Een ontnuchterende ervaring...


Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

22-09-2005 19:06

Cliff Tophoven schreef: Vinden jullie mij nu ook een soort stekkenpezer? (


Cliff,

Als je weet dat die jongens daar vaker vissen en een voerplek hebben en jij gaat precies op hun stek zitten, dan wel ja. Maar als je gewoon zelf een stek aanlegt bv een stuk verderop dan niet.

Succes zaterdag,

Jan
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-09-2005 19:36

Jeroen houdijk schreef:@peter,

Het begrip stekkenpezen impliceert het bestaan van vaste stekken. Nu het volgende dillemma waar ik regelmatig voor sta, uitgelegd aan de hand van een recent voorbeeld.

Ik ga kijken bij een water, waarvan ik niet weet of er vis zwemt, na een poosje rondsnuffelen zie ik een karper zwemmen. Die wil ik wel vangen...

Ik loop een eindje verder en zie dat er een stek aangelegd is in de bosjes, van waaruit kun je perfect vissen in het gebied waar ik de vis zag zwemmen.

Ondanks dat ik verder kijk op vergelijkbare stekken kan ik geen andere karpers vinden.

Op een andere stek vissen zou zelfkwelling zijn, ben ik nu een stekkenpezer als ik ga vissen op de bewuste plek?

Jeroen


Jeroen,

Na 1 keer observeren en na 1 gespotte vis een bewuste stekkenpezer willen zijn??

dat is jouw vraag toch?

Mijn vraag : Welk dilemma bedoel je nou eigenlijk ?
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

22-09-2005 21:22

Stekkenpezers........., tsja wat doe je eraan...

Wat dachten jullie van vlgd voorbeeld?

Had vorig jaar al enige maanden een stek lopen, de lokale vissers wisten dit en we respecteerde elkaar( hielden zodoende ook een oogje op "elkaars" stekken..).
Stek liep goed( vlgs. sommige bijzonder goed..), maar zal ( en mag) niet met gewichten smijten 8) .....

Ik werk zelf in het weekend en vis dus altijd doordeweeks, kreeg op za.middag een belletje van een collega dat er vissers op "mijn" stek zaten!

Moest de dag erna toch gaan voeren, ben wat eerder gegaan en ben een(dacht ik!!) goed gesprek met deze "collega's" aangegaan..
Dit waren volwassen mannen van tussen de 30 en 45 jr. oud!

Zij gaven aan niet aan het stekkenpezen te zijn en dat ze deze stek, bij toeval?? :evil: ??, hadden ontdekt..

Zelf kwamen ze met de uitspraak dat ze na dat weekend(einde van hun sessie) niet terug zouden komen op dezelfde stek omdat zij ook niet van stekkenpezers hielden..

Dit was m.i. een goed en constructief gesprek met respect van en voor beide(n) partijen..

3x raden hoe het verder ging??????

ong. 2 weken later toen ik, in het weekend, wilde gaan voeren=>SURPRISE :evil: :evil: !!!!!!

Wilde toen het gesprek voortzetten, maar om de 1 of andere rede verliep dit "gesprek" minder soepel :-? dan het vorige....

Tot mijn verbazing krijg ik een week later te horen dat ik wordt gezocht door de "sterke arm" omdat men aangifte heeft gedaan tegen me ivm bedreiging :o :o ....

En, dit zweer ik op het graf van mijn ........., ik heb in het gehele gesprek geen krachtterm of bedreiging geuit!

Ik heb ze alleen aangeraden om niet te diep te slapen....( stel je voor dat je een run mist :lol: :lol: )

Ben helaas dit seizoen niet terug geweest op de bewuste stek.
Al begreep ik ondertussen al dat het daar tegenwoordig ook "peppietijd" is/was.

Kunnen ze de "grote vakantie" niet in november en december plannen :lol: :lol: ??
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

22-09-2005 21:37

das pas echt erg!

wie waren die vuile lui? dat is niet meer menselijk man!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

23-09-2005 12:48

Wat ik bedoel, in hoeverre moet je rekening houden met anderen die op het moment dat jij aan het water bent niet aan het vissen zijn,

Als je gaat vissen wil je toch vissen daar waar de vis zich ophoud?! Anders kun je net zo goed thuis blijven.

