Unsters controleren!!


Dennis Ruijs

16-01-2002 19:18

Hallo allemaal,

Er is iets wat ik mij afvraag namelijk.

Zijn er vissers die elk jaar of meerdere keren per jaar hun unster ijken?

Want hoe je het ook went of keert, karpervissen draait in de meeste gevallen om gewicht. Ik weet ook wel dat dat echt niet het enige is want schoonheid is vaak veel belangrijker, maar aan gewichten wordt zwaal getilt.

Nu is het vaak zo dat unsters lang niet altijd zuiver wegen. (lees het boek speurtocht naar giganten van Evert aalten maar eens en dan dat verhaal over de monster van de Lek).
Het lijkt me daarom logisch dat wij als karpervissers dus regelmatig checken of onze unster nog wel goed is. eigenlijk moet dat bij aankoop al gebeuren!

Mijn vraag is dus.. hoeveel van jullie doen dit?

En de vraag die hieruit voortvloeit is, welke merken zijn het betrouwbaarst?

Ikzelf heb een DAM digitale en heb hem nu een jaar. Vorige week heb ik hem voor de derde keer geijkt en hij week nu enkele grammen af op 10KG terwijl hij eerst excat op 10.000 gram stond.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ervaringen etc. etc.

Groetjes

Dennis R.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

16-01-2002 19:38

Dennis,
punt 1 vis ik voor mezelf. Daarmee bedoel ik dat of mijn weegschaal nu een kilo meer of minder aangeeft dan in het eggie, mij dat geen moer kan schelen. Ik weeg nl altijd met dezlfde weger. Dus als hij een afwijking heeft dan heeft hij dat altijd en bij alle vissen. Dus als ik mijn PB vang dan is dat MIJN PB. Het zou natuurlijk wel lastig kunnen zijn als je met meerdere mensen secuur een bestand wil bijhouden. Aan de andere kant wisselt het gewicht van de vis ook regelmatig. Dus persoonlijk zeg ik "swa".
Jij hebt een digitale weger. Let op je batterijen. Zogauw je batterijen kracht verliezen word je schaal onnauwkeuriger. Dit betekend dat de betrouwbaarheid van een digitale weger per moment verschilt. Dus (in mijn ogen) beter een klok.
Tot slot wil ik afsluiten met een fantastische kreet die ik volgens mij bij Laurens Maasland heb gelezen. Wie liegt? de weegschaal of de weger.
met zwaarwegende groet,
edwin
Jimmy verhoef
Berichten: 9
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00

16-01-2002 20:10

navond boys,
Mooi boek ,dat van evert
Maar als je echt zo'n karper aan de haak krijgt moet je sure een geeikte weegschaal opzoeken.
Dan heeft dat unstertje helemaal geen zin meer want als ie eenmaal zo zwaar is( 35 a 45 pond )wil je dit ook zeker weten toch?
Ik zelf heb een gewone unster die ik al pen vissend aan mijn visnet haak om zo mijn vis te wegen.
Ik ga dit jaar naar Frankrijk en mijn maat neemt een digitale mee.
Natuurlijk is het voor jezelf belangrijk hoe zwaar de vis is.Maar ik vind de dril het belangrijkst dus soms is de zwaardere vis lang niet zo'n sport en kik als de veel lichtere vis.
xiejoe,
Jim
Arnold Haandrik

17-01-2002 16:44

zie de nieuwe karperwereld
laterSS
Pieter de Jongh

17-01-2002 21:01

En vergeet het juist wegen niet,
Zoals je hem op nul zet, zo ook wegen.
Dus niet aan de haak op 0 zetten en dan vervolgens aan de klok vastpakken en optillen, scheelt al gauw een kilo.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-01-2002 13:38

Beste allen

net als Wouter weeg ik voor mezelf. Bijna alle vis kap ik af naar hele ponden. Uitzonderingen zijn PB's(spiegel en schub). Nu heb ik mijn klokweger al 9 jaar. 2 jaar terug ving ik een schub van voor mijn begrippen(NL) idiote afmetingen. Dus dat was voor mij een moment om mijn weger te ijken. Of een ander dat zou doen is voor mij geheel onbelangrijk. Deze zaak is strikt persoonlijk, en moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Vroeger dacht ik ook dat ik nooit zou ijken. Echter als je de vis van je leven vangt, wil je het misschien toch wel even zeker weten.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-01-2002 11:29

