Hoe vatten we de Koe bij de Horens?


paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 10:04

Ik ben benieuwd wie er nu lid is van een bestuur van een HSV.
Is deze HSV bereid de wensen van karpervissers in hun beleid mee te nemen?
Wie zijn er al bezig met de voorbereidingen i.v.m. tentvergunning voor dat het 1-1-2009 is?
Is iedereen al op de hoogte van alle nieuwe bepalingen die roet in het eten kunnen gooien zoals; Europese vogelrichtlijnen/Europese habitatrichtlijnen en de Europese natuurwetten die sinds 1-10-2005 van kracht zijn.
Hebben er al onderhandelingen plaatsgevonden tussen HSV-en en Gemeente’s.
Om een voorbeeld te geven in gebieden die vallen onder de Natuurbeschermingswet en dat zijn er meer dan iedereen denkt, heb je te maken met “Provinciale Staten” daar deze de gemachtigde zijn om vergunning uit te geven en niet de gemeente’s waar een HSV onder valt.
Dan hebben we het nog over kanalen en rivieren die onder verschillende gemeente’s vallen.(looprechten)
En nog grote delen wat Federatiewater is en daar onder de Federatie valt.

Ik wil hier graag een discussie over, omdat opvalt dat iedereen hier op het board (het gros) naar mijn mening hier te gemakkelijk over denkt, het schijnt al moeilijk te zijn om karpervissers naar een ALV te krijgen.
Toch zal dit noodzakelijk zijn in de nabije toekomst willen diezelfde mensen straks nog met een tent kunnen nachtvissen
Vergunningen voor een tent moet de HSV aanvragen bij gemeente dit om de APV te veranderen, alleen gebieden onder natuurbeschermingswet moet HSV via Provinciale Staten aanvragen.
Nu niet gaan denken dit lost de KSN voor ons op, dezen hebben wel meegewerkt aan het groene boekje voor de gemeente’s die vol met aanbevelingen staat, maar uiteindelijk moet een HSV die zaken zelf regelen ( dus de leden ook karpervissers)
Graag reacties en suggesties waar iedereen wat mee kan.

Groet Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2006 10:24

paul veenendaal1 schreef:Ik ben benieuwd wie er nu lid is van een bestuur van een HSV.

antw. ja, kandidaat.

Is deze HSV bereid de wensen van karpervissers in hun beleid mee te nemen?

antw. ja

Wie zijn er al bezig met de voorbereidingen i.v.m. tentvergunning voor dat het 1-1-2009 is?

antw. ja

Is iedereen al op de hoogte van alle nieuwe bepalingen die roet in het eten kunnen gooien zoals; Europese vogelrichtlijnen/Europese habitatrichtlijnen en de Europese natuurwetten die sinds 1-10-2005 van kracht zijn.

antw.ja, de beleidskaders staan hier in een VBP.

Hebben er al onderhandelingen plaatsgevonden tussen HSV-en en Gemeente’s.

antw. ja

Om een voorbeeld te geven in gebieden die vallen onder de Natuurbeschermingswet en dat zijn er meer dan iedereen denkt, heb je te maken met “Provinciale Staten” daar deze de gemachtigde zijn om vergunning uit te geven en niet de gemeente’s waar een HSV onder valt.
Dan hebben we het nog over kanalen en rivieren die onder verschillende gemeente’s vallen.(looprechten)
En nog grote delen wat Federatiewater is en daar onder de Federatie valt.

Ik wil hier graag een discussie over, omdat opvalt dat iedereen hier op het board (het gros) naar mijn mening hier te gemakkelijk over denkt, het schijnt al moeilijk te zijn om karpervissers naar een ALV te krijgen.

antw. valt hier nogal mee.

Toch zal dit noodzakelijk zijn in de nabije toekomst willen diezelfde mensen straks nog met een tent kunnen nachtvissen
Vergunningen voor een tent moet de HSV aanvragen bij gemeente dit om de APV te veranderen, alleen gebieden onder natuurbeschermingswet moet HSV via Provinciale Staten aanvragen.

antw. Ik maak mij sterk dat je dat voor mekaar krijgt er is altijd wel een argument te vinden dat het schade aan de natuur flora/fauna kan veroorzaken.
Waar nu geen nachtvissen door het jaar heen is toegestaan wordt het een hele kluif.
Tenten en dergelijken in natuurgebieden zal op bepaalde plaatsen nooit toegestaan worden dat weet jij ook heel goed.
Proberen kan nooit kwaad overigens.

