Onderwaterbeelden


Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-01-2006 18:31

Beste boarders,

De onderstaande links kwam ik tegen op een Engels forum. Ik zou zeggen: bekijk en geef u mening... :wink:

http://www.zippyvideos.com/144689118273 ... wrong_rig2

http://www.zippyvideos.com/137404159275 ... g_rig_ntsc

http://www.zippyvideos.com/397392844282 ... -_pricked/

Ik weet niet exact waar en van wie het is maar eigenlijk is het gewoon leuk om naar te kijken, en misschien levert het wel leuke gespreksstof op.

Gr.,

Martin
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-01-2006 19:00

Mm, enkele opmerkingen:

1) Er is weer compact gevoerd (te zien aan het aasgedrag van de vissen) Ik denk dat de vis bij een verspreidere voerplek eerder wordt gehaakt.

2) De rig is naar mijn mening in deze situatie te lang. Het aas wordt meerdere malen opgepikt en opgetild en uitgespuugt. De vis had al moeten hangen.

3) Is het geen aquarium? waar leven karpers en die andere vissoort (komt mij onbekend voor) naast elkaar? Dat fototje op het laatst kan er best bijgeplakt zijn.

Toch is het wel leuk om onderwaterbeelden te kijken :)

Gr Bart
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

25-01-2006 19:04

die andere soort leken mij zonnebaarsen voor de rest rig deugt niet of was het Houdini uit het mysterie ontrafeld
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-01-2006 19:11

Zonnebaarzen zijn niet inheems (tuinvijvervis) maar komen wel voor in sommige open wateren (mensen die ze erin smijten) en planten zich ook succesvol voort.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

25-01-2006 19:21

Martin,

In één woord geweldig! Wat mij opviel waren een aantal dingen:

1) Het verslepen van de rig met lood en vervolgens daarna weer uitspugen (3e film). Mijn reactie: Kan die man wel rigs knopen? Zit er soms helemaal geen punt op die haak?
2) De enorme stroming onder water veroorzaakt door de azende en draaiende karper. Mijn reactie: Hier wordt de kracht van klein aas goed duidelijk. Het motiveert mij dan ook enorm om dit seizoen door te gaan met groundbait naast boilies;
3) Het herhaaldelijk opnemen van het haakaas zonder gehaakt te worden ( vooral eerste film). Mijn reactie: Hij kan inderdaad geen rigs knopen. Er zit inderdaad geen punt op die haak.
4) Het verplaatsen van de camera (film 3) verstoort de karpers totaal niet, het uiteindelijke haken duidelijk wel. Mijn reactie: Ik denk dat de camerabehuizing er al een paar dagen lag, wellicht zonder camera. De karpers waren er aan gewend.

Zonder gekheid: Je kunt hier perfect zien wat er allemaal gebeurt onder water. Zet de filmbeelden eens tegenover de waarschijnlijk reactie van de visser: Na een kwartier ineens een run! Het leert mij opnieuw dat je ALTIJD dingen te verbeteren hebt in je visserij.

Bedankt Martin, ik vond het zeer vermakelijk en leerzaam.

Groeten van Frank
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 19:24

remon van dusschoten schreef:die andere soort leken mij zonnebaarsen voor de rest rig deugt niet of was het Houdini uit het mysterie ontrafeld


Die had met een overgelode korte pop up rig ( misschien incombinatie met een klein loodje op je haakbocht zeker weten gevangen/gehaakt geweest....


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

25-01-2006 19:43

Ik heb de filmpjes net bekeken, erg intressant. Het haakaas werd wel erg vaak uitgespuwd 8)

Mvg,
Dick
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

25-01-2006 19:51

Deze man vist wel men een ongelovelijke kut rig, in de 3e film heeft die vis de rig met haak en al gewoon 5 sec of langer in zn bek :o
Kut rig of kuthaak ? ik weet het niet maar deze man mag wel serieus iets gaan doen aan zn onderlijn.


Ik kan die wel zo hard roepen maar wie zegt mij dat dit bij ons niet precies hetzelfde gaat ?
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-01-2006 20:02

Je weet niet of ie een kutrig heeft... misschien igebeurd bij ons wel hetzelfde.... je weet ook niet hoevaak ie je haakaas oppakt voor je eerste piepje...
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

25-01-2006 20:06

Ik ben op Franse grindgaten ook wel eens Zonnebaars tegengekomen.
Die zijn in de ochtend vaak vlak onder de kant aan het jagen.

