In je eentje nachtvissen; veiligheidsgevoel?


Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

30-05-2005 23:06

Hallo,

Vorig jaar zomer had ik een keer het plan om in mijn eentje een nachtje te vissen in het veld. Van tevoren voelde ik me al niet echt prettig over het feit dat ik dan helemaal alleen in die oval lig. Ik heb toch angst om overvallen te worden of om wakker te worden zonder hengels etc..

Toen ik 's avonds al een graskarper gevangen had, ben ik door het onprettige/onveilige gevoel dan ook maar naar huis gegaan.

Ik vraag me af of jullie je veilig voelen als jullie alleen een nachtje gaan vissen? Weerhoudt het onveilige gevoel er jullie (weleens) van om een nacht alleen te gaan vissen?

Ik baal ervan dat ik me zo onprettig voel. Ik ben het namelijk ook zat om alleen maar avondjes te vissen. Elke keer al je spullen opzetten voor die paar uur is ook niet echt de moeite waard.

Sommigen van jullie zullen dit waarschijnlijk onzin vinden en trekken zich nergens wat van aan. Helaas zit ik anders in elkaar.

Groeten,

Bert
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

30-05-2005 23:10

best een goeie topic bert met de gang van zaken tegenwoordig
bij mij is er ook zeker wel een gevoel dat me ervan weerhoudt om alleen te gaan nachtvissen
vandaar dat ik de laatste tijd regelmatig ga pennen en dan eigenlijk in het niets verdwijn en meestal rond 12 uur sávonds thuiskom
ik zat vandaag wel weer te spelen met het idee om een nacht te gaan vissen deze week
maarja dat gevoel........
gr marcel
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

30-05-2005 23:12

Ik ga het binnenkort voor het eerst eens in mijn eentje proberen, rustig water, ver weg van mensen, dus het risico is vrij laag, maar toch heb ik dat gevoel ook wel een beetje.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-05-2005 23:13

Ik vis soms in mijn eentje, maar voel me er ook niet altijd helemaal lekker bij.. Heb wel eens bijv. op vakantie in mijn eentje aan een totaal vreemd water gestaan... Had nergens last van, de ene keer denk ik, NAH lama, de andere keer heb ik er totaal geen moeite mee
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-05-2005 23:17

Ik zit gelukkig anders in elkaar en heb daar gelukkig nooit last van.

Maar misschien kun je dat gevoel onderdrukken door op plaatsen te gaan vissen waar je nooit iemand ziet. Goed verstopt en niet bereikbaar voor voertuigen e.d.

Sterkte verder, lijkt me echt vervelend om daar last van te hebben.


Groet,
Bart
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

30-05-2005 23:18

ik heb eigenlijk vanaf mijn 14e regelmatig nachten alleen gevist
eerst in een rustige wijk op een klein watertje
later in het zuiderpark in den haag wat toch wel erg berucht was maar nooit last gehad. Alleen langzamerhand gebeuren dr wel is wat dingetjes
keetje van een maatje van em ze tentzijl uit de aanhanger gestolen op de parkeerplaats ff achter ons
en wel is een parnassiagek aan me tent gehad toen kwam toevallig me buurjongen langs
sinds dat soort dingen ga je toch wat meer nadenken
en natuurlijk wat je hier allemaal hoort speelt ook mee
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

30-05-2005 23:21

Bert,


Ik begrijp je angstgevoel.....Dit had ik in het begin ook voor de eerste paar keer toen ik alleen begon met nachtvissen.

In afgelopen 5 jaar intensief alleen vissen heb ik misschien 1 keer in m'n broek gekakt omdat ik bang was. Dat was met keiharde onweer en een kromme hengel in m'n handen! :lol:

Natuurlijk heeft dat angstgevoel een nadelig effect op je stekkeuze.
Op mijn thuiswater waar ik de nodige uurtjes alleen doorbreng is het toelaatbaar.....(even afkloppen)
De kans dat je overvallen wordt of lastig gevallen wordt of dat je de volgende ochtend wakker wordt met alleen een stretcher in je armen is op veel plaatsen aanwezig.
Denk goed na over waar je gaat nachten en of je gaat slapen of niet.
Zorg dat je eventueel verdegingsmateriaal bij je hebt als het er op aan komt of schaf "een trouwe vismaat zonder concurrentie"(een hondje) aan die waaks is en alarmeert wanneer dat nodig is.

