Selectief Vissen Op Grote Rivieren...


Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-07-2005 19:33

Ik ga in September naar de Moezel. Dat terzijde!

Mijn vraag aan jullie is hoe pakken of hebben jullie deze hardstromende water partijen aangepakt.

* Loodgewicht

* Voorvoeren

* Voeren

* Haak en Rigtype

* Wanneer komen de meeste aanbeten voor, Vroeg, Laat of Allebei.

* Welk type stek zou favoriet kunnen zijn

* In of uit de stroming

* Is de scheepvaart hinderlijk ja of nee

* Is verzwaard toplood nodig, of juist helemaal niet

Vertel, vertel, vertel!!! :wink: :wink: :wink: :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-07-2005 20:33

Jeroen,

Je hebt vele vragen,zal er een paar proberen te beantwoorden.

Lood: 180 tot 280 gr grippa
Onderlijnen: ik vis lang 30 cm 35 lb lange hair voor 2 20 mm boillies.
Toplood: is per stek afhankelijk ligt ook of de rivier veel vuil afloost.
Stek: meestal de binnebochten (minder stroming)
Stek: soms singlehook gewoon in vaargeul.
Scheepvaart: geen probleem gooi hem wel eens net achter voorbijvarend schip.
Voeren: zie boven of op rustig stuk een spoor trekken van mais /tijgernoten/hennep.mag rustig een kg of 15.
je kunt ook op stille plek achter krib of dam ineens 5 kg storten en daar vissen zo gauw er vis is bijvoeren en proberen erop te houden.
Haken: Ik gebruik gamakatsu nr 2 maar zijn meer goeie grote haken ik verleng ze vaak met krimpkous een cm of 6 voor betere draaiing en inhaking.

Goeie boot en REDDINGSVEST.

Boillies dat is ieder zijn eigen keus dus daar doe ik geen uitspraak over.

Hoop dat je er wat mee kunt,en alvast succes op de moesel.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-07-2005 21:29

Paul bedankt voor je inzet.

Het valt me tegen dat er zo verschrikkelijk weinig mensen bekend zijn met riviervisserij. Of men kan er niet te veel over kwijt.

Bedankt in ieder geval.

Binnenkort ga ik alvast een aantal testsessies houden op de Hollandse ijssel, ik ken daar een aantal stekken die karper kunnen opleveren. Gewoonweg even praktijk ervaring opdoen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-07-2005 21:52

Jeroen,

Probeer eens gewoon een goedkope zoete boillie .

Riviervissen hebben nl natuurlijk voedsel zat, en zijn daarom op zoek naar het natuurlijke snoepje :lol:

scoopex /aardbei iets in die geest.

Veel succes.

Gr Paul 8)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-07-2005 22:03

jeroen,

Als je tijd hebt ,ga van de winter met laag water eens stekken zoeken.

Maak hiervan foto's of film met commentaar,zoek vooral naar mosselbankjes,deze bevinden zich vaak aan de aflatende kant van krib dus benedenstrooms of midden in bed tussen 2 kribben je zult ook ontdekken dat de zandplaten vaak een aardig verloop hebben met hoogte's dit zijn de ideale punten om net onder top dus aflopende stukje te vissen.

riviervissen hebben vaak de neiging om even rustpunten te zoeken.

Als je beet krijgt,gelijk je top omhoog hij vlucht nl altijd richting stroom en snel stroomafwaarts dus 60 mtr heeft die zo gepakt.

Hoop dat je er je voordeel mee kunt doen, nogmaals succes.

Ik vis zo op de waal daar staat genoeg stroming dit geld ook voor de ijssel.

Gr Paul 8)
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-07-2005 22:25

Beste Paul en andere,

Daar ik niet erg veel rivier ervaring heb. Wil ik toch graag reageren.
Paul haalt hier diverse zaken aan waar ik het niks in kan vinden. Niet dat ik het lulkoek vind. Maar ik heb daar een andere gedachten over.

De Stek:
Singlehookbait in de vaargeul? Zou ik dus compleet niet doen. Dan blijf ik m.i. liever thuis.
Het rivierensop is al zo groot. De kans op vis is relatief al zo klein. En dan met een enkele single boilie vissen? No Way!

