Waar ligt volgens jullie de kritische gewicht van lood?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-03-2005 19:43

Wil, ben het helemaal met je eens! In echt extreme gevallen gebruik ik ook wel een zware steen of zwerfkei (en die mag van mij ook 5 of 10 kg wegen, naar gelang de omstandigheden) als lood, maar dan wel met een breeklijn. Natuurlijk kan dit alleen bij gebruik van een bootje.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

15-03-2005 20:05

Met wat voor hengels visje dan(meerval poken?) werpen is waarschijnlijk niet mogelijk het word "dan onder de kant", uitvaren of de voerboot en nog moeilijker het binnen draaien hoe krijg ik het lood van de grond en als er vis aanzit en bijna uitgedrilt aan de opervlakte schepnet gereed is, bengelt volgens mij dat zware bonk lood onder zijn/haar bek en kanteld de haak makkelijk naar buiten. Ikzelf heb eens op een groot Frans water op een behoorlijk eind uit de kant , noodgedwongen met zware verankering gevist, maar had snel een oplossing gezocht in stenen aan een 18/00 zijlijntje aan de rig geknoopt en bij beet brak dat zijlijntje en bleef de steen op de bodem, simpelweg omdat ik dat lood niet van de bodem kreeg met gevolg direct vast in de opstakels en dat toch met 3lbs stokken! CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-03-2005 20:20

Glas hengels Cor :lol:

En werpen gaat met beleid(heel belangrijk anders heb je ineens 2 hengels :( )verder als menigeen denkt,goed afstanden van 100 meter kun je gerust vergeten maar 5o meter is goed te halen,ook met 270 gram.

En ja ik zet die 270 alleen in op de rivier,maar dat had ik al verteld,gebruik het gewicht wat nodig is,niet wat in de mode is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-03-2005 20:26

Dat was duidelijk hoor, Wil. :-?

Maar een mooi aangrijppunt omdat het zo duidelijk was.

Alleen met niét minder dan 80 gram vind ik discutabel maar ook dat zwak je af verderop.

Voor mij dus prima, vooral gebruik je lood naar gelang de siuatie. Ik zie het niet anders.

Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-03-2005 22:34

Heren,
Ik denk dat nu duidelijk wordt dat je lood gebruikt al na gelang het water dat je bevist. Van standarisatie is wat mij betreft dan ook geen sprake.

Wil geeft duidelijk aan waarom je op snel stromend water zwaardere loodgewichten gebruikt, sluit me hierbij aan maar ben nooit zwaarder gekomen dan 220 gram Wil ;-)

Cor heeft ook een prima punt, vooral op de grote stuwmeren met zijwind en vissen op afstand is het zeer handig dat je zorgt dan je loodgewicht op de bodem blijft hangen. Hier zijn meerdere opties voor waaronder het breeklijntje gekoppeld aan een steen is trouwens ook wat milieuvriendelijker dus neem deze mee. Een 2e optie is een zwaar lood monteren a 200 gram op de safetyclip op een wijze dat deze direct loskomt bij inhaking.

Spreek trouwens uit ervaring dat lood van 120 gram simpel wordt verplaatst (spreek uit ervaring) en heb mensen met 80 gram op dit soort wateren zien vissen wat resulteerde in het compleet weghobbelen van het lood.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

16-03-2005 18:23

Op een vijver (lange afstand) 80 gram.
En op het kanaal en rivier 100/140 . Op Zondag vis ik met 80, omdat er geen boten varen :wink:
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

16-03-2005 19:24

op drukbevaarbare kanalen ga ik tot 280 gr, zodat het zeker blijft liggen.
minimum 150 gr over het algemeen.
mvg
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2005 23:42

dennis,

Zelf gegoten?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2005 23:56

Ben ik weer :D
Benny,
Ik onderschat zwaar lood zeer zeker niet, maar ben wel uiterst nieuwsgierig hoe evt de problemen hiervan omzeild/opgelost worden.
overigens denk ik dat juist met een rig als een elastiekrig zwaar lood zelfs een " must " is. Van dat krimpkous bij de wartel in combi met een soepele onderlijn heb ik wel zo mijn bedenkingen..maar dat wordt een nieuwe topic :lol: .

Jeroen Houdijk, ik vrees dat het je niet gaat lukken om de rek uit je nylon te krijgen zonder je lood te verplaatsen in de hoop hiermee een elastiekeffect te krijgen...klint me ook eerlijk gezegd enigzins omslachtig..waarom dan niet gewoon een bungyrig ?..op welke afstand probeer je dit te bewerkstelligen?

Cor Nannings..toch beter eerst ff de topic doorspitten, wat betreft je tweede reactie..kreeg die karper echt 18/00 stuk getrokken bij een beet?.soms zit ik namelijk zelfs met 18/00 als hoofdlijn te vissen :roll:

Aart lokhorst, vraagje..als je met die grote stenen vist van zeg maar 1 kilo (Je hebt het zelfs over 5 tot 10 kilo ) maar wel met een breeklijntje zoals je schrijft..hoe los je dat op als je er een brasem aan krijgt...merk je daar uberhaupt dan wel iets van in je beetregistratie?, weet de karper zo'n breeklijntje eigenlijk wel makkelijk te breken?....just curious.

