een vraag voor alle vissers!!!!!!!!!


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2002 22:04

Daan,

Baat het niet dan schaadt het niet. De ervaring met mijn koi karpers leert echter dat je de behandeling de eerste tijd regelmatig moet herhalen en dat je bovendien een wondafdekmiddel moet gebruiken. Maar dan gaat het om reeds geïnfecteerde wondjes. Tevens is de houdbaarheid beperkt. Zelf gebruik ik het (nog) niet bij het vissen. Maar ik heb het spul wel in huis, dus wie weet.

Mvg, Kees.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

16-01-2002 22:35

ik gebruik (nog) geen klinik o.i.d. maar ben er zeker van dat boilies met bijv. veel conservering niet bepaald goed zijn voor de karpers. ik staaf dit mede op verschil in ontlasting. bij goedkope boilies(€5 per zak o.i.d) is bij mij de ontlating in het verleden dun en drapperig. sinds ik homers gebruik, kom ik altijd een mooie brij tegen
groetjes Da Fox
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-01-2002 00:01

Paar jaar terug hield ik eens een italiaantje in een bak..als je eens wist hoeveel pech dat beesie heeft gehad, toen ie nog geen 10 cm kreeg ie een glasplaat op zijn harses, de knik die die al had werd iets sterker hierdoor, daarna dacht meneer ik ga eens stappen in de tuin lekker weertje zo met dat zonnetje, ik kwam smorgens naar buiten en miste de knik in mijn bak, ik zoeken, lag meneer uitgebreid onder de bak in gezelschap van 1000ende mieren die hem een soort zuur-kuur aan het geven waren, daarna vond ie het nodig om zijn kop langs de pomp te schuren en veroorzaakte daardoor vanaf zijn oog tot aan de onderkant van z'n kop een gapend gat waar je misselijk van werd!!! Ik moet zeggen dat ik bij alle gevallen eigenlijk niets bijzonders heb toegepast omdat ik eigenlijk ieder keer dacht 'die gaat de pijp uit'! Maar dit beestje heeft 7 levens (catfish) en nu is ie 4 pond en heeft van mij de vrijheid gekregen; als ie zich maar niet laat vangen door iemand die hem op de stenen laat kletteren...zal ie ook wel weer overleven!

Een karper is een taaie vis zeker in zijn jonge jaren, MAAAAR behandel ze met respect!

Gr.RAY
Ivo Heus
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00

17-01-2002 07:51

Op zich kan het natturlijk geen niet kwaad om de wond te verzorgen. Zelf denk ik echter dat het niet nodig is. Als je zonder weerhaak vist dan heb je in elk geval een kleinere wond. Je moet eigenlijk zo denken als die vis gewoon een keer een wond oploopt doordat hij langs een tak zwemt dan is er ook geen helpende hand om die wind te verzorgen.

Zoals iedereen weet gaat de paai bij karpers niet zachtzinnig maar er gaan zelden karpers dood door de paai.

Ik keur het niet af maar mijn mening is dat het niet nodig is. Komt er nou een Bewijs dat het wel nodig is dan zal ik het zeker gaan gebruiken.

Voor koikarpers is het natuurlijk andere zaak aangezien die beesten gekweekt zijn om de kleuren en dus al een mindere weerstand hebben.
De groenten en tot Sinas
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

17-01-2002 12:41

Beste Daan,
ik gebruik altijd Klinik en zelft een zalf (die niet schadelijk is voor onze vriend de karper) en behandel elke wond die de vis heeft met deze 2 (de zalf is waterafstotend dus better) wat RM betreft weinig ervaaring mee (maar doet de vis geen goed, na veelvuldig gebruik :wink:)
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Gast

17-01-2002 18:09

Ik gebruik altijd klin-ik als een karper een wondje heeft, of het altijd effect heeft is een andere vraag, maar voor jezelf weet je dan tenminste dat je het beessie goed verzorgd heb. Op veel Franse wateren is het zelfs verplicht / gaat het verplicht worden om ontsmettingsmiddel bij je te hebben.

