operatie overstort van Willem Barnas


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-10-2005 06:17

Mensen, heb het stuk niet gelezen maar een ding weet ik wel. Als je links en rechts regels uit een stuk haal ben je de strekking van het verhaal totaal uit zijn verband aan het rukken.
Door iemand monddood te maken door te stellen we rossen hem allemaal een haak door zijn bek sla je de plank volledig mis. Kan nooit een rede zijn om geen kritiek te mogen hebben op zaken die in zijn ogen mislopen.
Kijk ik naar de 12 punten die hier aangehaald worden kan ik me er in een aantal uitspraken goed vinden, van andere wat minder omdat het goed uit zijn verband gerukt kan zijn of om een toelichting vraagt. Door hier ongenuanceerd mee om te gaan niet willen begrijpen wat de gedachten hier achter is of op zijn minst begrip voor andermans mening te hebben kom je op een niveau wat de mijne niet is.

Ken Willem als een bewogen kerel die net als ik de grootste moeite heeft met de wijze zoals we ook als karpervisser o.a. met moedernatuur omgaan. Dat zal zijn achter liggende gedachten zijn waar ik veel respect voor op kan brengen. Ben zelf ook zeker geen wereld verbeteraar maar karpervissers attent maken op zaken die mislopen is een verplichting die we allemaal zouden moeten hebben.


Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-10-2005 07:14

Ken het artikel niet.

Mij valt op dat iedereen altijd meteen op de man begint te spelen en niet echt ingaat op het geschrevene.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, als dat niet de mening is die jij deelt dan is dat toch niet erg?

Aggree to disaggree ........

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

30-10-2005 07:22

Eddy,NEE ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je zulke gevoelen voor een vis uberhout kan hebben en als je deze gevoelens dan wel mocht koesteren dan sla je geen haak in zijn bek.
Wanneer dit wel het geval mocht zijn wordt het mischien toch tijd voor een bezoek aan een psychiater.
Peter de strekking van het gehele verhaal was goed en daar ga ik ook helemaal met hem in mee(had ik volgens mij ook al aangegeven)alleen wat mij tegen de borst stuit is wat ik al een paar maal heb aangegeven,was alleen mijn mening zoals jij en Willem ook een mening hebben,en ik geloof niet dat ik met mijn mening iemand mond dood kan maken,en dan zeker Willem niet.
Gr Mark
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

30-10-2005 07:58

Ik zelf heb het artikel net gelezen.En kan mij in de belefing van Willem helemaal vinden .De jongen heeft verdomdt goede punten aangehaalt.Over het voeren wat er op die plas gebeurt.oogklepen karpervissers noem ik het lekker met zijn allen een emmertje storten het liefst in het donker want dan zien se me niet .En dan vervolgens een andere voerder tegen het lijf lopen.He voer jij hier ook ja jij ook zie ik wel .En dan gisteren kwam ik die nog tegen met een emmer.Even dan is het toch niet gek dat je je eigen vangsten vergooit!En zo als Willem daar dan op in speel door een dunere en zeker beteren manier van voeren inzet.En dan ook nog een karper strikt klase.Er zijn legio voorbeelden te vinden en artikelen hoe het niet moet mar blijkbaar is er niet genoeg vertrouwen in het kunnen van een visser zelf.En m oet dat onderstreept worden door een camoemmer vol (lekkers) om zo een sessie aan te gaan.Onbegrijpelijk waarom dachten jullie dat het singelhook steeds vaker om de hoek komt kijken.En deze tactiek is naar mijn ervaring allen mar efectief als er veel gevoer wordt.En daarom tegenwoordig ook veel al toegepast op gesloten wateren


mijn stelling houd u geld in de zak en houd je mat nat
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-10-2005 08:06

Mannen,

Wat ik mis op deze kritiek dat er inhoudelijk slap opgereageerd wordt. Dan kan je een redelijke inhoudelijke discussie voeren en komt een kritische kanttekening in een heel ander daglicht te staan.

