Trekvissen...


Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 10:09

Even een voorbeeldje:

We nemen een water van om en nabij 1100 hectare, de diepte en plateau vormingen zijn voor ieder in te passen in hun eigen beeld.

Mijn ervaring is dat grote groepen karpers, spots aandoen en er soms een vrij lange tijd kunnen huizen, om er vervolgens weer weg te trekken. De vis zie je meestal aankomen door een kort maar hevig springfestijn. De aanbeten lopen op, en na een aantal dagen, uren, lopen de aanbeten terug tot nul. De vis lijkt weg.

Tijdens welke periode krijgen jullie de meeste aanbeten, hoe zie je dat de vis erop zit en wanneer ze wegtrekken. Ook denk ik dat het grote groepen karpers zijn die gegroepeerd opereren.

Meestal melden er eerst een aantal kleintjes op de hengels, direct gevolgt door de grotere exemplaren. Hoe ligt dat bij jullie.

En als laatst, heeft de pleziervaart effect op het aasgedrag van de vissen waardoor ze overdag schuwer zijn dan wanneer de rust is wedergekeert.

Ben benieuwd!

Ps: ondervoorbehoud van vergeten onderwerpen!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-09-2005 10:54

Jeroen,

Vis nu op een kanaal waar ook zeker sprake is van trekvissen.
Vissen die op een bepaald moment langs ( de stek ) zwemmen.
Die vissen die de volgende morgen weer nergens te bekennen zijn. Waarheen??
Nu weet ik wel ongeveer hoe het gaat, De vissen zwemmen een rondje s'avonds en s'nachts en op de hele vroege morgen.
Na die tijd zijn ze weg.
Voor een uur of 1.00 hoef je ook eigenlijk geen aanbeten te verwachten.

Ook pleziervaart aanwezig, qua aanbeten niet meer of minder.
Je kunt ook vaak gelijk al zien of je een beetje een redelijke kans hebt.
Veel beweging van witvis,brasem en springende karper.
Alleen nu zijn er ook dagen geweest dat ik qua weer/wind dacht dat het niet veel zou worden.
Ook de vis totaal niet actief aan het oppervlak.
En ja..Toch karper :D Echt niet de eerste keer..Dus dat klopt dan ook niet helemaal :D
Qua vis is het zo dat je nou eenmaal sneller kleineren vangt als groten.
Niks mis mee :D


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 11:42

Beste Rick,

Bedankt voor je reactie, voor mijzelf ben ik er op mijn thuiswater bijna uit. Ik weet wanneer ze azen, maar begrijp nog niet echt veel van het trekgedrag ondanks vele observaties. Ook denk ik dat het scholen vis zijn, of iniedergeval een select groepje dat om de zoveel uur de spot aandoet. Een geweldige ontdekkingsreis mag ik wel zeggen.

Ben zeer benieuwd hoe resterend karpervissend Nederland hier mee omgaat.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

19-09-2005 12:25

Jeroen,

Heb je regelmatig enkele runs vlak acher elkaar ? Ga er dan maar van uit dat ze idd in scholen zwemmen en vaak zul je dan ook zien dat ze een bepaalde route volgen. Ik heb daar nog een mooi voorbeeld van, weliswaar op een kanaal maar toch. Ik had vorig jaar drie ochtenden op een stek gevist en de vierde dag kwam mijn maat ook mee. Ik wist hem praktisch op de minuut precies te voorspellen hoe laat hij zijn eerste run zou krijgen en ook nog op welke hengel.

Je zult zien dat je naarmate de tijd vrodert je daar een steeds beter inzicht in krijgt. Gewoon een kwestie van veel vissen en je runs noteren en later analyseren. Je moet er dus de tijd voor nemen.

Succes ermee.

Jan
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 12:31

Jan,

Vrijwel altijd 's morgens. Kort achter elkaar, soms zelfs tegelijk!

Maar neem bijvoorbeeld een voersessie van 3 daagjes en daarna twee nachten, komt het ook 's avonds en 's nachts voor.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 13:28

Beste Jeroen,

Hier hebben we laatst ook even kort over zitten praten, zelf ben ik van trekgedrag overtuigd, helemaal op groot water.
Ik denk zelf dat op echt groot water 60.000 ha+ de vis trekt, doortrekt en niet op 1 spot terug zal terug keren, de vis trekt op groot water gewoon door met een grote school.
Ze gaan om het simpel te zeggen van vreetplek naar vreetplek, ik begrijp alleen zelf nog steeds niet waarom de vis op zulk groot water doortrekt, aangezien er bepaalde plaatsen zijn waar gewoonweg veel meer voedsel is, d.m.v bijv. waterinlaten van gemalen e.d
Spingen op water van dit kaliber gebeurd niet vaak, bij mij in ieder geval niet :wink:
Zeer interesante discussie, aangezien vissen localiseren, en stekken vinden op echt groot water zeker niet makkelijk is, mocht je eenmaal een stek hebben gevonden dan is het vangen van vis een 2e en dat valt vaak nog zwaarder :o
Ben van de partij bij deze disicussie :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 13:34

Jeroen, In grote groepen opereren ? 100 % waar, maar hoe zie jij dit je hebt het over een paar kleine vissen eerst gevolgd door grotere vissen ?

Zelf ben ik redelijk overtuigd van het feit dat grote vis met grote vis zwemt en klein met klein, ik zie het zelfs zo dat de vis laten we zeggen in Jaargroepen zwemmen, en daardoor vaak dus ook in gewichtklasses met elkaar zwemmen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 14:40

Bart-Jaap..

Ik heb het idee dat groepen kleine karper zich aansluit bij de grotere exemplaren, dit verklaar ik doordat wanneer ik aanbeten krijg het veelal eerst kleinere exemplaren zijn en dan de grotere vissen. Soms is dit ook heel verschillend moet ik er wel bijzeggen. Het kan best zo zijn dat je een 25ér haakt en een half uurtje erna een 12 ponder weer gevolgt door een grotere. Heel raar.

Zou het niet kunnen dat de grotere vissen, de kleinere exemplaren de kastanjers uit het vuur laten halen alvorens ze ook gaan azen. Hoewel dressuur hier niet echt van toepassing is??

Jouw stelling dat groot met groot zwemt en klein met klein, ga ik heel ver in mee, alleen ben ik erg benieuwd naar het grijze gebied wat tussen deze twee stellingen ligt. Kan het niet zo zijn dat meerdere groepen zich aan éénsluiten of elkaar achtervolgen wat verklaart dat de aanbeten klein en grote vis bevat?

Terugkomend op het springgedrag, dit vindt meestal 's morgens plaats en dan voornamelijk op de trekroute. Die route heb ik nu voor 25% weten te achterhalen. Wanneer ik een goed onderhouden voerspot aan heb gehouden kan ik soms ook rekenen op een verbluffend kunststukje circus renz. En vrijwel meteen gevolgt door aanbeten.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-09-2005 15:45

Bart-Jaap Koorn schreef:Jeroen, In grote groepen opereren ? 100 % waar, maar hoe zie jij dit je hebt het over een paar kleine vissen eerst gevolgd door grotere vissen ?

Zelf ben ik redelijk overtuigd van het feit dat grote vis met grote vis zwemt en klein met klein, ik zie het zelfs zo dat de vis laten we zeggen in Jaargroepen zwemmen, en daardoor vaak dus ook in gewichtklasses met elkaar zwemmen



Bart,


Dit is natuurlijk per water verschillend.
Maar ben het er niet mee eens.
Op 'mijn' stuk heb ik tijdens een observatie ronde, een groepje vis zien liggen.
Dat groepje bestond uit 5 karpers, 4 kleineren en die ander..dat was een echte zoetwaterbig.
Heb vaak genoeg vissen met elkaar gezien die qua gewicht totaal niet in overstemming waren.

Maar dat is per water natuurlijk erg verschillend.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-09-2005 16:04

Ik heb ook zoiets, dan op een klein onbekend water. Tussen half drie en half vijf van je er vis. Anders nooit (zeg nooit nooit maar goed).

het is een heel klein water, 2 voetbalvelden of zo. Als je maar tegen de lelies aan gooit (maakt niet uit waar) krijg je tussen half 3 en half 5 de runs. Daarna kun je volgens mij inpakken.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-09-2005 16:54

Jeroen,

Ik heb jarenlang op een kanaal gevist, waar ik mijn vaste stekkie had.
Een stek waar je geen stuiver voor zou geven...

Afijn, ik hb er 3 jaar lang de tijd van mijn leven gehad en veel geleerd.
Uiteindelijk kwam ik erachter waar de preciese trkroute was en wanneer de vis kwam.

De vis trok vanuit de vaargeul het plateau op om daar te gaan azen.
Maar ze kwamen om een vaste tijd... Iedere sessie weer kon je erop wachten, dan ga je achter de stokken zitten en binnen 10 minuten begon de erste hengel te lopen.

Zodra de schemering kwam, trokken de vissen uit de vaargeul.
Ook al was het 10 minuten voordat het ging schemeren... Je ving niks!

eenmaal aan het schemeren begon de linkerhengel te lopen, daarna de rechter en liepen beiden steeds af.
Per nacht was het eenminimum van 8 vissen, maximum 16.

Geen dag lieten ze me in de steek, maar eind september waren ze weg... Geen vis op de stek, tot begin juni... Dan kwamen ze weer.
De stek was echt alleen productief tussen juni en september, in mei ving je er af en toe een verdwaalde vis, maar meer ook niet.

Als het dan storm liep, en je zat met 2 man te vissen, kon het gebeuren dat er 4 hengels op de kant lagen...

Als het daarna rustig werd en je kon 2 uur slapen, kon je er vergif op innemen dat de grootstse school over het plateau was getrokken en dan kon je wachten op opa en oma...
Leuke bonusvissen die ver achte de school meestal wat kleinere vis zwom.


Meerdere maklen 2 nachten gezeten, maar overdag kon ik beter mijn hengels binnendraaien of gaan slaopen, want er werd geen vis gevangen.
Zodra de schemering weer kwam... Begonnen ze weer, eerst kwam het Dolfinarium los en daarna de aanbeten.

Vreselijk mooie stek, veel geleerd.
Als je eenmaal het zaakje doorkrijgt op zo'n stek is het alleen nog maar een kwestie van de juiste situatie in de gaten houden, spullen pakken en vis vangen.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 16:56

Jeroen,

Denk zelf dat dit ook per water zal verschillen, mijn bevindingen zijn dat ze op het water waar ik over praat echt in 'jaargroepen' zwemmen, en geloof zeker niet in je idee over de kastanjers uit het vuur laten halen, want zodra deze vissen op een voerstek arriveren word het zwart voor hun ogen.

Tjah en trekroutes ????? Afbeelding :roll:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-09-2005 16:59

Bart,

ook op het IJsselmeer heeft de vis zijn vaste trekroutes...

Zoekt en gij zult vinden!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 17:02

Tjah ben ook wel er van overtuigd dat ze hun trekroutes zullen hebben, maar deze vinden is ZEER moeilijk, plus dat het feit dat als je geen boot hebt (zoals ik dus) het vinden van stekken erg moeilijk is, door of de totaal onbegaanbare oever, of doordat het er simpelweg niet mogenlijk is om een vis zonder beschdigingsgevaar te drillen, of heb je een stek zit je in het zicht en moet je je stek binnen een week delen, aangezien gros nog steeds zwart/wit denkt !!
Ik denk dat als je een boot hebt met dieptemeter je een stuk dichterbij succes bent, maar dan nog valt het zwaar tegen.

Want hoe ga je hier de trekroutes vinden ? op een afgesloten water zul je veel moeten vissen om trekroutes te vinden, kun je je dan inbeelden hoeveel je moet vissen om hier er 1 te vinden ?? :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 17:11

Op wateren waar je de overkant bijna niet kan zien wordt het moeilijk een trekroute te vinden, daarvoor ben je als éénling denk ik niet mobiel genoeg. De mystieke trekroutes op deze wateren zullen wel nooit ontdekt worden.

Een goede boot, kan zeker een uitkomst bieden gezien sommige vaargeulen of plateau's soms ver af liggen. Dat is een feit!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2005 20:19

Knappe jongen die de overkant van het IJsselmeer kan zien. Maar de karper komt op gezette tijden langs de oeverzone zwemmen. Dat deel van de trekroute is dan te vinden. Maar ja, op het IJsselmeer is het nog steeds niet toegestaan om er s´nachts te vissen buiten gemeentegrenzen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 21:42

Beste Kees,

Stelen mag ook niet en gebeurd ook, het vissen met 3 hengels mag ook niet en gebeurd ook :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-09-2005 21:49

Bart Jaap zelfs op het ijsselmeer zijn er genoeg honkvaste vissen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 21:50

Ik heb ze nog niet meegemaakt, ik zeg ook niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar het gros trekt niet zomaar 3 keer 4 keer of vaker per week terug naar 1 stek :wink:

Voorbeelden ruud ? Dan niet het verhaal van nou ik had op die en die dag die vis en 2 weken later op dezelfde plek weer, maar echt een paar goeie voorbeelden, desnoods met bijv. een foto :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2005 21:56

Ja hoor Ruud, honkvast op 60.000 ha...Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar die heb je overal.[/quote]
Laatst gewijzigd door Aart Lokhorst op 19-09-2005 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-09-2005 21:56

jawel maar niet van grotere vissen en die zijn ook niet digitaal sorry :D Maar ik heb al enkele malen een mooie spiegel kunnen spotten op een stek en dat in een tijdbestek van een jaar of 3 ..........
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 22:01

Spotten of vangen ??? zit een wereld van verschil tussen, zoals Aart het stelde wou ik niet, maar had wel dezelfde gedachte :wink:

Er zou natuurlijk een enkele uitzondering kunnen zijn, maar die kans is heel erg klein, hoopte daarom dat je met een echt goed voorbeeld kon komen :wink:
Laatst gewijzigd door Bart-Jaap Koorn op 19-09-2005 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-09-2005 22:02

spotten en vangen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-09-2005 22:03

Zeer interesant ruud, mogenlijk fotomateriaal ? (niet i.v.m ongeloof wees maar gerust, maar vind dit zeer interesant !!)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 22:27

Ruud,

Ik moet je helaas ook bekennen dat ik niet echt geloof in honkvaste vissen op zo'n groot oppervlak.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding