Theorietje mbt lage drukgebieden in relatie tot eb/vloed....


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-02-2006 20:52

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het iets te maken heeft met drukverschillen of meer vis op minder water. Er zit al zo weinig vis dat als 10 procent (want daar gaat het hoogstens om) van de bodem droog ligt, er nog veel meer hectaren zonder als met karper aanwezig zijn. Ik heb uiteraard veel nagedacht over dit fenomeen en m'n beste verklaring is deze:

Als het vloed is, of de vloedstroom is aanwezig, dan wordt de normale stroming van de rivier (richting zee, want daar schijnen rivieren doorgaans heen te stromen) dus tegengewerkt en verminderd. Bij mij op de rivier stroomt het zelfs tijdelijk de andere kant op. Uiteraard veel minder sterk dan de ebstroom, want dan gaat het ongeveer dubbel zo snel. En geloof me, ik zwom op m'n 10e al de rivier over en nog elk jaar doe ik dat wel een paar keer. En dat doe ik dus alleen bij vloed, want anders drijf je honderden meters af. De Lek eist trouwens elk jaar wel 1 of meer slachtoffers....

Nu denk ik dat vriend karper ook niet helemaal vrolijk wordt van de sterke ebstroom en dus vooral tussen de kribben en in kommen z'n heil zoekt. Uiteraard zal daar ook meer voedsel bezinken en de kreeftjes zullen zich daar bevinden, want die spoelen anders weg. Dus enerzijds wat rust en anderzijds ook voedsel.

Het is maar een theorie hoor, maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Natuurlijk begon ik er ook aan te twijfelen toen ik in de vaargeul, dus in de volle stroming ook wel eens vis ving tijdens eb. Toch is dit niet echt vaak gebeurd, andersom was het echter ook niet drukker op de vaargeulhengel tijdens vloed. Dat zou de theorie natuurlijk nog sterker maken.

Maar als je alles weet......dan is de magie voorbij.......en dan ook m'n visserij.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 10:02

Goed discussie punt Dennis...

Zelf ben ik er al een aardige tijd mee in de weer, en dit zijn mijn punten die ik zelf aan het onderzoeken ben. Onderzoek dat zich doet voortvloeien in observatie en veel uren maken.

Eb en Vloed

Naast het karpervissen doe ik vrij veel aan zeevissen, wat mij opvalt is dat veel mensen altijd zeggen "Ik vang goed met HOOG". Nou ik kan je vertellen, dat is namelijk maar een korte piek en heeft niets met hoog of laag te maken. Waar het om gaat is, dat wanneer de stroming er bijna uit is, dus net voor hoog en net voor laag, het aasgedrag van de vis enorm is. De reden is logisch. Op de bodem komt het voedsel los, wat voor de vis enorm makkelijk te verkrijgen is. Het lijkt mij op een rivier niet anders, zeker in de buurt van mosseltjes.

Waterdruk...

Met de waterdruk ben ik nog niet echt bekend, al ben ik er wel mee bezig om het uit te zoeken. Bij volle maan is het bekend, dat de druk op het water flink hoog kan zijn, het kan sommige rivieren zelfs buiten zijn oevers laten treden. Natuurlijk wordt er gezegt dat je niet met volle maan moet vissen, en ik moet erbij zeggen, ik heb inderdaad nooit bijzonder gevangen. Bij dit soort avonden heb ik altijd enorm goed geobserveerd, en bijna nooit zag ik een vis springen of ook maar de aanwezigheid ervan, terwijl dit op andere avonden wel het geval was. Wellicht heeft de maan enige invloed op de watertemperatuur, waardoor er wellicht passiviteit op treed.

Mist...

Wat heeft mist in vergelijking tot de hoge waterdruk, je vangt vaak geen reet, dat is raar, of toch ook niet. Want adem zelf maar eens goed in tijdens flinke mist, er treed benauwdheid op. Wellicht worden vissen er passiever door omdat er minder zuurstof in het waterzit en er meer verdamping op treed, wat de vissen naar de oppervlakte doet laten komen om extra zuurstof te bemachtigen.

Onweer en bliksem....

Door de druk zou het zo kunnen zijn dat de zuurgraad van het water naar beneden gaat, domweg omdat er zich minder waterstofdeeltjes in het water bevinden. Misschien bezwijken die deeltjes onder de druk van een naderende onweersbui, het water heeft namelijk een drukkende lading op zich. De aas explosie die er na zo'n onweers wolk veelal plaats vindt heeft in mijn opzicht vaak te maken met de regen die hiermee gepaard gaat, ook voor de mens geldt dit. Na zo'n bui zit er altijd meer zuurstof in de lucht. Terugkomend op de waterstof deeltjes, die vullen zich massaal weer aan. Lijkt mij een logisch moment voor de karper om de passiviteit even te laten voor enorme activiteit!

Mijn formule is als volgt:

Hoge waterdruk + weinig waterstofdeeltjes + weinig zuurstof = Passiviteit.