Peter
Gebruikersavatar
John van den Berg
Berichten: 32
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Meeuwen

30-10-2005 11:39

Om het gelijk maar plat te zeggen vond ik het een waardeloos stuk.

Hij gaat naar een water wat hij al verguisde.
Meneer vangt niets, de schuld van andere karpervisser ja want die voeren te veel. :o

Nu ben ik geen veearts maar ik weet wel dat leververvetting meer voorkomt bij biologisch afgemolken koeien dan bij een mooie dikbil.
Zeker is ook dat leververvetting te maken heeft met de hormoonhuishouding.


Ga lekker rustig op een rivier zitten, daar is de overstort aan voer zo weg als er weer een mooi groot schip langs komt.

Maar goed ik zal wel weer te eenvoudig zien......

Visgroet John.

Hopelijk vangt Willem deze winter beter. :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

30-10-2005 12:03

John van den Berg schreef:
Ga lekker rustig op een rivier zitten, daar is de overstort aan voer zo weg als er weer een mooi groot schip langs komt.

Maar goed ik zal wel weer te eenvoudig zien......

Visgroet John.

Hopelijk vangt Willem deze winter beter. :wink:


Hey John,

D'r zit zand in je haar!!!!!!!!!!!
Groet,

John
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-10-2005 12:05

John van den Berg,

Hartelijk dank, voor je inhoudelijke discussie hier kunnen we tenminste NIETS mee.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-10-2005 15:35

Heb het stuk ook gelezen

Willem zou Willem niet zijn om zijn artikel te larderen met soms extreme uitingen. Wanneer je het stuk goed leest en erover nadenkt begrijpt je wat hij bedoeld.
Wanneer veel vissers veel voeren op een afgesloten water zal dat grote invloed hebben op het onderwatermilieu. Onbewust ben je het water aan het bemesten waardoor je een groene soep krijgt. We zijn eindelijk van de fosfaten verlost uit de wasmiddelen en dan donderen we het water vol met voer!
Ook voor de karper kan het gewoonweg niet gezond zijn, vergeet niet dat gewicht niet alles zegt over de gezondheid van een vis!
En tja een wereld verbeteraar....iemand die het niet zo op heeft met zulke mensen zit gewoon vastgeroest in zijn eigen ikke ikke ikke wereld en leest niet wat er staat!
Al met al heeft onze koning der rieten zijn doel bereikt...er word over gesproken................
Rene de vries

30-10-2005 22:03

Ik heb het verhaal vandaag ook gelezen.... en ik denk gevoelsmatig dat Willem een punt heeft.... op afgesloten putjes met een hoge hengeldruk voer ik nooit en ten nimmer... en anders maar heel weinig om de vis aan mijn bol te laten wennen....
Ook weer gevoelsmatig heb ik dan het idee dat dit ook niet goed is... want je moet maar net de vis(sen) treffen die je voerbol hebben geproefd... als ik dan langs de kant sta met een pondje ballen dan bekruipt me toch altijd een gevoel van onbehagen...

wat me wel opviel aan het artikel was een foto van de ingr. zakken vol.... gezien het artikel kan ik alleen maar opmaken dat ie met hele oude ingr. vist....want weinig voer en is weinig bollen in het water is minder draaien.. is oude ingr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-10-2005 22:37

René, in de omgeving van Willem ligt ook een schitterend water van ca. 1100 ha. Geen 'putje' dus en ook geen water wat in zijn artikel bedoeld wordt. Bovendien wordt daar nauwelijks gevist, vandaar waarschijnlijk al die 'ingrediënten'...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-10-2005 09:51

Willéééééééééémmmmm!!!!!!!

Waar ben je? :wink:

Groeten,

Mark
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-10-2005 15:46

Van mijn kant toch nog weer even een paar vraagtekens over het verhaal wat Willem schrijft.

De strekking is op zich wel duidelijk alleen mis ik een goede onderbouwing!