Lijkt wel of er geen haak aan die rig zit.
Een kortere onderlijn, scherpe haak, zou denk ik wel vis opleveren.
Verder zijn de vissen niet schuw.
Op de korda dvd's zie je de vissen echt schrikken van de rig (tube, lood, lijn)
Daar hebben de vissen op deze video, lijkt het, geen last van.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

25-01-2006 20:06

Wim LEZEN, dat schrijf ik ook ! :wink:
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

25-01-2006 20:23

Wat voor mijn gevoel een groot probleem is, is dat de aasaanbieding ook niet perfect is. Het aas hangt niet tegen elkaar wat je goed ziet in het 3e filmpje. Als ik zo'n soort aasaanbieding zou gebruiken dan zou ik een heel kleine loodje of een stoppertje op de hair zetten en tegen het aas aan schuiven. Op die manier is het aas 1 geheel en ziet het er toch iets natuurlijker uit.

mvg

dion
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

25-01-2006 20:25

Ter info:

De man achter deze leuke filmpjes is Jerome Moisand uit Arlington, Massachusetts, USA. Jerome is ondermeer redacteur van het lijfblad van de Carp Anglers Group uit de USA en Canada: http://www.carpanglersgroup.com/naca.html

De CAG zelf bestaat sinds 1993 en staat goed beschreven op http://www.carpanglersgroup.com/aboutcag.html

Ze hebben een alleraardigste website met in ieder geval een grappig artikel over wintervissen. Ik klaag in ieder geval niet meer!

Afbeelding

Het landen gaat er in de winter ook iets anders:

Afbeelding

Mike van Zijl heeft de Amerikanen en Canadezen ook eens op weg geholpen via een artikel in dit blad:
http://www.carpanglersgroup.com/dutchboilies.html



Verder is Jerome FFF and CAGI coordinator. F.F.F. Wat betekent dit nu weer dacht ik. Ik ben gaan Googlen en Jerome blijkt de organisator te zijn van het volgende jaarlijkse evenement:

First Fishing Folly.

The idea is be the first to catch a carp on Jan 1st before 6am under 10C temperature if possible. The USA Carp Anglers Group ran this on Jan 1st and I took part in it. It's a kind of get together fun competition without getting together. In other words you do it wherever you live on any water, preferably with someone, a fishing mate, spouse or a whole group if you want. Geinig, niet?

Nog een paar extra video`s van Jerome zijn te zien op:

http://video.google.com/videosearch?q=c ... me+moisand

Groeten,

Frank
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 25-01-2006 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-01-2006 20:27

toch denk ik niet dat dat het probleem is om de volgende 2 redenen:
- Er zweven wel meer stukjes in het rond.
- Het aas word vaak opgepakt hetgeen aanduidt dat ze het niet echt wantrouwen.

Ik vraag me af of dit vissen zijn die vaak gevangen zijn, hoewel ze wel schitterende bekken hadden.... Maar dat zou wel het proffesionele uitspugen kunnen verklaren...
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

25-01-2006 20:36

vooral hoe die camera steeds even opgetild en verplaatst wordt zonder dat de vissen schrikken is erg mooi om te zien.... :roll: :-? 8)
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-01-2006 20:39

Frank,

Nu heb je mijn geheim verklapt.. :wink: Er staan inderdaad meer leuke fimpjes op. Zelfs zeer scherp en close-up opnames. Dat was toch wel het gemis op de andere onderwaterbeelden.

Wim,

Zelf vermoed ik dat deze vissen niet eerder zijn gevangen, maar dat dit soort gedrag zeer natuurlijk is. Persoonlijk denk ik ook dat dit gedrag vrij normaal is, zelfs op wateren waar vrijwel niet gevist wordt.
Gezien de site kan het goed zijn dat het op een rivier of iets dergelijks is. Mede door de vele karpers die enkele malen te zien zijn.

Gr.,

Martin
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

25-01-2006 20:51

Allemaal leuk en aardig,maar een karper drillen in een wak van nog geen 20 cm vind ik geen karper vriendelijke manier!En het is geen excuus om te zeggen dat je er van uit gaat dat het een wat kleinere karper gaat worden.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

25-01-2006 20:53

Hehe..

Wat kunnen die karpers er toch een heerlijk zooitje van maken he onder water :lol:

gegroet,
Jelle
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

25-01-2006 21:00

Danny,

De dril van die vis zal voor 99% onder het ijs plaatsvinden. De wezenlijke dril zal dus niet zoveel verschillen als normaal. Natuurlijk kan de vis niet overal naar boven komen maar hij zal heus niet extreem beschadigen. Naar je mag aannemen zal de vis door de dril voldoende vermoeit zijn dat deze zich op het moment van landen wel redelijk rustig houdt. De koude watertemperatuur zal daar wel zijn steentje aan bijdragen.

