operatie overstort van Willem Barnas


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-11-2005 13:21

Marijn zei,

"Deze enzymen knippen idd de eiwitten in kleine stukjes, waardoor het voedsel wordt verteerd. "

Maar is het niet zo dat;
Enzymen eiwitten(ook koolhydraten en vetten) knippen in voor de karper opneembare stukjes. Dat is de functies van enzymen meer niet toch?

Zijn die stukjes klein genoeg dan kan de karper ze toch gewoon m.b.v. de darmen in het bloed opnemen? (zal vast iets complexer liggen)

Neem bijvoorbeeld druivensuiker (glucose?) deze stof bezit al dusdanige korte ketens dat dit althans bij de mens, bijna zonder enige bewerking in het bloed opgenomen kan worden. Hebben we hier enzymen, darmbacterien etc voor nodig?? ik vraag het me af

Maar ben dus benieuwd waarom o.a. marijn zegt dat eiwitten (ook al zijn ze voorverteerd tot aminozuren) niet opgenomen kunnen worden door de karper in de winter.

De verklaring van de enzymen deactiveren en daardoor is er geen opname van voedingsstoffen mogelijk is mij iets te simpel!

Dus kom maar op mensen! harde bewijzen wil ik zien :)

Mvg Ulco,
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-11-2005 13:22

Sjoerd haalt er een interessant punt bij: de energiebalans in de winter.
Dit is wat ik er eens over schreef (september 2004) in een artikel wat op Carpweb.nl is geplaatst. Het is een gedeelte uit dat artikel.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ondanks dat de EAT in de praktijk zeer succesvol kan zijn sta ik niet achter theoretische benadering en onderbouwing. Praktijkresultaten zijn niet altijd een waterdichte bevestiging van de theorie. De EAT gaat uit van de behoefte aan voedingsstoffen die grote (kweek)karpers hebben. Maar volgens mij is een groot gedeelte van het succesvol zijn van de EAT te verklaren door de karpers die niet c.q. minder vaak gevangen worden en hun behoefte aan voedingsstoffen. In de zomer vang je aan boilies met een laag vet- en eiwitgehalte inderdaad gemakkelijk grote(re) karpers. Dat komt volgens mijn bescheiden mening niet omdat grote karpers koolhydraten prefereren maar omdat kleinere karpers eiwitten prefereren. Kleinere karpers moeten nog groeien en hebben daarvoor eiwitten nodig. Door te vissen met laag-eiwit boilies voorzie je minder in de behoefte van de kleinere karpers en vang je dus minder kleinere karpers en lijkt het alsof je een topaas hebt voor grote(re) karpers. De gemiddelde gewichten zijn immers relatief hoog (vooral als je ook nog eens het afromen hanteert). Maar goed, de essentie van Evert zijn eerste boek was het vangen van GROTE karpers. En dat lukte aardig om maar eens een eufemisme te gebruiken.

Ik vang me in de zomer soms helemaal scheel in kleinere karpers. Visjes tussen de 4 en 10 pond krijg ik regelmatig in mijn landingsnet. Dit slag vissen bleven toen ik nog met koolhydraatboilies viste achterwege. Alsof ze er niet zaten. Deze kleine vissen hebben een absolute voorkeur voor eiwitten in de boilie. Broodnodige eiwitten om tot volwassen karpers uit te groeien. Denk nu niet dat je door eiwitrijke boilies geen grote karpers kunt vangen. In tegendeel. Je zult je echter vaker door de kleinere vissen heen moeten vissen, al helemaal als je zgn. ‘liquid food’ attractors gebruikt. De macht van het getal gaat dan namelijk ook een rol spelen. Statistisch gezien moet je namelijk uiteindelijk ook een grote karper vangen. Door de afroomtheorie te hanteren kun je dit effect uiteraard versnellen. De liefhebbers moeten mijn bijdrage aan de jubileumrotary van de KSN (De Karper 63, maart 2004) nog maar eens nalezen.

