Fotografie


Plaats reactie
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

25-08-2005 10:06

Ik heb het plan opgevat om een nieuwe digitale camera te gaan halen. Het moet er een worden met rond de 5.0MP, moet veel optische zoom hebben (minimaal 6-8x), en het liefst (maar dat is niet echt een criterium) SD-kaartjes slikken.
Ben tot nu toe de Kodak DX7590 tegengekomen, die ligt voor geen meter in de hand, dus een goeie foto zal ik daar nooit mee kunnen maken, hij heeft een zeer goede tegenhanger bij Fujifilm in de vorm van de S5500, echter die slikt XD in plaats van SD. Gezien deze 2 modellen lijkt het me vrij duidelijk dat de grootte er wel degelijk toe doet, en dat ik een wat forsere (dSLR-like) camera wil.

Dus mijn vraag, wat voor camera gebruiken jullie, en hoe tevreden zijn jullie erover? Mag eventueel met een kleine (maximaal 3 foto's op 800x600) showcase.

Alvast bedankt!
fishing rocks
Gebruikersavatar
Benjamin Conen
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00
Locatie: Groningen

25-08-2005 11:49

Hallo Toon,
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je er voor uit wilt geven. Ikzelf heb een Nikon d70 en die bevalt super. Ben er net weer van vakantie 3 weken Noorwegen en heb,naar mijn mening, hele leuke platen geschoten daar. Zonsondergangen,bergen,elanden afin je kent het wel.
Nadeel is dat ie niet bepaald compact is,maar dat heb je met spiegelreflexen. Ikzelf vind het niet zo erg.
Lees ook op het forum is al vaak over gesproken. Ook de canon G-serie gooit bij velen hoge ogen.

Succes met je keuze en laat maar weten wat het geworden is.


Groeten Benjamin
Water masseert de ziel
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-08-2005 12:01

Je hebt niet vermeld hoeveel je te besteden hebt maar... :wink:

Zelf gebruik ik de Canon Eos 350D met sigma ef 18-200 mm lens. Dit is dus niet de standaard lens van Canon die geleverd wordt bij het toestel maar een kwalitatief betere lens, met een groter bereik. Het is een beetje afhankelijk van wat je wil met je toestel, maar ik gebruik hem ook voor natuurfotogratie, naast de karperfoto's. Bekijk de fotomappen op de links hieronder maar voor wat foto's die gemaakt zijn met het toestel.

http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1

Succes ermee
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

25-08-2005 13:19

Ik heb een kodak easyshare cx6230. Korte omschrijving: Bagger apparaat. Enige voordeel vind ik de optical zoom. Voor de rest ligt hij voor geen meter in de hand. Hij is ontzettend traag. Tevens vind ik het soms makkelijker om foto's door het ouderwetse schermpje te maken ipv naar een beeldscherm te kijken, problee hierbij is dat dat scherpje niet gelik is aan de lens dus de foto wijkt dan af..... Ik zou hier goed op letten als je een camera koopt.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-08-2005 14:06

Ik heb zelf een Kodak CX 6330 3.1 MP. Ik ben er juist super over te spreken. Als ik soms de kwaliteit bekijk van andere merken, denk ik dat Kodak een heel goed merk is. Ook ligt deze mijns inziens wel lekker in de hand.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-08-2005 14:45

Zelf heb ik de fuji finepix s3500

4 miljoen pixels en 8x optische zoom

op zich wel een lekker toestel zal op het aantal pixels na wel bijna hetzelfde zijn als de 5500

en ze zijn vrij goedkoop wat ook wel een voordeel is

groetjes
Gebruikersavatar
nils poldervaart
Berichten: 147
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Pijnacker

25-08-2005 15:47

Ik heb sinds kort de Panasonic (lumix) DMC-FZ20..

Ben er zeeeer te spreken over..
12 keer optische zoom met een goede lens erin..
Natuurlijk nog veel meer goeds over te vertellen, maar lees daar maar de review over..:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

De camera komt ook erg goed uit allerlei tests..
Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb ondekt is dat er geen draadloze afstandsbediening bij zit..
Moet nog ff kijken wat voor soort afstandsbedieningen ze wel hebben..
remy willems

25-08-2005 16:43

Camiel Driehuis schreef:Zelf heb ik de fuji finepix s3500

4 miljoen pixels en 8x optische zoom

op zich wel een lekker toestel zal op het aantal pixels na wel bijna hetzelfde zijn als de 5500

en ze zijn vrij goedkoop wat ook wel een voordeel is

groetjes


De s5500 is ook 4 megapixel.
Heb hem zelf ook, zeer tevreden over, mooie plaatjes, alles handmatig in te stellen. 10 keer optische zoom, en je kan er ook nog lenzen opschroeven. Heb er zelf ook een teleconverter bij, leuk als je eens een uurtje niks vangt :)

Nadeel (voor de karpervisser) is het ontbreken van een externe zelfontspanner, je moet eerst een menuutje in om de zelfontspanner te selecteren, en kan dan maar 1 keer schieten, daarna moet je hem weer opnieuw selecteren. Lastig als je die 30ponder net niet goed had binnen 10 seconden.
Ergens anders op dit forum staan wat fototjes van me, iets met "natuurfoto's" als titel dacht ik.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-08-2005 18:34

Rick je bent knap aktief geweest! zijn al die foto's van jouw, zitten leuke vlindertjes bij!

