Onder de waterspiegel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-02-2006 23:50

Er zijn nu reeds wat onderwater dvd's verschenen van o.a. Korda en twee Nederlandse versies Door de ogen van de karper. Nu is mijn vraag wat hebben jullie zoal gemist op de dvd's? Kijk bijv. naar de Korda serie echt geweldig beeldmateriaal weer in deel 5, alleen vind ik persoonlijk dat er vrij stereotype wordt gevist. Klein voer e.d. Lood vrij licht 2.5oz waarom niet proberen met een 4.0oz loodje en dan inline vs safety.

Zelf had ik bijv. ook graag willen zien het gebruik van 24mm ballen of zelfs groter, deegvisserij en de reacties van de karper, 10mm deegballetjes/boilies. Ook het gebruik van een worm, d iverse dips, fluoroknikker, imitatie aas e.d., penvissen met verschillende soorten aas en technieken...vlok enz

Misschien een beetje warrig opgeschreven maar hoop dat jullie mijn opzet een beetje begrijpen...zo ja pen er op los....

groetjes Mike
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

14-02-2006 07:51

Rustig aan beginnen hoor,want als je alles op een dvd knikkert kun je er
maar een keer aan verdienen.en het staat natuurlijk veel beter in je kast
korda deel 1 t/m 284.
Trouwens het zelf zoeken en kijken is veel leuker

gr Gerrit
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-02-2006 07:52

ze zijn pas bij deel 5 :wink:

volgende maand of die maand erop komt deel 6 alweer..

En volgens Danny gaat het nog wel een tijdje door.. dus ik denk dat die dingen nog wel behandeld zullen worden.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

14-02-2006 13:02

Niet veel reacties tot nu toe, iedereen geheel revreden over het tot nu toe verschenen beeldmateriaal en gebruikte 'tactieken'?

Groetjes.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

14-02-2006 14:29

Ik ben het wel met je eens dat er vrij weinig verschillende dingen worden uitgeprobeerd.

Ik denk niet dat je door de ogen van een karper kan en mag vergelijken met de korda dvd's. Naar mijn mening zijn de dvd's van korda toch een stuk professioneler opgezet.

Het feit dat nog niet alles is behandelt komt denk ik voor uit pure marketing strategie. Als je een keer een 4 dubbel dvd maakt waar zowat alle verschillende systemen en aas op staan zul je deze dvd maar een keer kunnen verkopen.

Het is juist de kunst om de consument nieuwsgierig te maken naar de volgende editie. Ik verwacht dat alles best wel ten sprake zal komen, maar dat er nog wel een aantal delen zullen volgen.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
jacco noordermeer

14-02-2006 20:05

ik heb alleen die nederlandse en korda nr 1 gezien
meer hoefde ik niet te weten
er werden alleen dingen bevestigd die ik al vermoedde 8)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-02-2006 20:11

Mike,

Je bent niet snel tevreden he? :D
Ik vond dat Danny redelijk wat dingen probeerde en het dan ook een kans gaf.
Om al dat soort expirimenten in 1 film te persen gaat veel te ver, zo krijgt het geen eerlijke kans.
Ben wel met je eens dat hij wel een een zwaarder loodgewicht uit z'n tacklebox had mogen halen, zeker toen hij zag dat de vissen gewoon de haak binnen een seconde kwijt raakten of zelfs helemaal niet geprikt werden.

Verder denk ik dat alle aanpassingen die hij deed heel logisch en doordacht waren, technisch vond ik het 500x beter dan "door de ogen van de karper" .
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-02-2006 20:19

Jacco, de filmbeelden zijn te vergelijken met kaartlezen. Sommige leren het nooit houden de kaart op zijn kop, andere hebben na 5 minuten door hoe het in elkaar zit. :lol:

Groet,
Peter
jacco noordermeer

14-02-2006 20:34

peter antwoorden zoeken in films en boeken doe ik niet aan
gewoon vissen en veel proberen en vooral leren van je fouten is het belangrijkste
vroeger dacht ik ook veel te moeilijk en keek ook vaak films van de bekende engelsen
natuurlijk kan je er wat van opsteken
maar niet iedere nieuwe uitgave van de korda dvd brengt iets nieuws
en dan is het nog maar de vraag of het op jouw water er ook zo aan toe gaat :wink:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

14-02-2006 23:34

-Ik zou graag zien dat Danny een winter sessie vist,met voer tactieken en al.

