Hoe houd je een karper vast?


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2005 07:18

Wat te denken van karpers die door hele kleine slootjes manouvreren?

Opwaartse kracht is nihil, slootjes zijn niet altijd vrij van troep en ellende, hoe zal dat effect hebben op de viskes?

Ik denk dat we moeten doen wat we kunnen om onze vrinden te beschermen, maar denk ook absoluut dat we niet te ver door moeten schieten in het moraalridderen :lol:

Karper op het gras kan echt geen kwaad, beton / stenen etc dan is het wel handig om er iets onder te leggen (een netje is dan in mijn ogen net iets te weinig).

Pas trouwens op met de kiewgreep bij vriend snoek, voor je het wqeet heb je een jaap in je vingers!

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 08:22

Ik heb bij 99 van de 100 plekkies wel een stukje gras waar ik de vis kan neerleggen.
Mocht ik ergens komen te vissen waar ik de vis niet zacht neer kan leggen weet ik niet wat ik zal doen. :roll:

Tot slot, ik hoop dat jullie ook zo voorzichtig omgaan met de gevangen brasems of andere witvissen. Ook die hebben een slijmlaag die ze daarna nog nodig hebben. Maar ik ga der vanuit dat die dezelfde behandeling krijgt als de karper,toch? :wink:
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

19-08-2005 08:32

Marc Schrikkema schreef:
Karper op het gras kan echt geen kwaad


Wat ik al zei, een zware vis kan een lelijke smakker maken als die uit je handen flikkert tijdens een fotosessie, zelfs op gras, een goede mat (die je voor je knieën legt) behoort gewoon tot de standaard uitrusting!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2005 08:39

En als ik nu eens geen foto's maak?

Alleen ff hup er uit om te onthaken en dan huppekee weer de plomp in?

Een karper die tijdens een fotosessie een lelijke smak maakt op de mat is ook niet blij denk ik zo maar.De matten, ja ook die met piepschuim, dempen een stuk minder dan men denkt hoor .... probeer zelf maar eens ....

Ik wordt er een beetje moe van dat iemand altijd maar om de mat afgeslacht wordt.

Stel ik ben op voorn aan het vissen, geen mat nodig nietwaar?, en ik vang opeens een karper ..... wat wil je dat ik doe??

Gr. M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-08-2005 08:50

Marc,

Ik denk dat ik je wel snap. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Lees er mijn postings over onthaakmatten maar op na.

Groeten,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 08:54

In de 18 jaar dat ik gericht op karper vis heb ik misschien 2 keer een vis laten vallen. En vallen is nog een groot woord, eerder niet kunnen houden toen de vis begon te spartelen. En samen met mijn handen eromheen naar beneden gegaan...big deal. Ik vraag me af hoeveel vissen er dagelijks stuiterend hun weg naar het water terug vinden. Ik ben zo slecht nog niet. :wink:

Ik vind dat tot de standaard uitrusting eerder een vuilniszak zou moeten behoren. Ik heb gister tijdens het voeren weer voor vuilnisman gespeeld, dat vind ik veel erger.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2005 09:18

@Toon,

Heb gezocht en niet iets steekhoudends gevonden :lol: zal aan mij liggen hoor! Maar wellicht is het handiger om gewoon je menig nogmaals te ventileren?

@Rob,

Nederland is meer hobby vuilnismannen rijk dan men denkt :lol: Hier zit nog zo'n gek
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 09:26

@ Toon, ben ook wezen spitten maar kon ook niks belangrijks vinden.

Ik ben al een tijd geleden gestopt met vuilnis ruimen en zakken meenemen naar huis. Maar omdat het hier een weiland betreft waar schapen op lopen maak ik een uitzondering. Is een afspraak met de boer die ik heb.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-08-2005 09:28

Marc,
Laat ik het zo zeggen, 100 x liever iemand zonder onthaakmat die het beste met de vis voorheeft, dan 1 x iemand mét onthaakmat die het met de gezondheid niet zo nauw neemt.
En naar mijn bescheiden mening heb ik er in het verleden al 't een en ander over geventileerd, echter niet alle posts blijven staan heb ik zo het gevoel ;)

Groeten,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

19-08-2005 09:28

Marc schreef:
Ik denk dat we moeten doen wat we kunnen om onze vrinden te beschermen

En vervolgens schreef hij:
Ik wordt er een beetje moe van dat iemand altijd maar om de mat afgeslacht wordt.


Eigenlijk zou hij dus moeten zeggen:
Ik denk dat we moeten doen wat we kunnen om onze vrinden te beschermen, dus neem ik altijd een onthaakmat mee. Kwaad kan het namelijk sowieso nooit. Misschien ligt er wel een stukje glas in het gras wat ik over het hoofd heb gezien………………………………

Per slot van rekening lees ik dat het in Noord Holland (ligt Heerhugowaard trouwens ook, toevallig!) een vuilnisbelt langs het water is.

De enige vraag was of iemand kon vertellen of de voorgelegde stelling mbt het vasthouden klopte. Ik heb inmiddels al vastgesteld dat we het niet weten, dus ieder doet het op de manier zoals hij denkt dat het goed is. Punt.

Voor discussie over een onthaakmat zou ik zeggen: open de volgende topic maar weer!

En nee, ik ben niet boos.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 09:31

Dat gevoel had ik ook al :wink:

Ik kan leven met je mattheorie, heel goed zelfs.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 09:33

Mijn post was net iets te laat.


Jos, fijn dat je niet boos bent. :wink:
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-08-2005 09:34

Rob,
Nobele gedachte van je. Goed voorbeeld doet goed volgen, en daarbij: wie goed doet, goed ontmoet.

Hele afgezaagde, cliché opmerkingen, maar ze kloppen wel.
Groeten,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-08-2005 09:34

Bij de weg,

Per slot van rekening lees ik dat het in Noord Holland (ligt Heerhugowaard trouwens ook, toevallig!)


Nee, ik ben geen Marc. Ja ik word moe van het vuilnis langs het water.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

19-08-2005 10:30

Leuke discussie,

alleen jammer dat er nog geen overeenstemming is bereikt t.a.v. het originele discussiepunt, terwijl dat misschien wel interessant kan zijn. Misschien dat iemand ons nog kan verblijden met nieuwe inzichten of steekhoudende argumenten... Ikzelf heb namelijk geen idee wat beter is of slechter om de vis op te tillen, maar ben er wel benieuwd naar hoe anderen denken het te moeten doen en waarom.

off-topic:
ik gebruik wel altijd een onthaakmat, al is t maar om de vis rustig te krijgen als ik de flap van mn mat over de vis heen trek.

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
levi janssens
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-08-2005 23:06
Locatie: schaffen belgie

28-08-2005 21:17

hoe houd je een karper vast ? met zorg natuurlijk hahahahaha :lol:
als de visser van het water is dansen de karpers