Groeten Frank
beetje bij beetje
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

25-08-2005 20:06

Benjamin, Rick,

Ik wilde er een honderdje of 3 aan besteden. Een Eos300D of 350D is mij simpelweg te duur, en ik vrees het potentieel van zo'n dSLR niet volledig te kunnen benutten (geldverspilling dus).

Zoals gezegd, de FinePix S5500 is een hele mooie camera, alleen die slikt XD.

Heb nog even verder gekeken, en kwam de Canon Powershot A95 tegen. Die heeft een heel makkelijk draaibaar venster zodat het in je eentje foto's maken een stuk makkelijker wordt. Echter (het zal es niet) die slikt compactflash type I.. Verder lijkt dat me wel een camera waar ik voor zou kunnen gaan!
fishing rocks
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-08-2005 11:03

Toon,

Je hebt gelijk, als je dat te besteden hebt is de canon zeker te duur. En het is ook de vraag of je al de mogelijkheden die erop zitten echt door jou gebruikt worden bij de visfoto's. Dan kan ik je verder niet adviseren, want ik heb me nooit echt verdiept in de compacte digitale camera's. Ik zou wel sowieso kiezen voor een goed, bekend merken. Dat zijn de merken die ervaring hebben en die ook overeind blijven. Vaak zijn hiervoor ook onderdelen goed verkrijgbaar en dergelijke.

Frank,

Ja ik heb al aardig wat plaatjes geschoten, al die foto's zijn van mij. Behalve die waar ik zelf op sta dan he :wink: Ben zelf zeer tevreden over wat het toestel kan. Als je zelf een fotowaardige vis gevangen hebt ben je toch weer afhankelijk van andere die de foto moeten maken, maar een dergelijk toestel maakt dat allemaal wel wat succesvoller.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

26-08-2005 12:30

Ik zag rick dat je ook parelmoervlinder en zilverenmaan hebt getackeld! Waar heb je die dan weer gezien toch niet in diemdam of wel~! :lol:
Moet ik ook maar eens keertje mee op pad.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

26-08-2005 20:12

ik heb pas een supercamera gekocht het is een sony cybershot met 7,2 mega pixels en 3x optical zoom dit cameratje kocht ik inclusief 3 kaartjes waarvan 1 met 512mb en een tasje voor 460,00 euro

hij is echt super goed voor de karperfotos omdat hij de fotos heel erg groot opslaat dit is later met een uitvergroting weer heel erg mooi

ik heb er niet erg veel verstand van maar een maat van mij werkt bij bcc en die zei dat dit echt iets voor mij was en ik moet zeggen dat het inderdaad een perfect dingetje is

er zit ook een soort accu in de heeeeel erg lang mee gaat dus geen gelul met baterijen meer

ik hoop dat je met deze info wat kan groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

26-08-2005 23:02

Ik denk dat de canon ixus 7 misschien wel wat voor je is. Een compact digicam, met 7.0 mega pixels. Al denk ik dat de ixus 5 met 5.0megapixels beter aan jouw eisen (en budget) voldoet. Mijn broertje heeft de ixus 7, en dat is kwalitatief echt een perfect apparaat. Hij schiet heel snel plaatjes achter elkaar (is niet lang bezig met focussen), gaat heel snel aan, (wilt natuurlijk niet de karper te lang laten wachten), en hij is een SD slikker. Zelf heb ik de ixus met (volgens mij) 3.2 megapixel, waar ik overigens tevreden over ben. Volgende camera van mij word denk ik ook eentje met spiegelreflex, want die fotos die rick schiet!!! oeioei, sommige zijn zo scherp, snijd me klauwen eraan!!

Hoop dat je er wat aan hebt, laat maar weten wat je keuze gaat worden! Enne, niet in de eerste de beste winkel binnenstappen, maar ff goedzoeken op internet, dat loont! Misschien dat er forumers hier ervaring hebben met bepaalde websites die te vertrouwen zijn, snel en goed (uit voorraad) leveren, en een goede prijs/service hebben.
Succes!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-08-2005 10:06

@ Frank,

Die vlinders heb ik op vakantie gezien in Oostenrijk. Er vliegen ontzettend veel vlinders op de bloemrijke graslanden in de bergen daar in Tirol. Boserebia en voorjaarserebia waren zo'n beetje de talrijkste vlinders. Verder ook morgenrood, glanserebia, keizersmantel, bleek blauwtje, gele luzernevlinder, rotsvlinder, hooibeestje, bruin zandoogje, bont dikkopje, zwartsprietdikkopje, grote parelmoervlinder, klaverblauwtje en een hele zooi parelmoervlinders die ik zelf nog niet echt op naam kon brengen. Dus voor de vlindertjes zeker de moeite waard Frank.

Sorry voor het off topic gebeuren....
Plaats reactie