Jeroen
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-09-2005 13:31

elco kuipers schreef:Mooi verhaal. Hier in de buurt heb je op bepaalde wateren gelijk een portie klappen verdiend met zulk gedrag. Oprotten dat volk.



oehhh , gaan we weer .
Als ik hier op dit forum rondneus , zie ik overal weer ( klappen - blauwe plekken en ander soort van gewelds uitdrukkingen .
En dat omdat iemand op JOUW stek zit , nee zo werkt het niet .
Ook ik heb mijn voerstekken en ja , er zit regelmatig ineens perongelijk een visser op , die natuurlijk van niks weet . Daarom heb ik dus ook mijn stickers verwijderd van mijn website op mijn auto . gaat ik nooit meer eerder dan 5.00 in de ochtend voeren (mits mogelijk)
Balen ja , maar degene op MIJN voerstek heeft een vergunning voor betreffende wateren waar ik ook vis . Laten we het omdraaien ( en dan neem ik niet het verhaal van de visser die de topic begon , die gebruikte geen geweld en voldeed het met een blank en balen ) . Ik gaat op een voor mij nieuw water vissen . Met mijn ervaring (21 jaar dedicated karpervissen) weet ik ook wel een beetje waar ik vis kan verwachten ( raymond waarom blank je nog steeds ? ) dus kies jouw stek . zonder een stekkenpezer te zijn , ieder water heeft zijn beste stekken en daar wil ik ook zitten . Verdien ik nu klappen ? in het water gegooid te worden ?

gaan wij niet vissen om te genieten ?
moeten wij vissers geweld gaan gebruiken om te genieten ?
nee dank je . ik kies wel weer een ander water
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-09-2005 13:51

Jeroen houdijk schreef:Wat ik bedoel, in hoeverre moet je rekening houden met anderen die op het moment dat jij aan het water bent niet aan het vissen zijn,

Als je gaat vissen wil je toch vissen daar waar de vis zich ophoud?! Anders kun je net zo goed thuis blijven.

Jeroen


Jeroen,

we draaien het om.

Hoe zou jij het vinden om iemand, die kan vermoeden dat op de stek waar hij is neergeploft, reeds langere tijd meerdere dagen per week door dezelfde visser ( jij dus Jeroen ) wordt gevoerd en gevist ?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

23-09-2005 13:59

Ik vind dat Raymond gelijk heeft. Als die lui vergunningen hebben mogen ze daar gewoon zitten. Het is lullig ja, en het zijn de schoften die het doen. Ik heb een hekel aan die lui, maar ja, het is niet verboden of zo.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

23-09-2005 18:59

KSN Gedragscode november 2000
1. Toon respect voor een ieder en zijn eigendom

1. Hiermee wordt primair bedoeld dat men zich aan de ‘normale’ fatsoensnormen dient te houden zoals die gebruikelijk zijn in onze samenleving. Zo dienen karpervissers bijvoorbeeld geen onrechtmatig gebruik te maken van andermans eigendom (bijv. zonder toestemming vissen op privé terrein). Bovendien zijn karpervissers niet de enige recreanten die aan de waterkant vertoeven. Houd dus ook rekening met andere vissers, watersporters, dagrecreanten, wandelaars etc.
Claim geen stekken en profiteer niet – zonder te overleggen – willens en wetens van de inspanningen van collega karpervissers (‘stekkenpezen’).


Natuurlijk kan het gebeuren dat er een andere visser op dezelfde ( dus NIET "mijn" stek) neerstrijkt, maar in goed overleg zou dan m.i. e.e.a. bespreekbaar moeten zijn.
live the life you love and
love the life you live ..
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

24-09-2005 01:18

Tja, er lopen soms hoeren rond waarvan je echt denkt :cry:
Maar dan bedenk ik gewoon bij mezelf hoe goed IK wel niet ben, het moet je gewoon motiveren om juist stekken te vinden waar je echt alles voor moet doen. Karpervisser zijn bepaaldt niet de grootte van je pr, maar het is een totaal plaatje van NORMEN EN WAARDE en WEDERZIJDSRESPECT
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

24-09-2005 01:29

Beste Patrick Hitija,wat ik weleens heb gedaan is op dat moment 35 kg mais en 10 kilo bolies uit mijn combo toveren en en masse dat dumpen onder het luid geplons met je waadpak. Wat ook gaaf is op zo'n Peesmoment: vriendeliik vragen met welke bolies ze vissen vervolgens weggaan en dan even later terug komen met je moeders kunstgebit bruistabletten en dat op hun plekken voeren omdat je niet aan kunt zien dat karpers van hun vi(e)sserij een rare nasmaak eraan over houden :lol:

ok ok het is niet volwassen maar goed op sommige momenten ben je tot alles in staat
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

24-09-2005 08:28

:roll: ik hoop dat je dat niet meent!!!! :roll:
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-09-2005 23:46

:)
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-09-2005 00:37

Michel Hollaar schreef:Jeroen, we draaien het om.

Hoe zou jij het vinden om iemand, die kan vermoeden dat op de stek waar hij is neergeploft, reeds langere tijd meerdere dagen per week door dezelfde visser ( jij dus Jeroen ) wordt gevoerd en gevist ?


Michel,
ben misschien simpel en dom maar wanneer dien je dat te weten cq vermoeden ? omdat het zichtbaar is dat er is gevist, beetje vreemde situatie.


maak het hier niet veel mee maar afgelopen donderdag was het raak, de beste man zat aan de overkant op een stek te vissen die we hadden voorgevoerd op een iets bekender water (wel moeilijk, klein bestand en geen extreme gewichten) in deze regio. De beste man is een half uur later vertrokken uit eigen wil zonder krachttermen en dit soort nonsens. Kan best zijn dat hij er weer een keer zit, kan het hem niet verbieden.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-09-2005 11:27

Peter,

Jeroen geeft zelf aan dat er wordt gevist en dat na een keer aan het water te zijn geweest.

Mijn vragen aan Jeroen waren dan ook :

" Jeroen,

Na 1 keer observeren en na 1 gespotte vis een bewuste stekkenpezer willen zijn??

dat is jouw vraag toch? "


Peter, verbieden kunnen we niets. Beoordelen en eventueel veroordelen wel.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-09-2005 12:11

Als je nou in een dergelijke situatie terecht komt, laat je toch gewoon wat vaker je hoofd zien. Ik bedoel, je gaat toch ook niet over 1 nacht ijs om gelijk een voersessie op te zetten oid. Als je twijfelt of er iemand een stek heeft, ga je wat vaker kijken.. je ziet aan het gras ed. ook of het vaak bevist word toch?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

26-09-2005 13:15

Wat een gezeur over stekkenpezerij, moeten wij stekken gaan mijden omdat er misschien wel iemand twee maanden aan t voeren is geweest en daarom denkt die stek kunnen claimen?

De enige manier om een stek te claimen is door er daadwerkelijk te gaan zitten vissen, mensen die veel tijd investeren in het regelmatig aanvoeren van een stek lopen nou eenmaal het risico dat er straks iemand anders ( doelbewust of niet ) zit te vissen en zouden mischien meer tijd moeten besteden aan vissen ipv aan voeren.

En verstandiger is ook om jouw medevissers op het verkeerde been te zetten door het geven van verkeerde informatie over jouw goedlopende stekken, waarom zou je ze shit vertellen?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-09-2005 13:35

Jack,

het gaat hier niet om het claimen, het gaat erom of iemand doelbewust een stekkenpezer wil zijn.

Lees de posting van Patrick Hitija nog maar even. Citeer even een heel klein stukje :

" Claim geen stekken en profiteer niet – zonder te overleggen – willens en wetens van de inspanningen van collega karpervissers (‘stekkenpezen’). "
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2005 13:51

Het blijft lastig; stel en die stelling is niet denkbeeldig, kan een visser twee plaatsen bezet houden door te gaan voeren?
De visser zit op een plek en voert 200 meter verderop 20 meter uit de kant en een strook naar de kant toe waar iemand een voerplek onderhoudt op 20 meter uit de kant en een voerplek onder de kant van wie is die stek dan?

Als penvisser en als visser op korte afstand kom ik deze situatie wel tegen en ik ga er niet vandaan met geen twee paarden niet.
Ben je dan een stekpezer?
En zoja dikke pech dan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-09-2005 14:11

Douwe,

dat zoeken jullie daar met zijn drietjes dan maar uit. :wink:

Ik vind het zowiezo asociaal om tweehonderd meter links of rechts van je setup (= visplaats ) een voerstek aan te leggen. Dan begint het in mijn ogen wel erg veel op claimen te lijken.

In een enkele vergunning is het zelfs verboden om : " meer dan 20 meter links en rechts van de visplaats te vissen en te voeren, alsmede binnen 20 meter van de tegenoverliggende oever als deze bevisbaar is. "
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2005 14:25

Michel dat mogen ze wat mij bertreft over heel Nederland invoeren dat zou de karpervisser heel wat ellende besparen bij andere vissers.
Maximale visafstand als de andere kant bevisbaar is de helft van het water, scheelt al heel veel gezwaai naar elkaar toe.

Gaan ze zover links of rechts heb ik er ook als ik aan dezelfde kant zit scheit aan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-09-2005 14:57

Het gaat er ook om of het wel MOGELIJK is een bepaalde stek op te bouwen. Ikzelf heb er absoluut geen moeite mee als iemand een stek claimt, hij zal wel bewust moeten zijn van de risico's, in mijn ogen. Het moet alleen wel mogelijk zijn, vooral wat ruimte betreft!

lates
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

26-09-2005 18:05

Het is mij ook weleens overkomen dat ik op een nieuw water neerstreek en dat de 2e dag er iemand kwam met de opmerking dat hij er een voercampagne had opgezet..

Mijn afweging is dan:
- Heeft de beste man zijn stokken bij zich ( m.a.w. wil hij er die dag gaan vissen)=> dan verkas ik
(heeft trouwens al menig leuk contact opgeleverd 8) !)

- Komt de beste man het alleen melden, dan zal ik begrip tonen en, de volgende keer, een andere stek gaan zoeken op hetzelfde water.

Ben ik nu aso?

grtz
pat
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-09-2005 00:03

Patrick,
simpel antwoord nee ben je niet, je lost het exact zo op als de beste man waar ik na refereerde.

Michel,
duidelijk, begrijp nu waar je heen wilt in de complete context van het verhaal.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.