Hoe vatten we de Koe bij de Horens?


paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-01-2006 10:37

Herwin,

Het is al moeilijk om zo wie zo karpervissers naar een ALV te laten komen, het beetje hoop dat je nog zou kunnen hebben wordt iedere dag kleiner gezien de door jouw al genoemde reakties!

Nog kwalijker is het dat er dan mensen Fel tegen deze wateren zijn en vervolgens ( vergeef me) op het door jouw genoemde thuiswater zitten te vissen met 3 hengels en dit als normaal beschouwen, maar gezien jouw reaktie zullen die niet in het pasjes systeem vallen!... (mocht dat er komen)

maar misschien is het mogelijk om toch (al is het moeilijk) mensen zover te krijgen om eindelijk in te zien hoelaat het eigenlijk is.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-01-2006 13:58

hoe raar het ook mag klinken, maar dit hebben we nu te danken aan de enorme hype, die de karpervisserij met zich mee heeft gebracht, en het vervelende is dat we er zelf aan hebben meegeholpen. kijk eens naar de beurzen, wat daar soms rondloopt wil ik niet op mijn stek.
Maar goed iedereen heeft natuurlijk het recht om op karper te vissen, vooral als je op een beurs gek gemaakt wordt door alle film, foto"s
en weet ik veel wat nog meer.
Zelf doe ik al een jaar of 15 geregeld een oproep in het plaatselijke hengelsportblad,om de plaatselijke karpervissers te wijzen op bepaalde zaken, reactie; 0,0. ben niet het trekpaard hoor, ik vind dat het van de vissers zelf moet komen. nou, ik kan dus wel zeggen dat de reactie geweldig is, iedereen vindt het wel goed. Totdat..ja, en daar hebben we het nu dus over.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2006 18:52

Onze omgeving is al bevoordeeld daar in de meeste wateren van de federaties Groningen-Drenthe en Oost-Nederland al het hele jaar door nachtvissen is toegestaan. Als karpervissers geen zin hebben om zich druk te maken voor een legalisering van het 'vistentje' in iedere gemeentelijke APV zal niemand dat doen daar niet verwacht moet worden dat HSV-en en federaties dit eigenerbeweging zullen gaan doen. En...geblèr achteraf telt niet!
Inderdaad zal op nog meer wateren een pasjessysteem voor het nachtvissen van toepassing worden.
Verder biedt de per 1-1-2007 in te voeren Vispas van Sportvisserij Nederland eindelijk de mogelijkheid om van notoire herrieschoppers of rotzooimakers de Vispas in te nemen zonder dat deze lui weer direct een Vispas bij een andere HSV kunnen kopen. En wie het al te bont maakt daarvan kan ook besloten worden dat deze persoon 1 of 2 of 3 of (vul maar in) jaar niet meer in aanmerking komt voor een nieuwe Vispas.
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

08-01-2006 20:08

Ik vraag mij af of die herrieschoppers en rotzooimakers wel in bezit zijn van de nodige documenten om te mogen vissen.
Deze lieden geven alle hengelsporters een slechte naam.
Maar de pak kans is momenteel erg laag.

Dus begin op tijd en laat bestuurders op tijd zien waar je mee bezig bent.

Jakob.

P.S. Ben geen karpervisser maar stoor me wel aan misstanden aan de waterkant.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2006 20:35

Jakob, je kunt niet alles over één kam scheren. Er zijn ook gebieden waar wel geregeld wordt gecontroleerd en de pakkans wel vrij groot is.
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

08-01-2006 22:19

Daar kun je best gelijk in hebben Aart.
Maar heb laatste tijd heb ik er met vrienden en colega's er over gehad, hoe vaak men controlle heeft gehad.
Er komt er op neer dat deze mensen nog niet eens 1 maal in de drie jaar een controleur hebben gezien.
De mensen waar ik het over heb vissen in verschillende provencie's

Jakob
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-01-2006 22:45

Overal een pasjes systeem invoeren, bij overtreding 1e waarschuwing, 2e keer gepakt is je pasje weg.
Scheidt je gelijk het kaf van het koren, want zopnder pasje nachtvissen gaat een dikke boete opleveren.

Je ziet veel vaker een pasjes systeem uit de grond komen, en ik denk dat het alleen maar meer en meer zal worden.
Bij de AHV wilden ze er 2 jaar gelden helemaal niks van weten, nu komen ze zelf met de vraag of wij een een plan willen uitwerken vanwege de problemen die er zijn.

Liefst een landelijke actie, dan wordt het ook niet zo onoverzichtelijk zoals het nu is.