In de winter gaat de EAT uit van een verhoging van het vet- en eiwitpercentage. Grote karpers zouden hier in de winter extra behoefte aan hebben. In absolute zin klopt dat natuurlijk. Een grotere karper heeft een groter lichaam namelijk. Relatief gezien is de behoefte aan eiwitten volgens mij kleiner. Dit vanwege het feit dat een grote karper (bijna) uitgegroeid is en dus minder weefsel hoeft opbouwen. Qua energiebehoefte ligt het een klein beetje genuanceerder. In absolute zin is deze groter maar relatief gezien zal dit ten opzichte van een kleinere karper ongeveer gelijk zijn. Selecteren in de winter op grote karpers door verhoging van het eiwitgehalte vanuit de optiek van weefselopbouw is dus vreemd (weefselherstel daargelaten). Als je de eiwitten ziet als energieleveranciers (evenals vetten) dan zit er een kern van waarheid in de selectiemethodiek. Maar ja, dan zou je de extra eiwitten ook achterwege kunnen laten en nog hoger kunnen gaan zitten met je vetgehalte om hetzelfde effect te bewerkstelligen.
Ik sla even een zijstraatje in. Als het kouder wordt en het is te verwachten dat er weinig voedsel te vinden is dan maken de karperhersenen een hormoon aan dat een signaal geeft aan de karperdarm om te stoppen met functioneren. Er worden dan minder enzymen aangemaakt die zorg dragen voor de vertering van het voedsel. Op deze manier wordt kostbare energie bespaard. Als de karper dan toch gaat eten dan kan het spijsverteringskanaal zo slecht werken dat er niet voldoende energie uit het opgenomen voedsel gehaald kan worden. De peristaltiek kost dan meer energie dan dat er gehaald wordt uit de (slechte) vertering van het voedsel. Uiterst inefficiënt dus. Het kan in extreme gevallen zelfs zo inefficiënt zijn dat de karper ophoudt met eten en terugvalt op zijn eigen vetreserves.

In een dergelijk geval van slechte vertering is het weliswaar een optie om de karper gemakkelijk verteerbaar voedsel voor te schotelen maar je moet uitkijken dat je de karper niet verzadigt. Daarom is het minstens zo belangrijk om te weten wat de verteerbaarheid van je voedsel is dan dat je weet hoeveel eiwit en vet er in je boilie zit. Je kunt een boilie met veel eiwitten en vetten in de winter best wel succesvol laten zijn maar dan moet je zorgen dat er ook flink wat onverteerbare ingrediënten gebruikt worden. Uiteraard binnen het gegeven dat er in de winter minder enzymen aanwezig zijn in de karperdarm die ook nog eens slechter of helemaal niet functioneren omdat de watertemperatuur zo laag is, afhankelijk van het type enzym. Je zou dus kunnen stellen dat alle voedsel in de winter per definitie moeilijker verteerbaar is. Deze stelling is niet helemaal waterdicht maar verduidelijkt wel een aantal zaken.
Aan de andere kant kan het gebeuren dat je met een boilie met relatief weinig eiwitten en vetten maar die wel erg goed verteerbaar is, in de winter geen vis gevangen krijgen. De vis genereert dan te veel energie. De kunst is dus om tussen deze beide uitersten te balanceren.
Omdat de verteerbaarheid van de meeste reguliere boilie-ingrediënten redelijk tot goed is kun je in het algemeen toch wel stellen dat de energievoorziening en het verzadigingsniveau bij een hoog vet- en eiwitgehalte in de winter relatief hoog is. De ‘aasfreaks’ onder ons hebben meer kennis van zaken en zullen dit genuanceerder zien (maar wij begrijpen elkaar wel). Daarom wordt over het algemeen ook geadviseerd om in de winter niet te hoog te zitten met je vet- en eiwitgehalte (wederom een beperkte motivatie). Dus ondanks de lage watertemperatuur en de slechte vertering leveren deze boilie-ingrediënten in de winter toch nog relatief veel energie c.q. zorgen zij voor een groot verzadigingsgevoel. Als stelregel kun je zeggen dat vetten sneller verzadigen dan koolhydraten en ruim 100% meer energie leveren dat koolhydraten en eiwitten. Eiwitten leveren net zo veel energie als koolhydraten maar geven een groter verzadigend gevoel.

