zakkers


frank bredewold
Berichten: 73
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: Dalfsen

06-06-2005 17:01

ik heb dit weekend gevist, en kreeg veel zakkers, waarvan ik er 3 gevangen en 2 verspeelt heb. dit verspelen kwam doordat bij de een de haak afbrak en bij de ander schoot die los.

mijn vraag is nu, hoe slaan jullie aan bij een zakker, en slaan jullie ook zo veel mis?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-06-2005 17:26

Frank,

Nu ik jouw vraag lees ben ik benieuwd hoe jij je montage inelkaar hebt zitten.
Haaksoort en lengte van je rig en het gewicht van je lood én de diepte van je stekwil ik graag weten om een conclusie te trekken. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

06-06-2005 17:40

In zekere zin heb je gelijk Koen, vis je dichtbij is alleen de aanslag voldoende.

Mijn ervaring is dat wanneer ik een zakker krijg, (de vrouw niet mooi genoeg was) geintjuhhh. Ik draai de molen een aantal slagen op en geef er dan even een korte tik aan.

Laterzzz
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-06-2005 18:06

Inderdaad Jeroen!


Ik krijg zelf nooit zakkers maar keiharde runs.
Wel weet k te handelen maar het kan natuurlijk altijd fout gaan als je een lange onderlijn gebruikt met een haak die niet blijft houden. Gebruik je licht vastlood dan en die karper komt met het lood en lange onderlijn van de bodem dan valt het nog mee met lossers. Blijft de karper met een lange rig dicht tegen de bodem zodat het lood over de bodem hobbelt dan krijgt je haak schokken in de lip, de haak lost dan meestal wel.

Dus eens kijken of je de onderlijnlengte en loodgewicht aan kan passen.
Maar dan zit je ook weer gelijk met de soort bodem waar je rekening mee moet houden i.v.m loodgewicht.

Komt goed! :wink:

Als ik een zakker krijg dan is het strak draaien en een kort tikkie.....Blijkt voldoende!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

06-06-2005 18:21

Hoi Koen, vis je dan met den Bungy rig, aangezien je steeds keiharde runs krijgt ??

Bij mij is dit ook zo het geval.
Grtz peeke
Greets Gino
frank bredewold
Berichten: 73
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: Dalfsen

06-06-2005 18:52

de stek is ongeveer 1 meter diep met modderbodem. zakkers kwamen op een soepele onderlijn van ongeveer 15 cm en ook op een stiffrig. er hangt hier 60 gram lood achter. het is dicht uit de kant tussen de 25 en 30 meter ongeveer
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-06-2005 19:18

Als ik een zakker heb,pak ik altijd m'n hengel uit de steun draai
ik de lijn strak voel ik iets bewegen sla ik aan,voel ik niks leg
ik m'n hengel weer terug. maar het is maar zelden dat ik een zakker krijg.
Ook ik vis bijna altijd met een bungee rig... :wink:

Mvg....
Gebruikersavatar
Arien Hunting
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-04-2005 15:14
Contacteer:

06-06-2005 19:43

Ik wacht altijd altijd tot het beestje wel van mij af gaat zwemmen.
Als je slaat terwijl hij naar je toe zwemt sla je 8 van de 10 keer mis...

maar ja... das mijn ervaring

Gr. Arien
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

06-06-2005 19:56

probeer is een zwaarder lood

90 gram of meer
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-06-2005 20:06

trek eens een cirkel. plaats in de midden stip. Plaats jezelf eens zeg maar aan de onderzijde van de cirkel. Door de stip ahw te bewegen kan je ongeveer zien wat je waker doet. Ook de "snelheid"van je aan beet. Recht van je af of 90 gr naar links.

Zakkers. : logischerwijze komt de vis naar je toe. Met een "priksysteem" zit de haak al "geprikt" Nothing in de pocket dus, in theorie dan. Er is maar 1 remedie: draaien en de haak zetten. Hoe langer het moment tot contact hoe groter bij mij de kans op lossen. Sinds ik met minimaal 120 gram vis is het aantal losser te verwaarlozen, maar naar verhouding wel hoger.

Wat te doen? Eerst uitzoeken waarom je een zakker krijgt. Recht vooruit tegen overzijde is de kans groter dan schuinweg. Pak je cirkel maar weer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-06-2005 21:14

Vaak als je onder de eigen kant vist heb je te maken met zakkers.
Das logisch want meestal gaat een run naar links of rechts.
Zit je op afstand te vissens dan zal de lijn naar links of rechts gaan dus loopt de waker naar boven.
Maar onder de eigen kant zal er dus een zakker komen als de vis naar de hengel toe zwemt.
Gebruik minimaal 120 gram lood, de onderlijn niet langer dan 20 cm,een bij een zakker de molen een paar slagen draaien en dan goed nazetten.
Het aantal lossers zullen reduceren.
Maar dat je haak knapt heeft gewoon te maken met het feit dat het een slechte haak was...of te lang en dun en oud in combinatie met elkaar.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-06-2005 21:25

Meestal als je recht vooruit tegen de overkant aan vist heb je zakkers, logisch de vis kan de kant niet op 8)
Onder eigen kant krijg je zakkers als de vis naar de hengel toe wegzwemt gaat hij van de hengel af krijg je ze niet.
Kijk voor je gaat zitten of je achteruit weg kan lopen, bij een zakker kun je dan heel snel lijn winnen door naar achteren to lopen en direct lijn op te spoelen en je hengel omhoog te steken.

