vissen tijdens het vissen!?


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-03-2005 18:59

Nu gaan de dingen door elkaar lopen.
Als je verstandig met je stekken omspringt zorg je ervoor dat je niet door ondoordachte acties bezig bent je stekken te verkloten.
Bovendien is het vissen met drie hengels of meer verboden op verreweg de meeste wateren.
Hoe verkloot je je stekken dan? nou heel simpel de vechtende en/of vluchtende vis veroorzaakt trillingen in het water die een karper heel goed op kan vangen.
Reactie van de vis is WEG WEZEN!!, dag al die dagen voeren.
Als je op witvis wilt vissen met een winkle picker of matchhengel of waar dan ook mee is heel goed, je leert ervan.
Het zal menigeen niks uit maken omdat ze op afstanden zitten te vissen waar de karper die trillingen niet op kan vangen maar op een afstand van 50 60 meter echt nog wel.
Bootvissers weten dit heel goed en houden er dan ook rekening mee.

Martijn, ik beschouw mijn hobby blijkbaar serieuzer dan jij het doet.
Hypocriet noem jij dat het zal zo zijn maar jij kent mij helemaal niet dus je kunt mij dat etiket ook niet opplakken.
Geloofwaardig, dat laat ik aan diegenen over die mijn reacties lezen.
Vele reacties zijn mijn ervaringen en niet iedereen heeft dezelfde ervaringen of interpreteert ze op de manier die ik doe.
Vele reacties zijn mijn gedachten over zaken die het vissen betreft, die hoeven niet juist in de ogen van een ander te zijn maar dat hoeft ook niet het is persoonlijk.
Maar omdat jij er anders over denkt maakt niet dat jij per saldo gelijk hebt.
Bovendien heb ik nergens gelezen dat je op een bepaalde leeftijd je mening hier niet meer mag verkondigen.

Karpervissers die de rust en de discipline niet op kunnen brengen om zich alleen met karpervissen bezig te houden zijn er in mijn opinie nog niet helemaal klaar voor.
Ik schrijf nu niet dat een karpervisser zich helemaal niet met andere takken van de hobby bezig mag houden.

Ik ken recreatievissers die de karperhengel er als bijhengel bij hebben, is niks mis mee zij weten dat zij de rust niet op kunnen brengen.

Kwam misschien een beetje rot de strot uit alhoewel ik datzelf niet vind.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-03-2005 19:19

Dat van die trillingen weten er niet veel vermoed ik, Douwe. :D

Althans als ik sommige karpervissers zo bezig zie blijf ik liever uit de buurt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

15-03-2005 21:18

Kees,

Gros van de karpervissers zal dat inmiddels toch wel weten?? :roll:

mvg,

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-03-2005 22:16

Bart,

Alleen naar het handelen kun je vastellen of ze er wat van weten. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

15-03-2005 22:31

Dat verhaal van trilliningen hoeft niet altijd waar te zijn.
Ik vis op een put waar veel gezwommen word zomers, er zijn ook een aantal strandjes aangelegd en doordat de zwemmers alles omploegen is het een goeie voedselplek voor de karper geworden, ik heb zomers karpers gevangen tussen de benen van de zwemmers door.
Dus bij mij aasen ze ook waar gezwommen word.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2005 00:15

Raymond,
heb dit zelf ook meegemaakt en karper gevangen op de plekken waar werd gezwommen cq surfles werd gegeven, wel is dit een uitzondering die de regel bevestigd en kon merken dat de aanbeten sneller op elkaar volgenden op het moment als de rust in het water was weergekeerd.