Voor alle duidelijkheid..ik val niemand aan op zulk zwaar lood gebruik, bemerk dat ik zelf ook steeds zwaarde lood ben gaan gebruiken de laatste jaren, had enkel wel zo mijn vraagtekens toen ik lood zag liggen van zeg maar 400 gram op de beurs in Zwolle en ging mij gewoon afvragen waar ligt eigenlijk de kitische grens...en om lering eruit te trekken. Dat de rivier een extreme visserij kan zijn dat om extreme maatregelen vraagt is mij zo ondertussen wel duidelijk geworden.

En verder
liever geen korte zinloze replys met ik vis met zo en zoveel gram en verder niks...daar worden we niets wijzer van in deze topic
gr
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-03-2005 00:31

Hans,

Hoezo bedenkingen van dat "krimpkous bij de wartel"? :)
Gebruik in ieder geval sowieso een ant-tangle tube, en dan in combi met een
stuk(je) krimpkous wat op de onderlijn zit, wat over het oogje van de wartel
is geschoven.
Klopt, elastiek-rig werkt zeer goed met zwaarlood. Het is juist de combinatie
van het lood + dat men HET JUISTE elastiek gebruikt; dit even als zijsprong.

Wat problemen met zwaar lood betreft: Ik heb al enkele tips van technische
aard gegeven, wat betreft losschieters. Sowieso is het logisch dat je geen lo-
de van 200gr gaat uitwerpen; is namelijk zonde van de hengel...! :D

groetjes Benny :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-03-2005 00:44

Hans, als je met verstand en aandacht vist merk je in die situatie de enkele piepjes van een brasem ook op. Met een breeklijntje wat net voldoende sterk is om niet kapot te gaan vanwege de druk op de hoofdlijn in de stroming heeft een karper geen enkele moeite. Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met dit soort topics daar het gevaar bestaat dat vissers die geen enkele ervaring hebben in dit soort situaties zonder goed te lezen ook 'zomaar' wat gaan nabootsen en dat kan tot niet gewenste situaties met vissen leiden.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

17-03-2005 07:40

Wil Jeurninck schreef:Glas hengels Cor :lol:



:lol:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-03-2005 09:17

Heren, de rede om op kanalen met zwaar lood te vissen ontgaat mij, vis al jaren op kanalen bij het passeren van een boot haal ik in de meeste gevallen mijn lijnen uit het water. Op een gedeelde vis ik over en achter de gestorte stenen, laat ik de handel liggen is het risico aanwezig vast te komen zitten op de aanwezige matten. Vis ik op open dieper gedeelte blijft de lijn en lood 90 gram gewoon liggen. Op andere stukken van het kanaal moet je tijdens het passeren van een boot vanwege ondiepte de lijnen er altijd uithalen.
Komt bij mij over als een stuk gemakzucht van vooral een aantal jongere vissers als ik de reacties tenminste goed gevolgd heb.
Veel moet vandaag de dag groter en zwaarder, schijnbaar tel je bij vele anders niet mee in deze maatschappij is een vraag die weer bij me opkomt? Of is het zo dat oudere onder ons veelal stellen doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg? Door te vissen met lood van dit gewicht (+- 90 gram) op kanalen (en voor mijn hengels het werp gewicht) is een van de rede dat ik gedwongen ben scherp te blijven opletten, steeds wisselende situaties aan de waterkant zijn zaken die mij aanspreken.

MVG,
Peter
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

17-03-2005 17:26

[quote="Klaas van den Herik"]dennis,

Zelf gegoten?[/quote]

ik giet mijn zelf tot 170 gr.
de andere koop ik aan bij ashima, zeer tevreden over trouwens.
mvg
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

17-03-2005 17:56

Op kanalen en rivieren vis ik met de stroom mee, en bij diepe scheepvaart draai ik ze binnen, dan sleurt die boot niks mee(en hou alles heel) :-?

En op de grote wateren bv Frankrijk veruit de kant met veel opstakels en/of wind bind ik er een 18/00 zijlijntje aan met stenen 1,2,3 kilo of zwaarder maakt niet uit,( wat ik uiteraard uitroei) en bij beet trek ik de( 35/00) hoofdlijn strak en door de spanning op het zijlijntje breek ik of zelfs vaak de vis het zijlijntje, zo kan de vis omhoog, en dus geen last van opstakels, dat drilt ook makkelijker in plaats van zo'n bonk lood onder de vis te bengelen met de kans de haak eruit wrikt :roll:

En Hans glashengels is niet verkeerd, maar voor gewichten van 200/3000gr hoe zwaar zijn die dan, of gebruik je dan meerval stokken? :o

