Theorietje mbt lage drukgebieden in relatie tot eb/vloed....


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-02-2006 00:22

Heren,

Ik loop al een tijdje met wat ideeen rond wat betreft de doorsnee genomen betere vangsten tijdens een lage(re) druk gebied in relatie tot het vissen op wateren waar men te maken heeft met eb en vloed.

Na het bijwonen van een leuke lezing tijdens de plaatselijke KSN meeting ging het er over dat de meeste beten bij deze Heer(Kees Verheij) op een bepaalde rivier kwamen tijdens eb.

toen ging er bij mij een klein lampje branden....

Ik denk dat eb(u weet wel,zakkend water)voor een karper zo'n beetje dezelfde "ervaring" is als een lage drukgebied.
Dit simpelweg omdat ik denk dat het wegvallen van,laten we zeggen een meter water boven een karper dit wellicht hetzelfde "verlichtende" gevoel geeft aan een karper als wanneer de luchtdruk daalt/dalende is.

En deze lagere druk geeft wellicht minder druk op de vis,waardoor wellicht op de een of andere manier de neiging tot voeden wordt verhoogt.

Kan iemand zich een beetje vinden in deze theorie of lul ik weer eens dom 8)

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

11-02-2006 01:02

Dan zou een karper zich in ondiep water ook veel prettiger moeten voelen. OFwel op diepte vissen werkt dan ook nadelig. Of snap ik je nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2006 08:12

Goeie stelling dit! :D

Nu is het al heel erg lang geladen dat ik 'm gelezen heb, maar in het boek "Zwaargewichten" van de welbekende auteurs, wordt aan dit onderwerp al een duidelijke mening geuit.

Door een hoge luchtdruk, neemt ook de waterdruk toe en moet het kleine grut (larfjes en amoebekalveren etc) zich gaan verplaatsen om deze oplopende druk op hun freile lijfjes te compenseren. Naar boven dus. Daalt de luchdruk dan weer, kunnen ze weer terug naar de bodem van het water (of erin).

Indien we dit als een waarheid aannemen, dan zouden we kunnen stellen, dat er bij hoge luchtdruk niet op de bodem wordt geaast, maar ietwat hoger.

Inhakend hierop wil ik dan ook nog even mijn positieve resultaten met de zig-rig (niet veel, maar toch...) in de strijd gooien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-02-2006 08:41

Dennis,

Met zijn zwemblaas kan een karper op verschillende dieptes zwemmen en dus compenseren voor verschillende drukken. Verschillen in bijvoorbeeld aasgedrag zul je dus net als Mitsz al oppert moeten zoeken in de invloeden op waarop de karper aast en niet op de karper zelf. Verder zijn er zoveel lokale verschillen in de biotoop en is je omschrijving van het water vaag. Dus waar het exact om gaat is gissen. Maar dat heeft nog niemand belet om te reageren. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-02-2006 09:01

Hmmmmmm .....

Eens even denken hoor <denk, kraak piep>.

De druk heeft enkel en alleen invloed op de holtes in een lichaam onder water. Een groot deel van de levende wezens bestaat grootdeels uit water en hierdoor heeft druk van buiten alleen tot gevolg dat de druk binnen ook hoger wordt. Deze compensatie is ongelofelijk rekbaar.

Dus de term frele lijfjes gaat denk ik niet op.

De holtes, lees zwemblaas indien voorradig, dient wel gecompenseerd te worden net als bij ons onze sinussen. Wij zijn daar slecht in dus moeten we truken uithalen om het voor elkaar te krijgen. Opgemerkt moet worden dat een stijgende druk vaak vervelender is dan een dalende druk.

Als we dit doorvoeren op de zigrig, kunnen we wellicht aannemen dat de karper bij een stijgende luchtdruk iets hoger in het water gaat liggen omdat een stijgende druk vervelender is dn een dalende druk?

Zou ook meteen een verklaring kunnen zijn waarom de karper met eb beter aast op een grondaas?

Bij mijn weten is 10 meter water kolom gelijk aan een stijging van 1 bar, als we dan zoals in het voorbeeld er van uitgaan dat het water 1 meter stijgt, dan zou ons aasje ook 1 meter van de bodem moeten liggen.

Normale druk is ca. 1 Bar, luchtdruk verandering 1010 - 1030 mbar ....... hoe veel verschil in diepte zou dit dan zijn?

Trouwens een eb/vloed bweging is eens in de 6 uur, als wij ervan uitgaan dat drukcompensatie voor de vis aanleiding is om zich minder prettig te voelen dan zou Dennis weleens een gouden greep kunnen hebben gedaan. De vis zal dit sneller compenseren door hoger/lager zwemmen dan door drukcompensatie. Aangezien het merendeel van zijn voedsel zich op de bodem bevind, zal de voorkeursdruk op eb moeten liggen en de compensatie op 1 mtr hoger.

Weer iets om ver na te denken :lol:

Marc

P.S. Is nog vroeg, dus de kans op onzin is nog groot, hersenen nog niet 100% opgestart :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2006 11:22

Luchtdruk 1010 - 1030 is 20 cm verschil in waterdiepte.
Je kunt je afvragen hoe vaak overbrugd de karper het verschil in druk?
1 maal per dag, 10 maal per dag, 100 maal per dag?
En al die keren zou hij meer of minder trek in voedsel hebben?