Heren,

ff een andere gewichtige vraag. Ik zit net de Karperwereld 22 te lezen. En verhip, er staat een stukje over wegen in!
Nu wordt er geschreven dat als je de weger vast pakt bij de klok zelf, en niet bij de haaak, dat er een afwijking ontstaat in de weging.
OK, dat geloof ik best, maar ik snap alleen niet hoe een vis dan MEER kan gaan wegen (tot 7,5%), terwijl ik zou verwachten dat dit minder zou zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?!?!?!?!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

19-01-2002 20:00

Hai Martijn,
op het moment dat de veer belast wordt rekt deze altijd iets verder uit om daarna weer terug te komen naar stilstand. Door de schaal nu iets te kantelen (en dat is dus wat KAN gebeuren als je hem van onder pakt) blijft de veer in de meest uitgerekte stand en kan dus niet, door de weerstand van de haakas in de schaal, weer iets omhoog komen.
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-01-2002 11:18

mmmmm,

Dat is waar :smile: Bedankt voor de uitleg!

Zie je zo Edwin!
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

21-01-2002 10:12

Karpervissers,

Zowel op een regiomeeting in NoordNederland in 1996 als op de landelijke jubileummeeting in 1999 heeft de KSN aan de leden gevraagd om zijn unster mee te nemen.
Er werd gewogen met een emmer (gevuld met zout in een plastic zak), welke bij de slager was geijkt op exact 20 pond.
Als beste (en veruit het meest meegebrachte)
unster kwam de Waymaster uit de verf. Bijna allemaal gaven ze exact 20 pond aan(ik weet niet meer of er ook verschil zat tussen de 25 en 59 kilo versie). De zwarte staafunster van Salter (max.40 pond) gaf zowel bij mij als een prominent lid 9,8 kilo aan. Dit is een afwijking van twee procent. Ik wist dit al en hou hier dan ook altijd rekening mee als ik weeg. Voor de prominent had deze uitslag twee zijden: 1)De door hem recent gevangen vissen waren waarschijnlijk allemaal zo'n twee procent zwaarder. 2) Wat nu met de onlangs gevangen 39,8 ponder?


Gr,

Frank Huisman

Opvallend was overigens dat een aantal mensen niet wilden vertellen hoeveel de afwijking van hun unster was......
Tom Boer

22-01-2002 09:24

Hallo Frank,

Kijk dit zijn nog eens gewichtige feiten!

Het valt mij op dat zo weinig mensen reageren en vooral om wat Frank zegt dat sommmigen niet wilde vertellen hoe groot hun afwijking was.

Eigenlijk zou op Carp2002 bij thema jeugd of bij de ingang of zo een mogelijkheid moeten zijn om je unster te ijken.

Ik ben benieuwd wat de afwijkingen zullen zijn.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-01-2002 10:10

Ik denk dat niemand daar op zit te wachten! En wat schiet je er mee op? Alleen maar onzekerheid. Niemand kan bewijzen dat een afwijking altijd al in een unster heeft gezeten, of dat deze is ontstaan door intensief gebruik.

En ik geloof dat Edwin het eerder aanhaalde. Ik vis voor mezelf en niet voor anderen. Dus de enige die ik eventueel voor de gek zou houden; dat ben ik.

Persoonlijk heb ik dus geen behoefte om mijn Saltertje te ijken!

Suc6

Martijn


_________________
Vissen, wat is dat ook alweer????!?!?!!?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Julien op 22-01-2002 10:11 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-01-2002 18:54

Zelf heb ik ook een waymaster, een zeer betrouwbare weegschaal. Alleen wat duur, maar ja, kwaliteit betaal je.
Wel ben je bijna verplicht om een zgn. weigh-bar te gebruiken, anders trilt de naald heel erg, zodat een correcte aflezing van het gewicht onmogelijk is.
Pieter de Jongh

23-01-2002 22:27

Hoi Martijn en edwin,
Ik dacht dat de reden voor het meer gewicht was dat je het binnenwerk van de weger meeweegt terwijl je bij het op 0 zetten dit niet doet.
Als je bij het op 0 zetten ook de klok aan de zijkant pakt zul je geen afwijking hebben.
In mijn ogen komt het er op neer dat je de weger op 0 zet en de vis weegt op de zelfde manier.

