Vis verspeelt in takken.


Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

23-05-2005 10:40

Gisteren toen ik stond te pissen, kreeg ik plotseling een run en ik was dus vrij laat bij mijn hengel.
Toen ik m van de steun afpakte voelde ik meteen dat de karper zich had vastgezwommen in een aantal overhangende takken.
Tijd om mijn hengel neer te leggen om de karper kans te geven zichzelf los te zwemmen kreeg ik niet, want mijn lijn brak ter hoogte van mijn molen. :cry:
Ik baal als een stekker, vooral om dat ik bang ben dat de vis nog vast zit in de takken.
Ik ben naar de overkant gelopen om te kijken of ik de karper kon zien, maar ik zag m niet.

Zal de kans groot zijn de vis nog vast zit? :cry: , ik viste in dit geval zonder weerhaak.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-05-2005 10:50

Begint het nu een gewoonte te worden om je fouten? op dit forum te plaatsen?
Als dat zo is kunnen we beter een "vergeef me" hoekje maken, daar kiezen we dan maandelijks de grootste 'frommelbek" uit en aan het einde van het jaar de "papagaaienbek van het jaar".
Vissen is een hobby, geen religie!
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

23-05-2005 10:57

Ja blabla, je kan ook gewoon niet reageren als een topic je niet aanstaat.

Ik maak me gewoon zorgen om die vis en zo'n stakker reactie van een ouwe zuurpruim zit ik dus niet op te wachten.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-05-2005 11:08

Klets, die kun je opvreten Jack. Ik vind het een beetje raar om direct zo om je heen te slaan als iemand iets vraagt, maar goed das mijn bescheiden mening. Een forum is voor iedereen toegankelijk en het staat vrij om te vragen wat je wilt, iemand die zich hieraan stoort? Sla de topic over.

On-topic;
Jack,
Ik ga ervan uit dat de vis gewoon weer rondzwemt en je viste ook nog weerhaakloos, dus ook geen belemmering om de haak te lossen.
Het is natuurlijk altijd een groot risico om bij obstakels te vissen. Hier moet je je wel ter dege van bewust zijn. Zorg er dan ook voor dat je het hele zwikkie goed voor elkaar hebt om de kans te minimaliseren dat een vis zich kan vast zwemmen. Als je net even een plasje pleegt en hij gaat er vandoor (wat je altijd zult zien) kun je natuurlijk weinig tegen doen (of je moet je hengel binnen draaien).
Zorg dat je spullen op en top voor elkaar zijn en vis scherp.

Kijk aflevering 2 van de karperwereld er maar es op na, hierin staat een artikel van Roelof Schut over obstakelvissen. Hier kun je veel uithalen over hoe je verantwoord kunt obstakelvissen.

Succes

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
patrick van gils
Berichten: 21
Lid geworden op: 21-11-2004 16:37
Locatie: Puttershoek

23-05-2005 11:09

inderdaad jack je word echt ziek van al die zeikerds hier op dit forum net of ze zelf alles zo goed weten , behalve als ze zelf ineens iets nodig hebben.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

23-05-2005 11:25

Jack klein schreef:Ja blabla, je kan ook gewoon niet reageren als een topic je niet aanstaat.

Ik maak me gewoon zorgen om die vis en zo'n stakker reactie van een ouwe zuurpruim zit ik dus niet op te wachten.


Je had dit misschien beter kunnen posten in de thread '2005' oid (vangsten op datum hok). Als iedereen een topic opend wanneer hij of zij het één en ander verspeeld en niet zeker weet of de vis het er wel levend vanaf brengt word het lichtelijk wat onoverzichtelijk op den duur. ;)

Als je weerhaakloos zit te vissen hoef je je volgens mij niet druk te maken of de vis de haak wel of niet kwijtraakt. Als de spanning van de lijn afgaat dan valt de haak in zo'n geval snel uit de bek.
Vissie kump zo!
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

23-05-2005 11:52

Ik vind dat er niets mis is met de topic van Jack. Het valt mijns inziens alleen maar te waarderen dat hij zich zorgen maakt om de vis. Door hier zijn verhaal te plaatsen, ontvangt hij mogelijk tips van anderen die wellicht die de 'recidivekans' wellicht verkleinen.