-En het gebruik van een voerboot, hoe de onderlijn op het moment van droppen er bij komt te liggen,en uiteraard de reactie van karpers op het moment dat de boot aan komt varen.

-de reacties van een zeer compacte voer plek op gedreseerde vissen,en het zeer versprijde voeren en daar de reacties van.

-Meerdere camera op stellingen ivm het leeg vreten van een voerplek,en de daar op volgende reactie's.

-Hele lange rigs tot 50cm,op modderbodem.

-lange hair tot 7 cm

-zelfmaak ballen in tegen stelling tot readtmates,welke zal nu werkelijk eerder genomen worden.

Langmatig voeren met een en de zelfde boilie,en dan na die periode met een hele andere boilie gaan vissen,wat zou de vis nu eerder nemen.

Allemaal theorien die onder water nooit zijn bewezen,maar boven water is iedereen het er wel over eens.

Gr Danny
jacco noordermeer

15-02-2006 12:10

danny waarom koop je zelf geen onderwater camera

modder hebben engelsen een hekel aan :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

15-02-2006 13:06

Remko Oude Elferink schreef:ze zijn pas bij deel 5 :wink:

volgende maand of die maand erop komt deel 6 alweer..

En volgens Danny gaat het nog wel een tijdje door.. dus ik denk dat die dingen nog wel behandeld zullen worden.


Wanneer deel 6 uitkomt is nog onzeker. Deel 6 is aansluitend op deel 5 opgenomen. Wanneer deze uitkomt hangt af van het wel of niet slagen van de opnames van deel 7. In maart wordt deel 7 namelijk opgenomen in Frankrijk. Aangezien maart nogal vroeg in het jaar is, is het slagen van deze opnames nog onzeker. Slaagt dit wel dan komt deel 6 in juni uit (in Engeland). Slaagt het opnemen van deel 7 niet, dan komt deel 6 pas uit voor de kerst, zodat Korda iets heeft wat gretig aftrek vindt voor onder de kerstboom.

Dit is tenminste wat Danny mij zelf heeft verteld in Zwolle.

Groeten,

Marcel
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-02-2006 13:12

Je hoofd in het water steken wil ook nog wel eens helpen. :lol:

Vissen is een leerproces wat zich grotendeels aan de waterkant afspeelt. Geen school of cursus waar je aan de hand van videobeelden je kennis vergaart. Straks krijgen we nog een video spel waar in je kapitale vissen kan vangen. De kennis die je opgedaan hebt in de cursus kan je dan in de praktijk brengen. De romantiek voor zover die nog aanwezig is gaat zo als alles voorgekauwd is aardig verloren. :oops:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-02-2006 16:18

Beetje halstarrige houding Peter, dit is juist uniek materiaal waar een enorme hoop te leren valt.

Allerlei vooroordelen en mythes worden zo bekrachtigd of juist ontkracht.

Zaken als dat karpers de schrik hebben van tubing, de haak zouden kunnen zien en dit associeeren met gevaar worden met dit soort opnames naar het rijk der fabelen verwezen.

Keiharde feiten, geen aannames.
Ik moet zeggen dat ik na het zien van deze films toch enkele aanpassingen in mijn eigen visserij heb doorgevoerd.

En romantiek....
Ach, dat heb ik wel in bed. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-02-2006 19:58

Jacco,

Zelf vind ik het leuk de beelden te bekijken,en al die moeite steek ik liever in het vissen zelf :wink:

En de engelse hebben heus geen hekel aan een modderbodem,er zijn daar over het algemeen gewoon véél grindputjes in tegen stelling tot modder putjes.
Maar kan er wel een paar voor je op noemen hoor,wat dacht je van redmire? Engelse vinden het vaak juist een uitdaging om in de modder te vissen. Kan het me ook wel voorstellen.

