Snelheid van drillen???


Maikel Postma
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-08-2005 12:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

29-08-2005 11:59

Beste vissers,

Hoe snel proberen jullie een karper te landen en waarom?
Ik probeer dit namelijk zo vlug mogelijk dit i.v.m. karper die dan niet helemaal uitgeput is en zo een prooi is voor roofvissen!!!!
Nu weet ik niet of dit wel goed is voor de karper.

Mvg Maikel
Lelijk kan mooi zijn!!!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2005 12:15

Roofvissen?

Maikel, persoonlijk denk ik dat onze vrienden niet zo heel veel te vrezen hebben van de roofvissen hoor. Uiteraard wel als ze klein zijn maar zodra ze de 10 - 12 pond gepasseerd zijn lijkt me dat geen issue meer.

Ze zijn dan te groot voor de roofvissen die wij hier kennen. Uiteraard zie je wel eens snoeken met hele grote prooivissen in hun bek maar dat zijn unicums hoor.

Drillen doe ik zo als de vis het wil, heb ik een erge vechter ... dan mag hij iets langer om er voor te zorgen dat de vis wat rustiger is als ik hem op de kant wil tillen en voor de eventuele foto's.

Althans dit is mijn mening.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 12:38

Vis je op water met veel meervallen of zo...???
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-08-2005 13:23

Krokodillen
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 13:34

He LEx,

Heftig hoor... :wink:
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-08-2005 13:38

marijn ham schreef:Vis je op water met veel meervallen of zo...???
hahaha :wink:
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2005 13:41

Marijn + Lexus,

Er zijn mensen die niet zoveel weten van het karpervissen en stellen dan vragen die voor jullie onzin lijken. Maar kunnen we eens een poging doen om eens gewoon antwoord te geven, zonder meteen lollig te doen?

Niet lullig naar jullie bedoeld hoor, maar de laatste tijd is het wel raak met alleen maar humor opmerkingen.

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

29-08-2005 13:41

zo kort mogelijk, dat wil dus zeggen dat ik nogal stevig doordril.
De vis zo weinig mogelijk draad laten nemen, enkel als het hoog nodig is.
maakt veel dat ik met nogal soepele hengels vis.
reden van strak doordrillen= vissen hebben nogal zachte bekken, en bij drils die maar blijven aanhouden heb je veeel kans dat het begint uit te scheuren.

mzzl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2005 13:52

Zachte bekken, stug doordrillen omdat bij een lange soepele dril de bekken uitscheuren :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2005 14:01

Inderdaad Douwe, het klinkt op zijn minst tegenstrijdig.

Maar wellicht dat het stiekem toch ewl een beetje meevalt met het zacht zijn?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

29-08-2005 14:03

jah, hoe langer de dril in beslag neemt, hoe meer kans op uitscheuren.
ofniet soms
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2005 14:08

Nou het ligt denk ik iets anders, hoe groter de druk des te groter de kans op uitscheuren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-08-2005 14:11

Persoonlijk zou ik zachte bekken ook zacht gaan drillen. Het duurd dan wel iets langer, maar de druk blijft minimaal waardoor uitscheuren nagenoeg niet kan. Tenzij natuurlijk de bekken te zacht zijn dan scheuren ze wel, maar ook zeker met een hardere dril.

Als de vissen een zachte dril niet aankunnen, dan zou ik er niet meer willen vissen. Uitscheuren zou je ten koste van alles moeten voorkomen.

Again, mijn mening.



M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

29-08-2005 14:11

drm vis ik ook met soepele hengels, die vangen de harde klappen redelijk goed op, en drm hoef ik praktisch geen slip te geven.
mzzl
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-08-2005 14:31

Dennis,

Waarom een vis z.s.m. drillen?
Als je de ruimte hebt en de vis kan geen obstakels inzwemmen dan neem ik alle tijd om de vis af te drillen, hoe minder de kans op uitscheuren bestaat!
Ook al vis je met soepele stokken, als je teveel druk gaat geven, is uitscheuren echt een optie!

