg opgeblazen terwijl het al meer dan 10 jaar aan de gang is.
Ook H9N2 spookt al een aantal jaren over de wereld daar hoor je nooit iets over. Deze variant is al op mensen overdraagbaar.
In de vorige eeuw was het natuurlijk wel een ander verhaal zeg. Je hebt het hier over 1918 hoor. Ik neem aan dat je de Spanse Griep bedoeld.
Deze bracht inderdaad 40 miljoen slachtoffers. Maar de omstandigheden en kennis waren natuurlijk niet te vergelijken met nu toch ?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-02-2006 07:54

Rene,

Inderdaad de omstandigheden zijn niet te vergelijken met die ten tijde van met de spaanse griep. Toen migreerden er niet zo heel veel mensen zo verschrikkelijk snel over de wereld namelijk.

De aantallen slachtoffers in Indonesie lopen al aardig op moet ik zeggen.

Zoals ik al eerder aangaf, we moeten het niet overdrijven maar ook zeker niet onderschatten.

We zijn tegenwoordig redelijk in staat om snel een medicijn te maken dus zodra ze een gemuteerde variant hebben kunnen isoleren (nog niet gelukt opvallend genoeg) zal er een medicijn gemaakt worden. Het robleem zit hem dan ook niet in het maken, maar meer in het op tijd verspreiden van de medicijnen en de muteersnelheid van het virus.

Als het virus maar snel genoeg muteert, of misschien wel op een aantal manieren tegelijk. Hoe gaan we dit dan tegen?

Hoe lang duurt het om een medicijn te maken van een mutatie?

Hoe veel mensen zijn er nu geveld door de "gewone" griep? Als ik op mijn afdeling kijk >20% dan houd ik mijn hart vast voor dadelijk.

Hoeveel mensen zullen dus "verzwakt" aan de strijd beginnen? Komt het medicijn voor deze mensen nog op tijd?

Als we dan zo goed zijn zoals sommigen van jullie beweren ......

Waarom hebben we dan nog steeds geen medicijn tegen AIDS? En dan bedoel ik een echt afdoende middel?

Aan de andere kant hebben we wel allerlei anderen ziektes het hoofd weten te bieden......

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

19-02-2006 13:00

net het 0900-politie nummer gebeld. dode reiger in de vaart, die ik tegenkwam tijdens het kunstaasvissen. je moet nu nog steeds alle dode vogels melden, van het formaat reiger, gans of zwaan. we zullen wel zien :roll:
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

19-02-2006 13:18

Zonde vooral van die waterkippen... :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2006 14:26

Christiaan gezien je reactie heb jij zeker je eigen foto als avitar staan.

Vraagje aan de positivo's en betweters, wanneer onderschat en wanneer overschat je de mogelijkheid dat het hier uitbreekt en gevaarlijk wordt?
Vissen is een hobby, geen religie!
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

19-02-2006 14:46

Sorry Douwe :-?
Laatst gewijzigd door Christiaan van der Staaij op 10-05-2007 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2006 14:57

Schitterend dat jij in dit soort gevallen de humor ervan inziet.
Ga zodra het nodig is mee met ruimen joh, waarschijnlijk kunnen ze jou humor wel gebruiken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

19-02-2006 15:04

ideetje
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-02-2006 22:24

Nou er is dan wel een ophokplicht voor Vogels, maar Piet ging als een trein, samen met zijn knoopteam op de landelijke Jeugddag :)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-02-2006 06:53

Douwe,

Even een persoonlijke noot :wink:

Ik weet niet wanneer we het over- of onderschatten, maar ik vind je toon de laatste tijd niet echt opbouwend. Positivo's gaat dan nog, maar betweters vind ik weinig respectvol t.a.v. andermans mening. Ging het daardoor niet aldoor fout hier op het board? Waarom anderen betweters noemen over een onderwerp waar jij ook niet alles vanaf weet? Ook jij schrijft niets meer dan je eigen mening, lijkt mij zo maar.

