Politie om I.D. vragen.


Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

21-03-2005 17:17

Gisteren zijn we gaan vissen en werden we gecontroleerd door een agent van de milieupolitie. Wij moeten onze vergunningen laten zien, mogen wij dan niet vragen naar hem zijn ''vergunning''.

De agent had een spijkerbroek aan, laarzen, een groene jas een een riem met pistool in holster eraan. Een vriend van me vroeg om het bewijs van de politie voor het recht om ons te controleren. Hij liet het zien en zeiden dat we moeilijk deden waarop mijn vriend zijn hele tas moest leeghalen ter controle....

Ik vind dit complete onzin, je mag toch wel vragen naar bewijs net zoals ze ons vragen naar onze vergunning en visakte, iedereen kan zich kleden als politie. En heeft de politie het recht om je tassen te doorzoeke of je te bevelen ze leeg te halen...?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-03-2005 17:30

Als je niks te verbergen hebt kan je toch maar beter gehoorzaam zijn.Zolang jij niet lastig gaat doen zal meneer de agent dat ook niet zo snel doen.
Het is trouwens wel logisch dat je in zo'n geval als dat van gister naar zijn identiteitsbewijs vraagt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

21-03-2005 17:58

Hmm, je hebt alle recht om zijn bewijs te vragen of hij jullie mag controleren op vergunningen etc. Maar wel vreemd dat hij dan jullie thuis wil onderzoeken.. Misschien op een katapult ofzoiets dergelijks?! :wink:
keihard de geksteeeeeee
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

21-03-2005 18:05

als hij een echte agent is is hij verplicht om zijn ID te laten zien.
hij mag jullie inderdaad wel vragen om je tas leeg te halen maar niet zonder reden, zijn reden is dan dat jullie er verdacht uitzagen:P geen reden dus.
nouja zijn wil is wet en als je legaal bezig bent dan heb je niks te vrezen toch?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

21-03-2005 18:33

Je mag wanneer ze komen controleren de Politieagent, BOA of iemand anders vragen im zijn ID kaart, dit was afgelopen zondag ook te zien bij vis-tv.

mvg

dion
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-03-2005 18:40

Dat het mag is natuurlijk duidelijk.

Je zou echt niet de eerste zijn die een vergunning afgeeft aan iemand die een controleur, BOA of Algemeen Opsporings Ambtenaar denkt af te geven om hem dan kwijt te zijn aan iemand die goedkoop een vergunning wilt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-03-2005 18:45

Als je niks te vrezen hebt, of niets te verbergen je tas maar leeg laten halen? Echt niet! Als ik gewoon rustig ergens aan de waterkant zit, dan is het allerlaatste wat ik zou willen doen mijn tas leeg halen voor één of ander figuur wiens machtpositie blijkbaar hoog genoeg is om te denken dat hij alles zomaar kan. Kom op zeg, er zal toch wel behoorlijk druk op me moeten staan vooraleer ik mijn tas ga leeg halen voor wie dan ook, als ik aan het vissen ben. Of ik nu iets te verbergen heb of niet. Ik zit te vissen hoor.

m.v.g. Chris
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

21-03-2005 19:31

Je hebt volkomen gelijk Chris.

Laat ze lekker bij de supermarkt gaan staan en daar tassen controleren.
Puur een situatie van even laten zien wie de baas is.

Richard
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

21-03-2005 21:36

8)
Laatst gewijzigd door frans roode op 29-01-2011 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
FRANS
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-03-2005 21:55

Politie, BOA enz. enz. Moeten zich ten alletijde legitimeren.
Wat in de tas kijken betreft, inprincipe moeten ze inderdaad een gegronde
rede hebben, om je tas te door zoeken. Maar een beetje slimme agent, weet
hierop wel in te spelen. Hij noteert dan gewoon "een verdachte situatie". Pro-
beer jij dan maar het tegen deel te bewijzen... :-? :)
Politie en andere soortelijk instanties, kunnen je eigenlijk op alles bekeuren,
als zij denken dat het strafbaar is. Er zijn gewoon enkele basis regeltjes, die
in feite overal op toepasbaar zijn.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

21-03-2005 22:28

Ik denk dat alleen de politie de tas kan/mag doorzoeken, een boa zou ik dat niet laten doen. de bevoegdheden van de boa ken ik niet precies, maar die zijn wel vrij beperkt. als het een controleur van de vereniging is dan kan hij denk ik alleen vragen op het gebied van de vergunning. bv. hengels halen om te laten zien of je wel met toeglaten aassoort(en) of materiaal vist.
jjr hagen
Berichten: 179
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Hoekschewaard