Ook andere vissers worden zich mogelijk bewust van de gevaren van de obstakelvisserij.

Bert
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-05-2005 11:58

Jack klein schreef:Ja blabla, je kan ook gewoon niet reageren als een topic je niet aanstaat.

Ik maak me gewoon zorgen om die vis en zo'n stakker reactie van een ouwe zuurpruim zit ik dus niet op te wachten.


Je kunt het ook omdraaien, een ieder die niet van opmerkingen gediend is kan beter een potje gaan klaverjassen. :o Door dit onder discussie te zetten vraag je om antwoorden die niet altijd even goed uitkomen. De reactie van je slaat nergens op, en zegt meer van je dan je denkt of is het een vergissing?

Peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-05-2005 13:45

Peter,

Vind de reactie van douwe nou ook niet echt van een denderend hoog nivo. Of zie ik dat verkeerd :-? .

Waarom altijd elkaar aanvallen, het bericht wat douwe plaatst kan toch ook via een prive bericht? Een board is toch om vragen te stellen. Begin nu alweer door te krijgen waarom ik nog zo weinig op t board vertoef. Jammer, is ook wel eens anders geweest, maar goed dan gaan we weer een discussie aan die nog meer off topic is als dit.

Jammer, jammer.

GR.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-05-2005 15:09

Beste Eddy,

Ben het met je eens dat Douwe het nogal hard neerzet. Kijk ik echter naar wat er bij dit vissen gebeurd moet ik hem zeker gelijk geven. Tijdens het vissen bij bomen die voorover in het waterhangen is het erg onverstandig je rig er achter te laten om even een plasje te gaan plegen. Ondanks de persoon in kwestie al zover is dat hij zijn weerhaak dichtknijpt. De vele vissen die jaarlijks misvormt raken en het leven hierdoor laten is dieptreurig, is een van de nadelen van onze hobby.
Door dit bespreekbaar te maken en te houden kunnen excessen als deze mogelijk voor een deel voorkomen worden. Zou goed zijn dat hier ook eens onderwater opnamen van worden gemaakt. Weet zeker dat er dan veel meer ogen opengaan dan bij de verschillende DVD over voedsel opnamen.
Heb er vandaag al een stuk aangewijd, reacties krijg je weinig is voor veel karpervisser schijnbaar niet erg interessant.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-05-2005 16:58

Peter,

Ik ben het volkomen met je relaas eens, en zeker dat er veel karpervissers zijn die niet beseffen wat obstakelvissen inhoud. Je moet terdege beseffen waar je mee bezig bent en dat je ten alle tijde scherp moet blijven op elk tikje oid wat je krijgt.

Het enige wat mij tegen de borst stoot is hoe het door douwe gebracht word. Als het op de manier gebracht word zoals jij nu aangeeft dan denk ik dat dit meer ogen opent dan op douwes manier. Naar mijn idee kweek je zo meer irritatie en gaan we aan de essentie van het obstakelvissen voorbij. En dit is toch het belangrijkste punt.
Discussie is elkaar respecteren en proberen er elk wijzer van te worden, je bent nooit te oud om te leren. Op zo'n manier zal het dan misschien ook uitlopen op een zinnige discussie en dat is dus waar we nu niet mee bezig zijn. Maar wie weet wordt dat nog wat in het verloop van deze topic.

Maar goed, zoals ik al zei bied het artikel van Roelof Schut in de Karperwereld deel 2 veel aanknopingspunten om op een verantwoorde wijze met obstakelvissen bezig te zijn. Misschien voor een ieder die het nog niet gelezen heeft een aanleiding om dit toch eens te doen.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-05-2005 20:25

Ik zou toch echt een bosje bloemen in het water gooien bij die struiken.
Wel met een kaartje erop; "het spijt me".