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-02-2006 07:45

[quote="Douwe Bijlsma"]Schitterend dat jij in dit soort gevallen de humor ervan inziet.
Ga zodra het nodig is mee met ruimen joh, waarschijnlijk kunnen ze jou humor wel gebruiken.[/quote]

het vogelgriepvirus kan tot nu toe op volgende wijze worden overgedragen :
- van vogel op vogel
- van vogel op mens

maar nog niet van mens op mens


het gevaar bestaat erin dat een vogel, die drager is van het (zeer besmettelijke) menselijke griepvirus ook nog eens besmet wordt met het vogelgriepvirus. Als deze 2 virussen zich bevinden in 1 lichaam (van bv een vogel) bestaat er 1 kans op zoveel miljoenen dat het vogelgriepvirus zich muteert tot een voor de mens op mens overdraagbare (vogel)griep. Dat zou een catastrofe zijn.

maar als je weet hoeveel miljoenen viruscellen er in het lichaam van een vogel zit bij besmetting, is deze kans reëel. Het schijnt dat de Spaanse griep, welke een grote pandemie heeft veroorzaakt, ook op deze wijze is ontstaan.

laten we hopen dat het niet zo ver komt.

om een goede vaccin te maken tegen een van de mens op mens overdraagbaar nieuw griepvirus, moet deze eerst bestaan.

dus nu al effectieve vaccins maken hiertegen is niet mogelijk
Gebruikersavatar
john van der waal
Berichten: 88
Lid geworden op: 08-02-2006 14:58
Locatie: hendrik ido ambacht

20-02-2006 17:52

1 ding snap ik niet.

waarvoornemen ze geen menselijkgriep virus en de vogelgriep maken hier een mutant van en maken er medicijnen voor maken mischien lopen we dan al wat voor waardoor de zwakste mensen onder ons al gered kunnen worden.

mischien heb ik het fout maar dit lijkt mij het slimst
kijk uit voor honden die zijn namelijk dol op hengels.

Als lijken op lijken lijken lijken lijken op lijken is bewezen dat lijken op lijken lijken.

als een potvis in een pispot pist heb je een pispot vol pot vis pis
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

20-02-2006 18:32

Er zijn een groot aantal verschillende influenza (griep) virussen. Het is niet te voorspellen met welk virus het vogelgriepvirus gaat muteren. Als ie dat al gaat doen, maar de verwachting is in ieder geval van wel.

Hoe het muteert is ook niet te voorspellen, bovendien kost het maken van een anti-middel veel tijd. Er wordt zelfs gesproken over een half jaar, las ik gisteren (volgens mij op de site van het RIVM).

De ontwikkeling van anti-middelen kosten ook heel erg veel geld. En dat groeit niet aan een geldboom.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

20-02-2006 18:47

We zullen moeten leren leven met de vogelgriep vrees ik !
Volgens enkele Chinese deskundigen ( gelezen in enkele kranten) op dat gebied zal de ziekte nooit meer wijken omdat trekvogels nu eenmaal niet op één en dezelfde plaats blijven. En alle vogels inenten of afmaken is onbegonnen werk !!!!

t'S te hopen wat wij als vissers nog aan het water mogen vertoeven eens de ziekte het land echt in zijn greep krijgt ! :( :-?
Pluk de dag
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-02-2006 19:22

om mijn post nog aan te vullen :

het kan zelfs ook zijn dat bv een varken zowel drager is van het virus van de vogelgriep en de menselijke griep en dat er in het varken dus een gevaarlijke mutatie ontstaat
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-02-2006 06:49

john van der waal schreef:1 ding snap ik niet.

waarvoornemen ze geen menselijkgriep virus en de vogelgriep maken hier een mutant van en maken er medicijnen voor maken mischien lopen we dan al wat voor waardoor de zwakste mensen onder ons al gered kunnen worden.

mischien heb ik het fout maar dit lijkt mij het slimst


John,

Wel slim, maar helaas zijn we nog niet zo slim. Het is niet 1 soort mutatie namelijk maar duizenden mogelijkheden tot mutatie. Ze kunnen ons niet met alle variaties in gaan spuiten hoor, dan gaan we zeker dood.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

26-02-2006 15:40

beste karpervisser,

ik denk dat het niet zoveel uitmaakt en tot nu toe is er nog geen melding van vogelgriep in nederland dus we kunnen gewoon doorvissen
wat erger is dat het wk niet doorgaat misschien maar goed.
ik denk wel dat als we een dooie vogel zien tijdens het vissen dat we eraf moeten blijven en er melding van moeten maken

heel veel succes

patrick
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-02-2006 22:00

Hoi,

Vandaag las ik in de krant (metro of spits, een van de twee) van vrijdag (beetje laat) dat er een speciaal meldingnummer is voor dode vogels.

