vissterfte bedreigt world carp classic 2005


Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-09-2005 19:52

Jeroen Hof op't schreef:Omdat wij er niet veel aan kunnen doen, of dacht je dat het via dit board wel zou kunnen. De Franse regering zou hier een aantal personen voor moeten betalen, die een controlerende taak bewerkstelligen maar volgens mij komt dit nog niet echt voor.


Een stukje bewustwording kweken misschien dat je je spullen moet ontsmetten bij terugkomst en vertrek als je b.v. naar het buitenland gaat?

Als dit board daar niet geschikt voor is, waar dient het dan wel voor?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 19:54

Jeroen, geen enkele regering zal ooit maar de geringste inspanning doen voor wat karpers of dooie karpers, is totaal niet van belang voor welke regering dan ook.

Ik weet niet of er nu voor de wedstrijd daar ook opnieuw karpers zijn uitgezet, vóór de vorige wedtrijd op Amance wel. Dit is de verantwoordelijkheid van de visrechthebbende (dezelfde als voor Orient en Temple) en van niemand anders.
Helaas is (was) men in Frankrijk nog niet zover om alleen maar vooraf op ziekten (steekproefsgewijs) gecontroleerde pootkarpers uit te zetten. Mogelijk is dat ook de oorzaak van deze ellende op Amance.

Het is te hopen dat na Du Der en Amance men veel voorzichtiger gaat worden met het zonder meer uitzetten van pootkarpers, anders zullen er ongetwijfeld nog meer Franse wateren volgen met vissterften.

Ook de Engelsen geven weinig ruchtbaarheid aan wat daar is voorgevallen m.b.t. visziekten. Volgens de Environment Agency en Cefas (beide in feite regeringsinstituten) zijn er al op meer dan 170 Engelse wateren karpersterften opgetreden, terwijl men nog steeds de echte oorzaak niet heeft kunnen achterhalen. Tevens zijn er enkele jaren geleden ook een aantal Engelse wateren getroffen door een karperziekte, maar op deze privé wateren werd de Environment Agency niet eens toegelaten.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-09-2005 20:02

Hallo Aart,

Ik ken dus ook de verhalen van de sterftes in Engeland, die in Roemenië, België en vooral die in Nederland, enz, enz. Erg opvallend is het feit dat er sterftes optreden op (bekende kanjer)wateren in ons land en in België waar jongens vissen of hebben gevist die ook op de wateren in het buitenland hebben gevist waar de afgelopen jaren grootschalige sterftes zijn geweest. Ik ben beslist geen deskundige op dit gebied, maar een speurtochtje op i-net leerde dat virussen niet zomaar weg zijn bij het opdrogen van je materialen die in aanraking zijn geweest met een besmette vis.

Worden er nu misschien mensen wakker?!

Wellicht ben jij meer deskundig op dit gebied, of iemand anders. Als dit het geval is, graag eens wat goede voorlichting of info over dit onderwerp.

Hoeveel honderden of duizenden vistrips zijn er niet op du Der vanuit Nederland ondernomen de afgelopen jaren?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 20:24

Bas, je weet wat we destijds van de prof op de UV Wageningen als antwoord op deze vraag hebben gehad, en dat is zeker niet zomaar iemand die even een antwoord uit z'n mouw schudt.

Ik heb grote twijfels over wat jij schrijft m.b.t. Du Der daar er de laatste jaren nog nooit zo weinig meldingen in ons land over karperziekten zijn binnengekomen als dit jaar, dit strookt niet met elkaar...

M.b.t. het reinigen/ontsmetten van vismaterialen zal ik nogmaals de mening van enkele deskundige biologen op dit gebied vragen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-09-2005 21:42

Ben er toch niet gerust op Aart. Watertemperatuur in Nederland was ook in geen jaren -gemiddeld genomen- zo laag. Over het algemeen wordt voor het gemak de meest voor de hand liggende verklaring voor waar aangenomen in de trant van "ach, er zijn daar laatst vissen uitgezet", wat vaak niet eens het geval is. In mijn omgeving is al tamelijk veel kapot gegaan. Als je daar mee geconfronteerd wordt ga je er toch wat anders over denken dan dat hier op het board over het algemeen het geval is.
Enne, in Frankrijk gaat het wel erg hard op deze manier..........
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

22-09-2005 11:00

hans van der kolk schreef:de reden was dat ze op amance een grote vissterfte was geweest die een heel groot gedeelte van het totale bestand heeft uitgeroeid dat is dus voorn brasem karper zeelt en ga maar verder.


Hoe kom je erbij dat er vissterfte is geweest???
Heb je een linkje ofzo?