Tor nu toe heb ik toch bemerkt dat op de meeste wateren rust je een voorsprong geeft, trillingen (dus ook geluid) dragen zeer ver.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

16-03-2005 09:16

Douwe,

Jij neemt je hobby dan inderdaad serieuzer. In mijn ogen iets té serieus, als je vindt dat wanneer iemand er bijvoorbeeld een vaste stok bijlegt, niet aan het karpervissen toe is (en dit hoeft, zoals ook uit een andere reactie bleek, niet een derde hengel te zijn, maar kan dus net zo goed de tweede hengel zijn).
Wat mij gewoon stoort is de zin:"aan karpervissen toe zijn"... Dat slaat werkelijk nergens op. Oké, het kán ergens op slaan: als men niet weet hoe een gevangen karper behandeld dient te worden. Maar ik neem toch aan, dat als je op KWO komt, je toch wel zó ver kunt nadenken. Dit gaat dus niet op in deze. Als ik dan vervoglens jouw 'motto' (laat ik het zo maar noemen) lees: "vissen is een hobby, geen religie", dan ga ik ervan uit dat jij ook vindt dat je van je hobby moet genieten en je niet zo krampachtig over het vissen moet gaan denken. Lees ik vervolgens jouw reactie (je eerste reactie), dan flapperen mijn oren toch wel even.
Wat betreft die trillingen. Tja, dat kun je nooit zeker weten. Ligt ook aan het water, enz enz. Maar wellicht heb je gelijk, dat het trillingen veroorzaakt. Maar dan vraag ik mij weer af, jagen deze alle vissen in de omgeving weg, of trekken ze misschien andere vissen aan (beweging kan namelijk ook resulteren in: daar is voedsel) ;).

Maar om de discussie maar even af te sluiten en te relativeren: ik vis zelf ook nooit een extra hengel, maar gewoon mijn twee stokkies op karper (twee stokkies ja, de keren dat ik de wet heb overtreden met 3 hengels zijn op één hand te tellen). En ik neem mijn hobby toch wel in een bepaalde zin serieus. En dat is respect voor de beestjes, en als het even kan je medevissers. Of ze er nu klaar voor zijn, of niet. Of ze zich nu bezighouden met flauwekul, of niet.

PS: hypocriet vond ik meer de combinatie van jouw uitspraken, of jij ook zelf hypocriet bent (in het dagelijkse leven of iets dergelijks), kan ik inderdaad niet weten uiteraard!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2005 09:33

Van die zwemmers heb ik nog nooit zelf meegemaakt. Het is meestal zo dat zwemmers de bodem omwoelen waarbij voedsel vrijkomt. Zodra het donker wordt en de zwemmers uit het zwembad zijn kan het daar goed vissen zijn. Ik zou nooit bewust tussen zwemmers gaan vissen. Al was het alleen maar omdat ik geen zwemmer wens te vangen.

Trillingen van de kant worden naar mijn ervaring nooit gewaardeerd en is het signaal voor alle vis om te vluchten.

Er zijn op het eerste gezicht wel wat vreemde afwijkingen. Zo heb ik wel karper gevangen direct nadat er een zwaar voorwerp op de stek werd gegooid. Maar de meest logische verklaring is dat de karper daardoor vlucht en in zijn reactie het aas nog even weggrist. Zelfde verhaal met surfers van Jan Junge. Karper lijkt zich weinig aan te trekken van surfers op het water. Frappant is dat er regelmatig een karper wordt gehaakt direct nadat een surfer van de plank valt. Ook hier zullen de karpers vermoedelijk op half water zwemmen en naar de bodem vluchten door de val van de surfer. Daar ligt toevallig wel het aas, wat ze dan in hun vlucht mee kunnen pikken.

De verklaring ligt dus vaak juist in die schrikreactie.

Als je echt op karper vist wordt je karperhengel een bijhengel. Er wordt genoeg op karper gevist met een bijhengel. Meestal door witvissers. Voor de rest moet ieder maar doen waar hij zin in heeft. Drukte op de oever is iets wat ik nooit fijn vind als karpervissende buurman.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-03-2005 09:38

Martijn,

Als je eenmaal aan het karperen bent, ben je toch volledig bezig met het karperen? Dan leg je er toch geen vatse stok bij?
Althans, dat is mijn mening!

