Een ontnuchterende ervaring...


Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

19-09-2005 11:52

Stekkenpezers,

Ik had er wel een van gehoord maar eigenlijk nog nooit echt last van gehad bij mij op het kanaal. Dat komt vooral door mijn manier van vissen en stekkeuze. Ik vis praktisch alleen in het weekend en dan ook nog alleen in de ochtenduren. En mijn stekken zoek ik vooral op plekken waar ik nog nooit andere vissers heb zien zitten. Ik geloof op een kanaal sowieso niet in vaste stekken en denk meer in stroken. In het voorjaar moet ik daar zitten , in de zomer is daar nog wel een visje te vangen en in de herfst zoek ik het weer ergens anders. Kwestie van een jaar of wat veel proberen en vooral ook veel blanken, heel veel blanken in het begin. En toch gewoon doorgaan. Ten eerste omdat ik van de sfeer aan het kanaal erg kan genieten, het heeft iets mysterieus. En ten tweede omdat ik me in mijn kop had geprent om het kanaal te "bedwingen". En ja hoor, na al die jaren beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Ik heb dit seizoen vele sessies gehad met tussen de 4 en 8 runs, en dat in een uurtje of 5 vissen, voor mij is dat erg veel. Ook genoeg geblankt hoor, maar toch. Op dit moment is het een beetje alles of niets, of ik vang niets of een stuk of 4 (of meer). Prima seizoen dus.

Maar dan nu. Voor vorige weekend had ik een stek in mijn kop waar ik eigenlijk nooit iemand zie vissen en waar ik wel eens wat visjes gevangen had. Op vrijdag ging ik nog even voeren, en ja hoor daar was hij. Hij wist niet hoe snel ie van zijn fiets moest springen en een praatje moest aanknopen. Op het eerste gezicht een redelijk normale kerel, jaartje of 50, net begonnen met karperen etc.etc. Wel had ik al een stemmetje in mijn achterhoofd, Jan pas op, maar ach als je een jaar of 50 bent ga je toch niet meer als een 10-jarig ventje op iemand zijn stek zitten dacht ik nog. Hoe naief. Ik vertelde hem nog wel dat ik wel vaker op die stek zat en er de komende weken veelvuldig wilde gaan vissen en vroeg hem bij zijn stekkeuze rekening mee te houden. Dat was geen probleem. De volgende ochtend zat ik te vissen en ja hoor, hij kwam toevallig even kijken. Nog steeds niets aan de hand.

Omdat ik een aantal vissen had gevangen dat weekend, en de vissen dus gewoon in die "sector" van het kanaal verbleven, besloot ik om dit weekend er weer te gaan zitten, zoals ik dus als had aangegeven aan betreffend persoon.

Ik mag graag vroeg beginnen en het was gisterochtend dan ook pikkedonker toen ik mijn hengels zat op te tuigen. Ik zag in de verte een fietslamp branden en die kwam over het zandpad mijn kant op. Wel apart.
Het werd echter nog aparter toen ik een Gronings accent hoor: "Daor kest ja nait teegn opstaon ". Duidelijk dus teleurgesteld dat ik iets voor hem aan was. Ik vroeg hem wat de bedoeling was en toen kwam de aap uit de mouw. Hij had op "mijn"plek gevoerd en wou dus vissen. Ik weet niet wie er meer baalde , hij of ik. Helemaal toen ik hoorde dat hij de avond ervoor nog een paar kilo gevoerd had. Ik weet inmiddels uit ervaring wat er qua voer nodig is en neem van mij aan dat dit niet in mijn ideaalbeeld past.

Maar goed, hij droop dus af en ik heb geloof ik eerst een half uur voor me uit zitten staren. Ik kon het gewoon niet geloven. Kijk, als je pech hebt en er zit iemand op je stek omdat je mekaar nog nooit hebt gezien, of door onwetenheid, dan is dat een gevalletje pech.
Maar gewoon doelbewust op de voerstek van iemand anders gaan zitten omdat je te beroerd bent om zelf dingen te proberen dat gaat voor mij wle erg ver.