22-03-2005 01:06

Het gaat er juist om dat als de politie je tas wil doorzoeken en er geen reden voor heeft. Ze vragen: "haal je tas eens leeg". Op dat moment doe je het zelf en kan je dus nooit zeggen dat de agent zomaar in je tas heeft zitten rommelen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-03-2005 07:14

als je ze het echt moeilijk wil maken vraag je ze gewoon om een huiszoekingsbevel. dat is de enige manier waarmee ze spullen door mogen zoeken zonder toestemming van de eigenaar..

dus als jij steeds blijft weigeren kunnen ze je niets maken.. ze kunnen je hooguit wegsturen..

ik weet niet of dit voor 100% klopt.. bovenstaande is een keer bij een kameraadje gebeurd in de auto. hij werd aangehouden en de politie wou in de achterbak kijken. en hij heeft steeds geweigerd. en mog even later door rijden omdat een bevel halen teveel werk was volgens hem.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-03-2005 07:17

Preventief Fouilleren in het kader van de wapenwet.

Tsja helaas mannen het mag dus wel! Kijk maar naar al die controles op de snelwegen waarbij men ook in je kofferbak wil kijken of je een wapen bij je hebt. De katapult valt onder deze wet, karpervissers hebben vaak zo'n ding bij zich dus hij heeft nagenoeg altijd een reden om het te doen.

Maar een agent of een BOA moet zich altijd legitimeren, zolang hij dit niet doet dan grijns ik schaapachtig naar ze en doe mijn ding. Ook hier weer de snelweg als voorbeeld, als je daar aangehouden wordt dan zwaaien ze meteen met een ID.

Gr M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-03-2005 07:22

Remko,

Politie staat vaak heel sterk in z'n argument!
Als de politie je tas wil doorzoeken, moet ie een gegronde rede hebben; dus
het mag niet maar zo! Maar zoals eerder gezegd: Een beetje slimme agent,
noteert dan in z'n opgemaakte verbaal "verdachte situatie". Probeer jij dan
maar het tegendeel te bewijzen. Of als je nog weigerd, belt ie gewoon de of-
ficier van justitie op.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-03-2005 09:29

Vraag me nu eigenlijk wel af, hoe ver gaat dat preventief fouileren precies? Mogen ze preventief je volledige bagage doorzoeken of alleen je zakken? En wanneer mogen ze precies fouileren, neem toch aan dat het niet de bedoeling van die wet is dat ze overal zonder reden maar even de bagage van mensen gaan doorzoeken omdat ze daar toevallig zin in hebben.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

22-03-2005 12:00

Ambternarij, om ziek van te worden!
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

22-03-2005 15:49

Benny van de Werfhorst schreef:Remko,

Politie staat vaak heel sterk in z'n argument!
Als de politie je tas wil doorzoeken, moet ie een gegronde rede hebben; dus
het mag niet maar zo! Maar zoals eerder gezegd: Een beetje slimme agent,
noteert dan in z'n opgemaakte verbaal "verdachte situatie". Probeer jij dan
maar het tegendeel te bewijzen. Of als je nog weigerd, belt ie gewoon de of-
ficier van justitie op.

groetjes Benny


Alleen opschrijven 'verdachte situatie' is niet genoeg. De verdenking moet uit feiten en omstandigheden blijken. Je kan iemand niet zomaar als verdachte beschouwen. Jij hoeft neit te bewijzen dat je niet verdacht bent, de officier van justitie moet bewijzen dat jij wel verdacht bent. Jij keert de bewijslast om.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

22-03-2005 19:14

Harrie Verdonschot schreef:Ambternarij, om ziek van te worden!


en door de Nederlandse ambtenarij is er gelukkig nog altijd betaalbaar vissen in Nederland mogelijk.

Ga maar eens in Engeland kijken voor een jaartje vissen wat dat kost. Of vraag aan een Duitser wat 'ie allemaal moet doen om in Duitsland te mogen vissen. (ach ja, had 'ie maar gene Pruusch motte weere) 8)

groetz
Tedje
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

22-03-2005 19:46

Jammer dat mensen altijd op dit punt moeten zeuren

een amtenaar van politie/boa etc moet zich ten alle tijden kunnen legitimeren, zowel in uniform als in burger. Doet de persoon dit niet uit zichzelf, dan mag je er om vragen en kunnen ze hem laten zien.

als een agent vraagt of jij je tas leeg WIL halen, doe je dit uit eigen beweging en niet omdat het moet. Afhankelijk van de situatie kan de amtenaar bepalen of hij wel tot controle overgaat.

Je bent verstandig bezig als je niet al te moeilijk doet, en ook gewoon netjes laat zien wat je bij je hebt, als het goed is heb je niets te vrezen.
Daarnaast maakt het de visserij op je water ook een stuk makkelijker, want als iedereen gaat lopen "zeiken" kunnen we wel eens drastische veranderingen op gaan treden in de regelgeving op die locatie.

Frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2005 20:01

Hmmm, milieupolitie????????????

Laat die zich eerst maar eens legitimeren.

Maar dat deed hij toch?

