Vis gemist of.....?


Plaats reactie
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 17:45

Mede-karpervissers,

Vanochtend ben ik 2 uurtjes wezen vissen op een klein polderwatertje met vissen tot maximaal 20 pond. Niks moeilijks aan, gewoon een paar uurtjes lekker vissen met het zonnetje erbij. Het waaide af en toe redelijk hard en mijn 2 delkims gaven zo af en toe één, soms twee piepjes. Het meerendeel van de piepjes kwam als er ff een flinke bries opstak. Ik had mijn delkims inmiddels erg ongevoelig ingesteld. Even later was het vrijwel windstil en kreeg ik weer een piepje op me linker delkim. Nu begon ik een beetje argwanend te worden en bleef een tijdje op me hengeltoppen en swingers letten. Na een aantal minuten kreeg ik zo´n 5 piepjes en zag ik mijn linker swinger zo´n 2 cm omhoog springen (hengeltop niet gezien..). Deze hengel toch nog 10 seconden laten liggen en daarna ingedraaid om toch eens te kijken of er iets mis was met mijn rig. Niks aan de hand...

Ik vis hier met soepele onderlijnen, soepele hair, line-aligner erop en een snowman, klein loodje zo´n 2 cm voor de haak (wist niet 100% zeker of de snowman bleef staan en deze dus voor extra zekerheid bij mij) en een klein loodje op de hair om de snowman bij elkaar te houden. Lengte van de onderlijn lijkt me niet heel belangrijk aangezien ik op redelijk kort en lang gevangen heb.

Wat misschien interessant is om ook te vermelden, is dat ik de dag ervoor een aanbeet kreeg die begon met slechts één enkel piepje, toen zo´n 4 seconden stilte gevolgd door een enorme fluiter, wat resulteerde in een 17 pond schub.

Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat ik later op de ochtend nog een 15 pondertje ving (rechter hengel), wat uiteindelijk resulteert in 2 vissen binnen 4 uur. Dit lijkt me geen slecht resultaat en laat zien dat de rig wel degelijk werkt (allebei ook perfect in de onderlip) , maar ik heb toch zo´n gevoel dat ik vissen gemist heb. Of was het wellicht iets anders?

Graag jullie meningen, reacties of soortgelijke persoonlijke ervaringen !


Mvg,

Huub
Laatst gewijzigd door Harrie Verdonschot op 21-03-2005 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 17:47

Stond nog ingelogd op m´n broers profiel...

Ik ben dus degene van deze posting :)
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

21-03-2005 19:12

Vanochtend ben ik 2 uurtjes wezen vissen op een klein polderwatertje met vissen tot maximaal 20 pond. Niks moeilijks aan, gewoon een paar uurtjes lekker vissen met het zonnetje erbij. Het waaide af en toe redelijk hard en mijn 2 delkims gaven zo af en toe één, soms twee piepjes. Het meerendeel van de piepjes kwam als er ff een flinke bries opstak. Ik had mijn delkims inmiddels erg ongevoelig ingesteld. Even later was het vrijwel windstil en kreeg ik weer een piepje op me linker delkim. Nu begon ik een beetje argwanend te worden en bleef een tijdje op me hengeltoppen en swingers letten. Na een aantal minuten kreeg ik zo´n 5 piepjes en zag ik mijn linker swinger zo´n 2 cm omhoog springen (hengeltop niet gezien..). Deze hengel toch nog 10 seconden laten liggen en daarna ingedraaid om toch eens te kijken of er iets mis was met mijn rig. Niks aan de hand...


Ik had vandaag precies hetzelfde. Af en toe een enkel piepje, maar niets te zien aan de top. Wel tweemaal de boilie van de hair.
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 19:34

Hey Iwan,

Dan ga je je afvragen wat er onder water allemaal met je rig gebeurt hè. In jouw geval, misschien last van kreeftjes?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

21-03-2005 19:38

Waarom én een loodje onder de snowman, én een loodje 2cm onder de haak? Bij mijn weten is de opzet van een snowman 1 zinkende bol onderop, en een pop-up erboven, zodat dat netjes rechtop op de bodem staat, geen loodjes nodig..

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-03-2005 19:46

Stefan,

Ik begrijp denk ik wel wat er bedoeld wordt.
Het loodje op de hair zorgt ervoor dat de onderste zinkende bol niet naar beneden glijdt, en zo de inhaking beperkt...

Gewoon puur om de onderste boilie tegen de pop-up gedrukt te houden

Bart
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 19:46

Stefan,

Ik vis met de Monstercrab van SB Martin. Nu is het zo dat de pop-up meer drijfkracht heeft dan dat de gewone bollie zinkt. Als ik dus geen loodje eronder zou gebruiken dan zou mijn snowman ongeveer 20 cm boven de bodem hangen. Lijkt me niet een heel goed idee :)

Juist, Bart. Je was me net voor !