Je hoeft geen half uur per vis te drillen, maar het is ook per vis verschillend en nog belangrijker: Hoeveel zuurstof zit er op dat moment in het water.
Als er veel zuurstof in het water zit is de vis vele malen sterker dan gemiddeld.
Dan duurt een dril ook wat langer en dan mag hij gerust een tientallen meters lijn nemen...

Bij een obstakel is het weer een ander verhaal, dan zal er wat zwaarder gedild moeten worden om de eerste meters te winnen.

Maar een standaard gemiddelde aan dril-tijd heb je eenmaal niet.

Dan neem ik in mijn relaas niet het feit van wel of geen zachte bekken mee, want dat is weer een ander verhaal.
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

29-08-2005 14:35

Zo lang als het nodig is! Ik laat de vis zelf bepalen wanneer hij klaar is om geschept te worden. Ik heb namelijk liever een rustige vis op de mat dan eentje waar ik mee moet gaan worstelen om hem op de mat te houden. Als de vis nog "topfit" uit het water op de mat belandt is de kans een stuk groter dat hij zichzelf naast de mat klappert met alle gevolgen vandien.

Dus ik vis met een vrij losse slip en draai deze aan op het moment dat nodig is, bijv. bij obstakels.

Vissen blijft ontspanning neem de tijd en geniet, is beter voor je hart en voor de vissen :)

Mvg
Jeffrey
Gebruikersavatar
Benjamin Conen
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00
Locatie: Groningen

29-08-2005 14:54

Ben het eens met Marijn. Als ik bij obstakels zit ,dan dril ik zo hard als ik kan totdat ie op open en veilig water zit.
Hoe bedoel je eigenlijk,roofvissen? Zie rex hunt wel eens een halve makreel binnenhalen door de haaien maar in nederland??

Groeten Benjamin
Water masseert de ziel
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 15:11

Dril zo kort mogelijk, zonder daarbij onnodig hard te gaan drillen. Met andere woorden, als een vis wil gaan en er zijn geen obstakels mag hij van mij gaan, maar hij krijgt de meters niet zomaar. Als een vis gaat terwijl ik dat niet wil hebben, top onder water en omtrekken.
In de praktijk betekend dit dat ik de meeste vissen binnen 10 minuten in het net heb, maar dat ik ook wel eens meer dan een half uur sta te drillen.
Tenslotte wil ik nog één ding kwijt: ik zie nog steeds mensen die denken dat je als een vis onder de top komt de slip dicht moet draaien. Niet dus, gooi maar los, want je hebt bijna geen rek meer die de klappen kan opvangen. Als je dan juist de slip dicht gaat zetten wordt het risico van scheuren wel erg groot. Zeker omdat veel vissen als ze voor het eerst onder de top komen nog lang niet uitgeput zijn. Verder laat ik om nog iets rek over te houden altijd minimaal een hengellengte lijn tussen top en vis, dit is met scheppen ook makkelijker. Zie soms mensen die de top tot op de tube draaien en vervolgens voor het scheppen weer lijn moeten gaan geven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-08-2005 15:23

Dennis,

De haak type en de manier waar op je hem gebruikt bepalen of een bek uitscheurt. Daarnaast is uitscheuren eigenlijk ook niet echt het jusite woord. Daar een bek nooit echt scheurt. Wat je wel ziet zijn keer op keer nieuwe inhakingen en daardoor ook verwondigen dat dit op den duur niet meer hersteld.

Dril tijd is afhankelijk van zoveel factoren dat er geen standaard tijd voor aan te geven valt, ik heb eens van iemand gehoord dat die de vis al schepte voordat ze goed en wel doorhadden dat ze gehaakt waren. Over snel gesproken.... Teveel stress is niet goed teveel druk ook niet. In ieder geval geeft de vis vanzelf wel aan wanneer het tijd is. Veel belangrijker is dat je de vis de tijd gunt om op adem te komen wanneer je hem terug zet. Ze kunnen bewusteloos geraken waardoor ze kunnen stikken. ook nu weer geeft de vis vanzelf wel aan wanneer deze er voor klaar is.

