werkelijkheids poll!


Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

10-12-2005 20:27

Er is weer een nieuwe karper uit.Op de voorpagina een hele grote vis!
Er is weer een nieuw boek uit.Er staan bijna alleen maar grote karpers in!Er is weer een nieuwe Karperwereld uit.Op de voorpagina een hele grote vis! Het lijkt of er GEEN kleine karpers zijn.Ook lijkt het vaak of er alleen maar GEVANGEN gaat worden.
Graag zou ik wel eens willen weten;
Hoeveel uur men zo maakt,voordat er gevangen gaat worden.Ja,of er gevangen gaat worden. Hoeveel uur brengen we wel niet door aan de waterkant ZONDER vis! Vertel hier eens over! Veel nieuwe/jonge karpervissers krijgen zo een totaal verkeerd beeld van Karpervissen.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2005 20:46

zie geen poll Aaron :D

Zou ook wel eens willen weten wat ik allemaal fout doe...iedereen om mij heen vangt dertigers bij de vleet...ikke niet
Weet wel dat ik secuur weeg en mijzelf niet voor de gek houd :D
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 10-12-2005 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

10-12-2005 20:47

Eén ding weet ik wel: Je brengt meer tijd door zonder vis dan met vis. Ik doe ongeveer 6 uur over 1 karper en deze is dan gemiddeld 13 á 14 pond. En dit is dan in de zomer. In koudere periodes gaat het veel slechter
Willem Barnas

10-12-2005 20:54

Eén woord:

VERNEUKERATISME

Mazzel,
WB :wink:
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

11-12-2005 12:52

Ik mag tegenwoordig blij zijn met 1 karper op de 5/6 nachten en heb in mijn ondertussen 11 jaar durende karpercarriere tot nu toe 5 30ers gevangen, is dus zeker niet bij iedereen rozengeur en maaneschijn....



Fp
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-12-2005 13:56

zo'n 5 uur voor gemiddeld 12 pond geloof ik... ahumm... Boeit het dan iets? Ik ben er blij mee....

Al die grote vissen?Tja, als mensen in die sprookjes over wateren met buffels blijven lezen zal men niet snel een verhaal voorgeschoteld krijgen over een nederlands bosmeertje met oude strakke schubs.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-12-2005 15:36

Verschil per water. Bovendien halen de mensen die veel voeren en weinig uren maken een lager uur per vis gemiddelde dan de mensen die meer lange sessies maken. Misschien interessant om dat er ook even bij te vermelden. Ik ga hier even uit van een goede periode (voorjaar, zomer herfst)
Als ik voor kleinere vis ga dan zit ik op gemiddeld zo'n 2 - 3 uur voor vissen van gemiddeld 13 - 14 pond. Hiermee kan ik zo lang doorgaan als ik wil, maar ik maak dan meestal geen lange sessies (zelden een nacht, eerder avondjes of ochtendjes).
Vroeger haalde ik met dagsessies op het kanaal gemiddeld 2 - 3 vissen per dag van gemiddeld een pond of 17 - 18 met regelmatig een 20er. We hebben het hier echt over gemiddeldes, want er zaten genoeg blanks bij, maar ook sessies van 6 vissen. Het gaat hier dan om sessies van een uurtjes of 10 - 12, dus we komen op ongeveer één vis per 5 uur. Hierbij zat ik alleen in de weekenden en geen nachten, op nachtsessies lag het uren gemiddelde hoger. 20ers kwamen zoals gezegd regelmatig voor, maar om even een idee te geven, ik had ongeveer één 20er in 3 à 4 sessies.
Dit jaar was andere koek. Heb op een moeilijk zandplas ongeveer één vis in twee nachten gevangen, met een gemiddelde van ongeveer 20p
Hiervoor zat ik altijd minimaal twee nachten achter elkaar.
Mijn eerste 30er moet ik overigens nog vangen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

11-12-2005 15:43

ik heb een totaal aantal vissen van 43 vissen en totaal van 720 ponden dat is 16,7 pond gemiddeld in 576 uur vissen totaal.. dat is dus 576/43 is 13.4 uur per vis... niet veel vis dus als je zow bekijkt.
maarja je kan ook zeggen dat is 2 vissen per 24 uur +-

mvg. Jaimy Dijkhuizen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-12-2005 18:10

ben zelf begonnen in ,85 begonnen met karpervissen. In het begin was
een twintiger een zeldzaamheid. sterker nog ...heeft een paar jaar geduurd. Het heeft tot ,91 geduurd voordat ik m,n eerste dertiger ving
(15 okt 1991) en sindsdien heb ik ze nog wel gezien, maar niet aan het eind van mijn onderlijn. Komt waarschijnlijk ook doordat ik het niet zo erg belangrijk vind, want ik GENIET nog met volle teugen..
Geloof me, ik heb mensen zien komen en gaan... 3 seizoenen gevist
mooie vissen, frankrijk, 40 pond.... en nu... alles verkocht
ach , mensen laat je niet gek maken....
het is maar waar je zin in heb, en wat je er voor over hebt..
ik heb zelf een goed seizoen , hoewel ik ze pas in MEI ben gaan
vangen( vanaf 3 jan en gevist met -9c)
heb nu zo,n 700 uur en 91 vissen zwaarste 28+.
zoals ik aangaf...zorg dat je het naar je zin heb, het is allemaal leuk
leesvoer, maar mij maken ze niet meer gek....
mvg, fred hazenbroek


deegspuit@hotmail.com
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-12-2005 18:30

Fred :

Met n 28 kg hoef je niet te klagen :P
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-12-2005 19:12

Aaron,

Heb het boek gelezen van Eddy, veel dikke vissen...
Heb hem zelfs een tijdje gesproken, geen vis onder de 15,5 kilo...

overal zie je dikke vissen verschijnen, maar bekijk het wel in zijn perspectief, waar wordt gevist, hoeveel uren wordt er gevist, noem maar op.

Nu geloof ik dat Eddy wel een goede visser is en wel weet hoe hij zijn vissen moet vangen, maar vergeet niet dat er op wateren gevist wordt waar de 40-ers wel zwemmen en waar de 30-ers ook in grote getalen aanwezig zijn...

Waar vissen wij op... Kanalen...??? Ik heb 350 karpers gevangen voordat de 1e 30-er van het kanaal kwam...

Ik ken ook wateren waar je als je zoveel vis vangt met gemak 15 30-ers er uit zal halen..

Ach, ik laat me niet gek maken door die foto's met dikke vissen... Genieten is nog steeds het belangrijkst, al heb ik zelf ook wel bepaalde doelen, maar goed...

In mijn stukje "maak kennis met" zeg ik ook als laatste dat je je niet gek moet laten maken door succesverhalen of dikke vissen, want die mensen hebben ook uren en uren geblankt...
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

11-12-2005 19:35

Als ik foto's van Marijn zie, dan denk ik dat ook :lol:
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

11-12-2005 19:57

Ik dacht dat ik een van de weinige karpervissers was die zo dacht over de boekjes,bladen en dvd's :) Er staat tegenwoordig echt geen hol meer in zo'n blad.. ik heb zelfs mijn abonnement al opgezegd.

Voorjaar: 3 maanden 2 vissen. :o Dat was echt brak
Rest van het jaar op de rivier gezeten en gemiddeld zo'n 40 a 45 uur voor iedere karper gewacht.






*blank*
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-12-2005 20:07

Pascal,

Je voldoening na die vissen zal we niet te beschrijven zijn, is dat niet hetgene wat jet karpervissen zo mooi maakt?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-12-2005 21:11

klopt, menno
hij was echter in ponden gewogen...

enne..pascal voo jou kan ik dan meer waardering opbrengen
dat je gewoon weer blijft gaan...
iedereen kan wel dat gevoel van twijfels...maar als het in je bloed zit..

en marijn...met veel plezier je stuk gelezen..

en voor volgend jaar.... gewoon deurgaan..............

mvg, fred
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

11-12-2005 22:58

Wat ik bedoelde met m,n vraag was;
Ik zou van de grote vissen vangers ook graag erbij willen zien vermeld,hoeveel uren ze NIKS gevangen hebben!!!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

11-12-2005 23:26

Je kan toch ook genieten van je visserij als je wel grote vissen vangt, of niet? Ik geniet alvast van elk moment dat ik aan het water doorbreng, ook al is mijn visserij vrij resultaatgericht.
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

12-12-2005 08:09

Aaron ik deel wel een beetje jouw gevoel.
Ben ook erg benieuwd hoeveel uur je moet wachten tot...,
Ach wat boeit het.
Het allerbelangrijkste (wat Fred ook zei) is het genot wat je eruit haalt.
Het maakt totaal niet uit wat voor gewicht het is, als je de sport maar beleeft op jou manier.
Ik denk dat beginnende vissers snel afhaken als er niet genoeg ponden uitkomen, maar degene die doorgaan zijn degene die later echt wel eens een zware jongen vangen.

