KOP in SLAAN of........


Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

26-01-2006 22:46

Boudewijn Stolk schreef:Nou Rene als je zo'n vis met een dergelijke aandoening (en ja toch allemaal weer ff naar die foto's bovenaaan de topic van ruudje kijken) dan kun je toch zeker wel voor 50 % de diagnose stellen als het geen 90% is. Hey kijk nou ik vang een karper met een bloedend gezwel zo groot als een tennisbal komend uit zijn linker neusgat. :lol:


Het gaat erom dat een karper een gevaar oplevert voor de rest van de populatie.. sinds wanneer is een tumor besmettelijk? :roll:
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

26-01-2006 23:03

Ruud Visser schreef:
Gaan mensen er dood aan? Nee kwaadaardig/goedaardig
Blijft hij groeien? In sommige gevallen wel tot wel gigantische (!!) gewichten ( geloof dat er laatst 1 op de tv was met een tumor vanwel 50kg op haar rug )

Zou deze ( in mijn ogen ) tumor ook doorgroeien en kunnen groeien tot enorme afmettingen ( ja de tijd zal het leren )

Aangezien ik het niet weet en er niet in verdiept ben.....


Groetjes,


Ruud


Laten we hopen dat deze tumor ook uitgroeit tot 50 kg, hebben we een nieuw WR in nederland ;)

Nee ff serieus, beestje gewoon laten zwemmen. Tis de natuur he, en de karper heeft er denk niet bizar veel last van.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2006 23:16

Als de karper nu eens een gezwollen lichaam, bleke kieuwen en onderhuidse bloedingen op het lichaam en rond de anus heeft?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-01-2006 23:21

Dat het in je opkomt om zo'n vis dood te maken is vrij normaal. Dat je vervolgens besluit om dit niet te doen omdat je concludeert dat de vis al een tijd zo rondzwemt en weinig last van de aandoening lijkt te hebben is ook normaal. Dat heet logisch nadenken, iets wat sommige niet nader aan te duiden personen ook best eens mogen doen voor ze iemand afbranden in een post 8)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-01-2006 23:29

Ik vind het nog wel meevallen hoor.

Ik vind het goed dat mensen een eigen mening geven en denk wijze. Zo komen we wat verder..
Van alle beetjes pluk je wat en misschien kunnen we aan het einde van deze topic een duidelijke conclusie trekken omtrend dit probleem.?


Dankjewel :wink:


groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-01-2006 23:43

Sorry, ik zal mijn zanikmodus even uitzetten :D
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

26-01-2006 23:55

Als je geen duidelijke conclusie kunt trekken, zou ik de vis laten zwemmen. Maar als ik een vis aantref die dezelfde symptonen heeft, zoals Kees die aangeeft, zou ik hem wel een klap op zijn kop geven. De symptonen zijn dan zo overduidelijk, dat je haast niet anders kan. Dan moet je een keuze maken. Of een deel van de populatie, of die ene vis. Bij thuiskomst zou ik dan meteen de HSV inlichten over de gang van zaken.

Ruud,

Als ik zoiets zou aantreffen zou ik een monster mee nemen van het gezwel, zo goed en zo kwaad als dat kan. Ik volg een studie biochemie, dus we hebben uitstekende mogelijkheden om het te onderzoeken op school. Daarvoor heb je maar een heel klein stukje van de tumor voor nodig.







mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-01-2006 00:29

Ruud,

Ik (zei de gek) volg de heersende mening. Je kent deze vis al een tijdje en hij is er nog. Ik vind 'm op de foto's - afgezien van de waarschijnlijke tumor - best mooi. Als hij geen trek had gehad, had je 'm niet op de kant gekregen. Puur op gevoel: ik denk dat het goed is dat je 'm nog een kans hebt gegund.

In ieder geval - in ons geval - AHV inlichten. Je weet nooit of ze er wat mee doen :wink: En je kunt altijd een monster van het monster naar/via Maik opsturen (best 'n nuttig idee).

Volgens ondergetekende Peppie moet de algemene code zijn:
Alleen doodmeppen als je ZEKER weet dat de vis - of zijn omgeving - daar 'beter' van wordt. Verder de natuur zijn gang laten gaan.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Respect,

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

27-01-2006 00:37

Bert,

Daarvoor hebben ze het visziekte laboratorium in Lelystad (zou er graag stage lopen). Als ik zoiets zou meemaken, had ik wel een monstertje genomen. :lol:
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-01-2006 07:29

@Kees,

Jij stelt 2 vragen waar ik iig al geen antwoorden op weet. Voor mij als leek is het niet mogelijk om te onderkennen of een vis een besmettelijke ziekte heeft ja dan nee.

Ik zal ze dus dan ook terug zetten, zonder te weten of ik hiermee de hele populatie om zeep kan helpen. Is dit slim? geen idee maar ik kan geen andere beslissing nemen aangezien mijn kennis te kort schiet.

Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om een diepgaande studie van alle karperziekten te maken, maar dan schiet ik mijn doel voorbij met deze hobby.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

27-01-2006 10:45

Kees,

Doodmeppen heeft geen enkele zin.
In een dergelijk geval heb je waarschijnlijk niet te maken met een besmette vis maar met een besmet water..
Het enige wat je dan kunt doen is hopen dat het meevalt.

Zolang de vis eet heeft ie de kans te overleven. De ziektes waar jij op doelt zijn voor zover ik weet eenmalig, ofwel de vis overleeft en is daarna imuum of de vis sterft.


René
Size doesn't always matter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-01-2006 12:11

deze heeft het iets minder goor,maar was wel een vreemd ding op ze lip...


Afbeelding
8)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-01-2006 12:27

Robert,

Je moet ook geen zoutzuur in je bollen verwerken!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2006 13:02

Of boterzuur?

Dus geen vis uit zijn lijden verlossen en een besmette vis hup weer terug en doorvissen maar weer?

Kees

Ps. De karper van Ruud heeft vrijwel zeker een kankergezwel. Onder invloed hiervan neemt de weerstand af. Hij krijgt na verloop van tijd allerlei ziektes waaraan jij uiteindelijk bezwijkt.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-01-2006 16:19

marijn ham schreef:Robert,

Je moet ook geen zoutzuur in je bollen verwerken!


niet? heb net 50 kilo chemical squid HCL bollen gedraaid,met flink wat kalium-strawberry erop. stond een doodskop op het etiket,dus dat moeten killers zijn toch??
8)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-01-2006 17:18

Ik heb weinig verstand van biologische kenmerken op het visgebied ( ook niet op het menselijke gebied trouwens ). Nu ben ik een beetje aan het spelen/stoeien geweest met mijn computer en heb wat dingen opgezocht wat met de menselijke kant te maken heeft over het onderwerp kankergezwel.:

De tumor ( zwelling ) kan je zoals ik al eerder in een bericht had getypt onder delen in 2 groepen:
· Goedaardig
· Kwaadaardig

De kenmerken van een kankergezwel wil ik in dit bericht iets naar voren halen omdat deze van toepassing is bij deze vis( sen )

Je kan van kanker spreken als je (de vis) deze drie kenmerken is voorzien( wat voor ons visser niet te controleren is tenzij je hem meeneemt ):

· Als ( kanker ) cellen zich ongecontroleerd blijven vermenigvuldigen en dit dan ook in de aanwezige fase blijft doen
· Dat de cellen zich niet op oorspronkelijke plaatsen blijven groeien( niet natuurlijke plaatsen )
· Dat de (kanker) cellen zich door het hele (vissen) lichaam verspreiden en dit kan bijna overal van toepassing zijn o.a. via de bloedsomloop

In dit geval heeft de vis dus een gezwel en wil dit dan ook naar voren halen;

Het kanker weefsel geneest niet goed en blijft vrijwel continu bebloed. ( zal dit komen doordat de witte bloedlichaampjes constateren dat er iets aan de hand is en dit dan doormiddel van de wond open te houden het naar buiten wille “vechten”? )

Verders ontstaat er door kanker ook verandering van de stofwisseling en de regulatie daarvan. ( Vandaar dat deze vis zo gulzig aan de oppervlakte aan het vreten was? Zal deze karper eerder ”vol” zitten dan zijn maatjes? Of juist hongeriger?
Ook schijnt het een verhoogde hormoonproductie te hebben. ( moet ik hierbij denken dat de karper succesvoller in de paai zal zijn dan zijn medevissen? Daar hij een ziekte heeft en dit voelt dat het lichaam zich extra inzet voor de paai? )
Ook huid/hersen/spier/zenuwafwijkingen maken een deel uit van kanker.
Koorts*tumorkoorts* Komt waarschijnlijk door de actieve werking op deze plek(tumor) ( Kan een vis koorts hebben? ) Vermagering en anorexie zijn ook aan de orde wat weer tegenstrijdig is met de vis. Hij was goed aan het eten en zag er redelijk goed uit. Beginstadium van kanker? Dan al zo een gezwel?


De behandeling heb ik opgezocht en daar staat toch zoveel mogelijk cellen te verwijderen. Dus de tumor verwijderen zou zeker zo zijn positieve werking hebben op de vis. ( Als ik de materie van de mens kan toepassen op de vissen…) Alleen dan heb je de vis geholpen door zijn tumor te verwijderen dan zou je deze zeker in “schoon” water in een bassin moeten laten genezen enz.

De vis terugzetten was dus bij deze de wijste beslissing om te nemen. De natuur doet inderdaad zijn ding en helaas behoord dit erbij. Blijkbaar komt het op meerdere watertjes door Nederland voor.. Zal het kanker ook zijn opmars kunnen maken onder vis populaties?

Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen heb ik een aantal vragen en onduidelijk heden. Ik heb als bron het internet gebruikt en zoveel mogelijk opgezocht ( Niet veel tijd ivm met een vis sessie :oops: ) en heb het hier een beetje samengevat hopelijk dat er een aantal wat van kunnen opsteken en het iets kunnen verduidelijken..
Iemand ook wat kennis omtrent deze ziekte onder de vis populaties???

Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

27-01-2006 20:32

Ik denk dat het zou kunnen, dat er steeds meer karpers kanker krijgen. Ook hoor je in Nederland veel over mensen met kanker. Dat vind ik ook niet gek. Voedsel wordt voor de conserving bestraald met radioactieve stoffen. Men zegt dat het niet gevaarlijk is, maar daar geloof ik niks van. Het volgende heb ik gevonden op internet.

"Veiligheid
Voedselbestraling is een conserveringsmethode met grote gevaren voor bevolking en werknemers, zeker in vergelijking met andere conserveringstechnieken. De bestralingsbron bestaat uit radioactief kobalt-60 of cesium-137. Kans op besmetting is wel degelijk aanwezig. De gevolgen van blootstelling aan straling zijn niet altijd direct merkbaar. Grote stralingsdoses kunnen dodelijk zijn, directe gevolgen variëren van hoofdpijn en misselijkheid tot de dood. Lage doses straling kunnen op langere termijn dodelijk zijn door een verhoogd risico op kanker, erfelijke afwijkingen of afgenomen weerstand"


Misschien dat karpers ook wel "bestraalde" boilies eten, ik denk het haast wel. Dit bestralen wordt sinds 1960 gedaan. Sindsdien is het aantal kankerpatienten sterk toegenomen.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Anne Hogenkamp

28-01-2006 14:52

ik heb precies hetzelfde gehad.... een goede gezonde vis van 21 pond! maar zo'n raar gezwel op zn kop. en kom ik dit tegen dus blijkt het vaker voor te komen! vreemd :-?
Gebruikersavatar
Ruud Moerkerk
Berichten: 27
Lid geworden op: 25-01-2006 18:53
Locatie: Strijen

29-01-2006 10:45

:o Zo dat ziet er inderdaad zeer ernstig uit em de meeste doen er vrij licht over vindt ik.
Het zou ook nog kunnen zijn dat deze vis dus onnodig pijn lijdt en misschien is t besmettelijk en een gevaar voor de andere wel nog gezonde vissen in het water.
Zou het dus even in de gaten houden en eventueel de OVB even bellen en vragen of het kwaad kan deze vis te laten zitten en of deze vis hier zelf geen last en pijn van heeft ??
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

29-01-2006 21:23

Wat een knoepert! Ik schrok me rot toen ik dat zag..
martijn boer

29-01-2006 21:33

Best Huub,

Het ziet er inderdaad niet fijn uit. Persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan voor de andere vissen. Ik denk wel dat deze vis kwetsbaarder is voor eventuele virussen of ziektes.

Als het ergere vormen aan zou nemen zou ik de vis wel uit zijn lijden verlossen. Vergeet niet dat karpers, van dit formaat, geen natuurlijke vijanden heeft.

Je laat je hond of kat die onnodig lijdt ook niet koste wat het kost doormodderen.

Verder is het een mooie karper en zou het natuurlijk zonde zijn.

Is er geen koiliefhebber die weet hoe hiermee te handelen?

M.vr.gr,

Martijn.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

01-02-2006 15:31

Oelala.. Dat is wel even een gezwel waar je u tegen zegt. :o

Mischien heeft hij ooit een klomp lood op zijn voorhoofd gekregen. :lol:

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
timo de boer
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-03-2005 20:01
Locatie: breda

12-02-2006 12:31

Hoi allemaal,
Voorzover ik op de foto kan zien kan het een tumor door interne oorzaak zijn(kanker) of een tumor door externe oorzaak(irritatie fibroom).
Dit geval lijkt me gezien de plaats een irritatie fibroom.
Om kort uit te leggen:
Eerst is er een irritatie, bijvoorbeeld van een achtergebleven haak ((wit)vishaakje in neusgat?).
Hieromheen vormt zich ontstekingsweefsel.
Wanneer dit erg veel weefsel wordt zal dit niet vanzelf weg gaan wanneer de oorzaak verwijderd wordt. (Haak rot/roest weg)
In het geval van een tumor en in het geval van een fibroom niet zelf zomaar het weefsel verwijderen. Beide hebben namelijk een eigen bloedvoorziening(bloedvaten).
Dit bloeden moet (bij een mens in ieder geval) professioneel gestelpt worden.
Wel is het raadzaam om te proberen de oorzaak(gedeeltelijk) te verwijderen wanneer deze zichtbaar is en je denkt het aan te kunnen.

Doodmaken lijkt me in dit geval niet aan ons maar aan de natuur.
Doodmaken bij virussen laat ik me niet over uit daar heb ik te weinig verstand van.