Ongeacht je goede zorgen voor onze vriend karper, maar mocht je de discussie hierover willen aangaan dan is het verstandig om een nieuwe topic te openen. Anders zal deze waarschijnlijk worden bedolven onder niet relevante bijdrages, en de inhoudelijke discussie verslapen.

Vriendelijke groet,

Martin
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

25-01-2006 23:16

Prachtig om te zien hoe dom wij soms wel niet kunnen zijn :lol: ff vraagje aan iedereen. hoe lang zal deze rig geweest zijn? 15cm ofzo.
We moeten dus wel met hele korte rigs gaan vissen om de eerst vis te haken die het aas in zijn bek durft te nemen.

Maar waar ik nu aan zit te denken en wat somige misschien over het hoofd zien. Het gewicht van het lood. Kan dit nou niet eens het probleem zijn waarom er een hoop karpers zich niet snel haken. Ik denk namelijk (en dat zag je ook) dat de karper zich gewoon niet haakt omdat het lood te ligt is. De karper trekt het gewoon een stukje mee. Ik denk dus dat de rig korter moet en zwaarder lood gebruikt zal moeten worden. Zwaarder lood prikt beter als de vis een klein tikje geeft aan de haak.

Probeer het maar is bij jezelf in je vinger :wink: met 70gram en 200 gram :lol: En ik weet ook er zit een nadeel aan zwaar lood. Het kan niet in de blubber wateren gebruikt worden.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-01-2006 23:26

Wat een waardeloze rig! Ik heb alle drie de filmpjes gezien, maar van die presentatie klopt niks. Het lijkt een beetje op een blow-out rig (misschien dat het werkt met schuwe vissen, maar hier niet). In het derde filmpje zie je de haak gedraaid zitten, met de haakpunt naar het aas. Ik had wel eens willen zien wat er was gebeurt met een korte rig, een LA, een vlijmscherpe haak, klein aas (zoals in het filmpje) en een bodempresentatie(sommige vissen lijken argwanend en sommige vissen duiken er als een speer bovenop). Ze kunnen nog veel leren daar in Amerika. Wat wel duidelijk te zien is in het 1ste filmpje, dat de vissen echt "getriggerd" raken door het kleine aas.



mvg Maik
Carpe Diem...!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

25-01-2006 23:29

Martin,

De grootste onzin die ik vandaag heb gehoord komt net van jou.
Ten eerste zal de karper door de lagere water temp.echt niet zo sloom zijn,dat is echt een fabeltje.Een karper die gehaakt is zal er alles aan doen om los te komen(instinct)ook in de winter!Wel eens karper gevangen met water temp. van nog geen 4gr?
Ten 2e als de lijn zal breken,wat zeer goed mogelijk is met dat kleine beetje ruimte wat hij heeft om te drillen,zwemt de karper dus met een stuk nylon waardoor hij zich zelf flink kan beschadigen en zelfs dood gaan.En dan maar hopend dat het geen gevlochte lijn is!En ten derde,haal jij eens een karper door een wak ijs van nog geen 20 cm,lijkt me niet prettig voor het beest!al spartelend!En hier zal ik toch zeker geen nieuwe topic voor openen,menig karper visser denkt er precies zo over mag ik aan nemen,ik dacht het wel!Denk eventjes na voor dat je iets zegt. :wink:

Gr Danny
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-01-2006 23:35

Robert,

Heb je de korda DVD's gezien. Daar gebruikt danny soms ook maar lood van 2 ounce, die krijgt zijn visjes ook wel gevangen. Ik denk niet dat het met het lood heeft te maken, maar eerder met de haak en de rig. Misschien vissen ze daar nog wel met kromgeslagen spijkers. In ieder geval kennen ze de korda haken daar (nog) niet. :wink:



mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-01-2006 23:37

Danny,

Misschien een nieuw topic openen? Zoals Martin al aangeeft. :lol:
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

25-01-2006 23:39

Rustig Danny..

Ik denk dat het heus wel mee zal vallen. Ik vind dat het redelijk te vergelijken is als met een water waarbij het een en al opstakel is.
Die wateren heb je natuurlijk ook waarbij je de vis bijna geen lijn kan geven.

Wat vind je daar dan van?
Ik begrijp je heus wel hoor en zeg niet dat ik jou woordje pure onzin vind, maar heb het gevoel dat je het een beetje overdrijft.

Buiten alles vind ik het wel wat hebben hoor om een vis via een wakje te vangen.

mvg,
Jelle