Maar Paul, je hebt gelijk... Er komen weinig larpersvissers naar de ALV terwijl je juist daar invloed op een bestuur kan uitoefenen.
Zal wel met mentaliteit te maken hebben denk ik, als je het beste voor hebt met je hobby, moet je er zelf wat aan doen, een ander doet het namelijk niet... :(
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-01-2006 22:47

Misschien dat de verdubbeling van boete voor 3e hengel toch een aantal extra mensen zal afschrikken. Maar dan nog zonder controle blijven er altijd mensen zijn die zich niet aan de regels houden.

Was mijn eigen handen ook niet in onschuld... en ja ook ik vis wel eens met 3hengels en ja ook ik gebruik wel eens een boot waar dat niet mag.

Laat ik het anders omschrijven.... er is een stuk snelweg waar je normaal altijd 120 mocht rijden en nu is die 4baans weg veranderd in een 80km weg omdat er teveel ongelukken gebeurden in het verleden.

Regel is ingevoerd... eerst maand ruim 250boetes ivm met snelheidsovertredingen. Zelfs ondanks aankondigingen van opgevoerde controles. Maand 2 na invoering van de 80km regel. Controles zijn nog steeds even frekwent, maar het aantal boetes blijkt drastisch gedaald te zijn naar 30. Hierom besluit de politie het aantal controles drastisch te verlagen omdat de prioriteit nu verschoven wordt naar een ander gebied.

Maand 3 na invoering 20% rijd te hard
Maand 4 na invoering 30% rijd te hard.
Etc...

1 jaar na invoering zie hier we zijn terug bij af 70% rijd te hard.
(mogelijke reden, 4baans weg nodigt uit tot harder rijden, en er vindt slechts zeer sporadisch controle plaats)

6maanden verder permanente trajectcontrole op 4 verschillende stukken!
Probleem opgelost iedereen rijd keurig 80.

Dit verhaaltje is niet naar waarheid belust, maar laat wel zien hoe mensen reageren mbt regels en handhaving.

Het is een utopie te denken dat dit binnen de visserij anders zou gaan!

Om voorbeeld aan te halen van het betreffende water wat kwint bedoeld.

Na invoering van de regels geen tent geen boot vindt er wat regelmatiger controle plaats en mensen worden duidelijk geconfronteerd met het niet houden aan de regels betekent sluiting van het water binnen afzienlijke tijd!! Jaar 1 iedereen houdt zich redelijk aan de regels. Met name op de momenten dat het rustig blijken er toch overtredingen plaats te vinden.
Jaar 2 Voorjaar redelijk controle...druk met vissers iedereen lijkt zich redelijk aan de regels te houden. Zomer controles verslapen slecht zeer sporadisch controle. Met name een aantal mooi weer vissers denk wel met tent en boot te kunnen vissen! Scheve gezichten van een aantal vissers. Maar verder gebeurt er weinig, ze gaan het eigenlijk vrij gewoon vinden. En gaan zelfs ook weer meer met de boot vissen af en toe een 3e hengel en ja ook die tent komt er weer bij omdat het toch een beetje frisser wordt!
Jaar 3 terug bij af!!!!

Schuld toe te schuiven aan de vissers? JA. Maar kijk er echt niet vreemd van op!!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-01-2006 22:58

Marijn,

op die manier dan zijn we wel de " Syndicaatwaters " van Herwin aan het oprichten.

Binnen onze HSV is er dan ook een begindiscussie om naast de 200 standaard nachtvisvergunningen een soort van gastnachtvergunning te gaan verstrekken.

Voor een bedrag van laten we zeggen 100 euro kan je die aankopen, is die bijvoorbeeld 3 dagen geldig en als je hem weer inlevert en je stek is schoon en opgeruimd, dan krijg je 75 euro terug op je bank of giro rekening gestort. Daarnaast moet je natuurlijk ook wel lid van onze HSV zijn of worden.

Op deze manier kunnen niet nachtvergunninghouders toch eens op een ander water vissen. Toeristen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 08-01-2006 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-01-2006 22:59

Ulco,

Je redenering kan ik volgen, maar elkaar erop wijzen zou toch ook al een heel eind moeten helpen.
Wat als het water straks wel gesloten zou worden!... dan is iedereen een kl**tzak behalve de vissers ( zoals zovaak)
Ik zeg dus niet dat jij dit roept he maar even in het algemeen genomen.

Gr Paul
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-01-2006 23:05

Elkaar er op wijzen blijkt niet te werken!!

Dus of meer controle of een pasjes systeem oid lijkt waarschijnlijk de enige uitkomst.
:-?


Mvg Ulco,
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-01-2006 23:14

Michel,

Wij hadden bij de gemeente aangekaart max 300 nachtvisvergunningen en eventueel gastvergunningen.
Wij werden er echter op gewezen, dat ieder lid van de vereniging het recht heeft om een nachtvissticker te krijgen ( gelijkheidsbeginsel) en daar konden we niet onderuit.

