Mist..niks gevangen


Gebruikersavatar
Benjamin Conen
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00
Locatie: Groningen

05-09-2005 16:36

pieter sikkema schreef:Het is me de afgelopen jaren opgevallen dat als het s'nachts mistig is ik geen aanbeten krijg. Nou wil ik graag weten wat jullie ervaring hiermee is. Waarom reageren de karpers hier zo op.
Mist is natuurlijk een gevolg van de weersomstandigheden, zoals een heldere en dan vaak koude nacht, maar heeft de luchtdruk hier misschien ook mee te maken?
De laatste tijd blijf ik gewoon thuis als er mist voorspelt is. Misschien is dit wel een beetje te voorbarig, dus..wat is jullie ervaring met mist???



Pieter,
volgens Luc de Baets heeft dat inderdaad met de luchtdruk te maken. Als je aan dat boek kunt komen 'de Dunne Lijn' mischien van een maat ofzo,raad ik je aan om dat stuk ff te lezen. Hoofdstuk karpers en hun gedrag geloof ik

Groeten


Ps: Mijn eigen ervaringen zijn dat ik zowel geblankt als (goed) gevangen heb bij mist.
Water masseert de ziel
laurens v emmerik

05-09-2005 16:49

warme lucht kan veel meer vocht bevatten als koude lucht...als snachts de lucht afkoelt is er dus teveel vocht aanwezig,het vocht wat teveel is zal zich dus uiten als MIST......
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 18:03

Jammer vind ik toch dat een zin in een boek teveel aandacht/waarde krijgt.
Ik heb het boek gelezen en gelezen en weer gelezen.
Het enige wat ik uit de verklaring van LdB kan halen tav luchtdruk is dat wind en luchtdruk vaak samengaan.
Dat hij de mening is toegedaan dat grote drukschommelingen voor een tijdelijke, lees wel tijdelijke, opleving kan zorgen.
Factoren als wind zijn van groter belang dan luchtdruk.
Komt er een groot hogedrukgebied aan is dat gunstig voor de aanbeten is er een scherpe daling na lange tijd hogedruk is dat ook gunstig.

Hij schrijft oa dat als je op drukverschillen moet wachten en dan ook nog eens moet zorgen dat die drukverschillen gelijk vallen met je visdagen dat je dan geen viscollega,s moet uitnodigen om je foto,s te gaan bekijken aan het einde van het jaar.

Een karper overbrugt dagelijks vele malen een groter drukverschil dan ooit mogelijk zal zijn bij een stijging of een daling van de luchtdruk.

Ik kom er steeds meer achter dat vragen die beantwoord worden meerdere vragen opwerpen.

Feit is wel dat sommige wateren erg gevoelig zijn voor zaken als mist en windrichtingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

05-09-2005 19:09

Douwe,

Ik geef die zin niet teveel aandacht hoor. Ik ga steeds uit van mijn eigen ervaringen en als die ervaringen vrij goed overeenstemmen met zijn beweringen, dan kan ik het enkel met hem eens zijn. Niet meer, maar ook niet minder.

Natuurlijk speelt wind ook een belangrijke rol, maar zoals je reeds zei hangt die wind dikwijls samen met het luchtdrukgebied wat ons weer bepaalt.

Het feit dat alles niet zwart wit is, maakt het voor ons toch alleen maar interessanter.