Wat te doen als je bijv. een meerkoet o.i.d.aan de lijn hebt


Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-06-2005 12:22

Hallo Karpervissers,

stel je bent aan het vissen en er duikt een meerkoet of zwaan of gans op je boilie, of de haak komt in zn poot te zitten , wat kan je dan het beste doen?

zo een beest wordt natuurlijk wild en wil weg vliegen.

15 meter lijn aan zn poot lijkt me ook geen goed plan.

wat kan je nou het beste doen ?

die vogel naar de kant toe werken en onthaken ? met alle gevolgen van dien (nog grotere wond), of je lijn snel doorknippen en hopen dat het weer los laat ?

ík ben benieuwd naar jullie reacties.

(het is mij nog nooit gebeurt , maar ik wil graag overal op voorbereid zijn en ik wil het beste kunnen handelen in zo een geval)

groetjes,

michel
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

23-06-2005 12:32

Hoi Michel,

Een eend, meerkoet of duikeend haal ik meestal gewoon naar de kant, vleugels tegen het lijf drukken en dan het beestje onder je arm houdn en onthaken. Je zal zien dat het beestje vrij rustig blijft.

Met een gans of zwaan is het even wat anders.... Een gans zou ik op 1 of andere manier nog wel proberen te onthaken, maar een zwaan.... Die beesten kunnen met hun vleugels al je botten breken in je lijf. Als hij bijv. tegen je been slaat (omndat ie kwaad is) heb je met een beetje pech een gebroken been.

Een vismaat heeft het echter een keer in frankrijk gezien, zwaan zat in een lijn, visser loopt het water in, pakt het beest grof vast en ontdoet hem van de lijn, gevaarlijke aktie dat wel. Wat ik in dat geval zou doen... ik heb geen id, ik hoop alleen maar dat het me nooit overkomt :)
Gebruikersavatar
Edwin van Eck
Berichten: 18
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: waar niet

23-06-2005 12:39

1) buiten bewustzijn slaan.

2) kaal plukken.

3) weggooi barbecue aansteken

4) en braden maar.

5) en serveren met een jachtsaus + Amstel 1870
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 13:53

Hoi, ik heb dit zelf een keer meegemaakt.
Ik viste toen op een erg ondiep plateau en ik had de meerkoeten niet in de gaten. Ik viste met een pop-upje en waarschijnlijk, tijdens het duiken, heeft een meerkoet zich in zijn poot gehaakt.
Ik kreeg dus een run en dat beestej probeerde weg te vliegen. Gelukkig had ik het op tijd in de gaten, moet je je voorstellen als je had aangeslagen. Er hing gelukkig ook geen zwaar lood aan (70 gram dacht ik). Ik heb toen dat beest rustig naar de kant toe 'gedrild' en hem gepakt. Hij bijt en pikt uiteraard in alle paniek. Toen heb ik een handdoek gepakt en over hem heengegooid. Met de handdoek beetpakken, vleugels langs zijn lijf en min maatjeheeft de haak uit zijn poot gehaald. De haak zat achter zijn bot langs door zijn hele poot heen, mar het zag er voor de rest niet echt erg uit.
Toen heb ik hem in het water gehangen en hem beetgehouden tot hij wist dat het weer 'goed' zat.
Toen heb ik hem losgelaten en was er niets meer aan de hand. Maar kijk alleen wel uit met die beesten, ze hebben erg grote poten met nagels en ze kunnen hard pikken.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

23-06-2005 14:09

Heb een keer een meeuw als run gehad. Niet leuk, gelijk iemand van de vogelbescherming op me dak :S maja dat terzijde, proberen binnen te halen en te onthaken. Ik vis al enige tijd nu met weerhaakloze haken, en dit is een groot voordeel in dit soort gevallen. Gewoon zen romp plus vleugels pakken, en een maat of iemand adners vragen het beest te onthaken. In je eentje is het bijna onbegonnen werk!