8) :lol: :D 8) :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene de vries

23-05-2005 20:48

als er een prijs uitgekeerd zou worden wie in welk topic de ander het hardst kan afzeiken komen er hier zeker 2 voor in aanmerking......!

Lijkt me niet nodig toch?

Volgens mij vraagt hier iemand om advies hoe te handelen... en niet om neergesabeld te worden... maar goed als de karperwereld een afspiegeling is van de maatschappij dan zou het er wel bij horen......
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-05-2005 21:06

Douwe Bijlsma schreef:Ik zou toch echt een bosje bloemen in het water gooien bij die struiken.
Wel met een kaartje erop; "het spijt me".

8) :lol: :D 8) :roll:


Douwe,

Fryske humor??? Getuigt niet echt van respect richting de topicstarter. Vind ik persoonlijk wel wat jammer, krijg een beetje het gevoel dat je zo'n jongen niet echt serieus neemt. Dit kan toch ook via een normale reactie?
Nou ja, zal wel mijn groninger nuchterheid zijn dat ik dit niet snap :-? .
Jammer maar helaas gaat dit ten koste van het nivo op het board.

Grunninger groetn
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-05-2005 21:47

Eddy,
Ik neem hem wel serieus hoor!

Feiten,
Tegen de takken zitten vissen,
gaan staan pissen,
vis zwemt zich vast in takken.

Foutje van Jack,
heeft er veel van geleerd en doet het nooit meer zo.
Lesgeld hebben we allemaal betaald, daar is nix mis mee.

Maar waarom zet hij het op het board dan?
Om de hoofdprijs te winnen soms!?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

23-05-2005 21:53

Eddy ik ben het volkomen met jou eens,kan ook zijn dat ik als tukker de humor? :evil: :evil: van Douwe absoluut niet snap. Ook al blijft het een discussiehoek als je niet normaal op een topic kunt/wilt reageren doe het dan ook niet.
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-05-2005 21:55

Henk,

Ik ben blij dat jij hem wel serieus neemt, doe ik ook. Ik denk dat jack dit zo op het forum geplaatst heeft om een soort van bevestiging te zoeken of de vis zich wel vrij heeft kunnen maken van onderlijn en wat er nog meer aan vast zat.

Misschien een reactie van iemand in de trend van; Ach weerhaakloos die vis is alles allang kwijt, maak je niet druk dat is wel goed gegaan. Of die jongen wou gewoon zijn verhaal kwijt. Zoiets. Kan allemaal, en dat moet kunnen vind ik, alhoewel de plek op het forum misschien wat ongelukkig gekozen is. Maar dan nog.
De gemoedstoestand een beetje sussen noemen ze zoiets toch?
Verder ben ik het met je eens, denk dat jack nu leergeld betaald heeft en dit de volgende keer op een andere manier zal moeten oplossen.

Maar de intentie van mijn bericht is dat ik het raar vind dat je iemand direct zo openlijk afblaft op het board. Het word er dan niet gezelliger op en gaat van kwaad tot erger. Dat vind ik zo jammer.

Verder heb ik hierboven al aangegeven hoe ik er zelf over denk.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Willem Slingerland
Berichten: 15
Lid geworden op: 06-01-2005 17:15
Locatie: zuid holland

23-05-2005 22:20

Beste Jack,

Maak je niet druk om die karper die zwemt al lang weer vrolijk rond.
Je krijgt vaak onverwachte runs helaas maar het is gewoon zo.
Ik en mijn vismaat hebben ook genoeg vissen gemist door obstakels dit weekend maar toch hebben we samen 14 karpers gevangen.
Maar volgens mij hoef ik jou niet te vertellen wat ze opzoeken op het moment dat ze gehaakt zijn.
Jack mag ik jou een tip geven.
Ga met een safe lood systeem vissen, dit omdat je dan zeker bent bij lijnbreuk dat de vis zonder het lood door het leven kan, en dat je zonder weerhaak vist is goed

Vangse dit seizoen,

Laat de rest maar lullen Jack
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-05-2005 22:30

Willem,

Kul!