Ff uit mn hoofd, bij een dode zwaan meteen bellen, bij dode eenden of ganzen moeten het er meerdere zijn. Er zijn al meer dan duizend meldingen binnengekomen, maar nog geen die op vogelgriep wijzen.

Ik dacht dat ik het nr van de AID al in mn mobiel had staan (045-5466222), maar nu is er dus ook een speciaal nr, voor dode vogels;

045-5466230

24/7 bereikbaar. De afgelopen dagen heb ik heeel veel ganzen gezien, maar gelukkig allemaal springlevend. De vraag is hoe lang nog...

Jeroen
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

28-02-2006 11:21

VOGELGRIEP NADERT NEDERLAND, WAT TE DOEN ALS SPORTVISSER?



Het lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn dat ook in Nederland de eerste met vogelgriep besmette (water)vogels zullen worden aangetroffen. Net als in de ons omringende landen is de kans aanwezig dat het dan de H5N1 variant betreft. Dit virus is ook voor mensen gevaarlijk aangezien het van (dode) vogels op mensen kan worden overgebracht.

Besmetting voorkomen

Hoewel er geen reden tot paniek is, dient contact met watervogels te worden voorkomen. Sportvissers die dode of zieke watervogels tegenkomen, dienen deze dieren te laten liggen en niet aan te raken. Aangezien vooral zwanen en reigers zeer gevoelig voor dit virus blijken te zijn, dient elke dode zwaan of reiger direct te worden gemeld bij de meldkamer van de AID (tel: 045-5466230). Bij minder verdachte vogels zoals eenden en ganzen, dien je pas te melden wanneer je meer dan vijf dode exemplaren aantreft. Overige vogels dienen pas te worden gemeld wanneer er meer dan twintig dode exemplaren worden aangetroffen. Wel wordt benadrukt dat je alle dode vogels - ongeacht de soort - moet laten liggen en niet moet aanraken. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: http://www.minlnv.nl onder de rubriek actuele onderwerpen.

bron: http://www.beet.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2006 19:01

Kat in Duitsland besmet met H5N1
BERLIJN - Op het Duitse eiland Rügen in de Oostzee is een dode kat gevonden met het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1.

Het is voor zover bekend de eerste keer in Duitsland dat het virus van vogels is overgedragen op een zoogdier. Dat deelde het Instituut voor Diergezondheid dinsdag mee.

Of het om de agressieve variant van H5N1 gaat, die ook voor mensen gevaarlijk kan zijn, wordt nog onderzocht. In Azië, waar het virus tot nu toe het hardst heeft toegeslagen, waren al gevallen bekend van katten die besmet zijn met H5N1 doordat ze geïnfecteerde vogels hadden gegeten.

++++++++++++++++++++++
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-02-2006 19:28

Douwe Bijlsma schreef:Kat in Duitsland besmet met H5N1
BERLIJN - Op het Duitse eiland Rügen in de Oostzee is een dode kat gevonden met het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1.

Het is voor zover bekend de eerste keer in Duitsland dat het virus van vogels is overgedragen op een zoogdier. Dat deelde het Instituut voor Diergezondheid dinsdag mee.

Of het om de agressieve variant van H5N1 gaat, die ook voor mensen gevaarlijk kan zijn, wordt nog onderzocht. In Azië, waar het virus tot nu toe het hardst heeft toegeslagen, waren al gevallen bekend van katten die besmet zijn met H5N1 doordat ze geïnfecteerde vogels hadden gegeten.

++++++++++++++++++++++


Kijk aan, daar hebben wij de katalisator die we nodig hadden om het virus overdraagbaar te maken naar de mens. Als dadelijk de eerste varkens besmet raken is het hek van de dam. Varkens scijnen qua resistentie erg op ons te lijken, heb ik mij laten vertellen.

De eerste in Europa? Ik denk zomaar de eerste gevonden besmetting.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2006 19:33

Vandaar deze melding Marc.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-02-2006 19:39

Jeroen houdijk schreef:
Ik dacht dat ik het nr van de AID al in mn mobiel had staan (045-5466222), maar nu is er dus ook een speciaal nr, voor dode vogels;

045-5466230



Klopt Jeroen, dat eerste nummer is speciaal voor constateringen van visstroperij.

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!