Groeten Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-06-2005 15:53

Meerkoeten haak ik niet zo veel, ze pakken het aas wel o, maar prikken zich (bij mij) eigenlijk nooit. Ik vang 's nachts weleens een enkele keer een kuifeend. Dit zijn duikeenden die, zoals de meeste eendensoorten 's nachts actief zijn. Deze heb ik gewoon zo snel mogelijk binnengehaald en onthaakt. Het gebeurt bij eenden en ganzen vaker dat je lijn achter de vleugels blijft hangen dan dat ze aas pakken. Ik zou zoveel mogelijk toch het beest binnendraaien en alle lijn en haken en troep verwijderen. Een vogel die verstrikt raakt heeft grote kans om dood te gaan. Bovendien als je de lijn doorknipt en je hele montage, met aas, met een stuk lijn, ligt op de bodem dan kunnen de karpers zich mooi haken met een eind lijn erachteraan.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-06-2005 17:53

Ik heb met van alles al ervaring :

eend

meerkoet

muskusrat

reiger

zwaan

Maak allen geen verschil uit.

Geen van al die dieren komt op t iedee om maar uit zn eigen naar je toe te komen :cry:

Dus gewoon afdrillen zo rustig mogelijk en dan zo goed als t kan onthaken.

N zwaan is van allen de minst makkelijke maar die praat van gebroken benen/ armen daar trap ik niet in.

Gewoon met of zonder handoek bij zn nek pakken en dan is hij "hand tam"

De muskus rat had ik door lijn breuk verspeeld , heb dus scherpe tandjes .

maar n reiger kan ook opeens gek gaan doen , pikken enz ben hier ff op bedacht en houd zn snavel ff dicht met 1 hand.

Gr


Ps : al deze dieren heb ik als "bijvangst "gehaakt en hebben de vangst allen overleefd . :wink:
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 18:05

Het is een feit dat een zwaan de kracht in zijn vleugels heeft om een klein kind botbreuken op te laten lopen. Is 2 jaar geleden hier bij mij in het park ook gebeurd. King van 4 jaar ging leuk de eendjes voeren.
Mv Velzen
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-04-2005 19:49
Locatie: Zuid Holland

23-06-2005 21:14

Zorg voor goede dikke handschoenen en een handdoek. Nageltjes van allerlei soorten gevederde kunnen behoorlijk scherp zijn !

Een meerkoet pakt je boilie op van de bodem en zal pas boven water proberen hem op te eten, maar in de tussentijd kan bijv wel de haak rond zijn poot draaien, gebeurd niet vaak maar is wel degelijk mogelijk.

Rustig binnenhalen, het beest schrikt zichzelf waarschijnlijk ook al de ......, daarna met een handschoen aan en een handdoek over het beest zelf rustig onthaken. Super, dat weerhaakloos vissen.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

23-06-2005 21:25

Gewoon afdrillen en onthaken ze vechten tot het einde maar eenmaal op de kant houden ze zich bijna dood haha
Zeker niet de lijn doorknippen das het slechtste wat je kan doen :wink:
Suc6 en vang ze maar eens :D :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 21:59

Nou Ruud, liever niet. Die ene keer was wel genoeg.
jeff severeyns
Berichten: 122
Lid geworden op: 18-07-2004 21:31
Locatie: kasterlee (belgie)

23-06-2005 22:08

heb dit al twee keer meegemaakt :lol: mooie krachtige runs veroorzaken ze wel :lol:! ik heb die 2 keren de eend(het was dus een eend) rustig binnen gedrilt. geloof me zet je slip al maar een stukje dichter zo'n beesten hebben een ongeloofelijke kracht! maar inderdaar als ze eenmaal op de kant zijn kun je ze moeiteloos onder controle houden..
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-06-2005 01:02

heb ook een keer een eend gehaakt en rustig naar de oever geleid en die
bleef ook heel rustig op de kant,maar nadat ik de haak losgemaakt had
en um weer los liet was ie meteen weer pleite !!

Maar bij een zwaan ??? ik zal het wel voorzichtig proberen denk ik,ik heb het niet zo op die beesten :-?

mvg...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-06-2005 08:39

Ja ze vechten, ja ze zullen boos zijn maar man denk er maar eens aan dat jij gewoon lekker rond (fietst / loopt etc) en plotsklaps word je omver gerukt en ligt er een zwaan in het water jou af te drilllen :o Eens kijken hoe link jij wordt.

Zwanen zijn tammer dan je denkt hoor, het verhaal van de Fransman voel ik wel iets voor gewoon doortastend zijn dat is het devies als je hem pakt dan ook in een keer goed. Geldt voor alle dieren trouwens, jij moet gewoon laten zien dat jij de baas bent en er op af stappen en vastpakken. Als jij twijfeld ruiken ze de vrijheid en zullen ze 'm smeren.