Hij past de druk in de blaas heel simpel aan, en ook heel snel.
Luchtdruk is slechts een tijdelijke verbetering of verslechtering in de aanbeten, volgens mij spelen er heel andere dingen een rol, weersomslagen, watertemp., wind - zuurstof in het water enz.
Luchtdruk, is het al van belang, is een factor zij het een tijdelijke.

Mitsz draait het m.i. ook om, het hele kleine leven wordt bij hoge luchtdruk in de bodem gedrukt en bij lage luchtdruk gaat dat voedsel zweven, niet omdat zij willen maar omdat zij moeten.
Zij kunnen m.i. de druk niet compenseren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-02-2006 20:30

leuke topic, jammer dat het zo snel stil wordt.... ik zal er nog eens een gooi aan geven...


ben het helemaal eens met Mitz... maarrrrr

er is nog een veel simpelere verklaring.
het gedeelte van een rivier waar ik veel vistte had een groot verschil in waterstand met eb en vloed.. soms tot 1,5 meter. Om deze reden vallen bij Eb gewoonweg een heleboel stekken af, hele grote gedeeltes die met vloed veel vis bevatten staan nu droog of zijn niet meer toegankelijk voor de vis.
De vis moet ergens blijven, in het overgebleven water is er een grotere dichtheid van vissen; dus simpel gedacht een grotere kans om er één te vangen.....

Gecombineerd met de eerdere theorie over het voedsel/lagere leven:
Als het nu ook nog eens is dat met hoog water het voedsel zich verspreid over de waterlagen en met laag water het voedsel nabij of in de bodem zit dat zullen bij laag water de hongerige vissen zich ook nog eerder bij de bodem bevinden waardoor de "vissendichtheid" welke al hoog is zich nog eens zal verhogen nabij de bodem........

dit is geheel anders dan bij het vissen vanaf het strand of havenhoofden omdat het hier juist gaat om het gedeelte van het water wat bij eb minder toegankelijk is of minder interessant..... maar dit is een karperforum, bijna vergeten...

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2006 08:04

Ik had een dergelijk onderwerp ook al aangesneden

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... =luchtdruk

Jakob
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2006 09:40

Hoi Jacob.

In deze topic gaat het denk ik niet zo zeer om de luchtdruk maar eerder om het eb/vloed verhaal en de eventuele relatie met druk/luchtdruk.....

maar ik ga verder want ik heb het nog al (lucht) druk.. :wink:

zijn er maar zo weinig mensen die hier nog iets over te melden hebben?


Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

22-02-2006 13:30

vinnie kuiper schreef:Hoi Jacob.

In deze topic gaat het denk ik niet zo zeer om de luchtdruk maar eerder om het eb/vloed verhaal en de eventuele relatie met druk/luchtdruk.....

maar ik ga verder want ik heb het nog al (lucht) druk.. :wink:

zijn er maar zo weinig mensen die hier nog iets over te melden hebben?


Gr Vin


Nou ja, drukverschil is het belangrijkste hierin. Zowel druk verandering vanwege water standen als luchtdruk verschillen. Bij een lezing van Bart v/d Hurk vertelde hij ook dat hij na onderzoek er achterkwam dat bij bepaalde luchtdrukken de vis veel beter aasde dan bij andere waardes.

Wat Marc al aanhaalde is natuurlijk ook wel een punt dat een dalende druk prettiger aanvoelt dan een stijgende druk. Kan me voorstellen dat als de barometer een dalende luchtdruk aangeeft dat de vissen wel eens beter zouden kunnen gaan azen.

Misschien dat Bart nog wat wil vertellen hierover?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2006 13:37

Wat Bart in de lezing aangaf is dat op "sommige" wateren hij de luchtdruk als rode draad ontdekte, hij verteld er ook bij dat het niet op alle wateren op "hoeft" te gaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

22-02-2006 13:52

Kan.... Voor zover ik weet heeft hij wel verschil ontdekt een diepere en ondiepere wateren. Ik weet ook niet of een zwaar overbezet putje daar zoveel hinder van ondervind. Maar als een laag bezet water je net wel die ene vis kan opleveren is dat misschien nog wel een rode draad wat je zou kunnen volgen. Volgens mij is het alleen daarvoor al de moeite om er wat verder naar te kijken.

Gr. Rene
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2006 13:56

Dat klopt maar houdt het dan wel dagelijks bij, ook als je niet vist.
Maar Bart geeft ook toe dat het slechts een onderdeel van fine tuning is eerst moet al het andere kloppen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jonas Peeters
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-02-2006 20:19
Locatie: merksem(belgie)

22-02-2006 17:08

Ergens zal er waarschijnlijk wel een verklaring voor zijn.

Er word gesproken over de vis die zich minder "prettig" voelt.
Dit zijn volgens mij dingen die deels nog niet verklaren zijn net zoals bij de mens bijvoorbeeld men weet nog altijd niet hoe de hersenen juist in elkaar steken.