Voeren:
Met zulke aantallen in gewichten, moet je ZEKER je hersens erbij houden. Ik ben hier zelf ook schuldig aan geweest in langere tijd geleden. Met de gedachten “Rivier”… OOOOWh… “dumpen”…. Niet dus. Zoek eerst eens wat zaken uit. Vang je er veel witvis? Komt er uberhaupt op dat stuk karper langs. Hoeveel?
En die witvis, heeft het nut om te blijven voeren als je een groep witvisjes op de stek heb? Ik noem maar wat.

Haken:
Ook zo iets, wel iets wat je je zelf heb aangeleerd. Maar waarom in vredes naam van die grote haken? Stevige harde bekken? Dan toch liever een klein doch superscherp recht haakpuntje wat er makkelijker in zal prikken.

Paul verteld iets over Mosselbanken. Ik weet het niet, mosselen zijn er zo ontiechelijk veel op zulke wateren. Is het dan nog zo bijzonder om een mosselbank te zoeken? Tuurlijk, de visser wil ook wat (vertrouwen). Maar zou het echt zo goed zijn?

En wat voor kade is het. Ook erg belangrijk iets wat ik zelf gemerkt heb. Zijn het grote basaltstukken, of een door het rijk gemaakte 90graden kade? Ik denk een groot verschil in het aanbod van vreten.

Natuurlijk voedsel zat….? Ik durf niet te zeggen dat de bollekes dan niet als snoepjes gezien worden. Eerder zaak of de vis het uberhaupt wel kent als vreten. Misschien toch proberen te voederen en de vissen te laten “hangen” in een bepaalde sector van het rivierstuk?

Ik hoop dat dit punten zijn tot discussie, en vraag dan ook. Heren oude-rot-in-het-riviervisserij… Kom graag mee doen… Input!

Groetjes, Frank
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-07-2005 22:38

Frank,

Even over de stekken,ik zei singlehook in vaargeul dit kan in een rivier als de ijssel op sommige stukken.

Veel voeren heeft niet ALTIJD zin ,maar zit je in diepe kom tussen 2 kribben kan het nut hebben daar hier weinig stroming staat.

Mosselbankjes zijn er genoeg ligt eraan welke je wilt hebben,kade's vis ik niet dus altijd bij basaltblokken of andere stukken kunnen ook ingangen zijn van afwateringskanaaltjes of lose inhammen.

En ieder zijn keuze met voer ik heb vaak goeie resultaten met zoet ,ik heb niet gezegd dat andere smaken niet vangen.

En vaak is meest simpele ook het beste,niet te moeilijk denken helpt een hoop met riviervissen.

Veel witvis kan voorkomen vooral als je de pech hebt met windes,meestal leg ik hem dan verder in de stroming.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

25-07-2005 23:03

Ha Jeroen

Met de Moezel heb ik geen ervaring....wel met de sterk lijkende Seine en iets minder lijkende Yonne, en ik durf mijn vriendin erom te verwedden dat het op de Moezel niet anders is. Op een flink aantal punten denk ik er anders over dan Paul, dus dat betekend dat je iets hebt om over te prakiseren. :-)

Loodgewicht, en daarbij neem ik meteen je item toplood. Liever vis ik niet met al te zwaar lood, en ik heb in ale gevallen (ook wanneer het wat meer tekeer ging) aan 160 gram op de verste hengel voldoende gehad. Wel moet ik er dan bij zeggen dat hier een toplood van 40 gram bij komt, wanneer het lekker stroomt, maar ook als er van die grote bossen wier af komen.