Zelf doe ik niks anders dan naar mijn toppen kijken en het waer in de gaten houden, waar zie ik actie, waar is beweging! Waar zijn de spingende en rollende vissen...?

Hierdoor krijg je veel meer kennis van het water wat uiteindelijk zal resulateren dat je geen vaste stok of een winckle picker er meer naast legt!

Het verhaal van de trillingen is hier ook nog eens een bewijs van... Als je niks wilt vangen, moet je zeker blijven vissen met eenvaste stokof winckle picker. Zelf ben ik zo rustig mogelijk aan de waterkant, ga niet zomaar een stukje lopen, maar blijf lekker buiten zitten staren naar het water, wat is er mooier dan dat??

En het levert je veel meer belangrijke info over hetwater op, dus ik ga volledig met Douwe mee.

Noem je dat te serieus? Vind ik niet... Hoe serieuzer je met je hobby omgaat, hoe meer plezier en profijt je ervan hebt. Wil je af en toe een karpertje vangen... prima, ga dan door zoals je bezig bent, of wil je meer weten en steeds maar grotere vissen vangen... Dan zal je je hobby idd serieus moeten nemen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-03-2005 12:10

Het zal ook niet zo zijn, altijd is voor een stelling of ervaring wel iemand die het anders heeft ervaren.
Dat maakt het karpervissen en niet alleen het karpervissen juist zo leuk.

Over het op half water zwemmen en na een schrikreactie naar de bodem duiken en dan een aanbeet krijgen is iets wat je moet ervaren.
Daarnaast zul je er ook nog eens in moeten gaan geloven.
Toen ik de verklaring van Jan Junge daarover las ging er wel een klepje voor de ogen weg, maar better let dan net, zegt een Fries.
De vis zwemt vaker op half water dan je hoopt.

Positieve conditionering op een plons(je) heb ik ook meegemaakt.
Een kiezelsteentje in het water gooien daar achteraan een aasje en prompt een aanbeet krijgen.
Het gaat goed voor zolang het duurt, doe het in ieder geval heel voorzichtig dan werkt het langer.

Het valt niet mee om in je menselijke hersenen waarnemen om te zetten in iets anders: ruiken bij ons is bij karpers proeven, horen bij ons is bij karpers voelen, dressuur in de betekenis van het woord, is bij karpers conditionering.
Ik ben van mening dat zodra je dit soort dingen gaat vertalen je een heel belangrijke stap voorwaarts maakt bij het beleven en kennis van de vis.
In een gesprek met een door mij zeer gewaardeerde visser vertelde hij dat het ook aan het denkkader ligt of je het wel of niet kunt/wilt begrijpen.

Martijn, wat ik in jou ogen ben is niet zo belangrijk voor mij, dat er ook leeftijdsgenoten zijn die het wel snappen laat de reactie van oa Marijn wel zien.
Het niet aan karpervissen toe zijn heeft in wezen niks met behandeling van vis te maken.
Behandeling is kennis van het dier en de intentie om het ongemak zo kort mogelijk te laten duren.
Zodra je er aan toe bent doe je het automatisch.

De behandeling is toch al in het nadeel van de vis; aas wat niet goed voor de vis is, haak in de bek rammen, lood wat minuten lang tegen het lichaam aan bonkt en de stress nog alleen maar groter maakt, een gek die als hij mazzel heeft de rust bewaart bij het drillen, dan minuten lang in zuurstofnood enz.
Een onthaakmat of de onzinnige Clinic maakt die stress niet minder als je dat denkt.

Het er aan toe zijn zou je in de context moeten lezen van de rust in je gevoel hebben om je over te geven aan dat gene wat je aan het doen bent.