In de winter is een karper sneller verzadigd (als de vis al eet). Je kunt je voorstellen dat een grote karper in principe minder snel verzadigd is als een kleinere. Het lichaam is immers groter en kan dus hogere energiewaardes en voerhoeveelheden aan zonder verzadigingsgevoel. Als je nu in de winter gaat voeren (met hoge eiwit- en vetpercentages) dan verzadig je dus sneller de kleinere vissen en vang je de vissen die je (nog) niet of minder hebt verzadigd. Meestal zijn dan de grotere exemplaren. Deze biggen zitten nog niet aan hun ‘tax’. Hieruit zou je ook kunnen afleiden dat grote karpers in de winter in principe een grotere behoefte aan voedsel (energie) hebben dan kleinere karpers, ook al is deze behoefte an sich zeer klein. Dit verklaart dan weer waarom de grotere exemplaren in de winter soms relatief gemakkelijk gevangen worden. Dit zijn in hele grote hoofdlijnen mijn motivaties waarom ik denk dat de EAT niet helemaal klopt, ondanks dat de praktijkresultaten boekdelen kunnen spreken. Er zijn natuurlijk vele uitzonderingen op de regel zoals de mate van dressuur, voedselsnijd, etc. maar daar ga ik nu niet verder op in.

Let wel. Ik heb het in het vorenstaande steeds over situaties waarin voorgevoerd wordt. De instant-visserij kent geheel andere wetten en normen.

Blijft staan dat veel commerciële aasfabrikanten verteerbaarheid nogal eens verwarren met doorlooptijd in de karperdarm. Er zijn namelijk producten die slecht verteerbaar of onverteerbaar zijn maar relatief snel het darmstelsel doorlopen. Vaak wordt dan – ten onrechte – gesteld dat het product goed verteerbaar is.

Overigens kun je natuurlijk ook ‘spelen’ met de gewichtshoeveelheid die je voert in combinatie met het aantal voerdeeltjes (boilies). Des te meer energie een boilie levert en des te groter het verzadigingsgevoel is, des te minder gewicht zou je in de winter moeten voeren. Door de boilies in een dergelijk kleiner te maken hoef je geen afbreuk te doen aan het aantal voerdeeltjes.
--------------------------------------------------------------------------------------
Tot zover dit citaat uit eigen werk (komen al die oude schrijfsels nog een keertje van pas ook). :-)
M.vr.gr.
Roelof
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-11-2005 13:46

Mijn posting net te vroeg geplaatst :)

Komt die roelof weer aan met een lap tekst!!!

Roelof zei:

"Als het kouder wordt en het is te verwachten dat er weinig voedsel te vinden is dan maken de karperhersenen een hormoon aan dat een signaal geeft aan de karperdarm om te stoppen met functioneren. Er worden dan minder enzymen aangemaakt die zorg dragen voor de vertering van het voedsel. Op deze manier wordt kostbare energie bespaard"

Als er nu het hele jaar door voldoende voedsel te vinden is (ook in de winter) zullen de karperhersenen dit hormoon naar alle waarschijnlijkheid niet afgeven toch?

Daarom vangen mensen die constant voeren richting en in de winter soms beter? je moet de darmen aan de gang houden

Dit verhaal gaat in tegen hetgeen marijn zei, in de winter worden er geen stoffen opgenomen.

Nogal variabelen waarmee rekening zijn te houden richting de winter en de te kiezen ingredienten. Heeft de vis in het najaar maar heel beperkt voedsel kunnen vinden dan kan het best zijn dat ze in de winter nog prima te vangen zijn op voedingsrijke bollie lijkt mij?? gewoon omdat de behoefte er nog is om een vetreserve op te bouwen en visa versa.

Hoeveelheid energie (kj) welke de vissen uit eiwitten, koolhydraten en vetten halen wordt vaak vergeleken met wat de mensen eruit halen. Maar is dat wel te vergelijken? Ik meende dat o.a. mitsz hier reeds andere beweringen over gedaan/ gevonden had.