Doe niet wat Robbie zegt, leg je hengel niet terug als je geen contact voelt.
Er is iets aan de hand je lijn zakt niet zomaar plotseling.
Draai altijd je lijn binnen en controleer je aanbieding, je zal niet de eerste zijn die na een sessie een kale hair binnen haalt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-06-2005 21:33

Bedankt voor de bevestiging Douwe
Douwe Bijlsma schreef:Meestal als je recht vooruit tegen de overkant aan vist heb je zakkers, logisch de vis kan de kant niet op 8)


Nee , maar als je tegen de overkant aan vist kan de vis echt wel naar links of rechts en hij kan ook naar je toe zwemmen of ben ik nou gek.
En als de vis naar links of rechts zwemt zal volgens mij de waker oplopen ...maar dan moer de karper wel langs de kant blijven zwemmen.


Douwe Bijlsma schreef:Onder eigen kant krijg je zakkers als de vis naar de hengel toe wegzwemt gaat hij van de hengel af krijg je ze niet.


Wat ik dus zei. :wink:


gr Harnold
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-06-2005 21:36

Ik mis echt iets heel belangrijks in ieder zijn commentaar.
Iedereen zegt hier dat de vis richting jou zwemt bij een zakker... Dit is zeker niet altijd waar... De vis kan namelijk ook omhoog komen...Diagonaal is de afstand langer als recht dus krijg je een zakker.... Bij penvissen zie je dit heel duidelijk vaak gebeuren (vooral bij brasem)....
Als je met 120 gram vist heb je hier inderdaad minder last van als bij 60 gram.... Het is logisch dat je het hiermee het probleem oplost.
Zelf loop ik liefst een paar meter naar achter en sla dan (als er ruimte is natuurlijk)...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-06-2005 21:42

De vis kan idd omhoog komen maar dan nog ben je afhankelijk welke kant hij opzwemt. Zwemt de vis van je af omhoog dan zal de lijn dus ahw strekken en loopt de waker op en v.v.
Met penvissen zit je meer "op"de dobber en vis je onder je eigen kant(naar ik aanneem) en zal de dobber plat gaan.

gr Harnold
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-06-2005 21:49

ja idd dan gaat de dobber "plat". En aangezien dat vaak voorkomt, vooral bij platte.....denk ik ook dat bij het afstandvissen een zakker vaker een vis is die omhoog komt dan naar je toe zwemt!!, maar ja dat is maar een gedachte van mij.. Vooral met 50 gram lood ofzo... Een circel is namelijk 360 graden. Dat een vis constant voor jou richting kiest lijkt mij onwaarschijnlijk... Omhoog lijkt me logischer....
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-06-2005 21:51

Wim Verbeek schreef: Omhoog lijkt me logischer....


Mijn ook ,want anders moet hij/zij in de bodem duiken hahahaha

Grapje hoor!

gr Harnold
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-06-2005 22:15

Douwe Bijlsma schreef:
Doe niet wat Robbie zegt, leg je hengel niet terug als je geen contact voelt.
Er is iets aan de hand je lijn zakt niet zomaar plotseling.
Draai altijd je lijn binnen en controleer je aanbieding, je zal niet de eerste zijn die na een sessie een kale hair binnen haalt.


Ik doe het altijd zo en heb maar een enkeling op deze manier gelost
als er een aan zit dan gaat ie toch wel
ik zet alleen mijn eigen ervaring hier neer en het is ieder voor zich
wat ie er mee doet.