Lage waterdruk + Veel waterstofdeeltjes (vochtig weer, bewolkt, wind, regen) + veel zuurstof = Activiteit.

Kom op mannen discussieren!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

26-02-2006 11:54

Eb en vloed hebben enerzijds te maken met :
- de rotatie van de aarde
- de aantrekkingskracht van de maan (en in mindere mate van de zon)

zou de maantheorie dan toch, enigszins, kloppen?

bij nieuwe en volle maan is het springtij (maximale waterhoogte), omdat de maan en de zon op 1 lijn staan. Dit heeft misschien ook een grote invloed op micro-organismen op de kleine(re) wateren?

Of heeft dit rechtstreeks invloed op het gedrag van de karper om de volgende reden : karpers zijn oorspronkelijk afkomstig van grote rivieren, ... in het oosten, waar de maanstand (misschien) veel invloed heeft op het leven onder water. Mogelijk zit dit nog in de genen van onze karpers?

greetz
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 16:30

Helaas is ook hier de constatering dat er maar heel weinig mensen zijn die durven meegaan in een EINDELIJK weer eens goede stelling. Hopelijk zijn mijn woorden maar een vergissing. Ik vrees het ergste
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 17:11

Dat deze zaken met elkaar te maken hebben geloof ik zeker.
Alleen geloven is niet genoeg, daarom ga ook ik dit jaar beginnen met
het noteren van maanstanden en luchtdrukken tijdens het vissen.
Niet dat het wat uitmaakt voor de momenten waarop ik ga vissen,
want als ik wil vissen ga ik toch wel, maar het is wel interessant.
Dus nog geen bijdrage in de discussie, maar wel interesse.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2006 17:16

Jeroen,

Ik kan hier op zich weinig mee. :-?

Het azen en de locatie waar dat gebeurd is volgens mij direct gerelateerd aan de beschikbaarheid van voedsel. Er is eenvoudig geen supermarkt voor de karper waarmee zij een voorraad kunnen opbouwen en daarmee onafhankelijk kunnen worden van het moment dat het voedsel beschikbaar is. Dus zo ver oké. Wij brengen daar echter verandering in door te voeren. Er is dus niet sprake van natuurlijke maar van geforceerde omstandigheden.

Je hebt het over springvloed. Wat is het belang van springvloed? Geen idee wat voor effect dat heeft op het milieu van de karper. Lijkt me tamelijk theoretisch en van weinig belang.

De zuurstofopname is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het water. Mist boven het water is mijn inziens geen situatie waarbij het zuurstofgehalte in de lucht zoveel lager wordt dat er een tekort van opgelost zuurstof in het water ontstaat. Mist hangt overigens altijd samen met een hoge drukgebied en sterke afkoeling en daardoor een lagere oplosbaarheid van zuurstof. Maar dan nog. Ik blijf niet thuis omdat er mist is en heb ook wel met mist gevangen.

Toon eens een grafiek van de drukafhankelijkheid van de pH van een waterige oplossing. Als je wat wilt bespreken, moet je wat meer onderbouwing geven.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2006 17:26

Ivan, het bijhouden van luchtdruk als je gaat vissen geeft je te weinig informatie.
Het is namelijk ook van belang om te weten gaat de druk terug is die druk stijgende of is de druk al een paar dagen stabiel.
Mocht de luchtdruk een invloed hebben is dat finetuning dus die factor stijgend, stabiel of juist dalend speelt dan ook een rol.
maw wil je het weten dan moet je het gewoon dagelijks bijhouden.
Luchtdruk en weertype zijn aan elkaar verbonden.

Ik geloof wel dat het een tijdelijke invloed heeft, maar dan ook heel tijdelijk.
Bart is in staat om er rekening mee te houden, de meesten moeten het doen met de tijd die ze hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-02-2006 17:37

Douwe,

Misschien druk ik me wat ongelukkig uit.
Ik vis en voer elk voorjaar/zomer tijdens een lange periode op dezelfde stek.
In die periode kan ik dus goed de omstandigheden bijhouden.
Ik heb dit tot nu toe wel met het weer gedaan, maar niet met luchtdruk en de stand van de maan.
Tijdens het vissen is in dit geval dus tijdens die periode.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 17:59

Beste Kees,

Fijn dat er weer eens iemand iets durft te zeggen op dit o zo moeilijke punt.

Helaas kan jij er niet veel mee Kees, persoonlijk denk ik dat mijn punten toch voor nadenken waard zijn. Maar goed daar discussieren we voor.

Terugkomend op jouw vraag of ik je een grafiek kan aantonen, dat kan ik niet, ik bouw mijn mening puur op eigen ervaring en observatie. Dit vind ook niet relevant. Daarnaast heb ik daar de tijd en de middelen niet voor. (ps, de meeste karperboeken worden puur op eigen ervaringen en interpretaties geschreven)

Daarnaast ben ik van mening, dat de druk op het water en het aasgedrag van de karpers verhoudingsgewijs met de stand van de maan wel degelijk een punt is om over na te denken.