Kortom nog steeds een vrij grijs gebied, maar met een brede gezamenlijke discussie komen we misschien wel in een licht grijs gebied terrecht :D

Kom op mensen reageren graag! vindt dit super interresant

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Reinout Spijkerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-08-2002 02:00
Locatie: Delft

02-11-2005 13:48

John van den Berg schreef:Om het gelijk maar plat te zeggen vond ik het een waardeloos stuk.

Hij gaat naar een water wat hij al verguisde.
Meneer vangt niets, de schuld van andere karpervisser ja want die voeren te veel. :o

Nu ben ik geen veearts maar ik weet wel dat leververvetting meer voorkomt bij biologisch afgemolken koeien dan bij een mooie dikbil.
Zeker is ook dat leververvetting te maken heeft met de hormoonhuishouding.


Ga lekker rustig op een rivier zitten, daar is de overstort aan voer zo weg als er weer een mooi groot schip langs komt.

Maar goed ik zal wel weer te eenvoudig zien......

Visgroet John.

Hopelijk vangt Willem deze winter beter. :wink:
Gebruikersavatar
Reinout Spijkerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-08-2002 02:00
Locatie: Delft

02-11-2005 13:51

waardeloos vind ik echt te kort door de bocht in deze... de auteur lokt er wel een zinnige discussie mee uit ... kijk dat sommigen waardeloos commentaar geven a la .... maar goed dat doen er wel meerdere de laatste tijd hier op hetr board. Makkelijk he commentaar leveren....

Keep up the good work Willem !!! ;-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-11-2005 14:10

Ulco,

De lap tekst van Roelof is zeker bruikbaar, maar wat ik aangaf was dat de enzymen bij een temp. van 7 graden of minder niet meer werken.
Ze worden als het ware in slaap gesust door e natuur.

Door stug door te blijven voeren bereik je natuurlijk een situatie dat de karper actief blijft, maar conform de spelregels van de natuur zou dit niet mogelijk zijn omdat de enzymen bij 7 graden of kouder stoppen met functioneren.

Lastige materie...

Overigens citeer je mij verkeerd...
Ik heb niet gezegd dat er in de winter geen stoffen worden opgenomen, maar de eiwitten zullen niet meer worden verteerd, vanwege het feit dat de enzymen stoppen met functioneren.

Als het water nog een temp van 7 graden of meer heeft, lakan je nog steeds goed vis vangen, als je een voerstek netejs onderhoud, zal je genoegvis kunnen vangen, zoalng je de eiwitpercentage maar relatief laag houd (wat Roelof zei, makkelijk verteerbare ingredienten)


Maar ook al is het water kouder dan 7 graden, dan nog kan je op een vismeelboiile vis vangen, waarom...??
Ik denk macht der gewoonte... Het lichaam kan de boilie (gezien de spelregels der natuur) niet meer verwerken, maar waarom vreet dat stomme besst dan toch nog een vieze vette vismeelbol stijf van de eieitten...??
Ik denk echt dat dat gebeurd vanwege het feit dat hij gewoon gewend is om iedere dag op een kant en klare tafel aan te schuiven en een paar van die bollen te vreten.

Of dat aan het hormoon ligt weet ik niet, maar dat zou natuurlijk doordat je lang hebt gevoerd positief gecondioteerd worden, waardoor hij dus in de winter blijftvreten...



Ulco Bosma schreef:Mijn posting net te vroeg geplaatst :)

Komt die roelof weer aan met een lap tekst!!!

Roelof zei:

"Als het kouder wordt en het is te verwachten dat er weinig voedsel te vinden is dan maken de karperhersenen een hormoon aan dat een signaal geeft aan de karperdarm om te stoppen met functioneren. Er worden dan minder enzymen aangemaakt die zorg dragen voor de vertering van het voedsel. Op deze manier wordt kostbare energie bespaard"

Als er nu het hele jaar door voldoende voedsel te vinden is (ook in de winter) zullen de karperhersenen dit hormoon naar alle waarschijnlijkheid niet afgeven toch?