Voorvoeren. Op langgerekte wateren wil het niet lukken de vis op de stek te houden, zegt men. Dat geldt voor sommige wateren, maar zeer zeker niet op de Franse rivieren waar ik heb gevist. Ze blijven ook niet 24 uur per dag op de stek, maar komen echt wel terug de volgende nacht omdat er (flink) wat te halen viel. Rivierkarpers trekken, maar ik ben er van overtuigd dat dit in de meeste gevallen geen kilometers per dag zijn. Ze lijken vaak een tijdje in een bepaalde area rond te hangen (en waarom ook niet...als er wat -in veel opzichten- te halen valt?) Het bewijs voor mij dat die karpers in de buurt blijven en terugkomen op je voer zijn ten eerste de ondergescheten onthaakmatten (MOET van de vorige dag(en) zijn, en zeker niet van het voer waarop de vangst heeft plaatsgevonden) en het zien van springende karpers exact in het gebied waar het voer heeft gelegen, en geen "meter" ernaast. Dat springen en rollen kwam je dus ook vaak al bij aanvang van de nacht op een voerstek tegen, zonder dat er diezelfde avond al een boilie in is gemept. Ik voer bijna altijd voor (behalve de eerste aankomstnacht -noodgedwongen-). De voerstekken zijn tussen de 1 en 4 voerdagen, en deze worden nacht voor nacht afgevist en onderhouden. De reden waarom er word voorgevoerd is vrij simpel. Ten eerste zijn groepen karpers er als de kippen bij als er ergens iets te vreten valt, en deze zijn er dus min of meer op te conditioneren dat ze op die plek moeten zijn. Ten tweede word er op de Franse rivieren al tientallen jaren stevig gevist...-dit is iets wat je niet moet uitvlakken, en onder de tafel moet schuiven onder het mom van "Dressuur? op de rivier? hihihih"... Kortom, ook Franse rivierkarpers weten hoe het is om op de mat te liggen, al kun je dit niet vergelijken met sommige putten. In de meeste Franse rivierkarpervangstgevallen(???) is het dus zo geweest dat ze meteen na aankomst op een voerplek met een vangst, of de vangst van een groepsgenoot geconfronteerd worden, zonder dat ze eerst eens lekker onbeschoft hebben kunnen schranzen. Je vangt één of enkele karpers uit een groep, en dan is het weer afwachten op de volgende dwazen uit een nieuwe groep. Op een goed voorgevoerde stek hebben we in goede nachten pakweg tien karpers uit één (!*) groep kunnen vangen! En de volgende nacht? Gewoon naar de volgende voerstek...
* (Je merkt het aan heel veel signalen dat je met één dezelfde groep karpers te maken hebt, aan het continue rollen tijdens vangsten, het type karper...want ze zwemmen allemaal samen die look-a-likes, en de frequentie van de aanbeten)
De hoeveelheid per dag per stek hangt geheel af aan vanalles. Aanknopingspunten die je gedurende je verblijf in de omgeving krijgt, en dat kan werkelijk alles zijn dus. Als ik in de eerste nacht aan kom, en ik heb geen enkel houvast, dan is het nog afhankelijk van de stek waar ik sta te voeren (want ik ken ze een beetje, die stekken) maar dan is het gemiddeld pakweg 3 a 4 kilo boilies per stek. Alleen boilies dus, iedere particle zou ik thuislaten, ieder particletype om verschillende redenen (als je die wil weten, moet je dat maar laten weten)

Over boilies gesproken, de beste ervaringen heb ik -een beetje in tegstelling tot Paul- met vismeel-achtige types, maar dan wél die boilies die abnormaal lang, hard en veel uitlekken. (heeft veel met de stroming te maken)

Voeren: Als we het over zo'n voorgevoerde stek hebben, redelijk voorzichtig beginnen, en de loop van de uren afwachten en daarop afstemmen. Met redelijk voorzichtig bedoel ik geen singles, maar laten we zeggen 2 kilo over de hele stek, in plaats van bijvoorbeeld de 4 of 5 kilo van de vorige dagen. Je komt er snel genoeg achter of er karpers zijn geweest, en weer terug komen.

Haak en rigtype. Daar heb ik weinig over te vertellen. Ik hou het zo simpel mogelijk, omdat ik altijd insmijt, en niet uitvaar. "Niet in de knoop gooien" vind ik de belangrijkste eigenschap in dit geval. Wat de haak betreft, zoals Frank Amerongen kan beaamen, liever een naar binnen gebogen puntje in plaats van een rechte punt, omdat je deze vrij gemakkelijk beschadigd op de steentjes die overal liggen. Het verschil merk je dus echt heel duidelijk tussen die twee haaktypes!
Wat de grootte betreft...daar een Franse rivierkarper ook maar gewoon een karper is, begrijp ik niet waarom sommige mensen juist in dat geval met meervalhaken (maten 1 en 2) aan de slag moeten. Maargoed, het is ook maar net wat je gewend bent misschien? ...Ik heb nog nooit problemen gehad met de maten 6 en 8 van verschillende haaktypes in elk geval.

De meeste aanbeten komen s'nachts, en daar haast ik me aan toe te voegen dat zoiets op de Moezel wel een ander verhaal -zou kunnen- zijn, maar ik vermoed van niet...Heren Moezelvissers? Mijn ervaring is dat je overdag nog geen kopvoorn of barbeel hoeft te verwachten, terwijl het dan diezelfde nacht een gekkenhuis is geweest. Het begint steevast zo'n beetje na de laatste boot, als het schemerig begint te worden, en stopt net VOOR de ochtendschemer, enkele uitzonderingen (met name op de Yonne, veel minder op de Seine) daargelaten.