Met groeten Pieter
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-01-2002 11:20

Hoi Pieter,

Volgens mij maakt dat niet. Het handvat is immers 1 geheel met de klok zelf. Bij het wegen, weeg je dus niet de klok zelf mee!

Of zie ik dit verkeerd?

Groet,

Martijn
Pieter de Jongh

24-01-2002 21:33

Martijn,
ik heb nog nooit zo'n ding open gemaakt maar het lijkt me dat aan het handvat een weeginstrument zit en dat de buitenkant met schaalverdeling hier los omheen is gebouwd maar hangt natuurlijk aan het weeginstrument.
We hebben idd eens een vis op twee verschillende manieren gewogen.
Bovenaan was hij 28 pond en als we de zijkant pakten was hij 30.5 pond.
Wezenlijk verschil dus.
Ik kon alleen maar bedenken dat je het gewicht van de klok meeweegt dus.

Maar kan iemand anders mij de werkelijke reden geven.

groeten Pieter
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

24-01-2002 21:50

Pieter,
het instrument bestaat uit twee losse deksels (de voor en achterkant). Aan de binnenkant zit een meganisme geschroefd met links en rechts een grote veer. De veren zijn aan de onderkant met elkaar gekoppeld naar de haak. In het midden (tussen de veren) zit een soort wormwiel wat mee kan zakken met de veer en via een vertanding geeft dit de wijzer draaikracht (beweging).
Als je iets zwaars aan een veer hangt zal deze in eerste instantie verder uitzakken als het werkelijke gewicht. Dit komt door de snelheid van zakken. Als je nu de schaal bij de zijkant pakt is de kans heel groot dat deze iets gekantelt zal worden. Hierdoor kan de stang met de (weeg)haak vastlopen. Hij zakt dus verder uit dan het zwaarste punt maar zal door de weerstand niet terugveren.
Hierdoor zal hij dus een zwaarder gewicht aangeven.
groet,
edwin
ps ik ben geen wetenschapper maar heb zo'n ding al vaker uit elkaar gehaald. Lijkt mij dus de eenigste logische verklaring.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-01-2002 11:31

Pieter,

Volgens jouw redenering zou een vis juist MINDER wegen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-01-2002 15:42

Menno,

Ik geloof dat ik jouw bewoodingen zocht. Bedankt

Groet

Martijn
Pieter de Jongh

25-01-2002 21:26

Martijn,
dat zou ik ook denken maar dat is dus niet, dat komt omdat je de klok wel op 0 zet en dan de klok boven aan vast pakt.

Menno,
Ik heb te vaak gezien dat ook al hou je de klok recht er dan toch een afwijking blijft.
Heb jij daar een verklaring voor?
Ik niet maar het heeft niets te maken met schuin houden.
Heb je zo'n klok, probeer het eens uit als je wil.

Ik hoor het resultaat wel.

Groeten Pieter
Remko de Boer
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Lichtenvoorde

26-01-2002 08:36

Mensen, ik heb helemaal geen zin in dat gemier met die gewichten. Ok, m'n visje weegt ongeveer zus of zo, nou goed toch? Net als Edwin al schreef, ik weeg voor mezelf (in de eerste instantie) en niet om maar zo zwaar of nouwkeurig als maar mogelijk te krijgen.

Geeft mijn unster een PB aan, is het een PB, toch? Nou tevreden, klaar, geen gezeur.
vang ik toch een vis, waarbij ik het zeker moet weten, zal ik de unster testen door er gewicht aan te hangen, tot het punt wat de unster aangaf en dit dan te wegen op een geeikte weegschaal, klaar!

En hoe je weegt? Met de hand, aan een tak, ver op de tak, dicht bij de stam, dat soort onzin? Het laat me voledig koud.

Het is een hobby mensen, geen competitie.

Groeten, Remko
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

26-01-2002 13:45

hey Remko

Jij bent toch diegene die ook met komma's werkt? :smile:

Ik ga je zien binnenkort

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-01-2002 14:31

ik moet je helemaal gelijk geven. als iemand het niet interessant vind dat ie wellicht een nederlands record heeft en hij weegt hem op zijn weger op zeg 65 pond...dan is dat iets persoonlijks voor hem. een mooie vis vangen is antuurlijk iets wat iedereen wil, maar ben je een slechtere visser omdat je bijv. geen 30er hebt gevangen??
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-01-2002 21:44

Idem bij mij! Ik heb overigens een klok model.

Groet

Martijn