Daarom vangen mensen die constant voeren richting en in de winter soms beter? je moet de darmen aan de gang houden

Dit verhaal gaat in tegen hetgeen marijn zei, in de winter worden er geen stoffen opgenomen.

Nogal variabelen waarmee rekening zijn te houden richting de winter en de te kiezen ingredienten. Heeft de vis in het najaar maar heel beperkt voedsel kunnen vinden dan kan het best zijn dat ze in de winter nog prima te vangen zijn op voedingsrijke bollie lijkt mij?? gewoon omdat de behoefte er nog is om een vetreserve op te bouwen en visa versa.

Hoeveelheid energie (kj) welke de vissen uit eiwitten, koolhydraten en vetten halen wordt vaak vergeleken met wat de mensen eruit halen. Maar is dat wel te vergelijken? Ik meende dat o.a. mitsz hier reeds andere beweringen over gedaan/ gevonden had.

Kortom nog steeds een vrij grijs gebied, maar met een brede gezamenlijke discussie komen we misschien wel in een licht grijs gebied terrecht :D

Kom op mensen reageren graag! vindt dit super interresant

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-11-2005 14:12

John van den Berg schreef:Om het gelijk maar plat te zeggen vond ik het een waardeloos stuk.

Hij gaat naar een water wat hij al verguisde.
Meneer vangt niets, de schuld van andere karpervisser ja want die voeren te veel. :o

Nu ben ik geen veearts maar ik weet wel dat leververvetting meer voorkomt bij biologisch afgemolken koeien dan bij een mooie dikbil.
Zeker is ook dat leververvetting te maken heeft met de hormoonhuishouding.


Ga lekker rustig op een rivier zitten, daar is de overstort aan voer zo weg als er weer een mooi groot schip langs komt.

Maar goed ik zal wel weer te eenvoudig zien......

Visgroet John.

Hopelijk vangt Willem deze winter beter. :wink:


Beste John,
de belangrijkste bronnen van de voeding zijn koolhydraten en vetten. Vooral een teveel aan vetten hoopt zich in het lichaam op en kan dan leiden tot vervetting en schade aan organen waaronder de lever.

Leververvetting versus hormoonhuishouding, graag uitleg hoe je bij dit fenomeen komt ? een teveel aan voedsel zeker met veel eiwitten zal ongeacht het jaargetijde lijden tot vervetting van organen.

Willem heeft hier dus zeker een punt en qua zijn vangsten daar zou ik me al helemaal niet druk over maken.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-11-2005 14:35

Volgens mij eet een koi instinctief 's winters minder, om bepaalde organen rust te gunnen en tijd te gunnen om zich te herstellen. Of dit door de lichtsterkte , de watertemperatuur komt etc weet ik niet precies.
(er zijn overigens gehele studies gehouden over de invloed van licht op de biologische klok van karpers)

Ik zal zodra ik thusi ben een sprecies die energie index opzoeken en die hier neerzetten. Ik ben vanmening dat dit fenomeen een interessant licht werpt over deze discussie. Stel bijvoorbeeld dat het opnemen van visseneiwit per gram 100 Kj kost, maar het levert de vis 80Kj op, dan zorgt het eten van dit aas voor meer honger, waardoor je met eiwitrijke boilies wellicht meer vangt. Of dit goed is voor de vis denk ik van niet.

vr gr Sjoerd
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-11-2005 21:58

Nu nog niet thuis sjoerd :wink:

Andere mogen ook reageren hoor :D
Niet geschoten is altijd mis.

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-11-2005 22:46

Ach sorry jongens, d'r kwam wat tussen.

Ik heb net even het tijdschrift gepakt, maar het heeft op de terugweg uit fFrankrijk op de natte onthaakmat gelegen. Het zat helemaal aan elkaar geplakt. Ik heb gerpobeerd te redden wat er te redden valt, maar het moet eerst drogen. Misschien kan ik nog een nieuwe kopen :oops:

Ook mooi, eerst jullie lekker maken met die info, en dan...

Nou ja we zien wel hoe t afloopt met die pagina's

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-11-2005 23:18

Mijn ervaringen met wintervissen/voeren zijn gebasseerd op instant als zowel ruim 2/3 maanden elke dag door te voeren en dan inderdaad alleen maar 3/4 uurtjes te oogsten.
Mijn ervaringen waren kwa aas en wintervissen waren nihil alleen af en toe een instant sessie viste ik meer in deze periode's op snoek en af en toe een beetje feedervissen.
Door veel te lezen LEER je toch een hoop en kan je dat gaan toepassen in je eigen visserij om zodoende toch wat vruchten te plukken. Wat ik zeker weten merkte was dat door doorzettings vermogen
zeker mooie dingen te beleven zijn.
Ik vis(te) zowel op ondiepe veenplassen als het ijsselmeer.

Voorvoeren: Ik zorgde er inderdaad voor dat mijn eiwitgehalte nihil was en er haast geen Vet precentage in mijn bol zat. Om bovengenoemde redenen...( wat kan je daar bijna nog aan toevoegen MITSZ WO BIST DU :wink: ) Door het goed lopende najaarsaas door te vissen in de winter ving ik zeker de betere vissen van het water.
Ik had er zelf nooit aan gedacht maar nu Roelof schreef van dat minder eiwit in je bol betere vissen boven water komen. Kan ik dat nu alleen maar beamen. Nadat ik dit jaar meer eiwitten in de bol waarmee ik vis ben gaan gebruiken ving ik idd een pak kleinere vissen dat wil je niet weten. Nachten van 13 stuks kwamen gewoon voor. Terwijl ik jaren daarvoor nachten had van 2/4 vissen maar wel het betere slag en dat was idd zonder vismeel erin.
Maar ( jaja altijd een maar ) hoe kan het dat als ik op datzelfde water met mais dezelfde vissen vang als met de eiwitbollen en haast geen goeie vis ermee vang ( gewoon netjes 1 maispitje hkmt8 enz enz )
terwijl er in mais volgens mij niet zoheel veel eiwitten zitten :roll: ......
Kwa enzymen opbouw bla bla bla heb ik "nog" niet veel ervaring en ben dan super blij met deze topic(en serieuse reacties) en hoop er weer wat meer van op te steken. Dus hie reageer ik niet op simpelweg omdat ik er niks aan bij te voegen heb. Ik kan wel wat dingen neer gaan zetten wat ik ergens heb gelezen maar ja ik kan dat dan niet onderbouwen en doe ik dat dus liever niet.
Ik ving mijn vis s'winters dus ja waarom zou jeje er dan in gaan verdiepen..... Nog meer vangen zal je zeggen NOG meer???? :wink:
Ik gebruikte die periode in de winter dus gewoon dezelfde bol als de rest van de sessies dat jaar simpelweg om zelf te kunnen constanteren het hoe en wat..
Maar ja wie dit allemaal hierzo leest gaat in de winter door met eiwitprecentage's in zijn bollen en neemt het "risico" de hele winter voor J L te voeren en vissen.
Altijd zal er wel een dikke verlepte vieze boilie etende spiegel doorlopen die op dat moment de grootste vis van het water is.......

Instant : Zorgde ik dat ik op de vis viste en pakte een Fluotje + een zakje pelletjes That's it. Ik zie ook gauw mensen in de winter te diep vissen.
Je hoeft s'winters niet meteen naar 18m+ .
Mijn beste ervaringen op de wat diepere plassen zijn s'winters op dieptes van rond de 6/7m tot 2m...(!)
Bij obstakels zoals in water gevallen bomen maar daar zijn mijn ervaringen kwa grote vis niet zo best ( Joris W had er ooit een x een artikeltje over geschreven )

Wintervissen doorzettingsvisserij?? Het is maar hoe je het zelf invuld. Uit mijn ervaringen kan ik alleenmaar zeggen het hoeft niet!

Ik ben hier en daar een beetje afgedwaald maar ik hoop hiermee wat te kunnen bijdragen aan de topic. Als er iets me te binnen schiet dan zal ik dat morgen hier neerzetten. Ik ben nogal moe en dan lees je dit s'morgens terug en dan is het altijd zo van oo dit of dat en waarom heb je dat niet neergezet. Ik laat het even bezinken en dan komen er vast nog wel wat dingen van een iets hoger niveau :oops: uit.