Is het een feit dat een winterbollie per definitie moet bestaan uit veeel koolhydraten? veel (opgenomen) koolhydraten zijn vaak juist niet gezond voor vissen (maar dat is mijn mening hoor) Teveel aan koolhydraten lijdt juist eerder tot leververvetting dan vette vismeel bijvoorbeeld! Leververvetting komt niet alleen door Vetten dus!

De vissen moeten in de winter op conditie blijven en eten waar ze gezond bij blijven! veeel sweetner is dat dus per definitie niet. Er staan een licht verteerbare bol? klopt ook niet. Het is gewoon een bol die hij vreet maar hij haalt er weinig voeding uit hoor, schijt 80-90% net zo hard weer uit!

Ken het water wat beschreven wordt zelf persoonlijk vrij goed heb er een 5 tal jaren gevist en nu heel af en toe nog steeds wel eens. Vissen zijn daar zeker niet overvoert, en een explosieve groei heb ik daar nog nooit gezien! die kleine uitzetvisje groeien bijvoorbeeld helemaal niet uitzonderlijk hard bijvoorbeeld. Explosieve groei is 4-6pond per jaar en op die 1000 vissen die er daar rondzwemmen zijn er maar zeer weinig die dat halen. Waarom vang je daar in de winter weinig, juist omdat er in het najaar niet meer gevoerd wordt!! vissen vinden weinig voer meer en schakelen over naar een passieve houding omdat het rendement voedsel/energie te laag wordt. En die vissen krijg je niet meer aan de gang met een paar daagjes wat bollen strooien. Denk dat er op dat water zo rond de 1000 karpers rondzwemmen, stel 80% vreet boilies/partikels. Hoeveel kun je dan voeren voordat het merendeel verzadigd is? VEEEL kan in je wel vertellen. Mede omdat er ook een goed bestand aan brasem rondzwemt.

Te veel voedingstoffen in het water door veel voeren? ja dat kan. En vooral als er veel slecht voer gevoerd wordt. Stoffen waar de vis weinig mee kan en dus weer uitschijt. Kijk eens naar goed koivoer dan schijt de vis nog maar heel weinig uit en is de waterbelastig maar minimaal. Dus wat mij betreft iets meer het accent leggen op goede voeding in plaats van veel voeding. Vissen worden niet oud door veel voer? fout. Vissen worden niet oud, door veel verkeerd voer. Een dikke vis kan en is vaak net zo gezond als zijn iets minder dikke soort genoten.

Kleine wateren en middelgrote wateren met een lage(re) bezetting kunnen zeker overvoert raken in het najaar, maar wateren waar een redelijk tot goede bezetting op zit zijn niet zomaar overvoert. Het is vaak een mooi excuus voor het niet meer vangen van de vissen richting winter.

Eerst wel weer genoeg tekst voor vandaag!

Wat ik zeg zal ook misschien niet allemaal kloppen maar heb er wel een beetje een andere kijk op dan dat willem die heeft.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-10-2005 16:39

Ulco,
Heb je er al eens aan gedacht dat voer in de winter normaal gesproken uberhaupt niet goed verteerd kan worden, omdat bij zulke lage watertemperaturen de enzymen in de darmen van de karpers hun werk niet goed meer doen. In dit geval zou dus de kwaliteit niet uit maken, immers, wat heeft een vis aan goed voer als hij het toch niet kan verteren? Een flinke doorstroomsnelheid is naar mijn idee dan belangrijker, zodat de vissen zo snel mogelijk weer een "leeg" gevoel krijgen en weer gaan eten. Dat eten zal uit gewoonte zijn, aangezien het voor die vissen geen nut heeft. Het gaat dus om het bevredigen van een soort eetgewoonte, ipv echte honger.

Doodvoeren zal misschien op grote wateren niet zo aan de orde zijn, maar ik ken meerdere kleine tot middelgrote circuitplassen waar het elk najaar weer hetzelfde verhaal is.

Als we het hebben over een water van een hectare of , hier zwemmen naar schatting zo'n 70 vissen op, waaronder een aantal gewichtige exemplaren. Vorig jaar waren daar op meerdere plekken gewoon twee of drie mensen aan het voeren, die dat van elkaar wisten en toch gewoon doorvoerden. Nou zou dat nog niet zo'n probleem zijn als het bijvoorbeeld om een pondje per dag zou gaan, maar we hebben het hier over meerdere kilo's per persoon per dag per stek. Volgens mij hebben we hier geen ingewikkelde rekensommen nodig om tot de conclusie te komen dat er gewoon te veel voer in gaat.
Veel karpervissers zijn gewoon te koppig om op dit gebied zelf te gaan matigen, of om desnoods ergens anders heen te gaan, met als gevolg dat de mensen tegen elkaar op voeren. Ik vind het een erg nobel streven van Willem om juist dat soort mensen eens aan het denken te proberen te zetten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-10-2005 17:18

Hallo Daaf,

Wat jij zegt klopt grotendeels, vissen verteren het grootste gedeelte niet in de winter maar als ze er echt niks meer uit zouden halen zouden de vissen alleen maar afvallen omdat ze wel energie verbruiken maar geen energie uit de voeding halen. Op zo'n punt gaan de meeste vissen over naar een pasieve houding en vreten ze praktisch niks meer. Persoonlijk denk ik dat vissen toch nog wel iets aan voeding uit een goede bal kunnen halen, en daardoor langer blijven eten. De doorstroming van voer in het darmstelsel is zeker belangrijk, blijft het te lang zitten kan het zelf bloedvergiftiging tot gevolg hebben omdat voer als het ware gewoon verschilt in de darmen. Oude producten verschimmelen eerder omdat daar al bij inname veel meer schadelijk bacterieen inzitten.
Welke ingredienten zorgen voor een goede doorstroming van het voer in de koudere periode? durf het je zo niet te zeggen. In hoeverre is bewezen, wat een karper (niet) op kan nemen/verteren aan voedingstoffen in de winter?

De activiteit van enzymen verminderd dat is zeker maar vallen die helemaal weg of werken ze gewoon minder goed?? en geldt dit voor alle soorten enzymen?

Kortom wat mij betreft nog steeds vrij lastige materie maar moeilijk harde conclusies aan te verbinden zijn.

Mvg Ulco,
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-10-2005 19:25

Heren,

U kunt het schudden met de doorvoor snelheid van de darmen, om de dood eenvoudige reden dat bij lage temperaturen de stofwisselingorganen van een koudbloedig beestje als de karper op een heel laag pitje staan.

Peter
________________
De wens is de vader van en gedachten.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-11-2005 11:09

[quote="Michel Hollaar"]

Ander voorbeeld uit een recent krantenartikel :

Op Voorne Putten zijn naar schatting permanent zo'n 70.000 ganzen te veel, die schijten gelukkig ook niks in het water.
Daar kan ik in ieder geval niet tegen opvoeren.

Aansluitend :

Ik liep jongstleden woensdag met Frankie van Amerongen over een van onze eilanden langs een leuk watertje. Leuk totdat daar ongeveer 10- van 70 duizend overtollige ganzen kwam overvliegen.

Het hagelde gewoon ganzenstrond. Errug leuk watertje was niet zo leuk meer hoor.

quote]
Hopenlijk had je toen wel je muts op :P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-11-2005 11:15

Michel Hollaar schreef:Zonder het schrijfsel van Willem tekort te willen doen, hij heeft namelijk wel een punt.

Er zijn nu eenmaal afgesloten wateren die door overmatig voeren naar de sodemieter geholpen worden.

Maar na acht pagina's tekst, en nu is het mijn beurt om te overdrijven en zwart-wit tegen over elkaar te zetten, begint het op doordrammen te lijken en daar hou ik niet van.