Dit is natuurlijk mijn idee ervan :)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-02-2006 17:44

het hele kleine leven wordt bij hoge luchtdruk in de bodem gedrukt en bij lage luchtdruk gaat dat voedsel zweven, niet omdat zij willen maar omdat zij moeten.
Zij kunnen m.i. de druk niet compenseren.


Hoe werkt dit dan Douwe? Dit houd dus in, dat karpers bij lage luchtdruk per defenitie niet op de bodem van het water azen?

Al jaren houd ik de stelling van compensatie voor zeer waarschijnlijk en zou graag eens weten van je waarom dit niet zo kan zijn.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2006 17:59

En deze dan?

Bij dalende luchtdruk kruipt het bodemleven dieper weg om de druk zo egaal mogelijk te houden.
Bij stijgende luchtdruk zal het bodemleven precies andersom reageren en zodoende als veel karpervoer gaan dienen.
:o :roll: 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-02-2006 18:03

ja dat bedoel ik dus Henk....met dank aan Jaques en Kees... :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2006 19:13

Iedereen wordt op zijn manier gelukkig mijne heren.
Ik denk niet dat een karper per definitie ergens niet zal zijn of komen.
Het dier heeft helaas voor velen het verstand als een kikkererwt.
Maar lees het wel goed he ik denk zo, voer voor psychiaters en voer voor biologen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2006 19:31

zit ik er naast of zal luchtdruk een veel grotere rol spelen op water waar geen sprake is van eb/vloed omdat hier toch al een constant verschil in druk plaats vindt....

mijn ervaring is ten opzichte van luchtdrukverschillen dat een toenemende luchtdruk positief effect heeft op aasgedrag bij vissen..... afnemend juist negatief....
ok er zijn altijd uitzonderingen en het maakt soms helemaal niks uit en ik blijf ook niet in m'n bed liggen als de luchtdruk op een negatieve vangst wijst.............


eb en vloed daarintegen is iets waar je beter van uit kunt gaan.... als een stek het met eb doet, dan kun je er de volgende keer beter met eb terugkeren dan met vloed..... (in het zelfde jaargetijde).....

ik weet eigenlijk niet of we er wel goed aan doen om luchtdruk hiermee te vergelijken... :roll:

ehhh dus, Dennis, zoals maxima het zo mooi kan brengen..... je lulde een beetje dom :wink:

nee ongein natuurlijk maar ik denk toch dat eb gewoonweg beter vangt omdat er minder water is en dus een grotere vissendichtheid....


gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-02-2006 19:45

weer lekker duidelijk Douwe :-?

Vinnie,

over eb en vloed weet ik helaas niets.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2006 19:59

Ik vermoed dat Dennis een stek heeft op de pier van Scheveningen. Een echt circuitwater. Mij dus niet gezien daar. :-?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2006 20:00

Neej Mitsz,
dit doe jij dus verkeerd..

Als Douwe zegt dat de karper het verstand als een kikkerwerwt heeft, dan wil hij waarschijnlijk aanduiden te begrijpen waarom veel Karpervissers deze vis mogelijk hoge menselijke vermogens toedichten..

Ofwel... 8) :wink: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-02-2006 20:02

Ik mag erg graag vissen bij hoge(re) temperaturen, zeg maar vanaf een graad of 22 in de maanden juli en augustus.
Waarom?
Omdat ik op een kanaal een mooie zwaaikom heb en wanneer daar dan een heerlijke zuidooster opstaat , windkracht 4 a 5, er zich veel vis verzameld, niet de allergrootsten maar toch, en dan s'middags tussen 13.00 en 16.00 uur er gemakkelijk een aantal karper gevangen kan worden.
Omdat het er vrij ondiep is komen de karpers dus ook gemakkelijker op je boilie terecht.Neem daarbij in ogenschouw dat het kleine leven op die plekken het op zo'n moment erg moeilijk krijgen, wat te doen moeten die diertjes denken, dieper kruipen of naar boven...
Er is dan vaak sprake van hoge luchtdruk! Toeval, dacht het niet.
Naar aanleiding van een presentatie van Bv/d H werd mijn vermoeden nog meer bevestigd, en ja dat stond in mijn logboekje!
Wellicht zal dit niet op elk water spelen , maar het kanaal wat ik beviste, deed lekker mee . Helaas heeft RWS daar de boel dusdanig verknald dat ik weer een jaar of 2 geduld moet hebben.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Jonas Peeters
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-02-2006 20:19
Locatie: merksem(belgie)

22-02-2006 20:32

Wat gebeurt er dan als de bodem gelijk is?Gaan ze dan op de kant komen springen ofzo.Neenee ik denk dat het niet zo simpel ligt.

Hoe ligt zou ik nie wete :roll:

p.s: dat het gedrag veranderd ben ik van overtuigd maar dieper zwemmen enzo?
Laatst gewijzigd door Jonas Peeters op 22-02-2006 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2006 20:34

kees,

op de pier vang je nu juist weer beter met hoog water.......
wel weinig dressuur aldaar, alles wordt maar 1 keer gevangen :roll:




gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o