Gr Danny
jacco noordermeer

15-02-2006 21:03

modderbodem en filmen gaat niet samen danny :wink:

heldere grind/zand putten kunnen ze wel filmen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-02-2006 21:05

Eus,

Zijn maar moment opnames, nu moet je dezelfde opname maken in troebel water of s’nachts. Of zoals in jou geval op het KK zal dan wel infrarood moeten gebeuren. Spreek dan nog niet over de situatie op de rivieren. Zijn zeker mooie opnames die aan mijn visserij niets toegevoegd hebben. Vooroordelen en mythe hebben we veel al te danken aan de sprookjes die er jaren verkondigd zijn. De enige waar ik echt iets wezenlijk van geleerd heb is van Luc de Baets met zijn boek De Dunne Lijn… en van een aantal mensen op het gebied van voedingsleer.

Dat je mijn houding halsstarrig vind mag, voor mij en nog vele waren het zaken waar we jaren geleden al achtergekomen waren. Enkel niet via een DVD maar de harde praktijk aan de waterkant. Het klaar stomen zoals het nu bij vele gebeurd vind ik jammer.

Voor de goede orde zo uniek is het materiaal niet. Aquarium proeven en aasopname van karper in vijvers en op universiteiten is al jaren geleden gedaan. Wil je mee doen aan die hype prima, kun je aangeven waarom dit materiaal verder zo uniek is. Vindt de voorbeelden die je nu aanhaalt wel een beetje erg mager. Die gaan trouwens niet altijd op, vis wel in situaties waarbij mijn lijn (tubing) niet over de bodem kan liggen. Vraagt om een andere aanpak om je vissen te vangen die vind je gelukkig op geen enkele DVD. Wil hier zeker niet stellen dat ik alle wijsheid in pacht heb, leer gelukkig nog steeds bij. Enkel niet door me blind te staren op dergelijk onderwater opname die zuiver commercieel van opzet zijn voor zover ik ze gezien heb.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

15-02-2006 21:30

Peter Otte schreef:Je hoofd in het water steken wil ook nog wel eens helpen. :lol:

Vissen is een leerproces wat zich grotendeels aan de waterkant afspeelt. Geen school of cursus waar je aan de hand van videobeelden je kennis vergaart. Straks krijgen we nog een video spel waar in je kapitale vissen kan vangen. De kennis die je opgedaan hebt in de cursus kan je dan in de praktijk brengen. De romantiek voor zover die nog aanwezig is gaat zo als alles voorgekauwd is aardig verloren. :oops:


die is er al :wink:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

15-02-2006 22:03

is het juist niet het mooie van het vissen dat je juist niet alles van te voren weet en het zelf moet ontdekken?
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-02-2006 22:24

jacco,

Daar heb je zeker gelijk in,filmen op een modderput is idd haast onmogelijk....jammer,ben wel nieuwschierig over een stuk lood wat zich in de bodem heeft gebort na de worp en wat daar de reactie van is van de vis.

Maar helaas die vlieger zal waarscheinlijk niet op gaan. :)

Gr Danny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-02-2006 22:32

Camiel,

het is idd het mooie van het vissen als je zelf iets hebt gevonden bij het vissen,of juist een onbekende vis op een onbekende plek te vangen.

Het zelf uitvinden maakt het erg mooi.......maar het is toch af en toe verdomd handig om iets af te kijken en daar door toch misschien 'iets' makkelijker en vooral zekerder je visjes vangt :) .

Zeker als je bedenkt dat je de karper niet in je schoot gegooid krijgt,en ja ,dat je ze niet in je schoot gegooid krijgt maakt dat het elke keer als je er eentje drilt een geweldige kick door je lichaam vliegt!

Maar wat ik al zei,zón video/dvd is erg makkelijk en vooral erg intersant!

Kijk ze daarom niet minder dan 3 keer per dvd.
Blijft toch altijd weer een mooi gezicht als je die onder water beelden ziet!
Zeker als je bedenkt dat als je achter je hengeltjes zit, je altijd aan het afvragen bent waar die karper zich op dat moment bevinden op het water.Althans ik wel,en zou krijg ik een aardig beeld hoe ze zich verplaatsen in het water,dus misschien wat meer vertrouwen voor je zelf is wel erg lekker.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

17-02-2006 00:00

Kijk dat zijn al meer reacties, ik dacht al iedereen tevreden met het tot nu toe vertoonde beeldmateriaal. Leuk om te zien die verschillende meningen over de dvd's.

Patrick je hebt denk ik inderdaad gelijk met dat tot nu toe nog niet al die aparte dingen zijn behandeld uit marketing oogpunt. Dat weet ik nu achteraf ook, wist namelijk heel niet dat er meerdere delen nog aankwamen deel 6 en 7....