Als je jezelf gek laat maken door alles wat je leest ben je verkeerd met de hobby bezig.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-12-2005 08:29

Als je de bladen leest is het toch bijna alles Frankrijk wat de klok slaat. Ik wordt werkelijk triest als ik lees dat iemand (laatste KW) in Frankrijk zijn PB vangt van.....28 pond. Als je dit in NL niet kan vangen dan vraag ik me echt af of je alleen in een slootje vist. Ik weet niet of ik dan zo gezegend ben, maar ik heb in alle wateren waar ik regelmatig vis (en dat is max. 10 km van huis) wel vissen van dat slag gevangen. Zowel in kleinere, afgesloten wateren als kanaal en rivier, waar ik de laatste 10 jaar vrijwel uitsluitend vis.

Ik haast me om daarbij te vermelden dat ik vooral op de rivier vaak kleinere (12-18 pond) karpers vang, maar elke vis geeft mij plezier en voldoening. Ik moet er genoeg moeite voor doen en als ik een twintigplusser vang ben ik al erg tevreden. Af en toe die hele dikke vis (30plus) is dan natuurlijk geweldig, maar als die een seizoen lang niet komt, is het niet zo dat dan m'n seizoen niet geslaagd zou zijn. Misschien heb ik gemakkelijk praten met al wat echt zware jongens (35plus) op m'n conto, maar geloof me, ik vind het allemaal niet zo belangrijk meer en respecteer een visser eerder om zijn instelling en volharding dan om z'n dikke vissen. In mijn omgeving is ook zo'n karperputje waarin enkele veertigers rondzwemmen. allen met een naam en tig keer gevangen. Bergen voer en hordes vissers, slechts vissend voor veel ponden. Ik vind het bijna net zo zielig als betaalwateren. Dan vang ik maar geen veertiger!
Toch heb ik ook respect voor mensen die dat kunnen opbrengen hoor. Ik zou het er geen dag uithouden!

Met vriendelijke groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-12-2005 08:41

Nou vergat ik nog een beeld te schetsen van mijn riviervisserij:
Ongeveer 600 uur vissen (alleen nachtsessies van 20.00 uur tot 10.00 uur de volgende morgen gemiddeld) levert meestal tussen de 20 en 30 vissen op, waarvan de meesten onder de 20 pond. Meestal 5 tot 6 twintigplussers daarbij en als ik geluk heb 1 of maximaal 2 dertigers. Om de 2 tot 3 jaar zit er dan een 35 plus vis bij. Veel blanken, zoeken, voeren (ong 300 kilo boilies per jaar, mais durf ik niet eens te vertellen)
en veel last van scheepvaart, stroming, eb en vloed (scheelt anderhalve meter en dat 2 keer per 24 uur).

Waar ik dat dan allemaal voor doe? Avontuur, uitdaging, natuur, rust en ruimte, enz. Veel belangrijker toch?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-12-2005 11:10

Aaron, het klopt helemaal wat je zegt, dat de nadruk in de bladen vaak op de vangst ligt en niet op de geinvesteerde tijd om daadwerkelijk die vangst uiteindelijk te doen. Ikzelf probeer het altijd wel aan te geven, maar veel mensen lezen daar simpelweg overheen jammergenoeg.

Enkele voorbeeldjes/feitjes:

>In het artikel over de Hoge schreef ik dat ik in totaal 180 sessies erover had gedaan om uiteindelijk die vis te vangen. Mensen realiseren zich niet dat dit gewoon een half jaar aan een stuk vissen is, gekeken naar het aantal nachten van de gemiddelde recreerende hobbyist karpervissen toch zeker een kleine 6 jaar vissen! Een voorjaar van een 65 a 70 nachten met welgeteld 3 vissen... En dan praat ik nog niet over de duizenden uren voeren en observeren aan het water...

>Gekeken naar de normale maatstaven draaide ik in 2004 een topseizoen, maar geen aantallen vissen, welgeteld 48 op 125 nachten vissen, waarvan een 90 tal gewoon een blank waren. Ook weer gekeken naar normale maatstaven betekent dit een 3 jaar blanken...