Tuurlijk kun je ook je lijn binnen draaien,maar wie zegt dat je niet beter
even kan wachten en dat je het net voor zijn bek weg haalt.....
(je lijn zakt niet zomaar plotseling)..dat weet ik ook wel ,maar volgens mij
zakt ie ook met een lijnzwemmer!!
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 30-11-2005 02:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-06-2005 22:27

een lijnzwemmer bestaat "bijna" niet.... meestal is het zo dat de kans dat een vis tegen een lijn aanzwemt zeer en zeer klein is. (je lijn is nog geen 0,5 dik en het water is bijvoorbeeld 1 meter diep. en ten tweede als een vis tegen de lijn aanzwemt valt dit meestal binnen de rekbaarheid van de lijn en krijg je geen signaal op je optonic of waker. (als je de dvd van korda gezien hebt, heb je kunnen zien dat als een karper 2 meter wegzwemt je pas je eerste "piep" krijgt op je optonic. Dus zul je ook bij een lijnzwemmer een karper moeten hebben die 2 meter je lijn meeneemt tijdens het ertegenaan zwemmen....
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar de kans is klein......
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-06-2005 22:44

2 meter?? wist ik niet, dan zal ik het wel verkeerd hebben.
Maar de gevoeligheid waarop je je pieper hebt afgesteld zal
er ongetwijfeld ook wel wat mee te maken hebben denk ik.
Maar het komt volgens mij wel regelmatig voor dat er iets
tegen je lijn aan zwemt .....
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

07-06-2005 00:31

ja er zit zoveel "ruis" tussen je boilie en optonic dat zelfs op de gevoeligste stand je echt niks merkt, ook al word je lood op gepakt....
je kunt het beperken door loslood systeem, gevlochten lijn, optonic op gevoeligst...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-06-2005 11:30

Beste Robbie, ik heb helemaal geen reden om je niet te mogen.
Het lijkt wel dat zodra iemand een andere mening heeft dat men denkt dat men hem niet mag.
Sinds wanneer is in een discussie commentaar geven een kwestie van wel of niet iemand mogen?

Het is alleen niet verstandig om je hengel weer neer te leggen al was het alleen maar voor je vertrouwen.
Zodra ik begin te twijfelen of er misschien toch iets mis zou kunnen zijn haal ik de zaak binnen.
Het gaat ook helemaal niet over het lossen of het verspelen het gaat erom of er nog wel aas aan je hair zit.
En idd als de vis vast zit gaat hij idd wel maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat er niks gebeurd is met je aas of met je rig.
Nog nooit een keer binnengehaald dat je hair verdwenen was?
Niet, dan moet je maar eens gaan vissen waar die kreeften voorkomen.

Ga jij maar verder vissen je zult de eerste niet zijn die na een nacht vissen de zaak binnenhaald zonder haakaas.
Nog een voorbeeld uit eigen ervaring; wakertje zakt een klein stukje verder niks, tijdje later waker zakt een klein stukje verder niks laat die zaak maar liggen, nee geen piepjes die dingen gebruikte ik toen nog niet.
2 uurtjes later ik haal de zaak toch maar in, brasempje dient zich aan, klote nietwaar, je mag drie keer raden wat ik deed in het vervolg.
Dit zijn mijn ervaringen, doe jij je eigen ding laat de lezer maar uitkiezen wat hem de beste oplossing lijkt in een dergelijk geval.
De keuze is hengel weer neer leggen met de kans dat je aas vertrokken is of inhalen en controleren, de keuze is aan een ieder persoonlijk.

Oja voor ik het vergeet, met een lijnzwemmer kan hij niet zakken je lood wordt namelijk niet verplaatst de stand van de waker hersteld zich weer in de oude stand.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-06-2005 12:16

Een rig die ALTIJD keiharde runs ten gevolge heeft??? :-? Ik geloof er helemaal niks van! Of dwingt die rig de vis een bepaalde kant op te zwemmen na de prik, namelijk van de hengelaar af? Lijkt me echt onwaarschijnlijk...
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

07-06-2005 23:46

Heyy Robbie ik ben het in dit geval een keer eens met ouwe douwe ik zou hem toch ook ophalen het is een kleine moeite :D
En lijnzwemmers het kan zo zijn maar zoals hierboven ook staat die laat je optonicje niet een geluidje geven of je moet op 5 meter van de kant zitten dan wil ik er niet mee in discussie gaan :lol:

Maar die wicker pickers van jou kunnen dat wel makkelijk weergeven :o
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

08-06-2005 00:26

Ik zeg ook niet dat je die hengel nog een paar uur moet laten liggen
maar ik leg hem dan eventjes terug (laat zeggen een min.of 10)
en wacht af of ie toch nog gaat runnen,opdraaien kan altijd en dan bedoel ik niet dat ik bang ben dat m'n haakaas er af is want dat heb ik eigenlijk
nog nooit meegemaakt(heb ook nog bijna nooit ergens gevist waar de populatie kreeftjes en zo ,erg hoog is) Maar draai hem dan eerder op omdat ik dan twijfels heb dat m'n rig in de war ligt of de haak niet scherp genoeg meer is........

(hoe ik het altijd doe en het goed vind gaan is dus het volgende)
Bij een zakker pak ik de hengel uit de steun,draai de lijn strak voel ik contact dan sla ik aan,voel ik niets leg ik de hengel nog EVEN terug op z'n plaats en in afwachting hoop ik dan dat ie er alsnog vandoor gaat!!!.

Mvg.Robbie