Zolang je je verveeld en er andere dingen bij gaat halen heb je die rust niet en ben je er niet echt aan toe.
Met elkaar voetballen is heel leuk, is goed voor de conditie en je kunt je lekker af reageren.
Maar niet tijdens het karpervissen!!!!
Lekker een BBQ met maten is heel gezellig en lekker, maar niet tijdens het karpervissen!!
Lekker je hobbygenoten opzoeken en lekker kletsen is heel goed, tenminste??, maar niet als je zelf zit te vissen dan blijf je bij je hengels, punt uit!!

Maar net wat Marijn zegt als je genoegen neemt met wat je vangt is er niks mis mee.
Wil je meer dan zul je toch eerst de rust en de discipline op moeten brengen om dit te bereiken.

Genieten van mijn hobby, ja plezier in wat ik doe is de grote motivator en ik kan intens genieten wanneer puzzelstukjes op zijn plaats vallen.
Krampachtig met de hobby bezig zijn, dat was het soms wel maar zodra je dingen gaat begrijpen en aanvaarden en daarbij ook nog eens nieuwsgierig blijft gaat die krampachtigheid wel over.
Ik neem geen genoegen met een blank ook denk ik na waarom het wel lukt, maw als je het verder wilt ontwikkelen moet je er wel over na blijven denken.
Als jij dat krampachtig vindt mag van mij, het zegt dan meer over jou beleving dan over die van mij.
Ik en de visgek in mijn hoofd hebben allang vrede gesloten.
Diegenen die zich vervelen en er andere dingen bij gaan doen denken op dat moment niet na en ik durf de stelling ook wel aan dat ze het erna ook niet doen.

Als je het nu nog niet begrijpt zal het wel nooit komen of je bent er nog niet aan toe kan ook.
In ieder geval veel succes met je verdere vissersleven.

Voor de rest doet een ieder maar wat hij denkt te moeten doen ik blijf er wel bij uit de buurt.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

16-03-2005 12:11

ik geloof best dat trillingen etc vis kunnen verstoren..

maar ik heb afgelopen winterseizoen verschillende dvd's bekeken van Korda. en ik moet zeggen dat het me verbaasde hoe snel de vis terug was op de stek. vaak waren de vissen al terug terwijl die kerel nog aan het drillen was.

ik zelf heb het ook wel eens mee gemaakt dat als ik een vis had gevangen op de stek. dat ik binnen 15 minuten weer beet had op dezelfde stek.

nou vis ik zelf niet onder het vissen. maar of het echt zo veel schade aan je visserij brengt weet ik niet.. ik denk dat het op een maagdelijk water waar bijna nooit gevist word wel veel erger zal zijn dan op een water waar 10 mensen per dag zitten te vissen.. hier aan het kanaal vang je soms een karper terwijl er een boot met 2000 ton zout langs komt kachelen.. het is gewoon wat de vis is gewend. zijn ze gewend aan lawaai op de kant of in het water. dan zullen ze naar mijn mening niet snel weg vluchten als ze ergens anders een vluchtende vis horen..
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

16-03-2005 14:07

Nou, oke nog even één laatste reactie.. Volgens mij hebben jullie (Marijn en Douwe) beide mijn stuk niet echt gelezen.. Ik maakte al duidelijk dat ik zelf ook puur op de karper vis, en er geen hengel bij leg (oke, om helemaal eerlijk te blijven: heb er ooit eens een hengel met pieren en vastlood bijgelegd om een paling te vangen). En hebben jullie het wel goed gelezen, dan snap ik het inderdaad allemaal niet. Ik denk dus dat ik mijn vissen maar ga verleggen naar de overvolle visputjes, in plaats van de afgelen paradijsjes waar ik normaal vertoef ;) (sarcasme, even voordat ik zometeen helemaal de boeman ben).

Ik geniet op dezelfde manier van mijn hobby.. Laat ik het daar maar bij houden.