Mvgr. Rene Berger
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-08-2005 15:31

ik dril behoorlijk stug..
de vis moet echt vechten voor zijn meters ookal zijn er geen obstakels. per run dat die neemt krijgt hij echt geen 10 meter lijn.. (of hij moet niet te stoppen zijn) maar meestal laat ik een vis niet eens op snelheid komen.

gemiddelde dril op mijn thuiswater duurt ook maar 5-10 minuten. (afstand 30-40 meter)

maar op het kanaal heb ik wel eens een dril van 25 minuten gehad en laatste 3 minuten echt druk gezet omdat er een zoutboot aan kwam. hij was op de kant bijna niet te houden en heb de vis dus ook zo snel mogelijk terug gezet..
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

29-08-2005 16:18

rene, haaktype was idd ook vrij belangrijk. eerst gebruikte ik de ashima c 887, en ben dan overgestapt naar een d-rig haak, dus langstelig en dundradig.


dan nog, met driltijd zo kort mogelijk te houden, bedoel ik mee niet de vis onnodig lang aan het lijntje houden. soms zie ik gewoon mensen met een vis liggen ''spelen'', die vis onnodig lang liggen drillen. en jah, spartelen op de kant heb ik eigenlijk niet veel last van.
kmoet er wel bijzeggen dat ik op een afstand van +- 200 vis.
met die soepele hengels kan je ze echt wel tot int handvat krom trekken, zeker op zo een grote afstanden, en dan vis ik nog met nylon ook.
ik kreeg de meeste lossers, door gewoon los te drillen ook op afstand, en dan aan de kant begonnen die vissen nog eens een 10 -15 minuten te vechten. Vaak lossers tot gevolg.
nu dril ik gewoon stevig door van begin tot einde, en geen probleem meer gehad.

mzzl
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-08-2005 16:20

Jeffrey Pijl schreef:Zo lang als het nodig is! Ik laat de vis zelf bepalen wanneer hij klaar is om geschept te worden. Ik heb namelijk liever een rustige vis op de mat dan eentje waar ik mee moet gaan worstelen om hem op de mat te houden. Als de vis nog "topfit" uit het water op de mat belandt is de kans een stuk groter dat hij zichzelf naast de mat klappert met alle gevolgen vandien.


Ik doe precies het zelfde... :wink:
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

29-08-2005 16:23

Als ik bij obstakels vis hang ik de eerste meters flink in de hengel.. Als ik weet dat er weinig of geen obstakels in het water liggen laat ik de vis zichzelf moe maken. Ik weet niet of dat aan mij ligt hoor maar als je een vis afremt voor die op snelheid is lijkt het mij dat hij minder snel moe is dan dat je hem flink lijn laat nemen en op het juiste moment (als die af begint te remmen) de juiste druk zet zodat hij omkeert? Zou weleens willen weten hoe jullie hier over denken.

Ik dril de vis het liefst goed uit want ik hou niet van gezeik op de kant. Mijn drils duren niet zo gek lang behalve dit weekend heb maarliefst 1 uur en 20 minuten met de hengel in mijn hand gestaan de vis was gewoon niet moe te krijgen. Hij zwom alleen richting de bodem waar die vervolgens zo lang mogelijk bleef liggen en dat op zeer korte afstand, en geloof me ik heb de laatste 45 minuten echt niet rustig gedrilt :(

Nou genoeg geklets voor vandaag :)

Pascal
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-08-2005 16:25

en en en en en en en en???? :D :D :D wast een dikke? ckr een schubvriend :lol:
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-08-2005 16:25

wel erg lang
Vissen is gezond!