Of je zoekt een vismaat? :wink:

Succes Bert.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-05-2005 23:25

ik heb best wat nachtjes alleen gezeten.. het ligt aan het water hoe ik me voel.. er zijn een aantal wateren waar ik gerust alleen durf te zitten. andere wateren ben ik toch liever niet alleen. nu gaat me vriendin de laatste tijd vaak mee met nachtvissen dus een stuk vertrouwder... en natuurlijk gezelliger..

maar ik de keus zou hebben tussen alleen vissen of met een vismaat/vriendin. dan zou ik samen met iemand anders vissen. voel me dan een stuk beter, ook al heb je hier in het oosten weinig last van overvallen enzo
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

30-05-2005 23:31

Ik vis dit jaar in 95% van de gevallen alleen, ook in Frankrijk.
In Nederland heb ik eigenlijk nooit een onveilig gevoel (vis dan ook niet in of bij een grote stad), in Frankrijk daarentegen ben ik wel allerter op auto's die in het donker langs het wat er rijden en op vreemd volk wat overdag ooit komt kijken.
Maar dit zal er ook mee te maken hebben dat ze Frankrijk in het verleden een deel van de uitrustingen van mij en mijn vismaat gestolen hebben.
Maarja, of je nu met 2 man veiliger zit als alleen betwijfel ik....als ze je spullen echt willen hebben zit je met z'n 2en ook niet veilig.
Ik zou het als ik jouw was gewoon eens proberen op een water waarvan je (bijna) zeker weet dat je er redelijk veilig zit, wat misschien ook kan helpen is zo'n alarmpje met bewegingssensor....zo wordt je i.i.g. op tijd wakker. En als je het echt niet ziet zitten zit er denk ik toch niks anders op als het vissen met een vismaat, dat geeft je denk ik wel een veiliger gevoel en het is nog eens een stuk gezelliger ook.

Mvg,
Arjan vd Palen
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

30-05-2005 23:36

Ik heb ook nog nooit alleen een nachtje gevist wel eens willen doen maar ik was zo weer thuis wat was dat saai zeg vond er echt niets aan .
en ging toch ook wel nadenken van wat er allemaal zou kunnen gebeuren,
maar dat is zeker niet de reden die me ervan weerhoud alleen te gaan vissen want er kan ook van alles gebeuren als je met 2 of 3 man bent maar denk wel dat je er dan minder kans op hebt.
Maar wat ging die tijd langzaam toen zeg en ik hoorde van alles!!
En met zijn 2en is altijd een stuk gezelliger ook al vangen we un keer niks toch een leuke sessie gehad.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

30-05-2005 23:39

sja robbie voordeel is alleen wel dat je in je eentje vaak een stuk rustige ben en meer vis kan vangen
afhankelijk van je stek ook dan
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

30-05-2005 23:50

Zo'n alarmpje met bewegingssensor is voor mij ook niet echt een optie omdat iemand me gewoon wakker kan maken en me onder bedreiging kan dwingen toe te staan mijn spullen te laten stelen. Het gaat ver en de angst is vaak irreeel, maar wel aanwezig.

De angst overvallen te worden is groter dan de angst om behoudens je oval geen visspullen meer te zien staan als je wakker wordt.

Ook is het niet zo dat ik de duurste spullen heb of dat ik bij diefstal jaren moet werken om nieuwe spullen te kunnen betalen.

De angst gaat ver en is vaak irreeel, maar wel aanwezig. Heel vervelend. Rationeel weet ik wel dat het te gek voor woorden is om je door een paar 'gekken' af te laten schrikken en je het plezier in je visserij te laten ontnemen, maar gevoelsmatig zit het toch anders.

Een vismaat is idd een oplossing maar die heb ik helaas niet.
laurens v emmerik

30-05-2005 23:53

hey!

vroeger ging ik altijd met een maat vissen,de laaste 6 jaar altijd alleen,maar ook vaak op plekken die lastig te bereiken zijn!
heb nooit last gehad,ook niet egt over nagedacht eigenlijk!we zijn trouwens toen we nog met zn tweeen visten wel eens bekogeld met straatklinkers door een grote groep gasten!in het donker,dan sta je wel raar te kijken!en erop af had ook geen nut,want het waren er teveel,haha!
ik overdrijf niet als ik zeg dat het wel meer als 25 klinkers waren,de meeste belanden in het water,egt te bizar!

omdat ik het meeste vis als ik middag diens heb gehad,moet ik vaak alles in het donker opzetten,dan heb je natuurlijk al het voordeel dat niemand je ziet! :roll:

sucses met je visserij,en gewoon tog alleen gaan als je zin hebt,vooral niet jezelf bang laten maken....
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