Welterusten Ruud
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

03-11-2005 09:45

Sjoerd,

Volgens mij eten koi karpers winters niet instinctief minder, volgens mij doen ze dit om een andere reden. Ten eerste omdat een koi optimaal de winter in gaat. Hij heeft immers het hele jaar een uitgebalanceerd voer gekregen waardoor hij met voldoende reserves de winter in gaat, dit in wezenlijk verschil met sommige buitenwateren waar een wilde karper die reserves niet tot een maximum kan opbouwen. Ook wordt het voeren bij een watertemperatuur van 6-8 graden compleet stilgelegd, hierdoor gaan de organen natuurlijk op non-actief. Misschien is dit ook wel het falen van sommige wintercampagnes. De vetering wordt niet op gang gehouden en daardoor krijg je het na verloop van tijd gewoon niet meer op gang.

Een boilie met zoveel mogelijk voorverteerde ingrediënten vind ik wel interessant. Je slaat dan toch het stadium van de enzymen over waardoor er naar mijn mening wel benutting kan plaatsvinden, misschien iemand die hier nog een interessant onderzoekje over heeft? Is het trouwens zo dat de bacteriën in de darmen ook stoppen met werken bij een temperatuur van 7 graden, dan wordt het natuurlijk een moeilijk verhaal.

Ook heb ik interessante dingen gelezen over het toevoegen van enzymen in een boilie. Is het niet zo dat je bij toevoeging van enzymen het verteerproces bevordert? Door het toevoegen van enzymen zou je het aantal enzymen vergroten, zelfs als de enzymen dan minder actief zijn krijg je door toevoeging van enzymen ( dus in totaliteit meer) weer meer werkzame enzymen wat de vertering positief zal beïnvloeden?

Voor mij nog steeds allemaal aannames en gedachten, maar misschien dat er mensen zijn die hier wel iets zinnigs over kunnen zeggen..

Groeten,

Martin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-11-2005 09:49

Waarom eet een snoek in de wintertijd?

Waarom kun je zo verrekte goed voorns vangen in de winter?

Waarom kan ik zoveel kopvoorns vangen in de winter?

Waar komt die snoekbaars in de wintertijd vanaf?

Gewoon eens een balletje opgooien
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-11-2005 10:02

Wil, waarom komt de karper van oorsprong hier niet voor? :wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-11-2005 10:07

Peter,

Geldt dit ook voor de boerenkarpers dan? En je hebt toch ook te maken met evolutie?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-11-2005 10:33

Volgens mij dwalen we behoorlijk af met deze topic... :-?
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-11-2005 10:38

Hans Brinkel schreef:Volgens mij dwalen we behoorlijk af met deze topic... :-?


Hoi Hans,

We dwalen zeker af, maar ik vind het zelf niet heel erg omdat het toch best intressant is. Ik hoop dat we jouw goedkeuring hebben om toch nog ff verder te bomen?

Leer ik in ieder geval wel een hoop van.

Mvgr. Rene Berger
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-11-2005 10:48

Hebben alle vissen geen maag? Karper heeft geen maag waar normaal ook al een gedeelte van de spijsvertering plaatsvind. Zou een snoek bijvoorbeeld wel een maag hebben dan is het misschien te verklaren waarom die wel vis (lees veeel eiwitten) kan verteren in de winter? zal eens even googlen is vast wel iets over terug te vinden.

En nog even een vraagje voor ruud, nu je met vismeel vis vang je meer vis en ook meer kleine visen. Maar zitten die grote er nog steeds wel tussendoor? stel eerst met minder of geen vismeel was het 2 grote en 2 kleine per nacht nu is het 2 grote en 6 kleine? gewoon als voorbeeldje hoor niet dat je die aantallen altijd per nacht vangt.

Wie o wie vult deze discussie nog meer aan?

