vreemd verschijnsel


jan van der wulp
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-02-2005 12:44
Locatie: h i ambacht
Contacteer:

14-03-2005 21:02

hallo allemaal er kan wel meerval zitten zonder dat je het zelf weet heb het zelf ook meegemaakt,op mijn thuis water het waaltje in rijsoord vrij groot water zit zelf in het bestuur van de visverniging we hebbe 1800 leden en niemand had ooit een meerval gevange of gemeld. tot 2 jaar terug dat een mede bestuurslid van mij op paling viste en 2 meervallen van zo n 65cm ving,zo zie je maar weer je weet nooit wat er op een water zwemt als er ook niet op gevist wordt. mzzl jan van der wulp
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

14-03-2005 22:02

volgens mij is het een rebelse karper die door niet te rollen, de maatschappij wil schokeren om zo een of ander standpunt duidelijk te maken....

ofwel heeft hij een verkeerd knopje gebruikt bij de lift....

ofwel wou hij rollen maar heeft hij zich op het laatste moment bedacht, hij moest namelijk nog naar de bakker....

hij was verloren gezwommen... die rebelse jeugd had weer met de wegwijzers liggen knoeien...

ofwel was hij opzoek naar de drinkbak...

ofwel had een beetje teveel gedronken...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

15-03-2005 10:15

Ik heb dat ook ooit meegemaakt. Ik stapte onder mn oval vandaan en daar kwam hij. Bijna anderhalve meter uit het water, en zo weer terugzakken. Ik was zo nieuwsgierig dat ik in de boot dichterbij ging kijken, want het gebeurde meerdere malen achter elkaar. zie ik op een gegeven moment Jennifer Lopez op de kant staan. Zat ik midden in de opnames van Anaconda :D Daarna werd ik gewekt door mijn delkim.

nu ff serieus. Ik denk dat het gewoon een karper is geweest. head and shouldering heet dat en volgens had iemand dat ook al genoemd. Dat lijkt mij het meest logische. Steur wil dat ook nog wel een keer doen.

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

15-03-2005 23:36

Bij ons gebeurt het dagelijks Head and shouldering in het water :D :D :D :D
Alleen dan in de badkamer :P :P :P :P
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

16-03-2005 19:41

FREE WILLIE ?????????
Gebruikersavatar
John Vink
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-08-2004 15:35
Locatie: Rotterdam-Zuid

31-03-2005 17:34

Als je iets gedeeltelijk waarneemt, vullen je hersenen de rest aan.
Misschien dat je iets vaag gezien hebt en dat voor de rest je hersenen het anders hebben ingevuld.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 12:53

Ik denk eerder aan een karper die de witte stip heeft (een ziekte). Als je nog eens naar dat water gaat en nog weet waar je hem zag dan kun je misschien er eens achterkomen of daar geen plateautje ligt. Karpers met witte stip schuren zich overal aan af om die "microben" van hun lijf te krijgen, dan stijgen ze recht naar boven (eerder langzaam) ongeveer tot je bijna de helft van de vis ziet en dan laten ze zich gewoon in dezelfde beweging weer zakken in het water. Nu je zegt dat het daar niet diep is en als daar dus een plateautje zou liggen kan het goed zijn dat het om een karper met witte stip gaat, hij hoeft zich ook niet hoog naar boven te stoten in dat ondiepe water.

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Erik Harff
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2005 00:02

08-04-2005 13:48

Hallo dano amato,

Even en Quote:Het was beslist geen duiken beste mensen want daar was het te ondiep voor,ik denk dat er maximaal n meter stond,en het zag er echt uit als een vis achtige niet iets met haar zoals een rat.....messchien mot ik dr eens gaan duiken.

Dat het maar een meterdiep was wil niet zeggen dat karper en niet kan springen of een head en shoulder kan maken!!!! Ik heb karpers op 40 cm water zien springen en dit is zeker geen uitzondering. Ik heb al vaker karpervissers gesproken en hun de vraag gesteld springen ze hier weleens? Vaak kreeg ik dan te horen nee te ondiep. Waarop ik al niet eens meer verder vroeg.
Als er op dat water veel gevoerd wordt kan het ook nog zo zijn dat er iemand is geweest die zijn particals niet goed geweekt en gekookt had.
Hier door kan een karper erg veel gas ophoping in de darmen krijgen waardoor hij een tijdje op ze kop moet zwemmen of zelfs later zal sterven. :evil:
Particals altijd koken!!!!!!!!