Wat betreft de RM-boilies; er zijn honderden verschillende boilies op de markt. Hiervan zal het grootste gedeelte niet schadelijk zijn (sommige misschien wel goed voor de karper), maar er zijn zeker ook boilies die slecht zijn voor de vis. De fabrikant richt zich dan uitsluitend op de winstgevendheid en kijkt niet naar andere factoren en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-01-2002 19:26

Ik gebruik ook een ontsmettingsmiddel voor de karper, niet alleen voor een haakwonde maar ook als hij nog ergens anders een of andere wonde heeft. Slecht zal het nooit zijn voor de karper. Boilies daarintegen, daar heb ik mijn twijfels over. Wat voor rotzooi zit er niet allemaal in de flavours en andere middelkes. Bijt maar eens een boilie in tweeën en proef maar eens.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Pieter de Jongh

17-01-2002 20:16

Ach,
ik zal wel weer een rare zijn maar volgens mij is dat hele gedoe met zoiets als clinic niets minder dan een hype gelanceerd door de commercie.
Ik gebruik het niet, ten eerste omdat ik idd geloof dat karper van nature sterk genoeg is om dit te overleven, en ten tweede is het nog maar de vraag of het helpt, ten derde hoef ik niet uit schaamte te handelen. Ik beweer niet dat jullie dit doen maar ik ken wel mensen die beter op de vis moet letten tijdens de dril en wegen ed dan met clinic te gaan zitten kloten.

Clinic is in mijn lijstje wel het laatste waar de aandacht naar uit gaat.

groeten pieter
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

17-01-2002 20:21

Beste carphunters,

ik gebruik zelf wel klinic en weet uit ervaring dat het super werkt. Misschien ben ik wel gek in mijn hoofd maar als ik zelf een wondje heb bij het vissen dan gebruik ik het ook bij mezelf. Werkt prima.

MZL
Pieter de Jongh

17-01-2002 21:27

Dat verklaart veel Frank :razz: :grin:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2002 09:54

Het lijkt wel of alle discussies weer over gedaan worden.
Laat ik eens een eerdere reactie van mijzelf aanhalen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iedereen zal weten hoe ik over dit soort dingen denk.
Als Klinic werkelijk zou helpen dan moet de samenstelling maar snel naar de ziekenhuizen, krijgen mensen in de medische zorg het weer iets gemakkelijker.

Ontsmettingsspul wat goed blijft zitten ook bij transpiratie en onder de douche en noem maar op.
Iedere ochtend even ontsmetten en de hele dag klaar voor de volgende patiënt.

Nu weer een antwoord; iedereen zal nu kunnen weten hoe complex de bek van een karper werkt, smaakknopjes enz. in een enorme dichtheid.
Proef zelf eens die troep en bedenk daarbij dat de karper dit enkele honderden keren sterker zal waarnemen, wat doe je dit beest dan ONNODIG aan?

Het herstelvermogen van de karper is enorm ook zonder onze hulp.
Dus als je weer eens geen klinik gebruikt en commentaar krijgt wijs die mensen dan eens op dit soort FEITEN.
Doe wat NODIG is en laat dit soort ONNODIGE dingen achterwege.

==========================

Hier sta ik nog steeds achter, de enigen die er bij gebaat zijn zijn diegenen die het op de markt brengen.

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-01-2002 11:13

Beste allen

Nu heb ik al jaren klin-ik in de koffer liggen, en heb het slecht 2 maal gebruikt. Beide gevallen waren ontstekingen die de vis had. 1 in de bek van het vele haken, domme vis dus, nr 2 was een ontsteking onder een schub. Het ging in beide gevallen om een kort durende(spoelt er toch weer af in het water) 3 voudige behandeling die in totaal 3 minuten geduurd heeft(heb het 1 minuut per keer laten inwerken). Door de (hopelijk) desinfecterende werking heb ik de bacterien(verantwoordelijk voor de onsteking) voor een deel afgedood. Daardoor hoeft het karperlichaam(witte bloedcellen) er minder af te doden(hoop ik), en kon die onsteking sneller helen(nogmaals, hoop ik). Maar het kan net zo goed zijn dat de desinfecterende werking al was verlopen. In dat geval heb ik de vis(onnodig) zitten kwelen!!

In mijn ogen zijn haakwonde behandelingen verder volkomen nutteloos! Zodra je de vis terugzet, komen er bacterien bij, en kan het toch gaan zweren(komt eigenlijk nooit voor).