30-05-2005 23:57

Bij ons hier in Drenthe valt het nog wel mee. Maar ja, je weet het nooit. Je ziet zo vaak dat de criminaliteit zich verplaatst naar het noorden des lands. De langere sessies vis ik -meestal- met 2 man. Dan heb je naar mijn mening toch een wat veiliger gevoel. Je staat er niet alleen voor.
Wat misschien wel werkt is om een stek uit te zoeken waar je een eind moet lopen om er te komen. Je moet misschien wat meer sjouwen met je spullen maar mensen die je het goedje afhandig willen maken die moeten het ook ver lopen om het in een klaar staande wagen te laden. Daar zit men ook niet op te wachten want ze willen zich zo snel mogelijk uit de voeten maken. En als je de auto dan wat taktisch verstopt dan hebben ze niet eens in de gaten dat er iemand zit.

De enigste keer dat ik na het uitladen van spullen aan het twijfelen kwam was vorig jaar dat ik ergens achteraf in een put een nachtje wou vertoeven. Dat had niet zo zeer te maken met criminaliteit maar meer met het weer wat er aan zat te komen. Het rommelde al een tijdje en de lucht was dusdanig zwart dat ik na enige tijd twijfelen toch maar eieren voor mijn geld heb gekozen. Was maar goed ook want het ging goed te keer die nacht :-?
Vissie kump zo!
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

30-05-2005 23:58

Morgen ga ik alleen een nachtje,

niet echt relexed natuurlijk maarja anders niet vissen, dan is de keuze snel gemaakt. Maar ik heb wel een plekje uitgezocht tussen de huizen in een parkje dan is de kans al kleiner. Ik weet precies waar vorrig jaar al die mensen zijn overvallen dus ik zit hier vrij veilig. Als ik overvallen wordt en ze hebben een mes ofzo spring ik gewoon in het water en zwem naar de overkant, laten ze maar wat dingen meenemen veel tijd hebben ze toch niet en ik denk dat mijn vakantieverzekering het wel denkt. Zal wel wat dingen meenemen, gummiknuppel ed.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

31-05-2005 00:00

Jammer Bert maar toch nog hoop!


Op het board staat niet voor niks een onderwerp zoals - Vismaat gezocht-. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

31-05-2005 00:04

marcel bertens schreef:sja robbie voordeel is alleen wel dat je in je eentje vaak een stuk rustige ben en meer vis kan vangen
afhankelijk van je stek ook dan


Daar heb je gelijk in maar we zitten altijd wel een eindje uit elkaar en dan een shelter halverwege beide tentjes in en we houden altijd rekening met elkaar bij het kiezen van een stek ik vind het echt ideaal zo.
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

31-05-2005 08:52

ik ben eens in de vakantie lastig gevalen door mensen die last hadden van vakantie stress.
het water was op de lag aan de camping dus ik durfde wel een nachtje alleen te vissen tot dat ik s`nacht wakker wordt en aan mij gevraagd wat ik aan het doen was. ik zij zo ik ben aan het vissen. ohh dan heb je mooi pech want mijn zoontje gaat morgen vroeg hiero wit-vissen en weg wezen nu.
ik zij haha dacht het niet. maar dat was niet het best antwoord en het stel begon op mijn te slaan met mijn schepnet. aleen ze waren een beetje dom ze gingen slaan met de net kant, en die vangt veel wind.
maar ik na 3 minuten een beetje op mijn schelden en slaan stonden er 5 mede karpervissers naast me en de bewaking van de camping. en vroegen wat er aan de hand was.
ik heb alles uit gelecht en de conclusie was dat de mensen last hadden van vakantie stres en last hadden van een hele hooge eigen dunk.

maar ik vis eigelijk nooit aleen. ten eerste ik vind dat saai. en ten 2de
het is altijd wat handiger als je problemen krijgt.

met.vr gr Jeroen
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

31-05-2005 09:19

Grappig Bart,

als ik ga vissen vis ik vaak ,snachts juist liever wel op plekken waar ook wat mensen komen en niet in de middle of nowhere.
Ook ik vole me niet altijd prettig, om sommige plaatsen zal ik dan ook niet alleen nachtvissen echter laat me er niet helemal van weerhouden.
Wat mij tegenwoordig meer weerhoud is de effectiviteit van het nachtvissen. OP veel wateren hier in de buurt vang je in de avond en in de ochtend het beste en waarom dan de nacht doorgaan.