Gr Erik.
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

08-04-2005 14:22

mais hoef je niet te koken maar de rest v.d. particles wel.
als je mais niet kookt moet je deze 1 of 2 weken even laten weken, gaat wel stinken.
en gas ophoping is het volgens mij niet, de particles bevatten giftige stoffen en deze verdamp je door koken, wel minimaal 15 min. koken dan.

en witte stip? als je een karper ziet met een witte vlek op zijn rug, of meerdere hoeft dit geen ziekte te zijn maar kan ook een beschadeging zijn van de slijmlaag die wit lijkt door onze ogen.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 16:40

Witte vlek??? witte stip zijn dus wel effectief allemaal kleine witte puntjes op het schubbenkleed (het trekt een beetje op de kop van de brasem na/tijdens het paaien)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

08-04-2005 20:35

dat zijn kleine ontstekinkjes die de brasem oploopt omdat hij langs het riet schuurt.
wat ik niet snap is jou associatie met het rare verschijnsel, hoezo haal je hier opeens de witte stip ziekte bij?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

09-04-2005 10:08

het is natuurlijk niet wat de brasem heeft, het trekt er gewoon een beetje op, maar is over het hele scubbenkleed verspreid. Ik d8 dat we met witte stip te maken hadden over de manier waarop het "vreemd verschijnsel" uit het water kwam: langzaam en recht omhoog...net zoals de (koi)karper reageert met witte stip.
Maar, pas op ik kan ook verkeerd zijn hoor :wink:

groeten
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Erik Harff
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2005 00:02

09-04-2005 12:31

Hallo,
we dwalen wel wat af maar goed. Even over de paaiuitslag van brasem. Het zijn zeker geen ontstekinkjes van het schuren. Paaiuitslag krijgt ieder mannelijke brasem van 5 jaar en ouder. Oudere mannetjes blijven deze uitslag behouden.
Ik blijf even bij mijn theorie van dat het een karper was die verkeerd voedsel heeft gegeten.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

10-04-2005 09:26

ik heb zelf nog nooit waargenomen dat vissen dus ook karpers ruften.
ook niet in mijn aquarium.
dat neemt echter niet weg dat slecht bereid voer de vissen ziek kan maken.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Erik Harff
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2005 00:02

11-04-2005 11:07

Hoi Koos,
Wie heeft het hier over dat een karper ruft??? Ik heb dat nergens gelezen.
Even een feit. Er zijn zelfs vissen die luchthappen van de oppervlakte en dit via hun darmkanaal op kunnen nemen.

Gr Erik
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

11-04-2005 13:16

Zal het niet gewoon een watervogel zijn geweest.
Die doen ook dit soort rare praktijken. :P
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

11-04-2005 14:01

Scheen de zon?

Want dan zie ik ze vaker op die manier naar boven en naar beneden gaan. Vooral als ze je zien, dan laten ze zich heel relaxed weer zakken.....

Groeten,
Aldert
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-04-2005 17:36

Erik Harff schreef:Hoi Koos,
Wie heeft het hier over dat een karper ruft??? Ik heb dat nergens gelezen.
Even een feit. Er zijn zelfs vissen die luchthappen van de oppervlakte en dit via hun darmkanaal op kunnen nemen.

Gr Erik


Ja, dat klopt inderdaad. Een soortengroep genaamd de labyrintvissen hebben een speciaal orgaan (het labyrint) om zuurstof op te nemen via de lucht. Dit is om te overleven in zuurstofarme omstandigheden. Ook bepaalde meervallen (corydorassen) kunnen luchthappen aan de oppervlakte en overtollige lucht er weer aan de achterkant uitlaten. Het gaat hierbij om aquariumvisjes en niet om karpers. Of karpers, vissen uberhaupt, echt scheten kunnen laten.... :roll:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-04-2005 18:04

Dat kunnen karpers wel degelijk. Wanneer ze snel lucht uit hun zwemblaas willen laten doen ze dat op deze manier.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

12-04-2005 11:28

Erik.
ik doelde op jouw reactie van gasophoping door slecht bereid voer dat karpers in moelijkheden kan brengen.
sorry dat ik hier in niet helemaal duidelijk overkwam.
dat er vissen zijn die in staat zijn om lucht op te slaan in het darmkanaal
is natuurlijk een heel ander verhaal.
het labyrintorgaan heeft helemaal niks met de darmen te maken daar dit zich achter de hersenen van deze vissoorten bevind.
dit systeem werkt oraal.
van tijd tot tijd word een luchtbelletje vervangen aan de wateroppervlakte door een verse.
hierdoor kunnen deze visjes in zuurstofarm water toch overleven.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Erik Harff
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2005 00:02

12-04-2005 14:12

Hoi Koos,
inderdaad heeft het labyrintorgaan niets met de darmen te maken. Wel is het zo dat corydorassen wel via hun darmkanaal zuurstof op kunnen nemen. Hierbij nemen ze een hap lucht van het wateroppervlak en stuwen dit richting de anus. Waarbij het zuurstof via het bloed wordt opgenomen.
Back to the subject.
USO unknown swimming object.

Gr Erik