Ulco,

Ben dezelfde mening, goeie controlle is noodzakelijk wij zijn daar zeer goed van doordrongen en zullen dit ook toepassen binnen de vereniging.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 00:17

Marijn, landelijk invoeren is onmogelijk. De ca. 1000 HSV-en en de 11 federaties zijn allemaal onafhankelijke verenigingen die niemand kan dwingen om allemaal hetzelfde te gaan doen. Zal, gezien de vaak verschillende eigenbelangen, dus ook niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-01-2006 00:45

paul veenendaal1 schreef:Michel,

Wij hadden bij de gemeente aangekaart max 300 nachtvisvergunningen en eventueel gastvergunningen.
Wij werden er echter op gewezen, dat ieder lid van de vereniging het recht heeft om een nachtvissticker te krijgen ( gelijkheidsbeginsel) en daar konden we niet onderuit.

Ulco,

Ben dezelfde mening, goeie controlle is noodzakelijk wij zijn daar zeer goed van doordrongen en zullen dit ook toepassen binnen de vereniging.

Gr Paul


Paul,

Als vereniging mag je verschillende soorten lidmaatschappen hebben.
Jeugd-, Senior-, Ere-, gewone leden en ook leden met een nachtvisvergunning.

Sterker nog het aantal leden per lidmaatschap mag je zelfs aan een maximum koppelen ( Die schaatsende elfstedenvereniging bijvoorbeeld )

Aan elk lidmaatschap kan ook een tegenprestatie worden verlangd, Contributie, controlerondes.

Hoezo gelijkheidsbeginsel? Iedereen kan toch lid worden? Alleen moet je soms even geduld hebben, voordat je daadwerkelijk lid bent.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 00:52

Feitelijk is het allemaal niet zo moeilijk. Voldoende en frequente controle is alleen maar mogelijk als de betrokken karpervissers ook verplicht hun deel van die controles gaan uitvoeren, alle overige controles blijken in de praktijk nergens voldoende om alle uitwassen wél uit te kunnen bannen.
En...wie dat niet wil of zegt het wel te willen maar het vervolgens niet doet, diens pasje wordt simpelweg ingenomen en moet maar een ander water gaan zoeken (zolang dat elders nog mogelijk is...).
Gezien de praktijk, die gewoon aantoont, dat een groot deel van de karpervissers, lak hebben aan van alles en nog wat, zal dit op een groot aantal wateren de toekomst gaan worden. Bijkomstig voordeel is dat door de invoering van de landelijke Vispas per 1-1-2007 notoire herrieschoppers en rotzooimakers op termijn helemaal uitgesloten kunnen worden om waar dan ook nog een Vispas te kunnen kopen.
Dat alles staat of valt met een goede en frequente controle zal niemand kunnen ontkennen, maar de eigen verantwoordelijkheid van karpervissers ook nemen daar zijn er nog niet zoveel toe bereid op dit moment.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 07:48

Klopt Michel,

Iedereen kan lid worden van de HSV, maar toen wij voorstelden om 300 pasjes uit te geven en op te nemen in het besluit, werd ons gezegd dat de gemeente het daar niet mee eens was.
Iedereen die lid wordt van de HSV heeft het recht om een nachtvissticker aan te vragen althans dit vond de gemeente( uit oogpunt gelijkheidsbeginsel)
Het kan natuurlijk zijn dat het bij andere gemeente's anders is , maar dit is zoals het bij onze HSV gebeurde.

Gr Paul
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2006 07:59

Niet alleen de gemeente Paul,

Ook ik zal me met hand en tand verzetten.

Ik wil en ik help mee met het

"behouden en verbeteren van de mogelijkheden van karpervisserij"

Moet al heeeeel echt duidelijk zijn dat er geen andere opties zijn. Busloo is voor mij persoonlijk nog net zo'n geval. (wel een goeie beslissing/oplossing dus he)

Ben bang dat er toch uit persoonlijk belang syndicaatjes gevormd gaan worden.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 10:15