Safeloodsysteem werkt toch behoorlijk minder wanneer je lijn ter hoogte van de molen breekt..

Ooit een tak uit het water hehaald waar een dikke vis aan vast zat middels een gevlochten lijn van 20 meter lang, ZONDER lood.

Laat de rest maar lullen Jack.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

23-05-2005 23:10

Iedereen zal een keer moeten plassen dat is zeker.
Zit je tegen obstakels te vissen is binnen draaien en na het plassen weer ingooien de beste optie. Zo zou het eigenlijk moeten zijn, maar goed daarbij moet ik de kanttekening maken dat ik dat misschien zelf ook niet altijd zou doen.
Tsja je zal maar net op dat hele mooie harde plekje liggen onder de takken en het is donker.. Juist een dillema dus. Toch zou ik dan misschien ook zelf de gok nemen. (weet dat niet eerder dan ik die keuze zou moeten maken) Laten we er even vanuit gaan dat ik ga plassen en toch een aanbeet krijg die ik verspeel. Hmm mooi klote, en zo zou ik me dan ook voelen. Dan is er volgens mij maar 1 oplossing. Het water in!
Kan het met een waadpak heb ik mazzel. Kan dit niet heb ik pech en zal ik in het onderbroekje moeten, schepnet mee en op de tanden bijten.
Dit zal als de vis vast zit ook niet geweldig zijn omdat de vis van mij schrikt maar ik hoef me niet meer af te vragen of de vis vast zit of niet.
Het blijft een kwestie van op de blaren zitten hoe dan ook.

Gr. Anton

p.s
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-05-2005 03:24

Toch wel grappig dat die jongen zo wordt aangevallen op een eigenlijk doodsimpele vraag :-?

Maar zie het wel meer dat er zo word gereageerd in topics echt zonde.....

Maar idd die vis zal de haak al wel gelost hebben heb zelf vorige week midde in de nacht een terugloper niet gehoord vis heeft mijn lood zeker 30 - 40 mtr naar de kant gezwommen en zichzelf daar gelost.

P.S. goeie zaak die weerhaakloze haak ik doe het ook sinds kort en het werkt ook goed :wink:

En trek je niets aan van wat ze zeggen over opdraaien , zeiken en weer ingooien dat doen ze zelf ZEKERS niet !!
Slip strakker zetten is ook optie.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

24-05-2005 12:08

Gezien weerhaakloos zal ie zich waarschijnlijk wel gelost hebben.
Is dus waarschijnlijk geen probleem voor vis maar voor watervogels.
Heb laatst van dichtbij gezien wat een stukje lijn van 1mtr teweeg had gebracht bij een waterhoen en daar wordt je niet vrolijk van.

Denk trouwens niet dat de slip nog verder dicht kan of is het tijd voor nieuwe lijn?
Lijnbreuk bij molen? :o
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-05-2005 12:49

Rene Boeting schreef:Denk trouwens niet dat de slip nog verder dicht kan of is het tijd voor nieuwe lijn?
Lijnbreuk bij molen? :o


Jah inderdaad andere lijn is ook wel handig , ik heb nog nooit lijnbreuk bij de molen gehad :o
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-05-2005 16:47

Nivo ( niveau ) wordt mede bepaald door de topicstarter.
Al die onzin die er de laatste tijd voorbij komt daar wordt je toch simpel van, of niet soms.
Het is gewoon een kwestie dat ikzelf wel uitmaak of ik reageer en hoe, dat hoeft niemand mij te zeggen.
Dit is overigens wel de laatste keer dat ik hier reageer.
Veel geluk met vissen en dat de pisgoden met je mogen zijn.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

24-05-2005 17:00

Kun jij ook nog anders dan zeuren of proberen je gelijk te krijgen?