lijnen loodrecht op de hengeltop


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

13-03-2005 21:11

lijnen loodrecht op de hengeltop?

ik heb dit al vaker op foto's gezien, maar weet niet waarom dit gebeurt.

Zou iemand mij aub willen vertellen waarom dit gedaan wordt en wat er de voor en nadelen van zijn van deze manier van doen?

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

13-03-2005 21:17

kan je uitleggen wat je precies bedoelt?

Je hebt het toch niet over toplood?

greetz danny
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

13-03-2005 21:23

"normaal"
vis je toch met de hengels in de richting naar waar je vist?

nu ik bedoel hetvolgende
dat de lijen nadat ze het topoog verlaten haaks (90 graden) op de hengels staan.
M.a.w. de lijn, na het verlaten van de hengel, en de hengel maken met elkaar een haakse hoek.

en nee toplood gebruik ik zelf met hele grote regelmaat.

Hoop dat ik nu duidelijker ben geweest.

MVG
TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13-03-2005 21:28

Dat is een van de belemmeringen als je met de modetrend genaamd "rodpod" vist.
Een van de redenen dat ik zoveel mogelijk met losse steuntjes vis.


Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

13-03-2005 21:32

Dit is eigenlijk 'winckel picker styling' om het zomaar even te noem.
Dit word normaal gedaan,en dat zal je zelf ook wel weten,dat als je een tik op de top verneemt je gelijk aanslaat,zodat de haak gelijk prikt,terwijl de vis vaak alleen maar heeft gesabelt aan het haakaas.
Nou kan ik me voorstellen dat dit bij het karperen vaak in de winter word toegepast,waarom?
Omdat de karper asl die al aast,vaak zeer voorzichtig aast.
Dus als je maar minste geringste op je top verneemt je gelijk aanslaat.
wel hopent dat je de goede kant op slaat!
Vaak slaan karper vissers bij een losse piep uit de beetverklikker(In de winter!)al gelijk aan!Dus kan het zijn dat ze de hengel opstelling er ook op aan passen.
een andere reden zou ook obstakel vissen kunnen zijn,omdat je er dan gewoon als de kippe bij moet zijn!Simpel weg ivm de veiligheid van de karper,zodat die niet verstrikt raakt in de obstakel.
En zodat je je vis niet verspild!

een andere reden komt zo even niet bij mij op.


Greetz Danny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

13-03-2005 21:44

Ben het trouwens ook met Dennis eens,als het mogelijk is met losse steunen te vissen zal ik dat zeker doen.
een keer kon ik er ook niet om heen om met de rodpod te vissen,en stond dus een hengel haaks.'s nachts kreeg ik een run en me hengel werd door de klap meteen gelanceerd,en dan had ik nog geluk dat me baitrunner niet dicht sloeg anders ken je fluiten naar je foxíe.

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 21:55

Tom en Danny,

Op de top vissen met wakers voor het startoog zeker. Knoop dan een belletje in de top. Nee, enige reden die ik zie is dat je de lijn zo veel mogelijk vrij wilt houden van de bodem (als je de toppen hoog vist. Dit komt wel eens voor. Kopieerdrift doet de rest. Staat wel stoer, kennelijk. Vangt wel veel meer wind zo en de haakse lijn op de top doet vermoeden dat er wat meer kracht nodig is om waker en beetmelder in beweging te brengen.

Als je hengels wijzend naar het water al een lichte hoek maken met de lijn krijg je de tikken op de top te zien. Dat hoeft niet zo extreem. Ook verplaatst de lijn zich bij de aanbeet.

Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-03-2005 22:01

Kees,
laat nu waker en beetmelder weer weg, vis met een vrije lijn of schuifloodje, en op de top!
Wedden dat je dan net iets meer beweging ziet als je haaks op de top vist..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-03-2005 22:03

Kees,
stond die laatste alinea er ook al bij of heb je het stiekum al aangepast?? :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 22:03

Zou kunnen Henk. Maar ik heb van oudsher een lichte aversie tegen karpervissen alsof het zeevissen zou zijn. Je moet weten, ik heb ook op de pier gevist.