Daarnaast is mijn puntje betreffende de mist voor jouw misschien niet direct herkenbaar, voor mij daarintegen wel. Ik heb vele nachten met dikke mist mogen proeven, en vrijwel altijd kwamen de aanbeten als de eerste zonnestralen het wateroppervlak raakte en de mist zo goed als verdwenen was. Echter hoor ik met mist vaak wel activiteit tegen het wateroppervlak, en dit zijn echt geen waterkippetjes. Ik begrijp ook wel dat niet alle zuurstof uit het water verdwijnt, het doet de karpers naar mijn inzien wel naar de oppervlakte reizen, en als daar zich weinig zuurstof bevindt, gaat de karper over in passiviteit, en valt het azen stil. Wellicht is dit kant en klare onzin, er is nog nooit iemand geweest die hier een theorie over heeft beschreven, dus wellicht ook niet.

Eb en vloed,

Kees even terug naar boven kerel, het woord "springtij" is niet van belang, het gaat mij erom wat voor reden de karper zou kunnen hebben om ineens massaal te gaan azen bij laag of hoog water. Neem de rivieren. Uren zit je voor niks, ineens lijkt de stroming minder te worden, het water staat bijna tot aan je tent of tot een meter of 20 weg. En de aabeten volgen.. Raar, in de volle stroming krijg ik geen aanbeten, en als het bijna hoog of laag is wel. Volgens mij theorie is het aasaanbod makkelijker te verkrijgen, en hoeft de karper zich niet in te spannen om rustig te kunnen blijven liggen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2006 19:39

Jeroen,

Je haalt het effect van luchtdruk aan op de waterstofdeeltjes in het water. Dit is dus eenvoudigweg de relatie tussen de druk en pH van een oplossing. Over de afhankelijkheid van het zuurstofgehalte van water is van alles terug te vinden. Ligt voor de hand dat je even nakijkt of de door jou aangehaalde mechanismen je verhaal wel ondersteunen. Verder haal jijzelf in je voorbeeld bij rivieren er de beschrijving van springvloed bij. Ook karperboeken worden geloofwaardiger als de aangehaalde basisprincipes tenminste ter zake zijn en kloppen.

Wat ik van het effect van luchtdruk vind is al gezegd. Dit is indirect op het natuurlijke voedsel. Organismen die reageren op drukveranderingen en het voedsel vormen voor karper. Maar bij ons is niet sprake van natuurlijke omstandigheden. Wij zitten te wachten tot de karper het door ons geplaatste aas opneemt. Dat heeft heel andere afhankelijkheden dan die van het natuurlijke voedsel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 20:18

Ik ben het niet met je eens Kees, helaas kunnen jouw teksten mij niet aanzetten om te gaan twijfelen aan mijn eigen punten.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2006 21:03

Als je het niet relevant vind of luchtdruk in werkelijkheid een effect op de zuurgraad van het water heeft kan ik mij dat voorstellen.

Verder schrijf ik geen teksten hoor. Ik reageer alleen op de door jou veronderstelde natuureigenschappen. Die zijn bekend en kun je gewoon opzoeken. Dat is wat ik je wil adviseren. Ik wil je niet in twijfel brengen over het effect van luchtdruk.

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-02-2006 21:18

Dat doe je ook niet hoor Kees, we gaan gewoon verder met het zoeken naar relevante informatie, die mij een nog beter beeld kunnen schetsen wat dit allen met de karper kan doen.

Bedankt voor je inbreng, het is wellicht wel iets om over na te denken.

Ps, die Dennis is een mooie....Opent een topic en is in geen velden meer te vinden...zou hij vissen zijn.... :lol:

Nu maar weer even verder met lezen van het nieuwe boek van Eddy Sterckx, wat een boek zeg!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-02-2006 09:01

Jeroen,

Ik heb niet de ervaring dat volle maan danwel mist slecht zou zijn voor de vangsten. Met name tijdens dichte mist heb ik toch wel aardig succes gehad, bijna zoveel dat ik het eerder als gunstig ervaar. Dat je er zelf wat benauwd van kan worden komt eerder door de hoge luchtvochtigheid dan door wat anders en dat mist zuurstof aan het water onttrekt lijkt me sterk.

Volle maan drukt ook niet op het water, maar oefent aantrekkingskracht uit op het water, vandaar springtij, dat komt puur door de opeenhoping van water aan de kant waar de maan staat. De zee trekt daar heen en dan wordt ook de stand van een getijderivier hoger.

Ik hou het eerder op de invloed van de stroming, zoals ik even eerder al aangaf. De vis zoekt dan vooral z'n heil tussen de kribben.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

27-02-2006 09:58

Wellicht heb jij meer succes met de mist, ik ervaar het vrij vaak als slecht. Niet dat ik nooit een karper ving tijdens mist, verhoudingsgewijs is het een heel stuk minder bij mij.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding