Mist..niks gevangen


pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

03-09-2005 10:39

Het is me de afgelopen jaren opgevallen dat als het s'nachts mistig is ik geen aanbeten krijg. Nou wil ik graag weten wat jullie ervaring hiermee is. Waarom reageren de karpers hier zo op.
Mist is natuurlijk een gevolg van de weersomstandigheden, zoals een heldere en dan vaak koude nacht, maar heeft de luchtdruk hier misschien ook mee te maken?
De laatste tijd blijf ik gewoon thuis als er mist voorspelt is. Misschien is dit wel een beetje te voorbarig, dus..wat is jullie ervaring met mist???
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2005 11:39

het ene water is meer weersgevoelig dan het andere...
Ik is vaak op een water waar je gewoon geen piep krigt als er mist op het water ligt...

Op een ander water maakt het weer niks uit en gaan ze vrolijk door.
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

03-09-2005 11:40

hoi pieter,
Mist is een extreem lage druk gebiedje wat word gevormd door verdamping van oppervlakte water. De druk is op zich geen probleem de reden waarom er vaak slecht word gevangen heeft te maken met het plotseling drukverschil wat er op treed bij mist. Dit kan de karper beinvloeden eigenlijk niet de karper maar zijn natuurlijk voedsel dat reageerd als eerste en als de karper daar op aast dan zal deze dus ook zijn aasgedrag daar op aan passen.

gr
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

03-09-2005 12:43

ik had vannacht nog een hele mooie vis in de dikke mist :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 13:01

Mist is beperking van het zicht door kleine in de lucht zwevende waterdruppeltjes. Er is in meteorologische termen pas sprake van mist als het zicht aan het aardoppervlak minder dan 1000 meter bedraagt. Bij dichte mist is het zicht minder dan 200 meter, bij zeer dichte mist minder dan 50 meter. Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water.

Mist kan ontstaan door afkoeling rond zonsondergang of vaak pas tegen zonsopkomst en vormt zich het eerst boven een weiland waarschijnlijk in de buurt van een sloot waar de lucht vochtig is. De eerste mist zien we dus meestal langs de weg en mistbanken die de weg opdrijven lossen daar in eerste instantie op door luchtbeweging en warmte van het verkeer. De mistvrije "tunnel" kan op sommige weggedeelten een tijdje standhouden, maar op andere plaatsen hangen de mistbanken meteen over de weg. Vooral zo'n situatie, met grote verschillen in zicht, is gevaarlijk voor verkeer dat pas in de mist snelheid mindert.

Een heel stuk tekst, het heeft op zich niks te maken met drukverschillen het kan voorkomen uiteraard maar is niet de oorzaak.
Sterk dalende luchtdruk zou juist moeten zorgen voor een tijdelijke opleving in de aanbeten zeker in een periode van hoge luchtdruk.

Het is en blijft nu eenmaal zo er is water wat heel gevoelig is voor mist waar je over het ALGEMEEN genomen voor lul zit.
Zo ook het verhaal volle maan en combinatie met helder en windstil weer ook dat is op sommige wateren een garantie voor een blank.

Ook is het een feit dat hoe meer je komt te weten destemeer vragen er komen.

Een incidentele vangst wat dan ook nog eens je PB is is al een reden om dergelijke stellingen voor onzin te verklaren.
Het gaat in mijn idee dan ook om algemeenheden niet incidentele gevallen.
Vissen is een hobby, geen religie!
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

03-09-2005 13:08

ik had deze morge (bij redelijke veel mist) ook op 4 pond na een 30-er
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-09-2005 15:29

13 kilo dan? Nog geen eens een engelse 30 er
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-09-2005 17:21

oei dan had ik op 52 pond na een nederlands record :o

Bart
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-09-2005 17:53

Da's wel een kanjer bart!
Heb geloof ik al vaker gezegt dat ik eigenlijk nooit verschil in mijn vangsten merk als het mistig is. Had in elk geval een paar dagen geleden nog een vis terwijl de mist nog aan het optrekken was.
Oh ja, dat was op 41 pond na een nederlands record :o
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jorrit Hazen
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-03-2005 00:27
Locatie: FISHTOWN!
Contacteer:

03-09-2005 17:56

dimitri pouls schreef:ik had deze morge (bij redelijke veel mist) ook op 4 pond na een 30-er


4 pond is 2 kilo, dus de vis van Dimitri was 28 pond en dus 14 kilo :roll: :roll: :D
Hatsikidee!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 18:30

Rekenen, lezen en schrijven de eerste dingen die je op school leert maar wat is dat vaak slecht blijven hangen.

30 pond min 4 pond is 26 pond dus 14 kilo????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

03-09-2005 20:15

Jorrit Hazen schreef:
dimitri pouls schreef:ik had deze morge (bij redelijke veel mist) ook op 4 pond na een 30-er


4 pond is 2 kilo, dus de vis van Dimitri was 28 pond en dus 14 kilo :roll: :roll: :D


He Jorrit, jij moet wiskunde leraar worden :lol:
jan van kranenburg

04-09-2005 00:22

Die "rekenfouten" kunnen aan de mist liggen :D

Daar ging het toch over?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-09-2005 00:29

Nou zie ik door de mist het bos niet meer...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

04-09-2005 20:20

Nee nog veel beter laat Jorrit de politiek in gaan, want daar berekenen ze alles net ook zo.....
Alles meer dan het zijn moet...................
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-09-2005 21:43

Mijn ervaringen met vissen gedurende mist is niet zo best, vis dan ook niet graag meer als het mistig is....maar ja , als je thuis zit vang je zeker niks :P

Zomaar wat redenen waarom ik het vissen tijdens mist niks vindt:

Een verklaring kan zijn dat je lang zo scherp niet kan vissen als je zou willen tijdens de mist als zonder mist ( enkel voor diegene die zo lang als mogelijk is scherp achter zijn hengels vist..ook tijdens de nacht :wink: ).
In het geval van mist trek ook ik mij terug onder mijn plu.

Ook het precies inwerpen gaat soms wat lastig tijdens de mist :roll: (In Frankrijk lag ik eens een hele nacht gewoon op 5 cm water op een zandbank tijdens de mist ...iets te ver ingeworpen tijdens de mist :oops:
en ik kan je verzekeren dat je dan flink baalt als je drie dagen vooraf gevoerd hebt en dit je laatste kans was om te vissen :(

De een vindt het mysterieus om een vis te vangen en drillen tijdens de mist...ik zelf volg liever het schouwspel met mijn eigen ogen zodat ik het optimaal kan beleven.

Met mist vis ik met minder vertrouwen...dus

Met mist is het onverstandig om met een bootje het water op te gaan...dus

Mist Bah!!...ik haat het tijdens het vissen :x !!

gr
Hans
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-09-2005 11:02

Robert Campbell schreef:Nou zie ik door de mist het bos niet meer...

RC


en ook de karpers niet.
Heb tijdens mistige sessies nog nooit een karper gevangen, afgelopen donderdagnacht was ook weer zo'n geweldige blanker.
Die 2 voeravonden voor de sessie veel aktiviteit en op de mistavond/nacht lag bij aankomst het water er doods bij...

Mun maat had alle vertrouwen :(
Nee, ik ben geen mistig type

gr Harnold
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

05-09-2005 12:40

Ik had hetzelfde afgelopen vrijdag op zaterdag nacht:

2 mooie vissen gevangen tot 4 uur 's nachts, toen kwam de mist hier bij ons opzetten en was het over met de pret.
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-09-2005 13:27

Ik heb wel eens wat vis gevangen in de mist. Wel bij lange na niet altijd, en dan eerder niet dan wel (juist ja).
Als je niks vangt, ga lekker achterover zitten op je stretcher en geniet van het schouwspel. Tijdens mistige nachten is het vaak zo stil dat je ieder blaadje hoort vallen.

Maar er is ook wel een verschil tussen de mist die al bij het donker worden aankomt, en mist die 's ochtends pas op het water komt, of niet?

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-09-2005 13:30

Ik heb de ervaring van : mist welke rond middernacht komt opzetten, en die 's ochtends rond 07.00 uur weer optrekt.

Zwaar negatief vwb de vangsten.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 14:25

Laat ik eens met Harnold meegaan 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

05-09-2005 15:32

Douwe Bijlsma schreef:Laat ik eens met Harnold meegaan 8)


Ik wist het Douwe,ik wist het,..... dat je eens voor mij zou vallen :oops:

Hoe e.e.a. in elkaar zit weet ik niet, mss dat iemand hier specifieker op kan ingaan, maar om alleen te stellen : het heeft met luchtdruk te maken vind ik wat kort door de bocht.
Leg me e.e.a. dan maar eens uit.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 16:06

Het heeft niks met luchtdruk te maken, mist komt in eerste instantie niet door luchtdrukdaling of stijging daar ben ik van overtuigd.

In feite zijn er maar twee dingen belangrijk voor vorming van mist en dat is de luchtvochtigheid en de temperatuur.

Afkoeling van zeer vochtige lucht of een vermenging van zeer vochtige warme lucht met koude lucht, dat veroorzaakt mist al dan niet laag hangend.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter van Crugten
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2005 11:08

05-09-2005 16:33

Martijn Huisman schreef:Ik had hetzelfde afgelopen vrijdag op zaterdag nacht:

2 mooie vissen gevangen tot 4 uur 's nachts, toen kwam de mist hier bij ons opzetten en was het over met de pret.



Ik had net het tegengestelde.
Tot 02:00 nog helemaal niets. Hierna begon het ook bij mij mistig te worden en leverde me dit in 4 uur tijd 2 mooie schubs op. Ik vind het overigens wel wat hebben om tijdens de mist te vissen.
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

05-09-2005 16:34

Harnold,

Ik denk dat het iets te gecompliceerd is om zo maar even uit te leggen, is volgens mij ook verschillend van water tot water. Mist heeft idd niets te maken met luchtdruk, maar op een bewolkte nacht (meestal LD) komt het zelden voor dat er mist is. Mist komt gewoon het meest voor bij een heldere hemel en een heldere hemel is dikwijls een gevolg van een hogedrukgebied dat de wolken als het ware "oplost". Op basis van mijn ervaringen, kan ik besluiten dat mist op de door mij beviste wateren (AK en enkele zandputten) een te verwaarlozen verschijnsel is wat betreft de vangsten. En dat het telkens weer terug te brengen valt naar het item LUCHTDRUK.

Op een paar zandputten die ik bevis: eerste mistige nacht (dus met mist vanaf s'avonds), vrijwel altijd vis te vangen. Tweede en volgende mistige nachten, nog kans op vis maar de kans op een blank is zeker aanwezig. Laatste mistige nacht, vrijwel altijd vis te vangen. Waar ik voorzichtig uit concludeer dat de luchtdruk hier een belangrijke factor in speelt, dus bij overgang LD naar HD en bij de overgang van HD naar LD heb ik geen last van de mist. Dus wat mij betreft mag je de mist niet als schuldige aanduiden van een blank. Ik heb trouwens een aantal goede vangsten geboekt onder mistige omstandigheden op die zandputten.

Op het AK: Enkel in het voorjaar (maart-april) en in het late najaar (nov-dec) kan het voor mij vies tegenvallen bij enkele dagen HD (dus zowel op heldere als op mistige nachten, maakt mijn inziens geen enkel verschil uit). Van mei t/m oktober mag het weer zijn wat het wilt, dan kan je bijna altijd vis vangen als je juist bezig bent, mist of geen mist.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik pas op de luchtdruk ben beginnen te letten toen ik het boek van LDB gelezen had, dus een jaar of 5 nu. En bovenstaande kan ik concluderen uit de ervaringen die ik opgedaan heb op de door mij beviste wateren, andere wateren zullen hoogstwaarschijnlijk niet op dezelfde wijze beïnvloed worden door het weer.