Groet, Kees

Was nog niet klaar, ik kon 2 kanten op met de vraag. :o
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-03-2005 22:05

Kees,
je hoeft de hengel niet persé rechtop te zetten om haaks op de top te kunnen vissen. :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 22:07

Ja Henk,

Dat realiseerde ik mij ook. Dacht even dat het over de sky pod opstelling ging. :oops:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

13-03-2005 22:57

STOP

ik bedoel dus duidelijk niet het kopieren van een skud raket lancerings basis...

ik bedoel de haakse hoek maken in het horizontale vlak.
nu dacht ik al wel dat het was om op de toppen te vissen maar dan snap ik niet waarom er dan nog met swingers en optonic's gewekt word?

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 23:24

Tom,

BEGREPEN.

Ik vis doorgaans niet met losse steunen maar met enkele steunen en buzzerbars. De hengels wijzen naar beneden richting lood, maar altijd met een lichte hoek op het topoog. Niet zo extreem dat het haaks is. Dat geeft mij teveel weerstand op het topoog. De flauwe hoek is bewust. Ik zit namelijk naast de hengels en let op het verdwijnpunt van de lijn en de toppen. Zo heb ik zicht op wat er onder water gaande is. Verplaatsingen van de lijn en tikjes op de top geven activiteit aan. Aanslaan daarop is doorgaans niet zo succesvol (ervaring, echt), maar het is wel een indicatie die vertrouwen geeft dat er wat gaande is. Ik wacht dus doorgaans tot er zich wel een run ontwikkeld. Maar de attentie is op dat moment verhoogd. Dus ik hoef niet op te springen en naar de hengels te rennen, hopend dat de karper er nog aan zit. Tikje, lijn gaat lopen, pieeepppp en aanslaan maar. Dit is een wat actievere visserij die wel wat concentratie vraagt. En natuurlijk tuur ik ook over het water en soms doe ik de ogen ook wel eens dicht.

Je kunt dat extremer maken door de hengels haaks op de lijn te zetten. Maar dat is volgens mij niet nodig.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

14-03-2005 00:37

Ik heb wel eens haakse opstelling gebruikt op een water waar je 90% zakkers krijgt, om te zien of dat voordelig werkte met het strakhouden van de lijn.

vrij zwaar lood, draad zo strak dat de top al behoorlijk krom staat en waker heel hoog opgehangen... het werkte wel behoorlijk spectaculair, omdat je hengel echt behoorlijk gaat zwiepen bij een aanbeet en als je een wegloper krijgt inplaats van een zakker dan heb je nog kans dat de hengel zo uit de steun vliegt.

Ik kan niet zeggen dat het aantal hakingen erop voor,- of achteruit ging, maar erg practies was het niet dus ik doe maar weer gewoon.
jacco noordermeer

14-03-2005 19:40

tom waarom sommige mensen zo vissen weet ik niet

wel weet ik dat als je met dunne gevlochten lijn vist
met veel zij wind je het aantal wind piepen kan reduceren
de beweging van je top dempt dan de beweging van je waker
dan hoef je niet perse 90gr te vissen

30graden is meestal voldoende
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-03-2005 20:02

Maarten Darkje schreef:Ik heb wel eens haakse opstelling gebruikt op een water waar je 90% zakkers krijgt, om te zien of dat voordelig werkte met het strakhouden van de lijn.

vrij zwaar lood, draad zo strak dat de top al behoorlijk krom staat en waker heel hoog opgehangen... het werkte wel behoorlijk spectaculair, omdat je hengel echt behoorlijk gaat zwiepen bij een aanbeet en als je een wegloper krijgt inplaats van een zakker dan heb je nog kans dat de hengel zo uit de steun vliegt.

Ik kan niet zeggen dat het aantal hakingen erop voor,- of achteruit ging, maar erg practies was het niet dus ik doe maar weer gewoon.


Wanneer je echt "te haaks"vist dus hengel recht vooruit en de lijn naar rechts of links moet je bovenop de hengels zitten anders gaat het je geheid vis kosten(spreek uit ervaring), het was dus eens en nooit weer.
De hengel klapte over de delkim en de snoer bleef ertussen hangen met als gevolg dat de snoer in de delkim sneed en heb nog net die karper van plm 35 pond kunnen zien voor de snoer knapte.Ik heb de delkim nog steeds als aandenken bij me! Als ik vis :wink:
Een nadeel is ook wanneer je de snoer dan rechtstreeks op het lood trekt , de laatste meters niet over de bodem lopen en dus eerder door de karper opgemerkt kan worden.
Het is wel degelijk een voordeel tov zakkers, althans dat is mijn ervaring.
Op een stuk water waar ik vis gebeurt het vaak dat ik zakkers krijg, en hoe dat komt? Omdat je onder de "eigen "kant vist.
Ik heb dus een strategie opgezet destijds : 1 hengel strak onder de kant en juist die zakt heel vaak.
Hengel 2 leg ik een meter of 8 uit de kant en heb daar eigenlijk nooit geen zakkers op, maar dat is ook niet zo verwonderlijk volgens mij daar de karper zijn/haar leefomgeving prima kent en op dat water is de vluchtroute eigenlijk naar links of rechts...ook al klinkt het paradoxaal ; zo gebeurt dat daar.Naar voren vluchten, naar mij toe in dit geval, zou betekenen met de kop tegen de wal knallen toch!

gr Harnold
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 14-03-2005 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-03-2005 20:54

Ook ik mag graag vissen zoals Kees beschrijft. Als het windstil is en het water is heerlijk vlak dan is er eerlijk gezegd niets mooiers dan je hengeltop net wel / net niet het water te laten raken. Ieder tikje zal voor een rimpeling zorgen. Engelsen noemen het aanslaan op dergelijke "aanbeten" twitch hitting. Zenuwslopend.

Jacco, om de invloed van wind "op te heffen" kun je de hangers ook voor de pieper hangen. Hierdoor creëer je wel bewust wat speling, let wel op teruglopers, die zullen je niet om de oren piepen.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

14-03-2005 21:31

ja Harnold, inderdaad een kanaaltje, maar dan tegen de overkant gevist.

wel gek dat winklerpickeren op karper maar je moet er wel bij blijven als een echte witvisser (of zoals je vroegah op karper viste toen er nog geen piepers waren ;) door gewoon goed op te letten op top en waker...) want anders is het vragen om problemen, bij mij vloog ie ook uit de beetmelders maar geluk dat ik geen draadbreuk kreeg en rodlocks gebruikte :O

opzich past het wel in de strategie van zoveel mogelijk weerstand opbouwen in de bolt fase, daarom vond ik het ook een leuk experiment.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-03-2005 22:10

Wat ik wel een nadeel vindt om op deze manier te vissen is ook de lijnzwemmers en dat kon wel eens wat vis kosten, daarom ook dit jaar een andere taktiek inzetten.
Hoe weet ik nog niet precies , maar denk aan een toploodje zodat de laatste meters over de bodem loopt , de laatste meters worden dan een transparante c.q fluorlijn t.w. ghost butterfly van PB.
Dit in combi met een korte onderlijn van zo'n 12 cm.
Ach , en zo blijf je lekker een beetje aan het pielen.Ideeën te over!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-03-2005 22:24

Maarten/Harnold,
met winklerpickeren hoeven de hengels niet uit je steunen te vliegen en ook lijnbreuk hoeft niet..

Gewoon met schuifloodjes of vrije lijn vissen en goed opletten.
Verklikkers en wakers zijn overbodig, wel op ut toppie letten hoor, we gingen immers vissen. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

14-03-2005 23:59

Ik ga direct m'n toppen rood en geel schilderen :) en grote ballen paneermeel met maden in het water gooien, Henk ;) vissen, leuk...

maarnee ik ga tegenwoordig echt echt alleen op karper, want 100 guppies op een dag ophalen is gewoon niet mijn ding, hoewel ik wel eens een wp setje gehad heb ook hoor, want ik ben denk ik net als de meesten gewoon begonnen als alles-visser, en dat gaat bestwel goed met zo'n hengelje, alleen al omdat je net wat verder komt dan met een vaste stok.

die wp-topjes zijn trouwens wel wat gevoeliger dan de gemiddelde karper-bezemsteel van tegenwoordig, meestal zijn dat hele dunne volglas sprietjes die je echt helemaal krom kan trekken zonder breken...

misschien is het wat voor de haakse vissers om zoiets op hun top te zetten, het lijkt me wel mooi voor de indicatie in ieder geval? die wp topjes zijn meestal wel verwisselbaar of opschroefbaar op een bepaald topoog.
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

15-03-2005 20:50

dus als ik het goed begrijp is dit de beste manier om voorzichtig aazende karper te kunnen vangen?

al moet je dan wel cht goed op de toppen letten.

En niet zoals ik eerst dacht om de karper bij een run de haak al enigzins steviger te zetten?

of zit ik er hier met mijn redenatie helemaal naast?

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Plaats reactie