Nu niet gaan denken dit lost de KSN voor ons op, dezen hebben wel meegewerkt aan het groene boekje voor de gemeente’s die vol met aanbevelingen staat, maar uiteindelijk moet een HSV die zaken zelf regelen ( dus de leden ook karpervissers)

antw. De KSN kan hooguit een adviserende stem hebben..

Graag reacties en suggesties waar iedereen wat mee kan.

antw. ik ga hierover niet op eigen titel in discussie.
Ja echt waar Douwe kent zijn plaats echt wel.:D

Groet Paul
[/b]
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 10:38

Douwe,

Ik weet dat er bij jullie al heel veel geregeld is, gaat er ook om of er in meer gebieden in Nederland hetzelfde gebeurd.
==============================================

Toch zal dit noodzakelijk zijn in de nabije toekomst willen diezelfde mensen straks nog met een tent kunnen nachtvissen
Vergunningen voor een tent moet de HSV aanvragen bij gemeente dit om de APV te veranderen, alleen gebieden onder natuurbeschermingswet moet HSV via Provinciale Staten aanvragen.

antw. Ik maak mij sterk dat je dat voor mekaar krijgt er is altijd wel een argument te vinden dat het schade aan de natuur flora/fauna kan veroorzaken.
Waar nu geen nachtvissen door het jaar heen is toegestaan wordt het een hele kluif.
Tenten en dergelijken in natuurgebieden zal op bepaalde plaatsen nooit toegestaan worden dat weet jij ook heel goed.
Proberen kan nooit kwaad overigens.
===============================================
Wat betreft natuurgebieden, daar waar nu niet genachtvist mag worden, inderdaad zal dat ook in toekomst niet mogelijk zijn.
Toch zijn er openingen in natuurgebieden waar nu wel gevist mag worden,
Wij zitten nl zelf in een groot natuurgebied Douwe.
En bij jullie niet veel last alleen oude venen valtonder 4 beschermingswetten.

Maar de bedoeling is juist om mensen wakker te maken, zodat er wat gebeurd, het is nl niet overal zo geregeld als in leeuwarden en Ooy

Gr Paul
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-01-2006 10:39

Douwe,

Kleine aanvulling. De KSN kan niet alleen een adviserende rol hebben, maar ook een motiverende en enigszins sturende. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in gang gezet.

Groeten,

Mark
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 10:44

Mark,

die adviserende rol is dus erg belangrijk, maar de HSV ( visrechthebbende) zal uiteindelijk zelf zijn zaakjes moeten regelen, dit bedoel ik om mensen te motiveren er eens wat mee te gaan doen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2006 10:44

Mark jij kent het bestuur hier blijkbaar niet, adviserend indien nodig ja, motiverend en sturend niet nodig.
Bij andere besturen zal het helaas wel nodig blijken te zijn, dus ga door met het goede werk.

Eigenwijs, ja heel erg.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2006 11:25

As dinsdag heb ik met een oud KSN-er , die binnen de HSV van mij in het VBC zit.
Dus de eerste stappen zijn gezet.

En dank zij dit forum heb ik al de nodige informatie ontvangen, waarvoor dank aan jullie allen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-01-2006 11:27

Douwe,

Klopt, is me veel te ver weg :wink:

Motiverend en sturend bedoel ik richting karpervissers om hierin zelf actie te ondernemen.

Groeten,

Mark
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 11:30

Harnold,

Is er bij jullie HSV ook een breed draagvlak, of zoals vaker een paar man die de kar trekken?

Gr Paul
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

06-01-2006 13:48

Het is nu 6-1-2006, en we praten over 1-1-2009. Is het niet een beetje erg vroeg om daar nu al mee aan de gang te gaan? Ik heb verder geen enkele ervaring met gemeentes, maar 3 jaar lijkt me wat overdreven.

Gisteren trouwens een vergadering met ons ‘witvisbestuur’ gehad, en het valt allemaal ontzettend mee. Men heeft zonder problemen ingestemd met ons voorstel tot sponsoring van het Spiegelkarperproject Zuidelijke Randmeren voor de komende 4 jaar, ik bedoel maar. Verder krijgen wij alle steun, medewerking, begrip en financiële middelen, dus niks dan lof voor ons ‘witvisbestuur’. Maar het lijkt me logisch dat in dit geval de karpercommissie (3 man) de kar trekt.

Verder verwachten wij tzt sturing, advies en medewerking van de belangenbehartigers van de KSN in onze regio mbt het verdwijnen van de WOR, dus wij zijn eigenlijk niet van plan om nu al zelf naar de gemeente te stappen, of om ons bestuur die kant op te laten gaan. Wij bereiden ons liever eerst even héél goed voor.

Wat ik eigenlijk het liefst zou willen is een topic met een handleiding, ipv een topic met de vraag: wie is de eerste en de beste?
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

06-01-2006 13:57

Paul,

Het is me niet helemaal duidelijk of je het nu hebt over bedreigingen voor visserij in het algemeen op sommige gebieden, bedreigingen voor het nachtvissen of bedreigingen voor nachtvissen met een tent. Ik krijg sterk het vermoeden dat het je met name om het laatste punt, nachtvissen met een tent te doen is.
In dat geval moet ik zeggen dat het mij geen enkel probleem is als dit verboden blijft.
Mijn motivatie is dat er niks mis mee is om tentenkampen voorzien van barbeque en stapels kratten bier te vermijden. Ik wil best wat luxe inleveren om wat meer scheiding te krijgen in integere vissers en mensen die voor hierboven beschreven recreatie komen. Hoe fanatiek iemand is maakt me niet uit. Ook mensen met minder tijd/zin moeten de kans krijgen om een nachtje te vissen. Wat mij betreft moeten ze er zo wel net een klein beetje meer doorzettingsvermogen voor hebben, zodat de ergste rotte appels er prima uitgevist kunnen worden.

Doe dus voor mij geen moeite om een tentenvergunning te regelen.

Groeten,

Marcel Timmermans
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-01-2006 14:06

Marcel,

Integere vissers gebruiken dus geen paraplu of oval als 's nachts vissen?

Groeten,

mark
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

06-01-2006 14:10

Mark Noorman schreef:Marcel,

Integere vissers gebruiken dus geen paraplu of oval als 's nachts vissen?

Groeten,

mark


Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd of er had moeten staan "gebruiken dus wel een paraplu of oval". In dat geval zou ik het er trouwens nog steeds niet mee eens zijn geweest. Ik probeer alleen aan te geven dat een blijvend verbod op een tent als consequentie heeft dat bepaalde figuren (enigszins) geweerd worden, hetgeen ik als positief beschouw.

Groeten,

Marcel
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 14:23

Jos,

Het is prettig om te horen dat jullie alle medewerking krijgen, maar als je denkt het is nu te vroeg om te beginnen kan ik alleen maar antwoorden nee
ambtelijke molens draaien nl niet zo snel als wij zouden willen.
Wij zijn 3 jr bezig geweest voor we toestemming kregen van de gemeente dus hierbij wil ik aangeven dat het soms een lange weg is.
dat je advies inwint lijkt me een goeie zaak in deze.

Marcel,
het gaat me niet om bedreigingen in het algemeen en nachtvissen is los van een tent net zoals nu trouwens.
waar jij op doelt de groep bbq en rotzooimakende vissers, hier zit niemand op te wachten, en kan jouw strandpunt wel begrijpen maar we praten nu voor meerdere mensen die wel hun plezier beleven in het nachtvissen met tent/plu of ander onderkomen

Wij als vereniging hebben dus echt moeten zorgen voor goeie contolle bijv we hebben 2 boa's en eigen controleurs, kun je hier geen passende oplossing aan gemeente geven kan dit een reden zijn om geen vergunning te krijgen.

En het gaat er niet om wie het eerst is het gaat erom hoe we de toekomst ingaan om het goed geregeld te krijgen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2006 14:29

Marcel, het gaat niet om een tent het gaat om enig onderkomen.
Dat jij zo een bikkel bent die met regen en dergelijken op een stoel onder de blote hemel kan zitten is mooi maar er zijn mensen die willen graag enige bescherming al was het maar een paraplu.

En voor de mensen die enige bescherming willen is er een aanpassing van de regels nodig het is namelijk verboden om tussen zonsondergang en zonsopkomst gebruik te maken van enig onderkomen.
En zonsondergang en zonsopkomst is iets anders dan wat er in de visserijwet staat.

Jos, net wat Paul zegt het is niks te vroeg, beter vroeg geregeld dan te laat begonnen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

06-01-2006 14:44

Douwe Bijlsma schreef:Marcel, het gaat niet om een tent het gaat om enig onderkomen.
Dat jij zo een bikkel bent die met regen en dergelijken op een stoel onder de blote hemel kan zitten is mooi maar er zijn mensen die willen graag enige bescherming al was het maar een paraplu.

En voor de mensen die enige bescherming willen is er een aanpassing van de regels nodig het is namelijk verboden om tussen zonsondergang en zonsopkomst gebruik te maken van enig onderkomen.
En zonsondergang en zonsopkomst is iets anders dan wat er in de visserijwet staat.

Jos, net wat Paul zegt het is niks te vroeg, beter vroeg geregeld dan te laat begonnen.


Douwe,

Aangezien je al de tweede bent die me verkeerd interpreteerd zal ik waarschijnlijk onduidelijk geweest zijn in mijn postings. Ik bedoelde namelijk dat ik liever een paraplu i.p.v. een tent gebruik als daarmee bepaalde figuren te mijden zijn. Ik begrijp uit jouw posting dat ook de plu straks verleden tijd dreigt te worden (had ik uit de rest van dit topic nog niet begrepen). Dat verandert dan ook geheel mijn mening.

Dus lijkt er inderdaad werk aan de winkel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2006 14:52

Niet alleen straks Marcel, was altijd al gedogen 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-01-2006 15:48

paul veenendaal1 schreef:Harnold,

Is er bij jullie HSV ook een breed draagvlak, of zoals vaker een paar man die de kar trekken?

Gr Paul


Het lijkt erop dat er, door wat inspanningen, er nu een breed draagvlak ontstaat.Mede door het feit dat simpelweg heel veel vissers van deze materie niets afweten, of dat het uberhaupt speelt!
We zijn druk bezig om zoveel mogelijk karpervissers voor de eerst volgende vergadering te mobiliseren.

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 16:01

Harnold,

Dit is dus ook juist de bedoeling van deze topic, mensen proberen te intresseren voor deze materie en ja dan liever te vroeg dan te laat.

Gr paul
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-01-2006 18:23

Ik ben ook met een aantal mede karperaars een karpercommissie opgestart hier bij onze vereniging..

we gaan nu proberen de WOR te behandelen en een inventarisatie te houden van wensen wat er veranderd moet worden of verbeterd kan worden voor de karpervissers..

ook gaan we wat aan voorlichting doen voor de jeugd..

dus de eerste plannen liggen er al..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 18:35

Jos, komt goed!
Remco, zijn er al wel wateren, waar dat kan, waar je het hele jaar door mag nachtvissen binnen jouw HSV?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-01-2006 19:26

Aart,

Buiten de bebouwde kom mag je hier overal het gehele jaar nachtvissen..
binnen de bebouwde kom niet. binnen de bebouwde kom geld een algemeen nachtvis verbod. dit is ontstaan door overlast..

Gr. Remko
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-01-2006 19:32

Michel,

Dit is met goedkeuring van de vereniging toen opgenomen in de APV.
Aangezien er toen geen karpervissers actief waren in de vereniging en niet kwamen opdagen op leden vergaderingen is dit zo geregeld..

nu proberen we in de eerste instantie de WOR voor de wateren waar je nog wel mag nachtvissen erdoor te krijgen en daarna gaan we bezig met de andere wateren.. 1 water mag je al wel nachtvissen maar die ligt gedeeltelijk buiten de bebouwde kom. maar ook hiervoor moet de WOR geregeld gaan worden.

Gr. Remko

edit: hmmm bericht verwijderd?? toch maar ff ter info
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-01-2006 19:36

Ja even aangepast omdat jij al een reactie naar Aart had gegeven.

in de APV 2002 van Hengelo

staat :

http://www.hengelo.nl/smartsite.dws?cha ... 5&id=12412

Artikel 2.4.21 Nachtvissen

1.Het is verboden tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang te vissen in de binnen de bebouwde kom gelegen, openbare wateren.
2.Het college kan openbare wateren aanwijzen waarvoor het verbod niet van toepassing is. Het kan daarbij regels stellen in het belang van het voorkomen en beperken van overlast.

Zo'n zelfde artikel pobeert de gemeente Hellevoetsluis nu ook in de nieuwe nog goed te keuren APV te krijgen. Hier zijn wij van HSV HVK uiteraard al volop tegen in protest gegaan. Van het vervolg zal ik jullie vanzelfsprekend op de hoogte houden.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

06-01-2006 19:43

Remco,

Ik denk dat je bedoeld, dat je een ontheffing (gedoging) kunt krijgen om met enig onderkomen te mogen vissen.

Is dit sinds kort Michel of speelt dit al een tijdje bij jullie?

Gr Paul