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-11-2005 10:59

Peter,is me een te makkelijk antwoord.
Er zijn teveel uitheemse diersoorten die zich wonderwel hebben aangepast in onze omgeving,waaronder dus ook de karper.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-11-2005 12:07

Wil, was ook niet meer dan een balletje opgooien :wink:

Wat ik wel weet dat de optimale voedselvertering plaats vind bij een temperatuur van 23 graden voor karpers in de darmen (zij hebben dus geen maag)hoe dit bij andere visachtige plaats vind weet ik niet ook of zij wel of geen maag hebben. Karpers overwinteren op beschutten plekken soms in het riet, of b.v. op de diepste plekken van een waterpartij. Voedsel opname komt voor in de winter is mijn ervaring op de dag rond het middag uur, in mijn vijvertje wat niet is te vergelijken, als het donker is.
Het gewicht van karper in de winter blijft redelijk stabiel wat weer te verklaren is door dat zij weinig verbranden. Zij liggen gedurende de koude periode vrij passief tegen de bodem. Heb het wel in algemene zin, (voor het geval de vliegen weer gelijk op een hoop stront springen).

mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

03-11-2005 12:50

Hoi,

Kijk eens op deze link, hier staat de anatomie van een vis duidelijk beschreven. Ook welke vissen wel en geen maag hebben en wat de functie van een maag is.

http://www.hsvhetmeuntje.nl/Anatomie.html

Grtz,

Martin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-11-2005 13:06

Het balletje was ook voor mij om eens te kijken wat mensen zouden zeggen.
Wist (toevallig) dat snoek en snoekbaars een maag hebben,door maagsappen kan er een andere voedsel benutting mogelijk zijn(of dit ook werkelijk is weet ik niet maar het lijkt me logisch)

Echter ik heb ook de voorn ertussen gezet en die heeft net als de karper geen maag,tevens is de voedsel voorkeur te vergelijken met die van karpers(ze vreten ook bijna alles).
Doordat voorns in veel grotere getallen voorkomt zijn ze in de winter ook beter te vangen(macht van het getal) en moet de voorn meer bewegen dan de karper om zijn natuurlijke vijanden een beetje te ontlopen.

Waar het echter mij omgaat is dat voorns redelijk makkelijk te vangen zijn in de winter,welliswaar ook vaak maar voor een korte periode per dag maar ze azen wel degelijk.

Mijn ervaring is dat dit ook met karpers gebeurd,ze zijn gewoon te vangen in de winter,niet overal en de stek is nog belangrijker als in de zomer maar ze azen wel.

Of het voer optimaal benut word door koudbloedige dieren(dit gevallen vissen) betwijfel ik,maar dat ze vreten is een feit,ook eiwit rijk aas word genomen,echter de hoeveelheid hier ligt lager als voor niet eiwitrijk voer.

Denk dat de gehele voedsel opname in de winter nog veel te weinig bekend is bij ons om daar iets zinnigs over te zeggen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-11-2005 15:20

Toch is het raar dat de ene vis wel een maag heeft en de andere niet. Alles in de natuur heeft een reden. Ligt misschien ook aan de soort voedsel dat veelal door die vissoort geconsumeerd wordt?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-11-2005 19:25

Rene...ben niet zo moeilijk hoor, ga maar gewoon door
Zal het wel leuk vinden als er tevens ook inhoudelijk op het stuk van willem gereageerd kan worden...al is het maar ter zijde
zijn boodschap is mijn inziens gewoonweg te belangrijk om te negeren :wink:
gr
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-11-2005 20:04

Wat ik nog niet gelezen heb is dat (bij hetzelfde voer) de verteringstijd (doorlooptijd) bij hoge watertemperaturen 4 tot 6 uur is en bij lage temperaturen oploopt tot 18 à 24 uur. Dit verklaart de snellere verzadiging en de mindere voedselopname bij lage watertemperaturen. Als je de verschillende doorlooptijden bekijkt leidt dit tot de conclusie dat je bij lage watertemperaturen op hetzelfde water ca. 1/4 van de hoeveelheid voer kunt voeren dan bij hoge watertemparaturen. Bij de winters die we hier de laatste jaren kennen en waar de watertemperatuur praktisch nooit meer naar 4 à 5 graden daalt is deze 1/4 voerhoeveelheid een redelijke leidraad.