Ik ben het geheel met Klaas eens, dat in principe zoiets voor iedereen moet gelden. Als echter eigenaren, zoals in het geval van Bussloo, een maximum aantal pasjes voorschrijven (gezien alle ellende daar in het verleden) kun je niet anders. Vanwege het feit dat de nachtvisserij op Bussloo inmiddels ca. 2 jaar zonder enig probleem voor de eigenaar is verlopen heeft de eigenaar zelf (met instemmming van de visrechthebbende, de federatie Oost-Nederland) vanaf 1-1-2006 een verruiming van het aantal nachtvispasjes voorgeschreven (in een roulatiesysteem) om de vissers op de wachtlijst tegemoet te komen. Het onbeperkt mogelijk maken voor iedereen om op Bussloo 's nachts te kunnen vissen zal de eigenaar nooit meer doen, daar ze de vroegere ellende daar niet opnieuw willen hebben. Een wachtlijst voor dit water zal er dus altijd blijven.
Een volgend water waar we mee bezig zijn is een put van ca. 10 ha, wat Staatsbosbeheer, als eigenaar wil gaan sluiten voor de visserij. Dit hoofdzakelijk vanwege de enorme rotzooi die daar achtergelaten wordt (niet alleen door vissers, maar ook wel door een aantal vissers), de vernieling van een aantal boompjes etc.etc. De visrechthebbende, de federatie Oost-Nederland wil dat natuurlijk voorkomen en heeft ons gevraagd om met een oplossing hiervoor te komen. Natuurlijk doen we dat graag en wel in die vorm dat hier in principe iedereen in aanmerking komt voor een nachtvispasje, alleen zullen alle vissers, ouder dan 21 jaar, verplicht bij toerbeurt moeten controleren. Wie daar geen zin in heeft komt dus ook niet voor zo'n pasje in aanmerking. Alleen op deze manier (daar frequente controles door 'anderen' niet mogelijk zijn) kan alles goed in de hand worden gehouden en lopen 'foute' vissers binnen de kortste keren tegen de lamp d.w.z. na één keer een waarschuwing wordt bij de tweede overtreding het pasje ingenomen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 10:34

Aart,

De HSV is zelf eigenaar van de 3 wateren waar gevist mag worden met een nachtsticker.
We hebben natuurlijk regels opgesteld ook betreft controle die streng nageleefd zullen worden.
maar ondanks dat we zelf eigenaar van het water zijn, is een afgesloten terrein waar je ook nog een sleutel van moet hebben( die ook iedereen moet kunnen krijgen) stelt de gemeente als "voorwaarde" dat in principe ieder lid van de HSV het recht heeft om een nachtvissticker aan te schaffen.
Vandaar dat we nauwkeurig in de gaten houden of het ledental niet explosief groeit ( met karpervissers van elders)anders stellen we een ledenstop in.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 10:46

Paul, ik begrijp heel goed dat het 'beheersbaar' moet blijven en zo niet er anders andere beperkingen van toepassing worden.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 11:17

Ik heb in een andere topic al eens aangehaald dat een rouleringssysteem misschien een oplossing is. Alle liefhebbers op een lijst, en doorschuiven maar. Na 1 seizoen lever je het pasje weer in en is de volgende aan de beurt. Je moet toch wat als de vraag groter is dan het aanbod. Deze volgorde kan je op een site zetten, zodat iedereen het kan zien en controleren.

Als je niet rouleert zullen pasjeshouders hun privilege niet snel opgeven, ook niet als ze weten dat er dit jaar door ‘weet ik veel wat’ niet veel van vissen zal komen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 11:21

Aart, dit is maar 1 van de problemen natuurlijk Herwin geeft er ook een paar en de plas waar jij bezig bent van 10 ha heb ik ook gevist samen met Martijn van Leeuwen toen ( een paar jaar geleden) werd er een paar keer per jaar met een paar man alles opgeruimd ( kwam alleen geen eind aan) dus kan me voorstellen dat ook daar beperkingen gaan komen, en inderdaad het waren niet alleen vissers die daar de rotzooi maakten.
Wat me opvalt is dat steeds hetzelfde groepje mensen zich druk maakt over deze materie, graag had ik gezien dat er wat meer mensen zich gingen intresseren in dit hele verhaal maar ik krijg het gevoel dat dit een utopie blijft helaas.
Er zijn zoveel gebruikers op dit board, en dan is het zo dat er inderdaad maar een heel klein groepje zich druk maakt over de toekomst ( jammer maar helaas)

Gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-01-2006 12:18

Paul, ik denk dat iedereen zich op dit forum best wel druk maakt om deze materie.
Sommige mensen hebben gewoon nog niet voldoende kennis om hierover me te praten of zijn simpelweg nog te jong, en willen graag leiding hebben zodat ze best wel e.e.a. willen uitvoeren.


Kijk, en luilakken vind je overal...


gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 13:08

Harnold,

Dat je niet voldoende kennis hebt mag geen probleem zijn, ik denk dat vragen ook beantwoord worden ( zie Aart en michel).
Het gaat er ook niet om wie het allemaal wel weten, het gaat erom hoe gaan we er mee om en hoe kunnen we mensen mobiliseren ( wat een rot woord)
Om wel naar bijv een ALV te gaan of zich in te zetten voor HSV, ook jongeren zijn natuurlijk belangrijk in het geheel.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

09-01-2006 13:15

Beste Herwin,

Ik deel jouw mening helemaal.

Je hebt helaas gelijk...

mvrgr

Saron
Dit is pas een BIG :-)