Type stek, daar kan ik kort over zijn (word tijd). Als vuistregel: In het voorjaar meer tegen de kant op, en in het najaar in de vaargeul, waar dan ook echt zo'n beetje alle runs vandaan komen, in tegenstelling tot het voorjaar, waar je ze meestal voor de kant krijgt, terwijl het toch niet abnormaal is dat je er een bepaalde nacht tussen hebt zitten waarin ze uit de vaargeul komen. Een uitzondering in het najaar zijn de stekken waar je klem voor de kant al meteen een meter of twee, drie water hebt. Vermijd platgeviste stekken, ik heb nog nooit zo'n sterk staaltje "stekdressuur" meegemaakt als op een bepaalde stek aan de Seine. (jaja, op een rivier dus). Er zijn van die bochten waar je nét voorbij die bocht, ergens tussen de kant en de vaargeul een strook "aangespoeld" grind en schelpen hebt liggen. Ik ken er twee, en dat zijn beiden bonus-plekken.
Negen van de tien keer zijn de voerstekken zo opgezet dat er in de area voor het gat waaruit je vist zo'n beetje overal voer ligt, vanaf de kanten tot de vaargeul. En de hengels gaan natuurlijk ook verspreid over de breedterichting van de rivier.

Nog even op die mosselbanken...wat Frank hierover zegt ergens hierboven kan ik alleen maar beaamen. Hoe bijzonder zijn mosselen op een rivier?

Scheepvaart hinderlijk? Ja en nee. Ja...omdat wat mij betreft de scheepvaart één van de redenen is waarom je overdag bijna niets hoeft te verwachten. En nee, overdag vis ik amper meer...omdat je tijdens die quasi visloze dagen veel betere dingen te doen hebt: Boodschappen doen, terrasje pakken, Fransuh wijvuh kijkuh, maar vooral rondrijden op zoek naar water, stekken en karper, en tegen het eind van de middag de andere stekken voorzien van voer. Als je eenmaal een ritme te pakken hebt, dan vul je met gemak de hele dag...en bovendien met je tijdens dat dagvullen ook nog eens bezig de nachten productiever te maken. Veel productiever dus dan 24/7 op een stek blijven hangen!

m.v.g. ChrisN
Alex Kroezen

26-07-2005 11:35

paul veenendaal1 schreef:jeroen,

Als je tijd hebt ,ga van de winter met laag water eens stekken zoeken.


Je bedoelt de zomer dus nu, Frankrijk staat het water erg laag op dit moment en dat is een understatement.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

26-07-2005 17:45

Alex,

Ik had het niet over france, maar over nederland.

Heb zelf een hele winter dat gedaan, bij waal/ lek/ijssel/nederrijn en heb een hoop informatie gekregen die me van pas komt.

Gr Paul 8)
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

26-07-2005 18:03

Ik ook Paul, ikzelf ga ook altijd in de winter op pad... ook omdat de blaadjes aan de boom verdwenen zijn in deze periode, dus beter zicht ;)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

26-07-2005 18:33

Kom op lex,

Aanvullingen in dit topic?

Groet, Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-07-2005 19:10

Helaas geen relevante info te melden :P
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

26-07-2005 19:32

zeer interressant allemaal !!!!
vooral dat hele lange verhaal
ik wil ook nog een rivier pakken dit jaar zijn er bepaalde jaargetijden wanneer je dit het beste kan doen.

groetjes barry
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-07-2005 19:52

Kijk jongens....

zeer bruikbare informatie, de voetenmat voor een beginnende rivier visser. Aangezien ik opgegroeid ben aan de Hollandsche IJssel weet ik doormiddel van snoekbaarsvisserij hoe het kan stromen.

Van Aart begrijp ik dat je er dus het hele jaar mag nachten, niet verkeerd.

We gaan er natuurlijk alles aan doen om een paar mooie vissen te haken en alle informatie is van harte welkom..