Je moet nooit gaan discussiëren over het recht waarmee hij iets doet ten tijde van een controle.

Je werkt mee, of niet. Dat is je eigen keuze. Niet meewerken kan gevolgen hebben. Wijzer om mee te werken.

Zolang het redelijk is natuurlijk. :roll:

Kees
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

24-03-2005 20:46

Ik studeer rechten, en laatst hebben wij het precies over dit onderwerp gehad bij de cursus 'Strafrecht'. Daarin kregen we allerlei uitspraken van rechterlijke instanties te lezen. Het kwam erop neer, dat de politie een erg duidelijke reden moet hebben. Hij mag pas fouilleren e.d. (zgn. dwangmiddelen) bij een verdachte. En verdachte ben je pas wanneer uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit. Ik vermoed dat het puur weigeren van het leeghalen van je tas niet genoeg is. Dus als je zou blijven weigeren, kan hij (net als met de kofferbak die al aangehaald is), jou niet kunnen verplichten.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

24-03-2005 21:07

Mischien had de politie agent wel gezien dat jullie veel vangde, en was ie zalf ook een karpervisser en wou die jullie aas even bekijken :-?

tis maar een ide :o

Mvg Gerrit 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
vincent apro
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-04-2004 14:37
Locatie: zoetermeer

24-03-2005 22:52

indd martijn je hebt gelijk.
Ik heb het pas gehad ivm met me opleiding beveiliger 2.
Als een agent vraagt wil je je tas leegmaken dan doe je dit uit vrije wil en zo kan hij zien wat erin zit.
In de meeste gevallen is hij niet bevoegdt om je tas te controleren laat staan fouilleren aan het lichaam.
dat mag namelijk alleen de (hulp)officier van justitie.
En je staat altijd in je recht om te vragen naar hun legitimatie.
Ik zou precies het zelfde doen als mij zoiets wordt gevraagt zowel aan de waterkant als op de weg

gr vincent
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

24-03-2005 23:51

Waar doe je wijs aan.

Moeilijk doen is vaak uitlokken tot problemen denk ik.
Staat de man geheel in ze recht om je tas doorzoeken...ligt er helemaal aan wat er voor gevallen is.
En dan niet met jou ..maar op de locatie waar je vist.
Kan zomaar zijn dat er een bedreiging plaats heeft gevonden met een wapen door een visser waardoor iedere visser daardoor de aankomende paar weken gecontroleerd zal worden.

Een BOA {Bijzondere opsporings beamte} varieert van treincontroleur tot A.I.D.er.
Deze hebben veel varierende bevoegdheden .
Maar net als de trein controleur op je id mag vragen mag vaak een boa voor visserij wet dat ook.
Maar je tas door zoeken op openbare weg mag die zeker bijna nooit.
De A.I.Der mag daarin tegen vaak zelfs meer dan de gewone survieerende agent.

Maar wat ik me vaak afvraag is of je idd. wat te verbergen hebt om hier een punt over te maken.
Want medewerking verlenen oogst je vaak ook geen vervelende reacties.

Wij als karpervissers overtrede nogal makkelijk de wet.
1 omdat het gedoogd wordt ...
2 omdat we het uiterste willen.

Daardoor zal de controlle die je krijgt vaak op het randje van een bekeuring hangen.
Werk jij mee en geef jij die man het gevoel dat je een goed bedoelende visser bent zal die bekeuring er niet snel komen.

Werk jij echter tegen...ga je dwars liggen dan hebben ze vaak snel al wat rede,s tot bekeuren...en doel hier mee op de openlucht recreatie en de wildcampeer opvattingen.

Ik ben zelf controleur ...vanuit de vereniging.
Weet dus best wel wat wel en niet mag.
Ben ook geen heilig boontje...overtreed ook wel eens regeltjes.
Mocht ik dan een bekeuring krijgen accepteer ik die gewoon want ik wist van te voren al dat het risico er in zat.

Maar ik zat eens met drie hengels te vissen, snachts buiten het nachtseizoen in me tent.

Kreeg politie controlle.....gewoon die mensen vriendelijk te woord gestaan en nog een bakkie voor ze gezet ook.
Niets aan de hand...Vang ze... was het toen ze weg gingen..

Verderop zat ook een kerel te vissen...
Deze vond het onzin dat ie gecontroleerd werd ..
En maakten een hoop bonbarie...
Resultaat....politie kwam weer terug bij mij...en vroeg of ik ook in wou pakken want omdat ze die kerel bekeurd hadden op meerdere strafbare feiten konden ze mij niet laten zitten.

Bedankt collega karpervisser..

Zo zie je maar...benader die gasten nou eens niet gelijk negatief...maar gewoon positief...dat scheelt jou en je collega vissers echt ellende .

Met heiligboontjes groeten Marcel Mos.
Maar wel een vissende boon :D
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.