Richard
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

31-05-2005 09:58

Ik ga eigenlijk nooit alleen een nachie, zou het ook niet zien zitten.

's avonds als ik alleen ben pak ik de hengel met een korst. Blijft toch mooi vissen met drijvend aas...

Toch maar weer eens kijken in de zoek een vismaat topic :)
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

31-05-2005 11:54

Ow heerlijkheid Ow heerlijkheid :D

Voor mij bestaat er niks lekkerders dan heerlijk alleen in de buitenlucht je visje te vangen (vis vaak in de omgeving van dorpen)...!

Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld en zal dat gevoel hopelijk ook nooit krijgen....

Maar ik kan me voorstellen dat mensen zich onveilig voelen aan de waterkant het beste wat je kan doen is jezelf zo verdekt mogelijk opstellen of pas laat in de avond aankomen. En let op autorijdend karper volk zet je auto niet achter je neer! Dit valt enorm op en verraad je aanwezigheid. Vraag of een vismaatje langskomt om je gezelschap te houden tot het donker :)

Verders gewoon gaan! en niet denken aan alle ellende.. je bent aan het vissen dus heerlijk ontspannen is het onderwerp. En vangen die grotes
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2005 12:48

Ik vis hier in de buurt regelmatig alleen mijn nachtjes. Op zich vind ik dat het meest relaxte wat er is, lekker verstopt in de rimboe, alle rust die je je kan wensen (nouja, slaap wil nog wel eens tegenvallen).
Voordeel is ook dat je vaak minder lawaai maakt en meer vangt.
Je hoeft ook de hotspods niet te delen.
Met z'n tweeën kan het ook wel relaxt zijn, maar dan zit je altijd met stekkeuze, je kan je niet verstoppen, dus je zal in veel gevallen juist sneller gezeik krijgen en op de meeste plekken waar je met twee man goed kan zitten zijn echt geen vier of zelfs zes gelijkwaardige stekken te vinden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

31-05-2005 14:26

Ook ik vis nog vaak genoeg alleen, terwijl ik nog niet eens een 3/4 jaar geleden van al mijn spullen ben beroofd.
Het vreemde ervan is dat ik me nog steeds niet onveilig voel, ook al is het hier in de buurt nog steeds niet afgelopen met de diefstallen.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik echt niet meer alleen op het watertje ga vissen waar het is gebeurd.
Ik ben daar dit jaar 1 keer terug geweest samen met een vismaat en zelfs toen heb ik de hele nacht wakker voor mijn tent gezeten.
Maar als ik niet op dat watertje vis, heb ik echt nergens last van.
Misschien komt het ook door het soort water wat ik nu vooral bevis.
Er zijn genoeg stekken die vrij goed uit het zicht liggen en de stekken die wel erg in het zicht liggen, zijn of erg dicht bij huizen of er rijd gigantisch veel politie voorbij(wat ze daar doen weet niemand, maar dat terzijde).
De eerste nachten na mijn beroving heb ik met een alarm systeempje gevist, maar dat is voor mij duidelijk niet weggelegd.
Ik moet altijd vrij veel pissen `s nachts en om elke keer weer al die lijntjes te omzeilen is gewoon een drama....stel je voor als je dan ook nog een vis hebt!!
Verder vergroot het het gevoel van veiligheid natuurlijk wel en waarschijnlijk werkt eentje met een bewegingssensor en afstandsbediening een stuk beter als die ik had, maar ieder zijn ding, ik vind het iig te bezopen voor woorden dat het nodig is en zal het alleen in uiterste situaties gebruiken.
Verder ben ben ik sinds het voorval extreem snel wakker en nodig ik iedereen (zonder wapen dan) graag uit om nog eens wat proberen te pikken.



Fp
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

31-05-2005 14:45

Ik heb gelukkig geen last van dit probleem. Langs het twentekanaal hoor je nog wel eens dat er oostblokkers uitrustingen stelen. Als ik ga vissen en er is niemand die mee kan ga ik rustig alleen!
raymond heuver..
Berichten: 33
Lid geworden op: 26-02-2005 12:40
Locatie: hellendoorn

31-05-2005 17:16

ik heb daar ook weleens aan gedacht. maar daar kun je beter niet teveel aan denken.want anders wort het er niet leuker op.ik vis self vaak doorde weeks snachts ivm met ploegenwerk met een steun of pin naast mijn bedje in de auto.voor het geval het ooit zal gebeuren.hopen maar van niet.groeten en vang ze