Ga zo door Collega's!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 22:08

Jeroen, dat van het hele jaar nachtvissen geldt voor de Gelderse IJssel. Hoe dat met de Hollanse IJssel zit weet ik zo niet. Ik meen dat wateren waar je het hele jaar mag nachtvissen of op de NVVS of op de KSN site vermeld staan.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-07-2005 22:40

Aart begrijp ik het goed dat je dus ook op de moezel het gehele jaar mag doorvissen???
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 22:44

Jeroen, je begrijpt het helemaal verkeerd. In Frankrijk mag je op de Moezel op de aangegeven nachtviszones van ....(datum) t/m ....(datum) nachtvissen. In Luxemburg en Duitsland mag je NOOIT 's nachts op de Moezel vissen.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-07-2005 22:53

aha oke dan. Dan maar uur voor tot uur na. En mocht er eventueel een mooie stek zijn die geen controle kent de gok maar wagen. Liever niet maar is totaal afhankelijk van de situatie.

By the way Bedankt.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Johan Claerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2004 08:39
Contacteer:

26-07-2005 22:56

Heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen.
Wil alleen volgende opmerken:

Wat hierboven geschreven is mag als voorbeeld dienen voor een schitterende samenwerking tussen karpervissers onderling zonder dat er afbreuk wordt gedaan naar anderen toe, gewoonweg schitterend!!!

Ik zou zeggen, zo zouden alle discussies moeten verlopen.

Doe zo voort !!!!

Mvg

Johan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 23:24

Jeroen, of dat in Luxemburg en Duitsland wettelijk ook 'een uur na en een uur voor' is zou ik eerst maar eens ter plaatse vragen (ik weet het zo niet, misschien iemand anders op dit board?).
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

26-07-2005 23:39

Hallo allemaal,

Ben ook zeer verheugd over de informatieuitsisseling hier. Ik kijk elke dag op het board, maar zie weinig discussies waar ik wat aan toe wil of kan toevoegen.

Ik wou even inhaken op het type rig. Ben in juni op een franse rivier geweest. Van de eerste 6 runs heb ik er 5 verspeeld. Een lijnbreuk, oplossing was gewoon een fatsoenlijke voorslag. Van de andere vier heeft mijn vrouw er een verspeeld door een losschieter. Haar driltechniek is niet van wereldklasse en het losschieten gebeurde na 30 minuten in het wier, maar toch. Ikzelf had drie losschieters. Gewoon in de eerste minuut na de aanbeet. Slecht gehaakt dus.
Een fransman, na de vakantie een franse visvriend, stond met verbazing te kijken naar een aantal dingen van mijn aanpak. Waaronder de rigs. Aangezien mijn humeur op onweer stond na zoveel losschieters heb ik mijn rigs aangepast gedeeltelijk naar zijn idee. Dus grotere haken en langere onderlijnen. En daarna 18 runs, allemaal verzilverd. Een goeie aanpassing dus.

Voor:
+/- 18 cm jellywire met anti eject haak maat 6 van PB en een kwart rondje aan krimkous eromheen. Hair een centimeter of drie tussen haakbocht en boilie. Na elke vis of in dit geval losschieter verwissel ik de rig. En ik wil er nog aan toevoegen dat ik hier in Nederland tot nu toe (klop klop) geen losschieters op heb gehad.

Na:
35cm quicksilver van kryston. hayabusa european boilie hook mt 4. Nog meer krimkous en de hair iets langer +/- 4 cm tussen haakbocht en boilie. Ook vissen van 5 pond waren goed gehaakt. In Nederland zou ik dit allemaal te grof vinden, maar hier werkte het perfect.

Ra ra hoe komt dit allemaal. Minder dressuur? Gretiger azen? En vooral bewegelijker tijdens het azen? Als de vis zwemt tijdens het azen, zal een korte onderlijn te snel haken en daarom eerder losschieten. Langere onderlijnen kunnen beter hun werk doen omdat ze daar meer tijd voor krijgen. Dat is een beetje mijn theorie. Omdat alles perfect gehaakt zat durfde ik niet meer te veranderen. Oktober ga ik terug. Dan uiteraard met dezelfde rig. (ja, ik heb nog een paar hayabusa's te pakken gekregen) Als ik tevreden ben over mijn vangsten, ga ik toch weer een beetje uitproberen. Kleinere haken, maar wel een lange onderlijn.