Owja, Douwe. Heb jij toevallig ook die DVD van Kevin Maddocks gezien? "Whackers from Ringstead" heette hij geloof ik.. Daar doen ze precies die dingen die jij opnoemt :D. Ik ben het met je eens: je gaat tijdens het vissen niet staan voetballen (in de DVD was het rugby) of met 10 man stampij lopen schoppen.. Hoewel ik het wel kan begrijpen dat iedereen het wil zien als iemand een recordvis binnen sleept (want 'wonder boven wonder' deden ze dat).
Wat de BBQ betreft.. Ligt er maar aan wat je daar onder verstaat: zon mini-wegwerp BBQ kan ik nog begrijpen (wat is namelijk het verschil met een mini-bbq of een gaspitje)? Kom je met zo'n mega-ding aankakken, dan ben je inderdaad het padje kwijt.

Hm.. Dit is eigenlijk wel erg offtopic, maargoed :).
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-03-2005 14:22

Paar keer tijdens het karperen wezen snoeken. Hebbie eindelijk een snoek eraan, krijg je die lang verwachte run. Dan voel je je toch klote.

Als ik het nu eens doe, zit ik met de pen.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

16-03-2005 18:17

Ik heb afgelopen jaar op een klein putje, met veel vis gevist.
Je kon er zoveel vangen als je wou.
Dit jaar ga ik meer op een kanaal aan de gang. Daar zal het niet zo makkelijk gaan. Als er geen actie is, op het water, aan de hengels, mag ik graag mijn onderlijnen vooraad uitbreiden. Ook een beetje experimenteren met nieuwe onderlijnen knopen.

mvg
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

16-03-2005 18:45

Ik ben het helemaal met Douwe eens.
Zelf klim ik altijd in bomen of andere verhogingen om met mn kite 10X50 het hele water af te speuren. En wanneer er geen bomen zijn dan zit ik op mijn stoeltje pal naast de hengels te turen door mn Zeiss telescoopkijker. Leuk voordeel als je ook fervent vogelspotter bent.
Slapen doe ik tijdens het vissen ook nooit of te nimmer, ik blijf observeren en probeer te evalueren. Voor het geval dat ik onverhoeds wat moet lozen heb ik ook altijd een emmer oid bij me want ik wijk dus echt geen minuut van mijn hengels af.

MObserverendeG Stefan
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

01-04-2005 22:45

Iedereen vist op zijn eigen manier.. :wink:
MVG SVW
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-04-2005 15:38

Om te beginnen, even het antwoord op de oorspronkelijke vraag van dit topic. Normaal gesproken vis ik nooit onder het vissen. Er is één uitzondering, als ik extreem lange sessie vis (heb het dan over minimaal vier nachten) neem ik wel eens een witvishengeltje mee. Soms, leg ik die ook nog wel eens in, dan altijd midden op de dag omdat ik de stek 's morgens/'s avonds/ 's nachts met rust wil laten. Ik vis tegenwoorig overigens nooit meer met drie hengels waar het niet mag.
Ik geloof rustig dat vis weggejaagd wordt door trillingen, maar ik denk ook dat dat oer situatie verschillend zal zijn. Ik ken namelijk ook situaties waar de vissen soms tussen de zwemmers azen. Ook denk ik niet dat die trillingen van een vaste stok voor de kant echt invloed zullen hebben op een stek, laten we zeggen 60 meter verder. Als dat wel zo zou zijn dan wil ik wel eens weten waarom ik gewoon vang op plekken waar even verderop een witvisser zijn leefnet zit te vullen. Zelfs al zouden die vissen een keer schrikken, ik denk ook dat ze in veel gevallen de stek amper zullen verlaten of al heel snel weer terug zijn. Neem even als voorbeeld het uitvaren. Ik denk dat veel fanatieke uitvaarders hier het volgende scenario wel kennen, ik heb het in elk geval talloze keren meegemaakt.
ALs je net komt aandrijven met je bootje in de buurt van een mooie ondiepe stek, zie je daar een karper liggen. Natuurlijk schrikt die vis en schiet hij er vandoor als je gewoon naar de stek vaart. Soms zie je ook gewoon alleen een boeggolf. Vervolgens laat je je aasje zakken en vaart weer terug. Al onder het opspannen van die lijn of het uivaren van de volgende hengel klap er een vis op. Soms zelfs duidelijk de vis die je op de stek zag liggen (duidelijk bij spiegels).