Ik zelf gebruik 13ft 3lbs tricast hengels, maar bij 300gr kan ik weinig, werpen kan ik helemaal wel vergeten en op afstand is het een crime om het zaakje binnen te draaien, omdat dood simpel het lood niet omhoog komt en zijn de gevolgen bekend, dus geen 300 grammers voor mij en bij hoge uitzondering zie hierboven. :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-03-2005 22:47

Aart,
Ergens heb je wel gelijk dat men ook verkeerde ideeen kan opdoen, dat is/was geenzins de bedoeling van deze topic...eerder bedoeld als een soort eye-opener en hoe men eventueel de problemen die er natuurlijk wel zijn oplost. Aan de andere kant als er op karperbeurzen (en dus ook in de winkels) dergelijk zwaar lood verkocht wordt en er wordt over geschreven in het boek tegen de stroom in..dan denk ik dat enige informatie juist wel welkom is, want op de beurzen wordt deze niet of nauwelijks gegeven. Ben juist bang dat het dan pas klakkeloos ingezet wordt..wat dat betreft vindt ik het eerlijk gezegd ook niet zo doordacht om te vermelden dat je zelf stenen van 5 tot 10 kilo inzet :roll: .

1 ding is nu wel duidelijk geworden zoals ik reeds eerder berichte..een extreme riviervisserij vraagt blijkbaar om extreme oplossingen.

Eerlijk gezegd ben ik knap verbaasd over de vele reacties van mensen die blijkbaar altijd standaard met zwaar lood vissen wat volgens mij in mijn ogen zeker niet altijd standaard nodig is.

Cor, ik begrijp je reactie niet geheel, ik heb van meet af aan erover gesproken dat er niet geworpen hoeft te worden om iets af te spreken, anders wordt een topic al gauw een chaos.
Ik zelf heb nooit zwaarder gevist dan ik geloof 140 gram (ook op de maas). De reactie van glasstokken kwam van iemand anders..kijk het maar na :wink:
Mijn zwaarste stokken zijn op dit moment 2 1/4 lbs grafietstokken van tricast.
HB
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

17-03-2005 23:19

hoe vaak moet je dan je lijn verversen ivm de spanning waarmee de lijn op de spoel komt te zitten ???? en laten we het nog maar niet hebben over de slijtage aan de molen als men op verre afstanden uitvaart of vist
het lijkt me ook niet zo fijn voor de karper zelf wanneer dit soort gewichten tegen zijn lichaam bonken tijdens de dril (inwendige blessures)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-03-2005 23:27

Sjakie,

Zelf ervaring met zwaar lood...? :roll:

Mensen,

Voor de rest heeft Aart wel iets: Dat je niet zomaar een ander moet na ko-
pieeren, die ook zwaar lood gebruikt; je moet wel weten wat je doet of waar-
om je zwaar lood gebruikt!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-03-2005 01:42

Beste Sjakie,
welke spanning en welke slijtage, indien mogelijk graag meer uitleg want begrijp je vraag niet geheel.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

18-03-2005 19:58

Ja... idd Sjakie ik begrijp ook niet wat je daarmee bedoeld :roll: Leg eens uit!!! :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2005 20:58

Hans, vanwege het breeklijntje maakt het toch geen enkel verschil t.a.v. de vis of die steen of kei nu 1 of 2 of 3 of 5 of 10 kg weegt...Soms is er geen andere oplossing door de druk op je lijn bij hele sterke stroming en meegevoerde plantenresten dan een extreem gewicht om je haakaas op de plek te kunnen houden. In die gevallen heb je meestal ook geen andere keus dan de keien die je ter plekke kunt vinden.
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

19-03-2005 19:07

ik bedoel wanneer je lijn + lood uitligt dan zal je het geheel toch emeerdere malen binnen moeten halen want niet elke worp of weggebracht lood + aas brengt vis op toch ?
menig maal gezien dat bij wat zwaarder lood gebruik in frankrijk de spoelen helemaal vervormt waren door het onnoemelijk strak opwinden en de hitte
wanneer men met deze gewichten zoals hier vermeld gevist gaat worden laat staan werpen , zal het opwinden nog een zwaardere taak worden voor zowel hengel als lijn en molen als de molen op zijn uiterste stand staat komt er veel kracht op het asje te staan en zeker wanneer met het lood door het gewicht van zo'n 3 ons niet van de bodem krijgt tijdens het inhalen
wel eens opgelet wat er gebeurt tijdens het drillen van een vis ??? regelmatig als men korte onderlijntjes gebruikt kletst het lood tegen het lichaam van de vis
wanneer het gewicht 300 gram is zou ik niet graag de schade zien inwendig
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

19-03-2005 19:16

ps nee benny , zelf geen ervaring en geloof me ik het ook niet proberen
een karper beschadigd door experimenteren met dat soort gewichten wil ik gewoon niet en voor cor met jou date ik niet , veel te link gezien je t-shirt
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

19-03-2005 20:29

Sjakie is dat van wegen mijn t shirt, of om het feit dat jij 'homo bent" :lol:
Unicorn Carp Fisching