Conclusie voor mij persoonlijk? Soms(heel soms) is het een hulp(je), meestal commercie. Alcohol(70%) zou mogelijk beter zijn, en zeker goedkoper. Tevens ben je met die alcohol er wel zeker van dat dat spul nog werkzaam is als je het(ooit) nodig zou hebben!!

mvg

Roger Feijen
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

18-01-2002 14:06

Ik gebruik geen klinic omdat ik niet denk dat het nodig is
Een karper heeft zich altijd al kunnen redden met wonden en onstekingen dus waarom nu niet ?
Is een onsteking zo groot dat er eigelijk niks aan te doen is zal het dier toch sterven en ben ik er van overtuigd dat het dan met klinic ook gebeurd was.
Ik laat dan maar gewoon de natuur de natuur.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-01-2002 16:25

Ik heb ook klinik in de tackle-box, maar gebruik dit tegenwoordig -in tegenstelling tot vroeger- enkel bij open flankwonden. Die, tussen haakjes, niet door mij of door de dril zijn veroorzaakt. Gelukkig komt dit niet zoveel voor.
Sinds enkele maanden vis ik niet meer met weerhaak. Zo is de wonde die achterblijft meestal zo klein dat het verwaarloosbaar is.

Over RM die schadelijk zijn, heb ik m'n bedenkingen. Het is volgens mij een FEIT dat HM's GEZONDER zijn dan RM's, maar schadelijk? Het water waar de karpers in zwemmen bevat veel meer "schadelijke" stoffen dan die RM's, en daar zijn ze toch flink tegen bestand.

Groeten Mark.
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

18-01-2002 18:27

[quote]
Op 17-01-2002 20:16, schreef Pieter de Jongh:
Ik beweer niet dat jullie dit doen maar ik ken wel mensen die beter op de vis moet letten tijdens de dril en wegen ed dan met clinic te gaan zitten kloten.


Dit soort zaken zijn mijn inziens veel belangrijker.
Betekent overigens niet dat ik het gebruik van klinik afkeur,maar persoonlijk vind ik het voor een haakwond overbodig.
Gast

18-01-2002 18:55

Op 18-01-2002 09:54, schreef Douwe Bijlsma:
Het herstelvermogen van de karper is enorm ook zonder onze hulp.


Je heb gelijk Douwe, maar met een goede behandeling (klin-ik) is het net iets beter...
Gast

18-01-2002 18:58

Op 18-01-2002 14:06, schreef Martijn Hofman:
...Een karper heeft zich altijd al kunnen redden met wonden en onstekingen dus waarom nu niet ?


Martijn, als jij een arm breekt en niet naar het ziekenhuis gaat overleef je het ook wel... Maar of het echt fijn is...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-01-2002 20:43

Laat maar het is water naar de zee dragen.

Maar weet wel dat je door het gebruik van die ONNODIGE ROTZOOI het dier geen plezier doet.
Stop die ONNODIGE TROEP eens in je mond en bedenk dat het dier VELE malen beter iets waarneemt / proeft.

Nogmaals het werkt niet, het spoelt eraf en de bacteriën hebben direct weer toegang tot het wondje.

Of wil je het dier een half uur langer op je matje laten liggen dan?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gast

18-01-2002 22:11

Douwe,

Mensen kun je niet op alle fronten vergelijken met mensen. Ik ga jou toch ook geen boilies voeren?!?

Dit word (lees: IS) een zinloze topic aan het worden. :sad:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

19-01-2002 11:03

pff deze topic was al onzin toen deze gestart werd
nog ff en dan gaan we een spalk aanleggen als de vis een gebroken vin heeft
of een schub weer vast hechten!
die clinic heeft echt geen meerwaarde
ik ben het hier dus volkomen met douwe eens!
de vis maakt z'n eigen anti stoffen aan
maar de meeste zien weer wat in een of ander karperblad staan en gaan het gelijk maar kopen zonder te weten wat de bijwerkingen zijn.....en wie heeft er ooit bewezen dat het werkt??????????
Gast

19-01-2002 12:17

Op 19-01-2002 11:03, schreef donald stevens:
...en wie heeft er ooit bewezen dat het werkt??????????


Wie heeft het dan ooit bewezen dat klin-ik niet goed zou zijn????

Als jezelf een wond heb, kun je kiezen om er wel of geen jodium op te doen. Doe je het niet, dan zul je het ook heus wel overleven, maar doe je het wel dan is het toch net iets beter voor de wond.

Maar ja... blijkbaar is 5 euro voor een flesje klin-ik, waar je meer dan een jaar mee kan doen, teveel gevraagd voor veel mensen... Tis triest..
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

19-01-2002 13:09

Vind het nog steeds onzin en ben er niet van te overtuigen om dit spul te kopen.
Ik ben gewoon voor het natuurlijk herstel
van een wond.
Als karpers gaan paaien raken ze toch ook aan alle kanten gewond door al dat gedonder.
Dan staat er toch ook niemand bij met zijn flesje klinic.!?
Nee het spijt me wel maar ik zie het nut er niet van in.