Dit effect is heel goed te zien op de DVD Door de ogen van de karper 2. Ze leggen een snowman op de voerplek, waarbij de zinkende boillie naar beneden is gegleden en dus een ruimte tussen de zinkende boillie en pop-up ontstaan. Je ziet dat deze rig meerdere keren opgezogen wordt, maar geen enkele keer een run veroorzaakt...Het lijkt wel alsof die niet eens uitgespuugd wordt maar gewoon domweg uit zn bek valt!
Laatst gewijzigd door Huub Verdonschot op 21-03-2005 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-03-2005 19:49

Huub,

Maar dan is het ook geen echte snowman meer...
Wat je dan kunt doen is heel simpel een stukje van de popup wegschrapen zodat de boel net wel zinkt!

Bart
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

21-03-2005 19:50

Hoi Huub,

Je vraagt je inderdaad wel af wat daar beneden gebeurt.
Ik viste in een klein afgesloten putje, zover ik weet zijn daar geen krabben.

Wat ik ook vreemd vind is dat ik onlangs op dezelfde stek viste met een temperatuur net boven het vriespunt en er veel leven in het water was en nu met de oplopende temperaturen geen kolkje of rimpeltje gezien. :-?
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

21-03-2005 19:51

huub, ik heb zelf ook delkims, hoe gevoelig had je ze staan?
vaak loze piepjes is in principe normaal bij een hele hoge gevoeligheid en een redelijke wind.
je gaat er ongetwijfeld vaker vissen, steek je toppen eens onder water, misschien helpt dat.
zat je wartel ook goed vast in het lood, d.w.z. geen freelining?
en nog even iets, als je op je toppen let heeft dit alleen zin wanneer deze in een bepaalde hoek met je lijn staan, als je lijn rechtuit van je hengeltop gaat zie je weinig tot niets.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 20:06

Bart,

Het is wel degelijk een snowman. Het loodje op de hair onder de zinkende boillie is net genoeg om het geval op de bodem neer te zetten / laten zweven ! Dit maakt het loodje op de onderlijn weer overbodig. Deze was alleen voor de extra zekerheid om niet 15 cm boven de bodem te vissen :)

Jeroen,

Ik had mijn delkims op de + stand op 1 ongeveer. Ongeveer 1/2 piep(en) per 1 cm lijn. In een paar gevallen kwamen de piepen wel degelijk door de wind, maar het gaat me juist om de piepen die niet door de wind kwamen...Hoe kwamen deze tot stand?

Iwan,

Weet niet wat ik hiervan moet denken..Gebeurt het wel vaker op dat water?
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

21-03-2005 21:15

pff moeilijk te zeggen dan, witvis die met je rig loopt te fucken?
hoe zwaar vis je? lange afstand ook? zware swingers?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 21:32

Er lijken maar 2 opties te zijn:

- Lijnzwemmers. Hier geloof ik eigenlijk niet zo in, het is te makkelijk om hier de schuld aan te geven.

- (Voorzichtig) azende karper, die niet geprikt wordt als hij met mijn boillies aan de slag gaat.

Als dit laatste het geval is, dan zal ik iets aan mijn rig moeten veranderen. Misschien zijn er mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben, iets verandert hebben aan hun rig en dat dit meer vissen opleverde...

Suggesties zijn welkom !
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

21-03-2005 21:36

Helemaal vergeten antwoord op je vraag te geven...

Ik vis zo´n 30 meter van de kant, swingers stonden licht afgesteld (volgende keer dus wat strakker) , en vis met 75 gram lood..
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-03-2005 22:00

oke huub,
Dan is het idd een snowman :wink:
Maar, ik denk dat je toch beter een beetje van de popup af kan schrapen... krijg je ook meer geur ed... :wink:

Bart
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-03-2005 22:30

Vandaag ook gevist,
van 10 tot 14 uur, lekker in 't zonnetje gezeten.
Watertemp 11 graden.
Gevist met pop uppie.

3 x beet gezien,
3 vissen gevangen.
2 vanaf 2 meter diepte,
1tje van +3 meter.
Aantal meters uitstaande lijn; 5 en 8 meter..
Schuiflood liet mij al de geringste beweging zien.
Haak zet ik liever zelf.
Bevalt mij namelijk beter bij koud water en trage vissen.

Huub,
volgens mij heb je dus vis gemist.
Probeer wat lichter en subtieler te werk te gaan.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

22-03-2005 16:38

Henk,

Geen slecht idee om es met schuiflood te proberen. Zal ik eens proberen..

mvg, Huub
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-03-2005 21:48

Huub,

Laat even horen/lezen of het dan wel lukt..kunnen we hier met ons allen over voortborduren/breien.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

23-03-2005 00:16

misschien werken met een flying backlead of een toplood als je lijnzwemmers vermoedt.

zelf gebruik ik op ondiep water, waar volgens mij de kans op lijnzwemmers het hoogst is, graag een 3 grams kraal loodje los op de lijn achter de tube, bij de worp vliegt dit dan een paar meter naar achteren waardoor de laatste meters mooi op de bodem liggen. toplood als ik dichterbij vis als een bovenhandse worp toe laat.
Huub Verdonschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

23-03-2005 01:59

Ok Henk,

Ik weet alleen nog niet wanneer ik daar weer eens ga zitten, meestal als ik een paar uurtjes niks te doen heb en het geen slecht weer is. We gaan ook binnekort aan een groter water beginnen. Hier vis ik alleen om het gevoel weer terug te krijgen :)
Plaats reactie