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-06-2006 00:50

Nog even een tip voor een gehaakte zwaan:

Een doek of plastic zak over zijn hoofd en hij word rustiger! En vervolgens proberen te onthaken. ALs je hem bij zen nek en romp pakt, kan hij verder weinig. Het kost hem teveel moeite om zijn vleugels vanuit beginstand te onttrekken aan jou armen. Nadeel is wel dat er vismaat aanwezig moet zijn om de haak te verwijderen...

Wens het niemand toe, maar succes als het nodig is!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

08-06-2006 07:30

Gewoon naar de kant drillen, handdoek over ze kop, draad zo kort mogelijk afknippen en dierenambulance bellen of zelf brengen mocht je in de buurt zijn. Je moet idd niet zelf gaan (vogelen) aan zo'n beetje.
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

08-06-2006 08:58

Ik heb het (gelukkig) alleen maar 2 keer meegemaakt met duikeenden! En die zijn wel vrij makkelijk binnen te halen en te onthaken.
Deze zaten echt letterlijk met een haakmaatje 8 in de snavel gehaakt.

Deze eenden heb ik binnen gehaald, het water uit gehaald handoek er over, en de haak na de weerhaak afknippen en de eend van al het leed verlossen.

Ja en een reiger, zwaan of gans dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt en dat hoop ik zo te houden ook!

Mvg Mike
Frank de Vries
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-04-2002 02:00
Locatie: Deventer

08-06-2006 10:34

Voor de mensen die (hoe dan ook) ooit eens een reiger haken: kijk uit voor die snavel. De snelheid waarmee een reiger een vis te pakken krijgt kan hij namelijk ook gebruiken om richting je gezicht te stoten. Blijken ze vaak te doen, en die hals reikt vér. Ik denk dat iedereen zich wel kan indenken wat een reigersnavel met je ogen of andere delen kan doen. Ik heb 1 keer een uithaal gezien van een reiger die gewond was en werd opgehaald. Ging net goed, maar ik heb er sindsdien diep ontzag voor.
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

08-06-2006 13:04

heb zelf diverse watervogels naar de kant gehaald, en wat hier gezegd is , klopt ook aardig

- zorg dat je altijd een handdoek of doek bij je hebt voor dit soort incidenten.
- en nooit de lijn doorknippen, als ze nog in het water liggen.

en bij de rijger moet je er voor zorgen dat je geen glimmende atributen op je gezicht of nek hebt, dat is waar een reiger op mikt in gevaar, nek achter de kop vasthouden werkt het beste en vleugels tegen het lichaam(bij alle vogels trouwens.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

08-06-2006 17:09

Ik vang vooral in de winter een hoop meerkoeten en duikeendjes.. Gewoon binnen draaien en vlak voor je neus je lijn beet pakken en naar je toe trekken zodat je hem niet lang uit het water hoeft te trekken om hem op land te krijgen. Je pakt je bewaarzak (die bijna iedereen wel bij heeft) en gooit hem over hem heen en onthaken maar. Het is handig om een tangetje bij je te hebben dat scheelt een hoop gedoe vaak en als je hem er niet uit krijg ga er dan niet als een gek aan trekken maar knip het zo kort mogelijk af. Eendjes voelen namelijk wel zo haakje..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-06-2006 21:56

Meeuw heb ik eens gevangen.
Die pikken ook en proberen te bijten, al stelt dit niet veel voor.

Andere bijvangst is schiltpad, al 6 van gevangen met de pen.
maar die pikken niet :D
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

09-06-2006 12:28

1 keer een schildpad gevangen maar die was net ff wat groter als die kleintjes. blij dat je dan een tang bij je hebt. hoef je tenminsten niet met je vingers bij die bek, je bent er zo 1 kwijt :D
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

09-06-2006 16:44

Een vriend van me had ooit in friesland eens een zwaan gehaakt.

Zelfs deze beesten kan je gewoon ontdoen van de lijn en eventueel haak. Je moet niet bang zijn, zorgen dat de vleugels tegen het lijf zitten en dan is er niets aan de hand.
Waar een wilg is, is een heg
Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

09-06-2006 19:56

Afbeelding

met boilie gevangen op 1,5 meter diepte

nooit last van die dingen gehad en opeens in 1 week 2 stuks gehaakt
fuck onderschrift
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-06-2006 20:01

Wel eens 1 gevngen op 6meter diepte in de winter,heel vreemd.Maar gewoon rustig binnen halen,doek over de kop en onthaken maar.