Je maakt je punt en klaar, geen zeven herhalingen in andere bewoordingen, dat haalt je eigen punt in mijn ogen namelijk weer onderuit. Je ramt iets scherps in iemands strot en klaar, geen zeven overbodige steekwonden, geen overkill, dat stoot af, schiet zijn doel voorbij, is overbodig, is onnodig overdrijven, ben ik al bij zeven? :wink:

Verder wil ik Willem wel eens zeven jaar op het door mij beviste eindstuk van een rivier willen zien vissen. Ik durf te wedden dat hij zijn zienswijze over hoe een karper van 85 cm eruit zal moeten zien zeker bijgesteld zal hebben. Waarom ? Door selectief te vissen. Op welke wijze? Hoe paradoxaal, door te voeren. :o

Michel,
De hoeveelheid tekst daar kun je inderdaad wel over discusieren, persoonlijk heb ik me er niet aan gestoord. Lees dan toch liever dit soort berichten met veel tekst en met een inhoud (waarschuwing) dan het zoveelste succesverhaal in een karpermagazine :wink:

Je vergelijking met de door jou beviste eindstuk van een (stromende ) rivier t.o.v. de stilstaande kleine plas lijkt me wat op appels met peren vergelijken :-?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-11-2005 11:24

Eddy Norder schreef:
mark res schreef:Citaat van willem:
ik verdom het om nog langer mijn mond te houden, want ik houd van dat beest. Dat stomme fijne beest met zeven vinnen en een vriendelijke kop. ik verdedig hem met deze pen, omdat hij zelf niet schrijven ken".
Iedere niet vissende leek die dit leest moet volgens mijn denken dat de schrijver van deze tekst een ongelooflijke grote vijver moet hebben waar hij deze vissen elke dag vertroeteld en te eten geeft.
Maar nee hij gaat naar het water om een haak in zijn bek te slaan,volgens mij doe je dat niet wanneer je van een karper houdt.(Ik zou het nooit bij mijn hond doen)
Ik wil er overigens bij vermelden dat de intentie van het artikel wel goed is maar ook dat het vol met tegenstrijdigheden zit.
Een karper is voor mij een uitheems dier waar aan ik plezier beleef door hem te vangen,maar hierbij realiseer ik me ook dat ik een dierenbeul benniets meer of minder.
Ik schrijf dit ook omdat we met zijn alle niet zo hypocriet moeten doen of we om de karper zouden geven.
En dan volgende week naar de Ebro of de Moesel om daar met een levende karper aan een stuk lood op Meerval te gaan vissen.
Gr Mark


Het eerste vet gedrukte is Willems mening cq gevoel, het tweede vetgedrukte is jou mening. Wie ben jij om over willems gevoel te oordelen?? Jij beweert hiermee dus dat het gevoel wat willem heeft niet oprecht is en hypocriet, in jou ogen misschien maar heb je er wel eens aan gedacht dat iemand zulke gevoelens kan koesteren voor zo'n dier ondanks dat hij hem probeert te vangen? Je hebt zwart en je hebt wit maar daartussenin heb je een hele hoop grijstinten. Het is niet altijd zwart of wit. Aan welke zijde ik sta laat ik dan ook bij deze in het midden.

Dat is eigenlijk ook het enige wat ik eraan vuil wil maken.

Gr.
E.

Eddy
Wijze woorden, t's wat je zegt..elke sportvissers kent zo'n beetje dit dillema en zal voor zich zelf af moeten wegen wat wel en wat niet door de beugel kan...waarmee we wel de aangereikte suggesties uit het verleden ter hand moeten nemen. (voorbeelden: Gedragscode KSN / weidelijk vissen / wel of geen weerhaak etc etc)
Hiermee wil ik dan ook aangeven dat het artikel van Willem in mijn ogen ook een aangereikte suggestie is waar hopenlijk iets mee gedaan word.
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-11-2005 12:06

Hans Brinkel schreef

" Michel,

Je vergelijking met de door jou beviste eindstuk van een (stromende ) rivier t.o.v. de stilstaande kleine plas lijkt me wat op appels met peren vergelijken. "

Hans,

laat Willem nou zelf in zijn artikel, mij van zowel die appels als die peren proeven. Dat getal zeven in mijn posting komt niet zomaar ergens vandaan waaien. ( Bladzijde 39 bovenaan middelste kolom.)

Verder vraag jij in je alleerste posting.

So.... Wat vonden jullie ervan?

Willem heeft een punt. En ik vond het een drammerig artikel.

So .... dat vond ik er dus van.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-11-2005 18:50

Michel,
Bedankt voor de uitleg...t's me nu duidelijker.
gr
Hans

p.s. heren, vanavond een pc onderhoud..wellicht ben ik een paar dagen off line
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-11-2005 07:31

Hallo Peter,

Peter Otte schreef:Heren,

U kunt het schudden met de doorvoor snelheid van de darmen, om de dood eenvoudige reden dat bij lage temperaturen de stofwisselingorganen van een koudbloedig beestje als de karper op een heel laag pitje staan.

Peter
________________
De wens is de vader van en gedachten.


Houdt dit in dat er helemaal geen doorvoer is Peter? ben wel benieuwd omdat dit voor mij altijd een vrij duister verhaal is geweest.

O.a. enzym werking daalt sterk bij lage temperaturen (onder de 7?) maar wat doen enzymen vooral? deze "knippen" o.a. toch de eiwitten, koolhydraten en eiwitten in opneembare voedingstoffen? en als je nu eens deze stoffen in voorbewerkte toestand toevoegd in de winter? Voorverteerde vismelen, enkelvoudige zetmelen? e.d. kan de vis er dan nog steeds weinig tot niks mee in de winter?

Ben benieuwd wie hier iets over kan en wil zeggen.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-11-2005 08:21

Ulco,

de enzymen werken helemaal niet meer bij een temperatuur van onder de 7 graden.
Deze enzymen knippen idd de eiwitten in kleine stukjes, waardoor het voedsel wordt verteerd.

Als de enzymen niet meer werken zullen de eiwitten niet meer worden verteerd door de karper.
Een voorverteerde vismeel zal dit probleem, m.i. niet verhelpen.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

02-11-2005 11:13

Heren,

Dat die enzymen bij 7 graden niet veel werk verrichten is mij duidelijk. Toch zit ik daarmee met een dillema, kijk bijvoorbeeld maar naar het doorvoeren vanaf het najaar en dit doortrekken naar de winter. De vis blijft dan wel van de voerplaats afkomen wat mijnsinziens er op wijst dat de vis toch echt aan het azen is.

Dat de vis dan aast is duidelijk maar waarom zou ze dat doen als er geen benutting meer is van de voedingsstoffen in een boilie. Dan zou de vis zichzelf toch tekort doen? Ze verbrand wel reserves maar ze vult dit niet aan omdat er geen vertering en opname is, dan is het toch vreemd dat die voerstekken soms de hele winter vis blijven produceren? Een vis moet toch snel genoeg merken dat de opname van voedsel hem niets oplevert waardoor hij stopt met azen. Mss. dat het gewoon constant de impuls is of toch gewoon een verschil tussen theorie en praktijk?

Shoot me, voor mij nog steeds grijs gebied maar hopelijk dat er mensen zijn die dit stadium wel reeds hebben doorgrond..

Grtz,

Martin
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-11-2005 12:21

Martin,

Er geldt een bepaalde standaard voor voedingsmiddelen, die staat voor hoeveel energie het kost om bepaalde voedingsstoffen om te zetten in energie. Het kan zijn dat in de winter, door gebrek aan werking van enzymen het bijna meer energie kost om het eten te verteren dan de energie die het oplevert.

Dat zou deels verklaren waarom vissen dan toch blijven eten. Het kan zelfs zover gaan dat vissen daarom zoveel verbranden dat ze zichzelf opverteren.

Dit even heel ruwweg gezegd. In de laatste editie van KoiWijzer staat een uitstekend artikel hierover, wat precies uiteenzet hoe de spijsvertyering van een karper verloopt, zowel in de zomer als in de winter.

vr gr Sjoerd