>Ik heb nu de eerste 30 pagina's van Eddy zijn boek gelezen, waarin natuurlijk de vangsten aan bod komen. Maar ook zeker de ontberingen die doorstaan zijn om tot deze vangsten te komen... De plaatjes kijkers zullen idd de ene na de andere grote vis zien, de echte lezers zullen ook het werk begrijpen wat gedaan is om tot dit boek vol plaatjes te komen. Een manier van vissen die fysiek als wel mentaal zeker niet is weggelegd voor jan en alleman...

Helaas is het gewoon een feit dat de meeste lezers niet de tijd nemen om daadwerkelijk begrijpend te lezen. Enkel met een roze bril de successen van iemand zien en de mooie plaatjes, maar niet de moeite die ervoor gedaan moet worden... Het is gewoon vaak praten tegen dovemans oren, helaas, maar wel een feit.

Kijk, ook ik publiceer en doe dat voornamelijk over mijn grootste dan wel mooiste vissen, gewoon omdat ik het meest trots ben op deze "prestaties". Maar dat het (constant) vangen van dit slag karpers vraagt om volledige toeweiding en ontzettend veel arbeid moge duidelijk zijn natuurlijk! Helaas wordt dit enkel door een kleine groep begrepen, vaak de mensen die zelf ook op dit slag karper vissen en ze daadwerkelijk ook weten te vangen, terwijl het gros wat "leek" is op dat gebied enkel de uiteindelijke prijzen zien jammergenoeg.

Er geldt wel dat, wil je grote vissen vangen, je natuurlijk op wateren moet vissen waar dit slag vissen huist. Dan kan je geluk hebben en een keer zo'n vis eruit pikken, terwijl je eigenlijk er geheel geen moeite voor hebt gedaan. Maar om met enige regelmaat (grote) karper te vangen, dat vraagt veel tijd, bergen arbeid en een zeer strerke geestelijke gesteldheid.

Gelukkig moet ik er wel bijzeggen dat ik tijdens mijn dialezing wel regelmatig hoor dat mensen de moeite die ik doe voor mijn visserij waarderen, maar dat ze het zelf nooit op zouden kunnen brengen. Ik ben dan ook blij dat op dat moment het verhaal dan wel overkomt
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-12-2005 11:41

Bart,

Zinnige bijdrage.
Velen weten ook niet wat het is om dag in dag uit naar het water te rijden en de stekken te bevoeren.
Om wekelsijks in de keuken te staan om kilo's boilies te draaien.

Eddyis wel iemand die veel voor zijn visserij dioet en veel voert en ook dagelijks zijn stekken bevoerd.

Tuurlijk, alleen maar dikke vissen in het boek, maar hij heeft er wel zijn best voor rgedaan en kan gewoon goed vissen, klaar!

Maar hij vist wel op wateren waar die vissen zwemmen en de meesten hebben niet van dat soort wateren in de buurt.
Kijkend naar mezelf...
Bij mij heb je heel weinig wateren waar je met enige regelmaat een 15+ vis vangt...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-12-2005 11:44

Willem Barnas schreef:Eén woord:

VERNEUKERATISME

Mazzel,
WB :wink:


Ander 'woord'..

"INVESTEREN", en veel ook!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-12-2005 11:54

Daar heb je gelijk in Marijn, kijk als de wateren in Nederland zouden liggen en ik de mogelijkheid had zou ik het wellicht ook doen. Het is een visserij die ik ook niet beoefen, denk dat ik het niet zou kunnen, hij vangt voornamelijk aantallen waar ik het ooit in een maand mee moet doen. Geef mij maar af en toe een visje, anders moet ik te hard werken :wink: De meeste wateren zitten nu eenmaal een paar of 1 dikkere vis, als ze er uberhaupt al zwemmen (wat jij ook aangeeft). Wateren met een hele trits dikker dan gemiddelde vissen zijn er maar heel weinig... En al zitten ze er, je moet ze ook nog maar eens zien te vangen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

12-12-2005 15:07

Wat ik uiteindelijk bedoelde was;

Het lijkt alsof het vangen van grote vis vanzelf gaat. Maar de uren die je er moet aan besteden,het zgn BLANKEN,is ook het vermelden meer dan waard!!
Het gaat ALTIJD om de beleving van je eigen visserij,dus niet hoe groot de vis is en hoeveel.
Bart en Marijn,ik weet na heel lang karpervissen,hoeveel moeite vaak een vis kost en dat delen veel vangers vaak niet mede!!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!