Groetjes Mike.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

17-02-2006 02:17

langzaam tekent het zich af,elke generatie karpervisser moet opnieuw het wiel uitvinden

gr Gerrrit
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-02-2006 18:13

Peter Otte schreef:Eus,

Zijn maar moment opnames, nu moet je dezelfde opname maken in troebel water of s’nachts. Of zoals in jou geval op het KK zal dan wel infrarood moeten gebeuren. Spreek dan nog niet over de situatie op de rivieren. Zijn zeker mooie opnames die aan mijn visserij niets toegevoegd hebben. Vooroordelen en mythe hebben we veel al te danken aan de sprookjes die er jaren verkondigd zijn. De enige waar ik echt iets wezenlijk van geleerd heb is van Luc de Baets met zijn boek De Dunne Lijn… en van een aantal mensen op het gebied van voedingsleer.

Dat je mijn houding halsstarrig vind mag, voor mij en nog vele waren het zaken waar we jaren geleden al achtergekomen waren. Enkel niet via een DVD maar de harde praktijk aan de waterkant. Het klaar stomen zoals het nu bij vele gebeurd vind ik jammer.

Voor de goede orde zo uniek is het materiaal niet. Aquarium proeven en aasopname van karper in vijvers en op universiteiten is al jaren geleden gedaan. Wil je mee doen aan die hype prima, kun je aangeven waarom dit materiaal verder zo uniek is. Vindt de voorbeelden die je nu aanhaalt wel een beetje erg mager. Die gaan trouwens niet altijd op, vis wel in situaties waarbij mijn lijn (tubing) niet over de bodem kan liggen. Vraagt om een andere aanpak om je vissen te vangen die vind je gelukkig op geen enkele DVD. Wil hier zeker niet stellen dat ik alle wijsheid in pacht heb, leer gelukkig nog steeds bij. Enkel niet door me blind te staren op dergelijk onderwater opname die zuiver commercieel van opzet zijn voor zover ik ze gezien heb.

Groet,
Peter


Het zijn absoluut momentopnames maar een hoop zaken zijn toch wel voor de meeste wateren en vissen hetzelfde.
Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat karpers en zeelten in goede harmonie samen even je voerstek leeg komen vreten.

De manier van azen, het opnemen en weer uitspugen van het aas, met haak en lood wegzwemmen en niet geprikt worden, het negeren van hele boilies, de voorkeur voor de minipellets, het zijn allemaal zaken waar ik wel over nadacht maar om het dan in praktijk te zien is voor sommige dingen toch wel een eye-opener.

Overigens zijn er op het KK stukken waar je tot een meter of 4-5 uit de kant nog de bodem kan zien (bijv een stuk van 9-10) rigcamouflage lijkt me hier dus geen onzin aangezien de vis hier overdag gewoon te vangen is.

Afbeelding
KK9-10

Ik zie niet echt in waarom de informatie in "de dunne lijn" niet klaarstomen is zoals jij het noemt en deze dvd's wel.
Persoonlijk vind ik het fraai beeldmateriaal waar je je eigen perceptie aan kunt geven, het 1:1 overnemen van de mening van de makers van deze DVD's is geen vereiste net zo min als je het 100% eens moet zijn met hetgeen wat je in de magazines leest.

Ik zie het niet als een absolute waarheid maar als een welkome aanvulling.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-02-2006 10:49

Eus,

Ter aanvulling, wat je terecht stelt over het KK gaat op in het weekeind als er geen scheepvaart meer is. Vraagje, pak je er je vissen op het ondiepe gedeelte tot 4 á 5 meter uit de kant of onder aan het taluud?

Wat mijn insteek is tot betrekking van het karpervissen is het zelf ontdekken van zaken. De basis van het karpervissen is simpel in mijn ogen, de aanpak van verschillende watertype en omstandigheden zijn niet van een DVD te leren. Wel heb ik zaken leren inschatten zoals in bovengenoemd boek beschreven staan.

Blijven terecht mooie beelden de toegevoegde waarde is in mijn ogen heel beperkt. Je geeft aan in een vorige reactie aan dat je na het zien van de beelden weinig tot niets verandert hebt in je aas aanbieding als ik je goed begrepen heb.

Groet,
Peter
Plaats reactie