Ik baalde dus als een stekker en hem er een vreemde smaak aan over gehouden. Zo erg zelfs dat er voor even mee wilde kappen op het kanaal, maar dat gevoel is inmiddels, na een nachtje slapen, verdwenen. Daar is het kanaal en het vissen mij te lief voor. En dat ik gisteren blankte, ach dat maakt me eigenlijk niet uit. Maar dat klotegevoel, die vieze smaak, dat zal nog wel even blijven vrees ik.

Jan













Maar
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-09-2005 12:22

Ach Jan, het overkomt ons allemaal wel eens...

Ooit vertrok ik om 05.30 uur van huis, en zag even later in mij rear view mirror een klein otootje opduiken.
Die bleef mij achtervolgen tot op mijn visstek, plots trapte ik op de rem en snelde de auto uit.
Ik herkende hem als zijnde een karpervisser...
Ik heb deze gast op een vriendelijke edoch zeer duidelijke manier te kennen gegeven , dat mocht ik hem op "mijn " stek aantreffen, dat hem een zeer onplezierige tijd te wachten stond.
Hij stamelde : ik las je verslag in het KSN-boekje en jullie hadden een mooie stek en zodoende wist ik wie je was. Neu, ik goa er niet vissn heur. Kzalt nie doen.

Ik wenste hem nog veel plezier in zijn manier van vissen toe!!!

Soms moet je even wat asocialer zijn dan dat soort gasten.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-09-2005 12:25

Jan,

Die vieze smaak komt bij mij meteen weer in mijn mond nba het lezen van jou verhaal. Als iemand uit pure onwetendheid op mijn stek terecht komt ..... tsja niet leuk maar goed. Bewust mijn beoogde en bevoerde stek inpikken of zelfs kapot maken door een "extra" voerstrategie ..... bah!

Kan me heel goed voorstellen dat jij baalde en dat dit een onwaarschijnlijke K sessie was. Jij blankte maar daar heeft het gevoel niets mee te maken hoor als jij nu opeens 6 vissen had gevangen dan had jij dezelfde smaak nog in je mond gehad.

Het gevoel betreft namelijk de volgende keer, iedere keer weer dat opgejaagde gevoel .... zal hij er weer zijn?

Nee ook niets voor mij, als ik jou was zou ik een nieuwe stek uitzoeken, nog geheimer houden (dwz aan NIEMAND vertellen).

Greets M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

19-09-2005 12:26

Zo dat lucht op hè Jan.

Vervelend fenomeen hè stekkenpezers. Ik heb er ook last van. Voor mij houd dit in, dat ik in de warmere maanden niet meer ga voeren omdat iedereen dan aan de waterkant - en vervolgens op jouw stek- zit.
Nu het weer minder wordt en dus de minder fanatieke visser thuis blijven, ga ik weer voeren en blijven de pezers - waar ik vis - weg.

Jan,

eigenlijk valt het nog mee. Hij zit nog niet op jouw stek te vissen, met vier maten, voor ieder een kratje bier en op het einde een vuilnisbelt achterlatend.
Met een beetje mazzel taait hij na 3 keer vissen af. Het is niet voor iedereen wegegelgd om meteen succesvol te zijn op het kanaal en aangezien jouw stekkenpezer een beginner was is de kans natuurlijk aanwezig dat ie lekker zit te blanken.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-09-2005 12:35

Stekkenpezers vevelend verschijnsel is van alle leeftijden en ook van alle tijden.
Wat ook een vervelend verschijnsel is zijn stekkenclaimers er niet vissen en zodra er iemand zit en de persoon is niet al te zwaar of te groot met veel bombarie de vissers verwijderen.

Ik ben allergisch voor beide groepen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

19-09-2005 12:38

Harnold Kikkert schreef:Soms moet je even wat asocialer zijn dan dat soort gasten.

gr Harnold


Harnold,

Ach, dat zit gewoon niet in mij, dat asociale. Ik wil gewoon lekker vissen en geen gezeik. Maar tis wel balen.

Groeten Jan
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

19-09-2005 12:40

Marc Schrikkema schreef:Jan,

Nee ook niets voor mij, als ik jou was zou ik een nieuwe stek uitzoeken, nog geheimer houden (dwz aan NIEMAND vertellen).

Greets M.


Marc,

dat is precies wat ik ga doen. Ik heb op deze stek wel goed gevangen maar eigenlijk nog nooit in de herfst. Ik heb al weer iets anders op het oog.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-09-2005 12:41

Het zit wel in mij, maar ik heb er geen zin (meer) aan om de alle vroegte te rollebollen in het zand je wordt er zo moe van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-09-2005 13:30

Jan Talens schreef:
Harnold Kikkert schreef:Soms moet je even wat asocialer zijn dan dat soort gasten.

gr Harnold


Harnold,

Ach, dat zit gewoon niet in mij, dat asociale. Ik wil gewoon lekker vissen en geen gezeik. Maar tis wel balen.

Groeten Jan


Je zou wat meer van mij moeten hebben.
We hebben zondagochtend na vele jaren , na onze diensttijd(1982) toch ff lekker gekletst aan de waterkant.
Das nou weer positief.

Succes met de WB-boilies en de herfst...


gr Harnold
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

19-09-2005 13:49

Harnold Kikkert schreef:
Jan Talens schreef:
Harnold Kikkert schreef:We hebben zondagochtend na vele jaren , na onze diensttijd(1982) toch ff lekker gekletst aan de waterkant.
Das nou weer positief.


gr Harnold


Hee harnold,

Wat zit er door die boilies van jou ? Rare chemische ingredienten die je hersenen aantasten ? Het was toch echt 1984 hoor....:)

Mazzel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-09-2005 13:56

Jan, ik loop met alles 2 jaar voor :wink:

Kijk maar naar mijn riggies, haha.

Je hebt gelijk!

gr Harnold
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

19-09-2005 18:17

Mooi verhaal. Hier in de buurt heb je op bepaalde wateren gelijk een portie klappen verdiend met zulk gedrag. Oprotten dat volk.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-09-2005 18:25

Ik vind het best dat julie het over pezers hebben, maar er is een verschil. Na een lange voercampagne KAN er iemand op je stek zitten, per ongeluk.


Ik heb 2 keer op iemands voerplek gevist. Ja, ik kan er niets aan doen, het water is ook van mij!

Wel sneu voor de voerders maar ja.....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

19-09-2005 23:52

Dat klopt Peter, hier is het helaas anders gegaan.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2005 15:59

Klopt Peter, maar we hebben het hier over het algemeen over mensen die doelbewust op andermans stek zitten om even te profiteren van andermans inspanningen. Een keer per ongeluk op iemands stek zitten kan gebeuren, is mij ook wel eens overkomen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

20-09-2005 16:41

Ik had vroeger(zo een 10 jr geleden)ook een schitterende stek aan het Alkmaardermeer waar je eigenlijk niet mocht komen,omdat het land waar ik van af zat te vissen aan het Noord-Hollands landschap toe behoorde.
Ik was al lang opgemerkt door de beheerders hier,maar ze lieten mij me gang gaan omdat ik hier verder niemand kwaad deed en het in zagen dat ik het goed voor had met mijn omgeving.
Ik zette mijn auto altijd in het dorp en liep dan 2 km naar de stek en had dan een minimum aan spullen bij me.
Ik heb hier fantastisch gevangen en gevist tot de dag dat iemand me hier zag zitten en achter elkaar vis zag vangen waar onder een vis van hoog in de 20 pond.
Deze persoon vertelde mij dat hij andere karpervissers kende en zou deze stek wel even door verkopen.
Deze persoon heeft zich aan zijn woord gehouden want niet veel later zaten er 2 personen hier te vissen.
Deze personen waren getipt door de bewuste persoon,maar het ergste komt nog ze hadden al 5 aanbeten gehad en er 4 van in het riet verspeeld (Ik had hier al veel karpers gevangen en nog nooit 1 vis in het riet verspeeld)
Verder hadden ze hun auto midden in het natuur gebied geparkeerd om zo niet te ver te hoeven lopen en hadden bier mee,de doppen hadden ze gewoon overal om zich heen neer gegooid en niet op geruimd.
Hierna was het voor mij dus ook over.
Gr Mark
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2005 17:01

das mooi naadje dat soort figuren.

kijk, het kan gebeuren dat er iemand op "mijn" stek zit.
en dat vind ik prima, maar alleen als ze niet wisten dat ik er veel vis ofzo.

waar ik niet tegen kan is die mensen die als je ergens iets gevangen hebt dan ff naar je toe komen praatje maken en dan doodleuk vertellen dat ze het er volgende week ook maar gaan proberen omdat jij er zo goed vangt.
ik bedoel, zo zul je het nooit leren.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

21-09-2005 19:30

Ik zat een keer te vissen op m'n thuiswatertje in Ede. Had zomaar een keer een ander stekkie gekozen dan m'n gewoonlijke stekkies omdat ik eens wat afwisseling wilde. M'n hengels lagen in, komt er een gozer aanlopen die ik vaag kende ik kende hem alleen als "bonkie gras". Aardige gast, een hele tijd met hem staan praten, ik kreeg tijdens het gesprek een lijnzwemmer en dat was alles. De volgende avond zat ik bij m'n vismaat te kijken die aan het vissen was, komt Bonkie gras ineens aanlopen met z'n karretje vol visspullen. Hij loopt linea recta naar de stek waar ik gisteren zat zet daar zijn karretje neer en loopt schijnheilig een stukje langs het water zogenaamd zoekend naar een ander stekkie. Die nacht heeft hij dus op die stek gezeten en dat was puur gebaseerd op die ene lijnbeet echt een droevig figuur :roll:
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

21-09-2005 19:43

een keer per ongeluk op iemand zijn stek gezeten, bleek een ventje van een jaar of 15 te zijn die met bibberende knieen kwam vertellen dat hij op die stek gevoerd had en dat hij erg graag wilde vissen. :-?

Tja daar kan je niet tegen op inpakken en verkassen dus. :lol:

Tegenovergesteld begint er een vent te brullen, op voorhand al, dat ik een stekkenpezer :o ben en dat ik op moet kan... :o :o toon ik alle begrip maar hij kan wel de pot op.
't is stil aan de waterkant
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-09-2005 20:50

ik was het die daar voerde, en je hebt geluk gehad want....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Cliff Tophoven
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2005 19:13
Locatie: Wervershoof

21-09-2005 20:55

ben even op een voor mij nieuw watertje wezen kijken, toen zaten er toevallig twee jongens te vissen. Even een praatje maken uiteraart over onze hobby en op die manier een hoop info weten te krijgen. Nu ga ik zat erdag even voor een nachtje want de info was eigenlijk wel intressant gezien de gemiddeldes. Vinden jullie mij nu ook een soort stekkenpezer? (of ze houden me voor de gek :-? )
liever een knol en lol, dan een blank van de bovenste plank
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 20:56

Peter, het kan aan mij liggen maar ik kan op jouw site niet naar beneden doorscrollen. Trouwens, nogal wat taalfoutjes in wat ik wel kon lezen :roll:
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-09-2005 21:00

Taalfoutjes kan idd kloppen ja! Ik zal Jordy eens op ze kop geven. Hij typt het meest.

Maar niet door scrollen? Nog meer mensen waarbij het niet lukt? bij mij wel
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-09-2005 18:17

@peter,

geen problemen met scrollen bij mij, succes met jullie site!

on topic,

Het begrip stekkenpezen impliceert het bestaan van vaste stekken. Nu het volgende dillemma waar ik regelmatig voor sta, uitgelegd aan de hand van een recent voorbeeld.

Ik ga kijken bij een water, waarvan ik niet weet of er vis zwemt, na een poosje rondsnuffelen zie ik een karper zwemmen. Die wil ik wel vangen...

Ik loop een eindje verder en zie dat er een stek aangelegd is in de bosjes, van waaruit kun je perfect vissen in het gebied waar ik de vis zag zwemmen.

Ondanks dat ik verder kijk op vergelijkbare stekken kan ik geen andere karpers vinden.

Op een andere stek vissen zou zelfkwelling zijn, ben ik nu een stekkenpezer als ik ga vissen op de bewuste plek?

Jeroen
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

22-09-2005 18:59

WAT WANT anders Peter...... :wink: :wink: :D
Ik denk zelf ..... dat het best gezellig had geworden. :lol:
Alleen het is een eindje fietsen Nunspeet - Delft :P

Met gezellige groet
't is stil aan de waterkant