Nou vraag ik, kan iemand mij verklaren waarom een vis nadat er gevoerd is, een lijn is laten zakken en een bootje over de stek gedreven is soms binnen 10 minuten al weer aan het azen is, terwijl hij bij het wegvangen van een voorntje 30 meter verderop zodanig geschrokken is dat hij zich niet meer op die stek laat zien. Ik stel dit natuurlijk extreem voor, maar als ik de reacties van sommige mensen lees vraag ik me af hoe ver dit bij de waarheid vandaan zit en waar ook hiermee de grens tussen theorie en praktijk zal liggen.

Over wanneer iemand klaar is voor het karperen kan hij zelf het beste oordelen. Ik denk niet dat die extra vaste stok daar een oordeel over geeft. Die bbq ligt iets anders, een grote bbq doe je als ervaren, serieuze karpervisser volgens mij gewoon niet. Hetzelfde geldt voor voetballen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

02-04-2005 19:56

Ik hou me ook bij de karperstokken, maar het betreft hier een hobby en iedereen vult dat op zijn eigen manier in. Doe wat je niet laten kunt.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

02-04-2005 22:54

Douwe Bijlsma schreef:Deze flauwekul krijg je als je nog niet echt aan karpervissen toe bent.
Je gaat je vervelen en zoekt een andere manier om je tijd in te vullen.



Ik speel het niet graag op de man af, maar na ruim 15 jaar van diehard karperen onder soms erbarmelijke omstandigheden aan het grote water betitelt Douwe me nu opeens als iemand die nog niet aan karpervissen toe is. Omdat ik (ook) wel eens een hengeltje uitleg als er overdag geen karper te vangen is. ( zoals wel vaker voorkomt op de grote wateren)

Ik vind mezelf echt geen "goede visser" maar ,zoals je alle dingen in het leven zowel op een goede als slechte manier kunt doen.....geldt dat ook voor het uitleggen van een bijhengeltje. En dat gebeurt op verantwoorde wijze.

Over vervelen gesproken: iemand die zo verschrikkelijk veel tijd steekt in het posten van dikwijls ellenlange berichten op een ongelooflijk belerende manier, is naar mijn idee de verveling zelve. Naar mijn idee uiteraard want ik heb de wijsheid niet in pacht, Douwe wel.

Groeten aan iedereen die het leuk vindt om af en toe een baarsje of voorntje te vangen op een karperloze middag!

Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

03-04-2005 11:56

wat een geemmer...nix is lekkerder dan als je nix vangt even een bijleggertje bij je te hebben.
kan me dus heel goed vinden in de post van Martijn.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

03-04-2005 18:43

oke dan Tijntje :lol: Gaan we als ik met je mee ga "de rivier" op, even paar voorntjes vangen :roll: :lol:
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-04-2005 22:37

Martijn je doet maar wat je wilt doen, wat jij belerend noemt noem ik het ventileren van mijn mening.
Vervelen, tsja ik heb nu eenmaal noodgedwongen ietsje meer tijd dan iemand die een betrekking heeft.
Jou kwalifikatie over mijn wijsheid neem ik gaarne in ontvangst is er tenminste toch 1 die dat vindt.
Voor de rest voel ik helemaal geen behoefte om mijn mening te herzien.
Bij deze nodig ik je uit om mijn postings in het vervolg te mijden, het lijkt mij vreselijk om ellenlang belerend te worden toegesproken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

03-04-2005 23:55

Ventileren van je mening, altijd goed... mits je geen opmerkingen maakt waarvan je kunt verwachten dat mensen zich beledigd voelen.

In dit geval maakte je een opmerking waaruit gewoon blijkt dat je jezelf boven een ander stelt... alsof je zelf de meest pure karpervisser bent die er rondloopt. Het viel me al op in eerdere postings van jouw hand.

Als je ietwat genuanceerder je woorden had gekozen, had ik je misschien nog gelijk gegeven ook. ( als het gaat om een extra hengeltje uitleggen)

Maar als je , misschien onbedoeld, een tik uitdeelt naar diegenen die wel eens een bijhengeltje uitleggen, het gros van de karpervissers.... dan kun je een balletje terug verwachten. In ieder geval van mij.

Ik zal je postings niet mijden, Douwe.... ik ga graag de confrontatie met je aan want ook al ben ik geen specimenhunter of erg succesvol karpervisser, ik ben wel iemand die het karpervissen in mijn bloed heeft zitten. En ik daag iedereen uit die mij betiteld als iemand die nog niet aan karpervissen toe is. |Met argumenten, en niet met schuttingtaal zoals ene Dano Amato dat pleegt te gebruiken. Ook al vond ik het een leuke topic in eerste instantie.

ik ben niet op mijn mondje gevallen, dat zal je reeds opgevallen zijn.

Vriendelijke groeten Douwe

Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-04-2005 19:51

Ik stel mij helemaal niet boven een ander dat maak jij ervan.
Als jij je beledigd voelt door mijn opmerking vind ik jammer maar doet niks af van mijn mening.
De meest pure karpervisser ben ik zeker niet daarvoor heb ik teveel waardering voor andere vissoorten.
Dat jij van oordeel bent dat het gros van de serieuze karpervisser met een bijlegger vist lijkt mij een foute inschatting.
Specimenhunter, als je bedoeld dat ik op een bepaalde vissoort jaag dan heb je gelijk dat doe ik graag.
Als je bedoeld dat ik op een bepaald target jaag zit je fout.
Succesvol is een kwestie van jezelf een doel stellen als het lukt ben je geslaagd.
De ene keer ben ik succesvol, een andere keer net niet, en soms ( vaak ) ook helemaal niet.
Een tik uitdelen, neem ik jou maar eventjes we hebben het toch tegen elkaar.
Ik gebruik hiervoor een argument zo jij graag wilt.
Op het moment dat jij weer een, naar ik aanneem een illigale hengel gebruikt als bijlegger hoop ik dat je op het idee komt om je kans op karperloze dagen te verminderen.
Trek een hengel terug en ga eens op karper vissen in die oeverzone.
Ik kan moeilijk zeggen leg er een derde hengel bij dat is je eigen verantwoording.
Als jij al in die oeverzone vist en daar dan een bijlegger neerlegt denk nog eens aan een tik want daarmee vergroot je de kans op een karperloze sessie.
Nu kun je zeggen ik vis in de oeverzone en ik vis met een bijlegger verder weg ben je net zo handig bezig je drilt nu de vis over je voerstekken heen.

Het zal misschien allemaal wel meevallen maar ik neem het risico gewoon niet.
Het water waar wij plegen te vissen is al lastig genoeg zonder dat zgn bijvangen.

Ik zal je een voorbeeld geven dat ik een bijlegger ga gebruiken, vroeger met mijn zoontje en waarschijnlijk over een tijdje met mijn opazegger.
Voor hem de visjes en voor opa de kans op een karper(tje).
Maar ik weet van mijzelf dat ik dan niet serieus bezig ben.
Sorry mocht jij je daardoor weer beledigd gaan voelen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Patrick van der Vorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-04-2005 19:57
Locatie: Nwk

04-04-2005 20:02

Ik ben het wel met douwe eens als hij zegt dat het 'bijleggen' van een hengeltje wel gevolgen kan hebben voor de vangst van karper. Zelf vis ik ook tijdens het vissen en dit kan wel eens een verklaring zijn voor de slechte vangsten.

Bij wijze test ga ik het binnekort uitproberen...