Jullie ervaringen?

groet

Leon
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

27-07-2005 07:22

Wanneer ik merk dat de vissen vol vertrouwen op het aas zitten stap ik juist over naar kortere onderlijntjes. Dan krijgt de vis de kans gewoon niet om de haak zover naar binnen te zuigen en haakt hij in de bijna alle gevallen mooi voorin de bek. Dit is het stuk waar je hem toch het liefst wil hebben en dan het liefst in de onderlip. Probeer het volgende maar gewoon eens pak een maatje 6 wide gape korda en doe hier 2cm krimpkous overheen ligt naar binnen gebogen. Ruimte tussen haak en boilie gewoon 1-1,5cm met onderlijntje van zo'n 15cm. Moet al heel gek lopen wil je hier veel lossers op krijgen. Maar ach meeste riviervissen doen niet zo moeilijk dus ook de latere door jou toegepaste techniek heeft zich bewezen dus waarom dat veranderen.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-07-2005 14:13

Jeroen,



De Moselle is een grote en vrij lange rivier, opgedeeld (althans in frankrijk) in relatief korte stuwstukken.
Elk van deze stukken (de een iets meer als de ander) vragen een andere aanpak, dus welk stuk je gaat bevissen is van groot belang!
Zo heb ik net een sessie achter de rug op de moselle waar ik nauwelijks mossels of andere schaal/schelpdieren kon waarnemen.
Geen enkel spoor te vinden, zelfs geen schalen/schelpen langs de oever...
Enkel in de ontlasting van de gevangen karpers waren duidelijk de resten te zien van deze diertjes.
Bovendien kwamen de aanbeten enkel van een bepaalde plek, die ene mosselbank dus...
Daarentegen heb ik verleden jaar de maas (nabij de franse grens) leeg gezien en kon ik amper een plek vinden waar juist geen mossels zaten!
Wat een ondraagelijke stank trouwens van al die rottende mossels in de brandende zon, maar dit terzijde!

Klauwhaken zijn ideaal om bovengenoemde redenen (dus liever geen rechte punt, frank...)
Liefst een maatje 4 of iets dergelijks, maar kleiner dan een (dikdradige) maat 6 zou ik niet gaan.
Uitbuigen of breken moet je simpelweg zien te verkomen, dus niet te klein maar zeker ook niet te groot.

Hou ook rekening met harde stroming (hevige regenval), neem genoeg zwaar (top) lood mee!
Eveneens zijn forse boilies aan te raden ivm de grote aantallen witvis.


Tenslotte zijn naar mijn idee de rivieren in Nederland niet (geheel) te vergelijken met de rivieren in frankrijk.
Kribben zal je in frankrijk dan ook niet veel tegenkomen...

gr,

Stefan
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

27-07-2005 16:54

Eindelijk weer eens een interessant discussie, eens kijken of ik hier nog wat aan toe kan voegen. Zelf heb ik ervaring opgedaan op de Rhone en Oise/Aisne.

Mosselbanken:

Mijn idee is dat je niet op een mosselbank moet gaan liggen, waarom het jezelf moeilijk maken en vissen verspelen door lijnbreuk etc. Het liefst heb ik een klei of grindbodem. Als ze je aas aantrekkelijk genoeg vinden eten ze het toch wel.

Boilies:

Heel simpel, een goede zoete knikker vangt vaak het best (scopex/banaan/tutti-frutti etc), met vismeel heb ik weinig resultaat gehad.

Voerballen:

Dit heb ik vorig jaar afgekeken van franse karpervissers en werkt soms verrassend goed. Maak van feedervoer, duivenvoer, gebroken boilies en pennmeel (voor het harder maken van het deeg) een bal zo groot als een tennisbal. Leg deze een aantal uren in de franse zon te drogen,als de ballen hard zijn :oops: aan de buitenkant kunnen ze richting voerstek. Een soort "the Method" in het groot.
Domme karper die zo'n geurspoor niet opmerkt.

Onderlijnen:

In ieder geval niet te kort. Doordat de karper in de stroming aast heb je vaak niet genoeg aan 15 cm (wel runs maar veel losschieters), ik maak ze gemiddeld 25 - 30 cm, haakmaat is niet zo belangrijk, zelf vis ik met maatje 4/6 ESP big-T Raptor's (Teflon Coating).

Toplood:

Gewoon even uitproberen om zonder te vissen, je merkt snel genoeg wanneer het nodig mocht zijn.

Aanbeten:

Verschilt waarschijnlijk per rivier, we vingen op de Rhone bijna net zoveel overdag als s'nachts. Als een stek 48 uur niets opleverd dan verkassen (naa aangevoerde 2e stek)

Neem zoveel mogelijk reserve-materiaal mee zoals haken, lood, onderlijn-materiaal, aas etc. want in frankrijk ben ik nog geen normale hengelsportzaak tegen gekomen.

Bonne Chance!
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.